معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی، پیش از ظهر دیروز در نشست‌های جداگانه با سفرای تاجیکستان و جمهوری آذربایجان در زمینه اقدامات و همکاری‌های دوجانبه و همچنین برگزاری نمایشگاه‌های مشترک دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش میراث آریا، بهمن نامور مطلق در نشست مشترک با نعمت‌الله امامزاده، سفیر تاجیکستان در ایران بر ایجاد همکاری‌های دوجانبه میان ایران و تاجیکستان تاکید کرد و خواستار ایجاد دو مرکز فروش صنایع دستی ایران در تاجیکستان شد. وی دراین نشست اظهار کرد: «قرابت‌های فرهنگی و تاریخی میان ایران و تاجیکستان زمینه‌ساز شکل بخشیدن به فعالیت‌های گسترده و تبادلات خوب در زمینه‌‌های مختلف صنایع دستی است.»

نامور مطلق با بیان اینکه ایجاد تسهیلات لازم برای حضور هنرمندان دو کشور در نمایشگاه‌ها و رویدادهای هنری بسیار اهمیت دارد تاکید کرد: «ما آمادگی تبادل هنرمندان و ایجاد شرایط فعالیت در زمینه‌های اقتصادی، نمایشگاهی و آموزشی را داریم؛ همچنین علاقه‌مندیم تجربیات خود را در زمینه‌های بازرگانی، فروش مجازی و برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی در اختیار فعالان عرصه صنایع دستی تاجیکستان قرار دهیم.» همچنین در نشست مشترک معاون صنایع دستی با جوانشیر آخوندف، سفیر جمهوری آذربایجان، در خصوص اقدامات و همکاری‌های دو کشور بحث و تبادل نظر شد و معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی در این دیدار ضمن تاکید بر گسترش همکاری‌های دوجانبه، خواستار ایجاد دو مرکز فروش صنایع دستی ایران در آذربایجان شد. وی افزود: انجام پروژه‌های مشترک مبنای موثری برای توسعه فعالیت‌ها و گسترش بازارهای فروش است. با تامین مواد اولیه به‌ویژه ابریشم نیز می‌توان درحوزه تولید بسیار موثرتر فعالیت کرد. نامور مطلق تاکید کرد: «امیدواریم گروه‌‌هایی از هردو کشور به‌منظور بازدید و آشنایی با صنایع دستی به کشور مقابل سفر کنند تا هر دو کشور از نزدیک با ظرفیت‌های یکدیگر آشنا شوند.»

جوانشیر آخوندف نیز در ادامه این نشست گفت: «باید برای انتشار منابع علمی، کتاب و بروشور صنایع دستی دانشکده‌های صنایع دستی ایران و آذربایجان با یکدیگر همکاری داشته باشیم.»

وی افزود: «مساله بازار موضوع بسیار مهمی است که می‌تواند به توسعه ارتباطات فرهنگی و اقتصادی بین فعالان صنایع دستی کمک کند؛ همچنین برگزاری نمایشگاه‌ها در معرفی صنایع دستی استان‌ها بسیار حائز اهمیت است که می‌تواند با هماهنگی میان دو کشور به افزایش سطح ارتباطی کشورها بینجامد.»

سفیر آذربایجان در پایان سخنانش گفت: «تاسیس مرکز تجاری صنایع دستی ایران در باکو سبب آشنایی بیشتر فروش صنایع دستی ایران می‌شود. در ادامه این نشست، بهمن نامورمطلق، معاون صنایع دستی سازمان به اتفاق نعمت الله امامزاده سفیر تاجیکستان از شوروم‌های صنایع دستی معاونت صنایع دستی مستقر در سازمان دیدن کردند.