تقسیم 40 ریال سود به ازای هر سهم «سهند»

در این جلسه گزارش هیات مدیره از سوی مهندس رحمانی مدیرعامل شرکت صنایع لاستیکی سهند به استماع حاضران رسید. مدیرعامل این شرکت در این گزارش ضمن اشاره به اینکه تولید تسمه نقاله‌های سنگین و نیمه سنگین از جمله توانمندی‌های این شرکت به شمار می‌رود، تصریح کرد: لاستیکی سهند یک شرکت ۶۰ ساله است و ما در تلاش هستیم که با راه‌اندازی و توسعه واحد تحقیقات این شرکت را از گذشته مجهزتر کنیم. وی با اشاره به اینکه تنوع محصول در لاستیکی سهند بستگی به سفارش‌هایی دارد که از مشتریان دریافت می‌کنیم، خاطرنشان کرد: ما در برنامه‌ریزی‌های جدید به انجام رسیده در هیات مدیره و کارخانه هدف بازیابی بازارهای از دست رفته خودمان به ویژه بخش معدن و صنایع معدنی را مدنظر قرار داده‌ایم.

مهندس رحمانی با اشاره به تولید محصولاتی نظیر ورق‌های لاستیکی، کفپوش‌های صنعتی، انواع تسمه نقاله‌های صنعتی، قطعات لاستیکی، رابر لاینینگ و کامید تصریح کرد: این شرکت توانمندی تولید انواع تسمه نقاله‌های لبه بسته و باز را دارد.

وی گفت: این شرکت در بدو تاسیس در سال ۱۳۳۸ با ۵ میلیون ریال آغاز به کار کرده است و در حال حاضر سرمایه شرکت به ۳۵۰ میلیارد ریال می‌رسد.

رحمانی از تولید تسمه نقاله‌های فوق سنگین با ضخامت ۳۰ میلی‌متر در شرکت لاستیکی سهند برای نخستین بار در کشور خبر داد و اظهار کرد: علاوه بر این رکورد ثبت شده دیگری در خصوص طراحی و تولید تسمه نقاله عرض ۲ متری برای نخستین بار در کشور را از آن خود کرده‌ایم. وی به رشد تولید محصولات سهند از یک‌هزار و ۶۶۵ تن در سال ۹۵ به ۲ هزار و ۲۵ تن در سال ۹۶ اشاره کرد و افزود: در برنامه کاری سال ۹۷ تولید تسمه نقاله سیمی (استیل کورد) را در دستور کار داریم که در تلاش هستیم از سازنده‌ها و کارخانه‌های تولیدکننده داخلی کمک بگیریم.

وی به اهمیت فروش و بازاریابی در هر بنگاه اقتصادی اشاره کرد و گفت: در برنامه آتی شرکت بهبود فرآیند خدمات پس از فروش به طور ویژه مورد توجه قرار دارد. در این جلسه پس از استماع گزارش هیات مدیره گزارش حسابرس و بازرس قانونی به همراه توضیحات قاسم عابد زاده مدیر مالی سهند در خصوص گزارش حسابرسی صورت های مالی  قرائت شد و پس از آن صورت‌های مالی ۹۶ سهند به تصویب حاضران جلسه رسید. تقسیم مبلغ ۴۰ ریال سود به ازای هر سهم از دیگر مصوبات این جلسه بود. علاوه بر این روزنامه «دنیای اقتصاد» به‌عنوان روزنامه کثیرالانتشار سهند انتخاب شد.

مرور کلی بر وضعیت و جایگاه صنعت لاستیک در جهان، منطقه و ایران

بررسی‌های تجارت جهانی نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و عمده صادرکنندگان تسمه نقاله به ترتیب کشورهای چین، آمریکا، ژاپن و ایتالیا هستند. همچنین کشورهای آمریکا، آلمان و فرانسه نیز عمده واردکنندگان انواع تسمه نقاله هستند.

واردات انواع تسمه نقاله توسط کشورهای منطقه خاورمیانه در سال‌های گذشته حدود ۶۷ هزار تن بوده است.

میزان مصرف سالانه انواع تسمه نقاله در کشور حدودا ۲/ ۱۰ هزار تن است که از این میزان ۸۶ درصد منجید دار و ۱۴ درصد استیل کورد است. کشورهای چین و منطقه اروپا نیز به ترتیب رتبه‌های نخست و دوم تامین انواع تسمه نقاله در بازار ایران را دارند.

در رابطه با واردات تسمه نقاله‌های استیل کورد ایران در جایگاه بیستم عمده واردکنندگان و در خصوص منجیددار در جایگاه بیست‌وهفتم قرار دارد. ۴۱ درصد تقاضا برای تسمه نقاله در جهان به منطقه APAC اختصاص دارد. بررسی‌های بازار جهانی تسمه نقاله نشان می‌دهد که براساس پیش‌بینی‌های بین‌المللی میزان تقاضا تا افق ۲۰۲۰ سالانه حدود ۴ درصد افزایش خواهد داشت که این رشد عمدتا مرهون رشد تقاضا در بخش استیل کورد است.

