5 سال موفق ایرانول با رکورد شکنی تولید، فروش، صادرات، سود و افزایش سهم بازار پایانه صادراتی ایرانول با ظرفیت 25هزار تن در بندر ماهشهر امسال به بهره‌برداری رسید

  به‌عنوان نخستین سوال مهم‌ترین اولویتی که در شرکت نفت ایرانول دنبال می‌کنید، چیست؟

مهم‌ترین اولویت طی مدت مدیریتم بر این مجموعه، توسعه بوده که بر این اساس توسعه همه جانبه‌ای را در ۵ سال گذشته سرلوحه برنامه‌های خود قرار دادیم و توانستیم رکورد سود، تولید، فروش، صادرات و به خصوص صادرات محصول نهایی را بشکنیم و افزایش سهم بازار داخل و خام فروشی روغن پایه را به‌صورت چشمگیری کاهش دهیم.

 آماری از میزان تولید و فروش شرکت نفت ایرانول، طی مدت مدیریت تان براین مجموعه ارائه می‌دهید؟

از ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ رکورد تولید، فروش، صادرات و سود و همچنین رکورد کاهش خام فروشی را شکستیم. در سال ۱۳۹۴ با ۶۱۴ هزار تن تولید محصولات پالایشگاهی رکورد تولید را شکستیم. در سال ۱۳۹۶ بیشترین فروش محصول نهایی را با ۱۶۰ میلیون لیتر داشتیم. در سال ۱۳۹۴ حدود ۱۱۰ میلیون لیتر محصول نهایی به فروش رساندیم، ۱۴۰ میلیون لیتر هم صادرات روغن پایه به‌صورت خام داشتیم که در سال ۱۳۹۵ برعکس شد. در سال ۱۳۹۵ تقریبا ۱۴۰ میلیون لیتر محصول نهایی به فروش رساندیم و ۹۰ هزار تن خام فروشی داشتیم.به عبارت دیگر میزان خام فروشی را ۳۰ درصد کاهش دادیم که این کاهش خام‌فروشی سهم بازار و حاشیه سود را بیشتر می‌کند و در سال ۹۶ میزان فروش روغن پایه را به ۶۰ هزار تن کاهش دادیم. در شرکت نفت ایرانول توانستیم در سال ۱۳۹۵ بیشترین رشد سود را برای اولین بار در صنعت روانکاران به خود اختصاص دهیم. این فرآیند در سال ۱۳۹۶ ادامه یافت اما تفاوت اساسی سال ۱۳۹۶ با سال ۱۳۹۵ در این بود که برای اولین بار در صنعت روانکاران فروش نقدی گذاشتیم.  در سال ۱۳۹۳ که من به این شرکت آمدم کل صادرات را برای اولین بار نقدی کردیم. در سال ۱۳۹۶ این کار را در محصول نهایی انجام دادیم که با فروش نقدی میزان فروش ۲۵ درصد افزایش پیدا کرد و هم رکورد تولید، فروش و صادرات روغن موتور را شکستیم و بیشترین رشد فروش روغن موتور و بیشترین افزایش سهم بازار را در سال ۱۳۹۶ به خود اختصاص دادیم و ۲۸ درصد رشد سود داشتیم. از ابتدای امسال و در ۶ ماه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز با رشد ۴۰ درصدی تولید و فروش انواع روغن موتور در شرکت نفت ایرانول مواجه بودیم. بر این اساس طی چهار سال گذشته سهم بازار ایرانول از فروش انواع روغن موتور از ۱۹ درصد به حدود ۲۷ درصد در پایان سال ۹۶ و در ۶ ماهه اول به حدود ۳۰ درصد افزایش یافت.

  در زمینه افزایش سرمایه شرکت که بعد از ۱۰ سال با هدف اجرای پروژه‌های شرکت صورت گرفته و مزایایی که این طرح‌ها برای شرکت در پی دارد  لطفا توضیح دهید؟

برای پویایی و پیشرفت و توسعه شرکت راهی جز توسعه و اجرای طرح‌های شرکت نیست و خوشبختانه توانستیم بعد از ۱۰ سال با رضایت سهامداران از عملکرد شرکت، مجوز افزایش سرمایه را بگیریم.در آغاز سال ۱۳۹۷ و با تداوم برنامه‌های به ثمر نشسته در سال‌های گذشته و بر اساس برنامه استراتژی ۱۴۰۴ شرکت نفت ایرانول، تلاش مدیریت شرکت ایجاد ارزش افزوده و استفاده بهینه از دارایی‌های شرکت و تبدیل دارایی‌های کم بازده و در نتیجه افزایش سهم بازار داخلی در روغن های موتوری و صنعتی، ساماندهی فعالیت‌ها و تولید بر اساس استانداردهای متعارف صنعت و دریافت تاییدیه‌های اجباری و تشویقی، توجه به تولیدات با ارزش افزوده بالاتر و در نهایت سودآوری حداکثری برای ذی‌نفعان شرکت است.

