کاهش چشمگیر هزینه‌ها در کالسیمین

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، مجموع کاهش هزینه‌های انجام شده در شرکت  کالسیمین معادل ۱/ ۰ سود خالص قابل انتساب به صاحبان سهام (که معادل ۳۹۶ میلیارد و ۹۸۸ میلیون تومان است) برآورد می‌شود.

در جلسه مجمع عمومی عادی سالانه کالسیمین معادل ۱۰۰ تومان سود به ازای هر سهم تقسیم شد و روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به‌عنوان روزنامه رسمی این شرکت انتخاب شد.

در این جلسه که ابتدا گزارش هیات‌مدیره از سوی مدیرعامل قرائت شد، وی به جزئیات فعالیت‌های انجام شده که در حیطه کاهش هزینه‌ها رخ داده است، اشاره کرد و گفت: این کاهش هزینه مرهون سیاست‌های انقباضی و صرفه‌جویانه در سه ماه آخر سال ۹۷ است که به میزان یادشده شدت گرفته است. از طرفی جمع حقوق صاحبان شرکت کالسیمین نیز با رشد همراه بوده است.

حیدری‌زاده با اشاره به این مطلب که ۱۹ هزار تن شمش روی تولید شده از سال قبل در شرکت مانده است، تصریح کرد: در سال گذشته روند راندمان تولید شمش روی، اگرچه با رشد همراه بوده اما راضی‌کننده نیست.

وی با اشاره به این مطلب که کالسیمین ۱۷ درصد از کل تولیدات شمش روی کشور را تولید می‌کند، افزود: این راندمان به واسطه واحد BZS است که این واحد ۳۵ درصد از تولید کالسیمین را شامل می‌شود.

در حاشیه جلسه مجمع نیز رضا فشارکی مدیر امور مالی و اقتصادی شرکت کالسیمین در خصوص نوسان نرخ روی در LME خاطرنشان کرد: به دلیل وجود تحریم‌ها در سال قبل چندان در قیمت‌ها تغییر ایجاد نکردیم و اگر قیمت‌ها رو به کاهش باشد شمش نمی‌فروشیم.

وی از تامین خاک موردنیاز از بیرون از مرزها خبر داد و گفت: با توجه به افت عیار انگوران ناچار از این رویکرد هستیم. وی تاکید کرد: اگر نقدینگی شرکت تامین نشود با نرخ‌های پایین هرگز نخواهیم فروخت.

وی یادآور شد: نرخ شمش روی را بر قیمت‌های ۲۷۵۰ تا ۳۰۰۰ دلار متصور هستیم.

 پیام هیات‌مدیره

هیات‌مدیره و مدیریت شرکت با این اعتقاد که امانتدار سهامداران محترم بوده، به منظور حراست و ارتقای امانت واگذار شده، وظیفه خود می‌داند که از انجام هیچ تلاش و کوششی در این راه دریغ نورزد. مدیریت شرکت در راستای این هدف، به‌رغم مشکلات اساسی که در صادرات شمش روی برای این شرکت و سایر فعالان این بخش در محیط کسب و کار داخلی و فضای جهانی ایجاد شد از قبیل: تحریم صادرات شمش روی، تحریم شرکت کالسیمین و محدودیت واردات اقلام موردنیاز همچنین برگشت وجوه حاصل از فروش محصول به صورت ارزی و مشروط کردن انجام صادرات به عرضه در بورس کالا که عملا فرصت‌های زیادی را از بخش فروش و ارزآوری شرکت گرفت و شرکت را با کمبود شدید نقدینگی مواجه کرد به نحوی که سود سهامداران و حقوق کارکنان نیز با تاخیر پرداخت شد به‌منظور جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها و ادامه روند پویایی و موفقیت شرکت با همتی دوچندان با همراهی کارکنان و مدیران خود، ضمن اخذ استراتژی کاهش هزینه‌ها در تمامی بخش‌ها و فرآیندها، روند تولید را حفظ کرده و با اعمال نظم و انضباط در امور مختلف و برنامه‌ریزی برای کنترل نقدینگی امور شرکت را به سامان رسانید.

