گروه گردشگری: معاون فرهنگی دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: مناطق آزاد باید رویکرد جدی به مقوله گردشگری داشته باشند و با محور قرار دادن این موضوع، از آن برای توسعه راهبردی این مناطق استفاده کنند. به گزارش «ایرنا»، حجت الاسلام محمدعلی زم در دوازدهمین نشست مشترک معاونان فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد کشور به میزبانی جزیره کیش به ایجاد معاونت فرهنگی، هنری و گردشگری در دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد اشاره و تصریح کرد: باید گردشگری را بند تسبیح فعالیت‌های این مناطق قرار دهیم و دیگر برنامه‌ها را در راستای آن ببینیم، چرا که گردشگری محور تمام فعالیت‌ها در مناطق آزاد است.

وی افزود: امروز دیگر مناطق آزاد در بحث توسعه گردشگری نباید فرصت‌ها را از دست دهند و دوباره از صفر شروع کنند بلکه می‌توانند از تجربیات و اقدامات دیگر مناطق بهره مند شوند. اقدامات خوبی در کیش صورت گرفته که دیگر مناطق می‌توانند در توسعه گردشگری از آن استفاده کنند. حجت‌الاسلام زم با بیان اینکه جزیره کیش باید نقش هدایت گردشگری دیگر مناطق آزاد کشور را عهده‌دار شود، افزود: جزیره کیش الگوی توسعه گردشگری در دیگر مناطق آزاد کشور است و سایر مناطق می‌توانند از تجارب آن بهره‌مند شوند.

این مقام مسوول، سال ۹۴ را سال تثبیت حوزه فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد دانست و افزود: برای این تثبیت نیازمند رسیدن به هم افزایی و رفع چالش‌های موجود هستیم. وی خاطرنشان کرد: برای توسعه گردشگری باید در مناطق آزاد برندسازی صورت گیرد؛ چراکه دنیای امروز و فردا دنیای برندها و اسم‌ها است و برندها سرمایه می‌آفرینند. مردم به دنبال چیزی هستند که علاقه دارند و مصرف‌کننده همواره به دنبال جنس با کیفیت است، ما هم ناگزیریم برندسازی داشته باشیم.

وی عنوان «کاشانه مهمان» را برند جدید و شناخته شده در مناطق آزاد دانست و گفت: با توجه به آداب و سنن هر منطقه می‌توان برند جدیدی در گردشگری ایجاد کرد؛ به عنوان نمونه می‌توان به خانه بومیان کیش، استفاده از کپر به عنوان اقامتگاه در قشم و چابهار و هتل‌های حصیری در اروند اشاره کرد.

مدیر گردشگری دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور نیز در این نشست گفت: در سال ۹۴، شناخت و تبیین رویکرد گردشگری حلال، اهمیت ساختار و موضوعات شورای هماهنگی گردشگری منطقه برای تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی توسعه گردشگری با شرکت نمایندگان سازمان مناطق آزاد و بخش خصوصی و نخبگان هر منطقه، تدوین و بازنگری برنامه توسعه گردشگری، رضایتمندی گردشگران براساس شاخص‌ها و مواردی دیگر از این دست را در مناطق آزاد دنبال خواهیم کرد.

علیرضا رحیمی در این نشست، خاطرنشان کرد: نحوه احصای شاخص‌های توسعه گردشگری و میزان آن، ایجاد سیستم اطلاعات مدیریت گردشگری و نحوه اجرای برنامه‌های عملیاتی حوزه گردشگری و آنچه بین دبیرخانه و منطقه به امضا رسیده نیز در دستور کار ما خواهد بود.

معاون گردشگری منطقه آزاد کیش، از برقراری خطوط پروازی ترکیش تا اواخر اردیبهشت خبر داد و گفت: در راستای توسعه گردشگری به سمت پروازی شدن حرکت می‌کنیم و علاوه‌بر پرواز ترکیش در ماه‌های آینده، راه‌اندازی خط پروازی چین و گوانگجو در دستور کار است.

محمد محب خدایی، به آمار ورود گردشگران در ایام نوروز به جزیره کیش اشاره کرد و گفت: بیش از ۲۱۵ هزار مسافر در این ایام از مسیرهای هوایی و دریایی وارد جزیره کیش شدند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، در این نشست مدیران گردشگری مناطق آزاد (ماکو، اروند، قشم، کیش، چابهار و ارس) گزارشی از فعالیت‌ها و عملکرد ستادهای اجرایی نوروزی برای میزبانی گردشگران ارائه کردند و با تاکید بر توسعه این مناطق با محوریت گردشگری به‌کار خود پایان دادند.