  چه  اقدامات و پروژه‌هایی را طی چهار سال گذشته در ایرانول به انجام رسانده‌اید؟

با توجه به اینکه هدف من توسعه همه‌جانبه در شرکت نفت ایرانول در بخش‌های مختلف تولید، فروش همراه با برند‌سازی، صادرات، فعال کردن پروژه‌ها و توجه به نیروی انسانی و... است، طی چهار سال گذشته پروژه‌های زیادی در ایرانول در بخش‌های ذکر شده به انجام رسید، در بخش فعال کردن پروژه‌ها از مهم‌ترین آنها می‌توان به تعمیرات اساسی (اوورهال) واحدهای پی‌دی‌ای تار و هایدروفینیشینگ پس از ۱۸ سال و واحد فورفورال پس از ۹ سال، توسعه و نوسازی روغن‌سازی پالایشگاه آبادان در بخش بلندینگ بریم، راه‌اندازی کولینگ‌تاورآبادان، حل و فصل و ترخیص چـهار عدد فیلترهای مربوط به پروژه تولید واکس کم روغن پس از ۳ سال و نصب آنها به منظور کاهش روغن اسلک وکس و افزایش تولید روغن پایه، راه‌اندازی انبارهای جوادالائمه (ع)، ثامن الائمه ۱، ۲ و ۳ و کاهش هزینه‌های جاری شامل اجاره فضای انبار و افزایش امکان نگهداری محصول نهایی و جلوگیری از خام فروشی و افزایش فضای انبارش محصولات نهایی و تعیین تکلیف و تحویل کارخانه حشره‌کش پرکنی، وصل شدن پالایشگاه تهران به گاز، برق شهری، راه‌اندازی پایانه صادراتی ایرانول در بندر امام(ره)، راه‌اندازی خط حمل و نقل ریلی و تولید محصولات جدید پس از ۱۰ سال، اشاره کرد.

  چند پروژه در حال حاضر در مرحله اجرا قرار دارند؟

براساس استراتژی تدوین شده ۱۰ طرح را در سال ۹۵ استارت زدیم و در مرحله اجرا قرار دارد که به تاپیکو ارسال و مورد تایید قرار گرفته و این ۱۰ پروژه از سال ۱۳۹۵ تا سال ۱۴۰۰ باید به بهره‌برداری برسند و خوشبختانه برنامه زمانبندی آنها نیز مشخص است که ۴ تا ۵ پروژه آن از محل افزایش سرمایه است و تاکنون پایانه صادراتی ایرانول، کولینگ تاور آبادان، خط ریلی حمل محصولات از پالایشگاه تهران تا ماهشهر راه‌اندازی شده است.

  در مورد پروژه‌های باقی مانده بیشتر توضیح دهید، چه پروژه‌هایی هستند؟

پروژه افزایش راندمان واحد موم زدایی (فاز یک)، پروژه افزایش راندمان واحد موم زدایی (فاز دوم)، احداث واحد تولید بخار پالایشگاه تهران، پروژه ساختمان جدید اداری، احداث واحد بخار پالایشگاه آبادان و طرح تولید اکسترکت سبز(مطالعاتی)، پروژه‌هایی هستند که در راستای توسعه در شرکت نفت ایرانول به بهره برداری خواهند رسید.

