موفقیت سیاست آبه نومیک، در کاهش ارزش ین ژاپن به‌ویژه درصنعت گردشگری ژاپن، سبب جذب درآمدهای هنگفت ارزی به اقتصاد ملی این کشور شده است. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، موفقیت سیاست اقتصادی شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن که اصطلاحا به آبه نومیک شهرت یافته، به‌ویژه در بخش گردشگری یکی از موفق‌ترین بخش‌ها در استراتژی رشد اقتصاد این کشور بوده است.

طبق بررسی‌های انجام شده از سوی بانک سرمایه‌گذاری سوسیته ژنرال این سیاست اقتصادی که عمدتا برکاهش ارزش ین ژاپن استوار بوده، سبب ارزانی خدمات و کالاهای گردشگری دراین کشور و جذب سیلی از گردشگران خارجی شده است که عمدتا از کشورهای همسایه در آسیا به این کشور سفر می‌کنند و درنهایت سبب جذب درآمدهای هنگفت ارزی بانک مرکزی ژاپن شده است.

طبق همین گزارش شمار بازدیدکنندگان از کشور ژاپن تنها در حدفاصل ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ یعنی زمانی که آبه در ۲۰۱۲ برای بار دوم به نخست‌وزیری این کشور رسید، به دوبرابر افزایش یافته است.

از دیگر سو افزایش شدید ارزش دلار آمریکا به میزان ۴۷ درصد در برابر ین ژاپن نیز که از دسامبر ۲۰۱۲ رخ داد، نقش موثری در موفقیت این سیاست شینزو آبه داشته است.

بیشتر گردشگران از کشور چین به ژاپن آمده‌اند و هرچند که بیشتر این گردشگران پول ین چین را خرج می‌کنند اما با توجه به نزدیکی ارزش ین چینی به دلار آمریکا تردیدی نیست که سیاست آبه سبب جذب بیشتر طبقه متوسط چینی به بازار ژاپن شده است.

درعین حال رشد برق‌آسای طبقه متوسط درچین نیز طی دهه گذشته نسبت به سال‌های پیش از آن بی‌تردید نقش موثری دراین زمینه داشته است. زیرا گروه‌های بیشتری در چین قدرت خرید و سفر یافته‌اند.

مساله مهم در موفقیت سیاست اقتصادی شینزو آبه صرفا افزایش تعداد گردشگران خارجی نیست بلکه مجموع پول خارجی که توسط مسافران خارجی دراین کشور خرج شده نیز بسیار اهمیت دارد که همچنان با گام‌هایی بازهم شتابان‌تر از پیش ادامه دارد. رقم رشد دراین زمینه تقریبا برابر با ۱۵۰ درصد از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ برآورد شده است.