در ذیل برخی از اقدامات انجام شده، فهرست شده است:

۱- کاهش ضریب مصرف برخی مواد شیمیایی و افزودنی در خطوط تولید

۲- حذف برخی از پیمانکاران و انجام عملیات توسط امکانات و نیروهای درون سازمانی

۳- کنترل مقدار خرید اقلام موردنیاز و کاهش حجم خرید ملزومات

۴- کاهش هزینه‌های پشتیبانی و حذف هزینه‌های غیرمولد

همچنین در روند استراتژی‌های گذشته شرکت، پروژه‌های بهبود نیز به شرح زیر صورت پذیرفت:

۱- آغاز بهره‌برداری از کارخانه BZS در زمینه بازیافت روی از کیک‌های لیچ

۲- فلوتاسیون مجدد خاک‌های ۲-۰ سد استروژن و استحصال کنسانتره سرب از آن و افزایش عیار روی محتوی

۳- شست‌وشو و بازیافت روی از فیلتر کیک‌های تصفیه گرم کارخانه روی دندی

۴- خرید و استفاده از خاک‌های کم‌عیار (zn%۴-۶) از معدن انگوران

در سال مالی مورد گزارش خوشبختانه با به کارگیری استراتژی‌های فوق، توانستیم با کمی تاخیر ولی نهایتا  به کلیه تعهدات خود به سهامداران محترم و طلبکاران عمل کرده و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده ضمن حفظ و ارتقای منافع سهامداران، رضایت ایشان را نیز به دست آوریم. براین اساس گزارش حاضر که در برگیرنده اهم فعالیت‌ها در جهت نیل به اهداف و استراتژی‌های شرکت است، را تقدیم می‌داریم.

هیات‌مدیره و مدیریت شرکت معتقد است تمامی افتخارات کسب شده در سایه لطف خداوند متعال و همراهی و حمایت‌های بی‌دریغ و سازنده سهامداران و کارکنان و ذی‌نفعان شرکت حاصل شده است.

در پایان ضمن تشکر از حضور گرم شما عزیزان در این جلسه، افتخار خود می‌دانیم، مقدم سهامداران محترم را که بی‌شک همراه با خیر و برکت خواهد بود، گرامی داریم.

 جایگاه شرکت کالسیمین در صنعت روی ایران

تولید روی در جهان در سال ۲۰۱۸ به ۱۳۷۱۰ هزار تن رسیده است که در این میان ایران با تولید ۱۹۰ هزار تن حدود یک درصد تولید روی در جهان را در اختیار دارد. شرکت کالسیمین به تنهایی با تولید ۳۱۷۴۳ تن شمش روی در سال مالی منتهی به ۲۹/ ۱۲/ ۹۷ حدود ۱۷ درصد از کل شمش روی کشور را تولید کرده است.

محصولات شرکت کالسیمین شمش روی، کنسانتره سرب، کنسانتره روی خام و کنسانتره روی پخته است.

روی بعد از آهن، آلومینیوم و مس چهارمین فلز پرمصرف در دنیا است. از موارد استفاده روی می‌توان به آلیاژهای مختلف از جمله برنج و فولاد گالوانیزه اشاره کرد.

 تجزیه و تحلیل ریسک شرکت

 ریسک نقدینگی: ریسک نقدینگی یا ریسک جریان وجوه نقد عبارت است از عدم توانایی شرکت در پرداخت تعهدات. با توجه به ساختار مالی شرکت در شرایط عادی مشکلی از لحاظ نقدینگی وجود ندارد، لیکن در صورت بروز هرگونه محدودیتی، شرکت ظرفیت‌های مناسبی برای دریافت تسهیلات بانکی دارد.