905

مهندس اسحاقی سال۹۶ به عنوان مدیر عامل نمونه شستا انتخاب شد

  در مورد افتتاح پایانه صادراتی ایرانول در بندر امام خمینی (ره) با حضور سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در شهریور ماه امسال راه‌اندازی شد، توضیح دهید؟

پایانه صادراتی شرکت نفت ایرانول در بندرامام خمینی(ره) با ظرفیت مخازن ۲۵ هزار تنی دارای هشت مخزن است که سه مخزن آن (۵ هزار تنی) برای فرآورده‌های سنگین، چهار مخزن(۲۵۰۰ تنی) جهت انواع روغن پایه و یک مخزن آب آتش‌نشانی است و با سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد ریال و با ارزش روز حدود ۲ هزار میلیارد ریالی افتتاح شد. بهره‌برداری از این پروژه علاوه بر ایجاد اشتغال، کمک شایانی به کاهش هزینه‌ها و افزایش امکانات رقابتی و صادراتی ایرانول نیز خواهد کرد.

تاکنون شرکت نفت ایرانول ۱۰ هزار تن مخزن استیجاری در اختیار داشت که سالانه حدود ۱۵۰ میلیارد ریال (البته با قیمت دلار ۳۸۵۰ تومانی) اجاره این مخازن را پرداخت می‌کرد که با بهره‌برداری از این پایانه صادراتی ذخیره محصولات صادراتی به ۲ و نیم برابر افزایش می‌یابد و امکان رقابت و سود بیشتر را در زمان‌های مختلف ایجاد می‌کند.همزمان با افتتاح پایانه صادراتی شرکت نفت ایرانول بهره‌برداری از خط ریلی انتقال محصولات صادراتی از پالایشگاه تهران به پایانه صادراتی در بندر امام خمینی(ره) آغاز و با بهره‌برداری از این پروژه علاوه بر امنیت بیشتر حمل و نقل ریلی هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابد.

  همان‌طور که اشاره کردید یکی از پروژه‌های شرکت نفت ایرانول، نصب و ترخیص چهار فیلتر در واحد موم‌گیری است، در مورد پروژه وکس و نصب فیلترهای واحد موم‌گیری که در زمان شما انجام شد و مزایایی که این اقدام در پی دارد، توضیح دهید؟

پروژه واحد وکس فیلترهای آن ترخیص و نصب شده و فاز اول آن در حال انجام است. با اجرای فاز اول طرح بهبود راندمان واحد موم‌گیری، راندمان عملیات پالایش در این واحد که در حال حاضر حدود ۷۵ درصد است به حدود ۷۹ درصد افزایش می‌یابد که این امر موجب استحصال ۱۱ میلیون لیتر محصول روغن پایه بیشتر از خوراک در سال خواهد بود. از طرف دیگر درصد روغن در محصول جانبی اسلک وکس از ۲۵-۲۰ درصد فعلی به حدود ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت که باعث مرغوبیت و ارزش بیشتر محصول جانبی می‌شود.

با اجرای فاز دوم و تولید وکس خشک با درصد روغن بسیار پایین حدودیک تا ۳درصد، ارزش افزوده محصول جانبی وکس بسیار بالاتر خواهد رفت که این امر نیز موجب افزایش سودآوری قابل توجه در شرکت خواهد شد و قدرت رقابتی شرکت را نیز افزایش خواهد داد. با پیگیری‌های انجام شده و پس از انجام عملیات نصب این فیلترها روی جایگاه خود، عملیات ساخت اتاق کنترل و سقف SHELTER فیلترهای مزبور نیز به اتمام رسیده و در مرحله بعدی و با شناسایی پیمانکاران مورد نیاز و به سرانجام رسیدن استعلامات، پروژه به سرعت در حال پیگیری و اجرا  است.

  پروژه برج خنک‌کننده پالایشگاه آبادان نیز یکی از پروژه‌های مهم محیط زیستی است که مورد توجه و یکی از برنامه‌های در دست اجرای شرکت ایرانول بوده است و سال ۹۶ راه‌اندازی شد، در این مورد نیز توضیح دهید؟

پروژه برج خنک‌کننده پالایشگاه آبادان نیز که چندین سال مورد تاکید اداره محیط زیست بود فعال شده و در آبان ماه ۱۳۹۶ به بهره برداری رسید و این تجهیز وارد سیستم عملیاتی شد که اثرات آن در افزایش مقدار تولید و کاستن از زمان تعمیرات مورد نیاز در این پالایشگاه بالاخص در مبدل‌های واحد مشهود است.

