با آنکه پنج سال از ثبت جهانی نوروز به نام هفت کشور دنیا می‌گذرد و آوازه آن تا حدی به گوش گردشگران خارجی رسیده، اما اینجا در ایران برخی چندان تمایل ندارند که گردشگران خارجی در نوروز باستانی به ایران سفر کنند. به گزارش «ایسنا»،ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران درباره عدم تمایل تورگردانان ایرانی برای ورود گردشگران خارجی به ایران در نوروز گفت: ما تعطیلات دو هفته‌ای نوروز را از برنامه زمانی سفر خارجی‌ها خارج کرده‌ایم و به دیگر همکاران هم توصیه کردیم که برنامه سفر خارجی‌ها را از نیمه فروردین‌ماه اجرا کنند. اصلی‌ترین دلیل این اقدام پیک سفرهای داخلی ایرانی‌ها در این زمان است که کنترل شرایط را سخت می‌کند.

این تورگردان ادامه داد: در نوروز بیشتر جاده‌ها شلوغ است و در هتل‌ها با کمبود اتاق مناسب مواجهیم. ظرفیت هتل‌ها از ماه‌ها پیش توسط تورهای داخلی رزرو شده، برنامه رزرواسیون برخی هتل‌ها به این مناسبت تغییر می‌کند و قیمت‌ها بالا می‌رود.

وی در ادامه افزود: برخی گردشگران و آژانس‌های خارجی تمایل و اصرار زیادی برای سفر به ایران در نوروز دارند، برای همین ما با وجود تمام کمبودها چاره‌ای جز دادن پاسخ مثبت به خواسته‌ آنها نداریم. پورفرج با اشاره به اینکه در نوروز نه‌تنها تخفیف‌ها از بین می‌رود، بلکه قیمت بعضی از خدمات مثل غذا و حمل و نقل افزایش می‌یابد و نرخ تورها نسبت به مواقع عادی حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد بالا می‌رود، این مسائل را از دیگر دلایل عدم پذیرش گردشگران خارجی در نوروز دانست.

پورفرج در پایان خاطرنشان کرد: با این همه بودند گردشگرانی که نوروز باستانی را در ایران گذراندند و در مجموع امسال نوروز خوبی از نظر ورود گردشگران خارجی به ایران پشت‌سر گذاشته شد.

در حال حاضر آمار دقیقی از تعداد گردشگران خارجی که نوروز امسال به ایران سفر کردند وجود ندارد. معاون گردشگری گفت: پلیس مهاجرت ناجا این آمار را در فاصله بیستم اسفند تا بیستم فروردین‌ماه محاسبه و سپس ارائه می‌کند. با این حال رئیس جامعه تورگردانان ایران به صورت تحقیقی، وضعیت ورود گردشگران خارجی به ایران را در تعطیلات نوروز امسال به نسبت خوب ارزیابی کرده است.