11 (5)

مرور کلی بر وضعیت رقابتی و جایگاه شرکت در صنعت لاستیک

شرکت صنایع لاستیکی سهند با بیش از نیم قرن تجربه در زمینه تولید قطعات، کفپوش و ورق‌های لاستیکی و همچنین حدود ۳۰ سال تجربه تولید تسمه نقاله، نخستین و بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع نوار نقاله در کشور است. با توجه به ایجاد زیرساخت‌های جدید در سال‌های اخیر، امکان تولید نوار نقاله از ضخامت ۳۰-۵ میلی‌متر و عرض ۲۰۰ سانتی‌متر و همچنین گریدهای مختلف از قبیل ضدسایش، مقاوم در برابر حرارت، ضداسید و آجدار فراهم شده است.  تولیدکنندگان نوار نقاله در ایران شامل شرکت صنایع لاستیکی سهند، شرکت تولیدی لاستیکی دنا و شرکت زرین بسپار بوده که حدود نیمی از سهم بازار مصرف تسمه نقاله را تامین می‌کنند. لذا نیمی از نیاز بازار از طریق واردات از کشورهای مختلف صورت می‌پذیرد. همچنین وضعیت تکنولوژی شرکت و مقایسه آن با تکنولوژی موجود در سطح کشور و جهان به شرح زیر است:

امروزه تکنولوژی صنعت لاستیک در جهان وارد مرحله‌ای بسیار پیچیده از لحاظ مهندسی ساخت، تجهیزات و ماشین‌آلات شده است، به طوری که شرکت سهند نیز با تکنولوژی پیشرفته خود در ساخت انواع ورق‌های لاستیکی و تسمه نقاله که دارای سیستم پخت گردان و پخت پرسی است در کشور پرچمدار این صنعت است. تکنولوژی پیشرفته جهان نیز در تولید تسمه نقاله، سیستم پخت پرسی است که شرکت صنایع لاستیکی سهند دارای این تکنولوژی است که در ادامه مشغول الحاق پرس پخت سیمی به این مجموعه است که به‌زودی آن را اجرایی خواهد کرد.

در مبحث تولید کفپوش‌های ورزشی در سال‌های نه چندان دور شرکت سهند با تولید انواع کفپوش‌های لاستیکی در سطح کشور نیز مطرح بوده است، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، تولید کفپوش‌های لاستیکی کاهش پیدا کرده و تکنولوژی کشور و جهان به سمت تولید کفپوش‌های پلی‌یورتان و PVC سوق پیدا کرده است که تکنولوژی خاص خود را می‌طلبد که شرکت در حال بررسی و مطالعه آن است. وضعیت انواع ورق لاستیکی با توجه به نیاز روزافزون صنایع و کارخانه‌ها به این کالا همواره مورد توجه دست‌اندرکاران قرار گرفته و تولید و گسترش آن از اهم برنامه‌های آینده این شرکت است.

 

11 (1)

اهم اقدامات انجام شده طی سال مالی منتهی به 29/ 12/ 1396

1- افزایش تولید و فروش محصولات گروه قطعات فنی از قبیل قطعات خودرو و کامپاند لاستیکی

۲- انعقاد قرارداد ۵۵ میلیارد ریال فروش تسمه نقاله برای اولین بار در شرکت

۳- تولید تسمه نقاله با عرض ۲۰۰ سانتیمتر برای اولین بار در کشور و مناقصه

۴- تولید تسمه نقاله فوق سنگین با ضخامت ۳۰میلی‌متر

۵- کاهش قابل توجه مطالبات اول دوره به طوری که مبلغ ۱۰۲ میلیارد ریال از کل حساب‌های دریافتی -  تجاری اول دوره (۱۲۵ میلیارد ریال) در سال ۱۳۹۶ دریافت شد.

۶- پیگیری برای افزایش تعرفه واردات تسمه نقاله

۷- پیگیری برای جلوگیری از واردات تسمه نقاله بدون رعایت مقررات کیفی استاندارد ملی تسمه نقاله

۸- پیگیری برای اخذ مصوبه هیات وزیران مبنی بر ممنوعیت خرید خارجی کالای تسمه نقاله

۹- اجرای سیستم مدیریت یکپارچه MIS و اخذ گواهینامه‌های ۲۰۱۵-ISO ۹۰۰۱ و ۲۰۱۵ – ISO ۱۴۰۰۱

۱۰- انجام بازاریابی‌های مستمر برای فروش مستقیم محصولات به مصرف‌کنندگان اصلی تسمه نقاله از قبیل معادن و شرکت‌های تولیدکننده فولاد در کشور.

برنامه‌های آتی شرکت

- اتمام عملیات ساختمانی ساختمان توزین و خمیرسازی

- اجرای سیستم پایپینگ ساختمان توزین و خمیرسازی

- نصب مخازن روغن و دوده در سالن انبارها و توزین مواد اولیه

- اتمام عملیات ساختمانی سالن انبارها

- نصب مابقی ماشین‌آلات خریداری شده از قبیل میکسر ۲۷۰ لیتری و غلتک‌ها

- خرید دستگاه پرس جدید برای تولید تسمه نقاله‌های سیمی به ارزش تقریبی ۶ میلیون یورو

- خرید و نصب دو دستگاه جرثقیل ۸ و ۲۵ تن برای سالن تولید ۳ و ساختمان خمیرسازی

- افزایش ظرفیت تولید قطعات به میزان ۱۵۰ درصد

- گسترش بازارهای فروش محصولات در داخل و خارج کشور حداقل به میزان ۲۰ درصد نسبت به سال قبل

- گسترش نمایندگی‌های فروش، در مرکز استان‌ها در سراسر کشور

- افزایش کیفیت محصولات به سوی استانداردهای جهانی

- ایجاد واحد توسعه و تحقیقات و توجه عمیق به محصولات جدید و با کیفیت

- بهبود فرآیند خدمات پس از فروش

- تنوع سبد محصولات از قبیل تولید گسکت

- بهبود فرآیند بازاریابی و تبلیغات

- آموزش‌های خودکنترلی

- افزایش ظرفیت تولید با توجه به بهره‌برداری از ماشین‌آلات

- خرید ساختمان دفتر مرکزی شرکت

11 (4)

11 (3)

 

 

11 (2)