  از زمان جنگ تاکنون و طی چند سال گذشته اقدام خاصی در پالایشگاه آبادان ایرانول انجام نشده بود تا زمان مدیریت شما که توجه ویژه‌ای به پالایشگاه آبادان شد و پس از ۳۶ سال پالایشگاه جان تازه‌ای گرفت. در مورد بازسازی و سایراقدامات توضیح دهید؟

 ما در پالایشگاه آبادان حدود ۳۰۰ پروژه از راه‌اندازی بخش‌ها و واحدهای مختلف و آزمایشگاه تا بازسازی و تعمیرات اساسی انجام دادیم. به‌عنوان مثال تعویض پارچه فیلترهای واحد MEK پالایشگاه آبادان برای اولین بار پس از تاسیس شرکت، تعمیرات اساسی برج‌های واحد FEU و واحد MDU در بهار سال ۱۳۹۷ را اجرا کردیم که خوشبختانه این پروژه‌ها در بهبود وضعیت آن موثر بوده است. در پالایشگاه آبادان به دلیل اینکه حدود ۸۰ سال از عمر آن می‌گذرد بازسازی‌های لازم انجام شده و خوشبختانه نتایج آن بسیار خوب بود.

457

چهار محصول جدید در سال جاری با بالاترین سطح کیفی به بازار عرضه شد

  در مورد خط ریلی در پالایشگاه تهران نیز اقداماتی به انجام رسانده‌اید که خوشبختانه با این اقدام مشکلاتی که در این زمینه برای جابه‌جایی محصولات بود، رفع شد ؟

یکی از مشکلات جابه‌جایی محصولات جانبی ما کاهش اطمینان در حمل‌ونقل جاده‌ای بود به‌طوری که علاوه بر محدودیت‌ها طی سال ظرفیت حمل و نقل کشور، در برخی مواقع از ۱۵ اسفند تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه به دلیل محدودیت تردد کامیون‌ها به سختی می‌توانستیم از حمل‌ونقل جاده‌ای استفاده کنیم. بنابراین خط ریلی را در پروژه مخازن راه‌اندازی کرده‌ایم که این مورد نیز همزمان با افتتاح مخازن بندر امام(ره) (شهریور امسال) صورت گرفت و در مجتمع نیز راه‌اندازی شد که با این اقدام علاوه بر صرفه جویی در زمان حمل و نقل، هزینه حمل‌ونقل محصولات ما حدود ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.این پروژه به زودی به بهره برداری خواهد رسید.

  وضعیت کارخانه روغن الوند در بریم آبادان که به آن اشاره کردید، چگونه است ؟

بریم یک زمین ۹۷ هزار متری است که تا سال ۵۷ روغن الوند در آنجا تولید می‌شد، ولی به دلیل وقوع جنگ تحمیلی این کارخانه آسیب جدی دید و به مخروبه‌ای تبدیل شد. بسیاری از نهادها و ارگان‌ها به دنبال تصاحب این زمین بودند ولی ما همواره اعلام کردیم برای این زمین برنامه داریم. بر این اساس، دو برنامه کوتاه‌مدت در نظر گرفته‌ایم که یکی سوم خرداد سال ۹۵ اجرا شد و ما حقانیت خود را بر این زمین ثابت کردیم. با این وجود ما فاز اول این کارخانه را سوم خرداد سال ۹۵ پس از ۳۶سال راه‌اندازی  کردیم.

در سال ۹۶ نیز فاز دوم آن راه‌اندازی شد و در حال حاضر روغن‌های صادراتی ما در آبادان تولید می‌شود. حسن انجام این عمل این است که ما در آبادان معافیت مالیاتی و معافیت عوارض گمرکی مواد افزودنی داریم. در واقع برنامه داریم آبادان به پایگاه صادراتی روغن‌های شرکت نفت ایرانول تبدیل شود.

  کارخانه حشره‌کش پرکنی نیز پس از سال‌ها بلاتکلیفی در زمان مدیریت شما تعیین تکلیف شد که یکی از تکالیف مجامع سال‌های پیش ایرانول بود، بفرمایید به چه نحوی بود؟

در سال ۸۴، ایرانول ۵/ ۲ میلیارد تومان برای خرید کارخانه حشره‌کش پرکنی مجاور پالایشگاه تهران پرداخت کرده بود ولی به دلیل مشکلات به‌وجود آمده یکی از وزارتخانه‌ها شاکی این پرونده بود. خوشبختانه این پرونده پس از ۱۰ سال حل شد و کارخانه حشره‌کش پرکنی در اختیار شرکت قرار گرفت و انبار بسیار خوبی دارد به‌طوری که ذخیره محصول نهایی ما که بین یک هفته تا ۲۰ روز بود و در پیک فروش با مشکل کمبود محصول مواجه می‌شدیم الان تا ۵/ ۲ ماه می‌توانیم محصولات خود را در این انبارها ذخیره کنیم. سال ۹۵ که بیشترین فروش محصول نهایی را داشتیم با مشکل کمبود محصول به دلیل انبارش مناسب مواجه نشدیم.

