گروه گردشگری: درحالی که تنها چند روز از سانحه سقوط اتوبوس گردشگران عراقی در جاده شمال ایران می‌گذرد، مسمومیت و فوت چند گردشگر عربستانی، بازار گردشگران عرب ورودی به ایران را با چالش جدی روبه‌رو کرده است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، استفاده از قرص برنج از سوی کارکنان هتل سه ستاره و نوساز «توحید» مشهد برای از بین بردن ساس، منجر به فوت ۴ گردشگر عربستانی، مسمومیت تعداد زیادی از دیگر اعضای کاروان آنها و در نهایت پلمب این هتل شد. به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، مسجل شده که این هتل از سم غیرمجاز استفاده کرده است.

رئیس اتحادیه هتلداران استان خراسان رضوی نیز با تایید این مطلب به خبرگزاری «مهر» گفت: از آنجا که هنوز بررسی‌ها تکمیل نشده است، مقامات قضایی و بهداشتی اعلام کرده‌اند از یک ماده غیرمتعارف برای سم‌زدایی استفاده شده بود که این ماده، گاز سمی را ایجاد کرده است.

محمد قانعی، با اشاره به اینکه هتل مذکور جزو هتل‌های نوساز و برتر استان خراسان رضوی بود و به‌تازگی نیز استانداردسازی شده، درباره نحوه استانداردسازی آن توضیح داد: موسسه‌ای که به این هتل گواهینامه استاندارد داده، موسسه قابل قبولی است، اما موضوع رخ داده و استفاده از روش‌های غیراصولی برای سم زدایی و مسمومیت گردشگران به تشکیلات و تاسیسات هتل ارتباطی ندارد.

درهمین حال معاون گردشگری کشور نیز به‌منظور رسیدگی به سایر مسموم‌شدگان به مشهد سفر کرد و سازمان میراث فرهنگی نیز طی بیانیه‌ای در خصوص این حادثه توضیحاتی اجمالی ارائه داد و به خانواده‌های قربانیان تسیلت گفت. این حادثه و از سوی دیگر تصادف و سقوط اتوبوس حامل گردشگران عراقی که در تعطیلات هفته گذشته رخ داد، بی‌شک عواقب نامناسبی در تقاضای گردشگران عرب برای سفر به ایران درپی خواهد داشت. گردشگران عرب کشورهای همسایه، بخش قابل توجهی از آمار توریست‌های ورودی ایران را تشکیل می‌دهند؛ گردشگرانی که ایران را به دو دلیل عمده مذهبی و پزشکی برای سفر انتخاب می‌کنند. از این رو اگر همین بازار نیز از دست ایران برود -به رغم آنکه شاید هزینه‌کرد متوسط این قشر در ایران، چندان چشمگیر نباشد-، ممکن است ضرباتی به آمار گردشگران ورودی به ایران وارد و حتی ممکن است موجب لغو قرارداد تورهای کشورهای عربی با هتل‌های ایران شود.