فرصت‏های بی‏شماری پس از برداشته شدن تحریم‏ها در انتظار ایران است تا با توسعه ارتباطات جهانی همه جانبه در حوزه‏های اجتماعی-اقتصادی گام‏های نوینی در نقش آفرینی ایران در عرصه بین‏المللی برداشته شود. نشنال جئوگرافیک اخیرا ۱۶ مقصد برتر گردشگری جهان برای سال ۲۰۱۶ را معرفی کرده که در این مقاصد ایران به عنوان رتبه اول در میان مقاصد گردشگری شناسایی شده است. با اعلام این رتبه‏بندی حیرت‏انگیز که مهم‏ترین عامل را باید موفقیت ایران در برداشتن تحریم‏های بین‏المللی دانست، فرصت‏های بی‏شماری از نظر توسعه گردشگری و سرمایه‏گذاری فراهم شده است.

برندسازی مکان با هدف رقابت‏پذیر کردن یک مکان در برابر رقبا به دنبال ارائه مزیت‏هایی انحصاری برای سه گروه مشتری است تا با جذب آنها به توسعه آن مکان دامن زند. مهم‌ترین مشتریان مکان، شهروندان متعلق به آن و در رتبه دوم گردشگران داخلی و خارجی و در رتبه سوم سرمایه‏گذاران قرار دارند. ایران به عنوان یک کشور، مکانی بزرگ با مزایای انحصاری شناخته شده و ناشناخته است که توسط یکی از معتبرترین موسسات گردشگری یعنی نشنال جئوگرافیک رتبه اول مقصد گردشگری را دریافت کرده است. اعتبار و اعتماد برند معرفی‏کننده ایران در جهان نقش موثری در ارتقای جایگاه برند ملی ما نزد گردشگران خارجی خواهد داشت و باید شاهد تقاضای بالای گردشگران اروپایی و آمریکایی در سال ۲۰۱۶ باشیم.

هویت جدید برند ایران چیست؟

سوال مهمی که نیازمند پاسخ هوشمندانه و فوری است این است که آیا ایران برنامه‏ای برای ارتقای برند ملی نزد گردشگران خارجی دارد یا خیر؟ برنامه‏ای که راهبردها، سیاست‌ها و فعالیت‌های هماهنگ و هدفمندی را در تمامی بخش‏ها و توسط تمامی ذی‌نفعان طراحی و آنها را برای اجرای آن آموزش داده و توانمند کرده باشد. اگر پاسخی روشن برای «هویت جدید از برند ایران» برای پساتحریم تدارک دیده نشود و با «تصویر برند فعلی ایران» در عرصه جهانی به استقبال این تقاضای گردشگری خارجی برویم، برنده بازی نخواهیم بود و این فرصت استثنایی را با کسب منافع اندک از دست خواهیم داد. همگان بر این واقعیت واقفند که تصویر برند فعلی ایران در جهان توسط دولت‏ها و رسانه‏های خارجی در دوران پس از انقلاب اسلامی ساخته و پرداخته شده است و جایگاه برند ایران نزد گردشگران خارجی در حال حاضر از اعتبار، اعتماد و محبوبیت لازم برخوردار نیست.

در چنین شرایطی که تصویری مخدوش از ایران در اذهان جهانی وجود دارد اقدامات زیر با اجرای فوری پیشنهاد می‏شود:

- تدوین برنامه کوتاه‌مدت «برند ملی گردشگردی ایران» ویژه ۲۰۱۶ با در نظر گرفتن رویکرد محوری «تجربه‏ای متفاوت از ایران پساتحریم» و با هدف تکرار و ترویج گردش در ایران با سایرین و ایجاد تصویر مثبت برای تحریک سرمایه‏گذاران خارجی برای سفر به ایران.

- تولید و پخش آثار هنری همچون فیلم، انیمیشن، تصویر و... از ایران به چند زبان مهم دنیا و پخش از رسانه‏های خارجی با معرفی چند مزیت اثرگذار برای جذب گردشگران.

- طراحی و اجرای کمپینی فراگیر به زبان‏های خارجی در فضای مجازی همچون فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام، گوگل پلاس، یوتیوب و... برای انتقال هویت جدید برند ایران به مردم جهان.

- طراحی و تدوین الگوی رفتاری-ارتباطی خاص با گردشگران خارجی برای تقویت هویت برند جدید ایران و آموزش همگانی آن از طریق تلویزیون و رادیو و رسانه‌های اجتماعی.

- تشکیل شورای برندسازی ملی گردشگری ایران برای پیشبرد اهداف برنامه‏ای میان‌مدت و بلندمدت.

محمدرضا رستمی

کارشناس برندسازی مکان

info@yadafarin.com