  در مورد افزایش ظرفیت انبار محصولات نهایی از یک هفته به دو ماه و... چه اقدامات  دیگری انجام داده‌اید؟

در سال ۱۳۹۴ فضایی در حدود ۵۰۰۰ متر مربع به فضای انبارش مسقف شرکت نفت ایرانول افزوده شد که این امر علاوه بر کاهش هزینه‌های جاری شامل اجاره فضای انبار با افزایش امکان نگهداری محصول نهایی و جلوگیری از خام فروشی توانسته سود مناسبی را نیز نصیب شرکت نفت ایرانول کند.

در تیر ماه سال ۹۴ پروژه ساخت انبار جواد‌الائمه با زیر بنای ۱۳۸۰ مترمربع در پالایشگاه تهران جهت انبارش محصول نهایی آغاز شد که پس از طی یک سال کار ساخت آن به اتمام رسیده و پس از اتمام آن پروژه رک‌بندی آن آغاز و در پاییز سال ۹۵ به اتمام رسید.پس از حل و فصل پرونده کارخانه حشره‌کش پرکنی و تحویل این مجموعه به شرکت نفت ایرانول سه سوله سرپوشیده این واحد متبرک به نام مبارک ثامن الائمه (۱، ۲ و ۳) شد ودر مجموع ۳۶۳۷ مترمربع نیز به فضای انبارش شرکت نفت ایرانول افزوده شد و انباری به فضای حدود ۱۲ هزار مترمربع نیز در آبادان پس از بازسازی در اختیار واحد برنامه ریزی برای ذخیره‌سازی قرار گرفته است.

  طی سال‌های گذشته تامین آب، برق، گاز و بخار پالایشگاه تهران ایرانول هزینه‌های زیادی به شرکت ایرانول تحمیل می‌کرد و وابستگی کامل به پالایشگاه تهران وجود داشت که طی دو سال اخیر اتفاق خوبی در این زمینه افتاد و قطع وابستگی از پالایشگاه تهران صورت گرفت در این مورد نیز توضیح می‌دهید؟

در تهران و هم در آبادان وابستگی کامل در زمینه تامین آب، برق، گاز و بخار به پالایشگاه نفت تهران و پالایشگاه آبادان داشتیم که این امر هزینه‌های زیادی را به ما تحمیل می‌کرد که گاه چند‌برابر قیمت رایج پرداخت می‌کردیم.

برای این منظور برق پالایشگاه تهران به شبکه برق شهری وصل شد و با این اقدام هزینه‌های برق از ۱۰ میلیارد تومان در سال به ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان کاهش یافت. این کار در مجتمع مظروف‌سازی ایرانول هم انجام ‌شد. همچنین با اجرای پروژه‌ای مستقل، گاز شهری نیز وصل شدکه این موضوع باعث قطع وابستگی شد. بحث بخار و آب هم جزو پروژه‌هایی است که اگر بخواهیم هزینه‌های خود را کاهش دهیم، باید وابستگی به آن را از پالایشگاه‌ها جدا کنیم و جزء ۱۰ پروژه مهم شرکت است.

  در مورد احداث واحد تولید بخار پالایشگاه تهران ایرانول برنامه‌ای دارید؟

مطابق طراحی، مقدار بخار HP و LP مورد نیاز پالایشگاه روغن‌سازی تهران برابر ۵۵ تن در ساعت است که در حال حاضر بخار مورد نیاز از طریق پالایشگاه نفت شهید تندگویان تهران تامین می‌شود. با اجرای این پروژه، علاوه بر تامین بخار پالایشگاه روغن‌سازی تهران با هزینه کمتر، از وابستگی شرکت نفت ایرانول به پالایشگاه نفت تهران و Shutdown‌های احتمالی و قطع بخار نیز جلوگیری خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود این پروژه در سال ۱۳۹۸ به بهره برداری برسد.

