ایران در صدر فهرست مهم‌ترین‌ مقاصد گردشگری سال ۲۰۱۶ میلادی تارنمای روزنامه «لا لیبر» بلژیک قرار گرفت. به گزارش «ایرنا» به نقل از تارنمای این روزنامه فرانسوی زبان، پس از بررسی آرای کارشناسی منتشر شده در نشریات تخصصی گردشگری از جمله «نشنال جئوگرافیک»، «لونلی پلانت»، «وورد تراول مارکت گلوبال ترند ریپورت» و « افر»، فهرستی از مهم‌ترین‌ مقاصد گردشگران در سال ۲۰۱۶ میلادی به دست آمد که ایران در صدر آن قرار دارد.این فهرست شامل کشورها، شهرها و بخش‌هایی است که گردشگران آنها را در سال جدید میلادی کشف خواهند کرد.

بر اساس این گزارش، در ایران، ‌کشوری که در صدر این فهرست نشسته است، علاوه‌بر ۱۹ مکان که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند، مناطق متعدد دیدنی بازمانده از ایران باستان نیز وجود دارند و در واقع وجود چنین پتانسیل‌هایی سبب شده تا مقامات ایران، افزایش تعداد بازدیدکنندگان از این کشور از پنج میلیون نفر در سال ۲۰۱۴ میلادی به ۲۰ میلیون نفر در سال ۲۰۲۵ را به عنوان نقطه هدف صنعت گردشگری ایران مد نظر قرار دهند. در پی چنین سیاست‌هایی، گروه هتلداری فرانسوی «آکورهتل»، به عنوان نخستین هتل زنجیره‌ای غربی در ایران، با گشایش دو هتل در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی تهران، چندی پیش فعالیت خود را در این کشور آغاز کرده است.

در این فهرست پس از ایران، جزیره «هوکایدو» در ژاپن، جزیره‌ای با جاذبه‌های متعدد منابع طبیعی، چشمه‌های آب گرم، آتشفشان‌ها و پیست‌های اسکی که دسترسی به آن به تازگی و به‌دلیل احداث خط آهن قطارهای پر سرعت ممکن شده آمده است. در ادامه این لیست، بوتسوانا قرار گرفته است؛ کشوری در جنوب آفریقا که ۵۰ سال از استقلال آن می‌گذرد و به‌دلیل مناظر بیابانی و دلتای «اوکاوانگو» که در یونسکو به ثبت رسیده یکی از جاذبه‌های گردشگری ۲۰۱۶ محسوب می‌شود. همچنین، درحالی‌که سازمان پارک‌های ملی آمریکا در تابستان امسال، صدمین سال تاسیس خود را جشن گرفت، نشریات گردشگری، سفر به پارک‌های جنوب غرب آمریکا را برای ۲۰۱۶ میلادی پیشنهاد می‌کنند. مقصد بعدی پیشنهادی این نشریات معتبر برای سفر در سال ۲۰۱۶، استرانفورد است؛ این شهرکه در انگلیس واقع شده، شهرت خود را مرهون ویلیام شکسپیر شاعر و نمایشنامه نویس انگلیسی است که به‌دلیل چهارصدمین سالگرد این نویسنده و شاعر شهیر، مورد توجه گردشگران قرار خواهد گرفت. پس از استرانفورد، منطقه ساحل طلایی در بورگوین واقع در شرق فرانسه ذکر شده که در تابستان امسال در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است؛‌ بر همین اساس، نشریات گردشگری بازدید از شهر قرون وسطایی «بون» را در این منطقه توصیه کرده‌اند.