  در زمینه افزایش صادرات چه اقداماتی انجام داده‌اید؟ در سال ۹۵ رکورد صادرات از ابتدای تاسیس ایرانول تاکنون شکسته شده بود ؟

در سال۹۵ رکورد صادرات از ابتدای تاسیس شرکت نفت ایرانول تاکنون با ۳۴۰ هزار تن شکسته شد. از این میزان ۱۰ هزار تن صادرات محصول نهایی است. در سال ۹۳ صادرات محصول نهایی ۲۰۰ میلیون تومان بود که این رقم در سال ۹۵ به ۳۰ میلیارد تومان رسید و در سال ۹۶ با ۱۵ هزار تن صادرات  روغن موتور رکورد صادرات روغن موتور ایرانول را شکستیم.

به منظور بالا بردن سوددهی شرکت با تبدیل روغن پایه صادراتی به محصول نهایی و صادرات آن (صادرات محصول به هفت کشور در سال ۹۵ و تداوم آن در سال ۹۶ ضمن جلوگیری از خام فروشی محصولات شرکت، سودآوری شرکت تضمین شده و همچنین ورود شرکت ایرانول به بازار فروش محصولات نهایی تضمین شد. بر اثر این سیاست در نیمه دوم سال ۱۳۹۵ تولید محصولات نهایی به حداکثر مقدار خود در طول حیات شرکت نفت ایرانول رسید و در نهایت در سال ۱۳۹۵ مقدار تولید محصول نهایی مظروف به بیش از ۱۵۰ هزار مترمکعب رسیده و مقدار روغن پایه صادراتی در کمترین حد خود قرار گرفت. این موضوع ضمن افزایش سودآوری شرکت رابطه مستقیم با افزایش سهم بازار شرکت در سال‌های ۱۳۹۵، ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ داشته است.

  برای امسال در این زمینه چه برنامه‌هایی دارید؟

با تداوم این روند در سال ۱۳۹۶ و ادامه آن در سال ۱۳۹۷ مقدار تولید محصول نهایی در شرکت، ضمن پیشی گرفتن عملکرد نسبت به بودجه در نیمه اول سال ۱۳۹۷ سودآوری شرکت در دراز مدت تضمین شد؛ اثر عینی این موضوع در گزارش ۶ ماهه سازمان صنعت، معدن و تجارت و ارائه آمار پیشی گرفتن شرکت نفت ایرانول در بخش‌های مختلف تولید وتوزیع  آشکار شده است. بر اساس این گزارش سهم بازار روغن خودرویی شرکت با عبور از ۲۹ درصد در حال رسیدن به مرز ۳۰ درصد به‌عنوان بالاترین سهم شرکت از زمان تاسیس خود است و سود ایرانول در ۶ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۶۵ درصد افزایش یافته و تا ۱۱ آذر رکورد فروش مبلغی شرکت شکسته شده است؛ یعنی در ۸ ماه و ۱۵ روز، بیش از سال گذشته فروش مبلغی داشته‌ایم.

  سال گذشته با همکاری پتروناس روغن کشتی تولید کردید؛ در این زمینه نیز توضیح دهید؟

ایرانول با همکاری پتروناس توانست برای اولین بار روغن دریایی با تاییدیه‌های بین‌المللی تولید کند.

محصول مشترک دریایی توسط شرکت پتروناس آزمایش و تایید شده و پتروناس این محصولات را به لحاظ کیفی معادل با محصولات خود معرفی کرده که دارای تاییدیه از wartsila و MAN هستند.

با دریافت تاییدیه پتروناس روی محصولات مشترک، از این پس تمام کشتی‌هایی که از این محصولات استفاده می‌کنند، می‌توانند محصول معادل پتروناس را در تمام بنادر در سراسر جهان استفاده کنند.همچنین روغن دریایی و روغن موتور مشترک ایرانول و پتروناس در سال جاری به بازار عرضه شد.

  در تیرماه امسال چهار محصول جدید به بازار عرضه کردید، در مورد این چهار محصول نیز توضیح دهید؟

ایرانول در راستای افزایش کیفیت و تکمیل سبد کالای این شرکت، در سال حمایت از کالای ایرانی، چهار محصول جدید به بازار عرضه کرد که این چهار روغن موتور علاوه بر بالاترین سطح کیفی روز دنیا، دارای تاییدیه‌هایی از مرسدس بنز و رنو هستند.

این چهار محصول شامل روغن موتور سوپر رونیا با سطح کیفی SN و گرید۵W۳۰ مناسب برای تمامی خودروهای خارجی در ایران، سوپر رونیا هیبریدی که برای نخستین بار تولید شده و دارای سطح کیفی SN و گرانروی ۰W۲۰ است مناسب برای تمامی خودروهای هیبریدی، سوپر رویال با سطح کیفی SM و گرید ۵W۴۰ که حتی برای ون‌های دیزلی نیز مناسب است و سینتیوم محصول مشترک ایرانول و پتروناس با سطح کیفی SN و گرانروی۵W۳۰ است که عرضه شده است.

  استراتژی‌ها و برنامه‌های آینده ایرانول چگونه است؟

در شرکت نفت ایرانول همیشه سیاست‌ها کوتاه‌مدت بوده است ولی ما یک استراتژی بلندمدت تا ۱۴۰۴ در نظر گرفته‌ایم که نهایی و در هیات مدیره تصویب ‌شد. در این راستا، مدیرعامل ایرانول باید بر اساس شاخصه‌های مشخص‌شده حرکت کند که یکی از مهم‌ترین آنها به حداقل رساندن خام‌فروشی است و در سال ۱۴۰۰ باید در سهم بازار در ایران اول شود. همچنین در زمینه پروژه‌ها نیز ۱۰ پروژه برای یک برنامه ۵ ساله تعریف کردیم که با نهایی شدن آنها حاشیه سود خوبی نصیب شرکت می‌شود. در سال ۹۵ با وجود کاهش ۵ درصدی تولید و ۴۴ میلیارد تومانی مبلغ کل فروش، با تغییر سیاست فروش و حرکت به سمت فروش محصول نهایی برای نخستین بار در تاریخ روانکاران، ایرانول در بین چهار شرکت روانکار، از نظر رشد سوددهی اول شد. این امر هم در سود عملیاتی و هم در سود غیرعملیاتی محقق شده است و برای نخستین بار در تاریخ شرکت نفت ایرانول، رکورد فروش محصول نهایی و صادرات شکسته شد. مهر تایید اقدامات انجام شده، جایزه سه ستاره تعالی سازمانی بود که از طرف سازمان مدیریت صنعتی در سال ۹۵ به شرکت نفت ایرانول داده شد.

  مرکز مطالعات تعالی سازمان مدیریت صنعتی هر سال بر اساس ارزیابی عملکرد این جایزه را به برخی شرکت‌ها اهدا می‌کند و ایرانول نیز در میان شرکت‌های روانکار تنها شرکتی بوده است که توانست این جایزه را دریافت کند، دراین مورد توضیح می‌دهید؟

برای دریافت این جایزه هر شرکت باید آمادگی خود رابرای سنجش در این زمینه اعلام کند که ارزیابان این سازمان در شرکت‌ها مستقر می‌شوند و ارزیابی می‌کنند که ما سال ۹۵ با توجه به استراتژی‌ها و کارهای انجام شده توانستیم برای نخستین بار در روانکارها جایزه سه ستاره تعالی سازمانی را دریافت کنیم.

  ایرانول در اسفند سال گذشته در چهارمین دوره رتبه‌بندی و ارزیابی عملکرد شرکت‌های تابعه شستا نیز توانست در بین ۳۰۰ شرکت شستا نخستین تندیس سیمین شستا را به خود اختصاص دهد، در این مورد نیز توضیح دهید؟

در چهارمین دوره رتبه‌بندی و ارزیابی عملکرد شرکت‌های تابعه شستا، از میان بیش از ۱۱۰ شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و در حضور بیش از ٣٠٠ نفر از مدیران شرکت‌های تابعه شستا، شرکت نفت ایرانول به دلیل رشد چشمگیر شاخص‌ها به‌عنوان شرکت برتر انتخاب شد. لازم به ذکر است تاکنون در سه دوره گذشته تندیس سیمین به هیچ شرکتی اهدا نشده بود.

  و سخن آخر؟

از حمایت‌ها و مساعدت و همراهی همه مسوولان سازمان تامین اجتماعی، شستا و تاپیکو و به خصوص مدیران و کارکنان زحمتکش ایرانول که گام‌های اساسی برای توسعه و پیشرفت برداشتند تشکر می‌کنم و امیدوارم مسیر در پیش گرفته شده را با سرعت بیشتری طی کنیم.

11 (1)

11 (10)

11 (6)