ریسک ساختار مالی و کفایت سرمایه: اعتبار شرکت‌ها تا حدودی به ساختار سرمایه آنها وابسته است و در واقع اساس فعالیت شرکت به چگونگی تامین و مصرف منابع مالی بستگی دارد. توانایی شرکت در مشخص ساختن منابع مالی بالقوه داخلی و خارجی برای فراهم‌سازی سرمایه جهت سرمایه‌‌گذاری و برنامه‌ریزی مناسب از عوامل اصلی رشد و پیشرفت هر شرکتی است. با توجه به صورت‌های مالی، نسبت‌های مالی و روال عملیات شرکت، ساختار سرمایه از وضعیت مناسبی برخوردار است و از این بابت هیچ‌گونه ریسکی برای شرکت وجود ندارد. ریسک اعتباری: عبارت است از ریسک ناشی از عدم ایفاد تعهدات توسط شرکای تجاری یا ظرفیت معامله در معاملات یا قراردادهای منعقده با مشتریان که منجر به زیان مالی شود، با توجه به عرف معاملاتی شرکت و اینکه بخش عمده‌ای از مبلغ کالا، قبل از تحویل آن نقدا دریافت می‌شود و الباقی آن نیز براساس شرایط فروش و دوره قیمت‌گذاری وصول می‌شود، لذا از این بابت با هیچ‌گونه ریسکی روبه‌رو نمی‌باشیم به استثنای محصولات صادراتی ارسال شده که تا زمان برگشت وجوه آن، شرکت را با ریسک‌های اساسی روبه‌رو کرده است.

 ریسک نوسانات نرخ ارز: از آنجایی که بخشی از محصولات تولیدی شرکت صادر می‌شود و بخشی از درآمد حاصل از فروش شرکت در راستای صادرات تحقق می‌یابد و از سوی دیگر بخشی از مواد اولیه نیز از کشورهای دیگر وارد می‌شود، بنابراین نوسانات نرخ ارز تاثیر بسزایی در درجه اول بر درآمدهای شرکت و در درجه بعد بر هزینه‌های شرکت خواهد داشت، مضافا اینکه افزایش نرخ ارز علاوه بر اینکه از بعد صادراتی، منافعی را برای شرکت ایجاد می‌کند از نظر قیمت‌گذاری محصولات در بورس کالا نیز به افزایش درآمدهای شرکت منجر خواهد شد. ریسک وضعیت مالیاتی: ریسک وضعیت مالیاتی به معنای کاهش شفافیت مالی تعبیر می‌شود با توجه به ماهیت فعالیت، شفافیت گزارشگری مالی شرکت در سنوات گذشته و قطعی شدن و تسویه مالیات شرکت تا پایان سال مالی ۱۳۹۵ از این بابت ریسک با اهمیتی شرکت را تهدید نمی‌کند.

ریسک کاهش قیمت محصولات: با عنایت به این موضوع که قیمت‌گذاری محصولات شرکت براساس نرخ‌های جهانی و بر مبنای بورس فلزات لندن LME (چه بازارهای داخلی و چه بازارهای صادراتی) صورت می‌پذیرد قطعا کاهش قیمت محصولات تاثیر بسزایی در مبلغ فروش شرکت و به صورت مستقیم بر سود شرکت خواهد داشت.در حال حاضر قیمت هر تن روی در بازارهای جهانی بین ۲۷۵۰ تا ۳۰۰۰ دلار و قیمت سرب بین ۱۷۵۰ تا ۲۰۰۰ دلار در نوسان است، این در حالی است که پیش‌بینی‌ها حکایت از افزایش قیمت‌ها دارد.ریسک ناشی از تحریم‌ها و تشدید آن: با خروج ایالات متحده آمریکا از برجام و شروع تحریم‌های جدید علیه ایران، شرکت کالسیمین از تاریخ ۲۴/ ۷/ ۱۳۹۷ مشمول اولین تحریم‌ها شد که این موضوع موجب ایجاد ریسک در فروش‌های صادراتی و برگشت وجوه حاصل از آن و همچنین خریدهای خارجی این شرکت شده است.شرکت کالسیمین برای برون‌رفت از محدودیت‌های ایجاد شده، تدابیری اندیشیده و تاکنون با اقدامات جایگزین محصولات خود را به فروش رسانده است. هرچند بدیهی است که عوامل مذکور، باعث افزایش هزینه‌ها شده است.

 ریسک عملیاتی: زمانی که سیستم‌های داخلی یا روش‌های انجام کار به درستی تعریف یا اجرا نمی‌شوند نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری دچار کاهش خواهد شد. برخی از عواملی که منجر به بروز ریسک‌های عملیاتی می‌شوند عبارتند از: عدم استفاده بهینه از دارایی‌ها، عدم رضایت مشتریان یا شرکای تجاری وعدم هماهنگی در بین مسوولان ذی‌ربط. ریسک تامین مواد اولیه: با توجه به فرآیند و اهداف تولید در شرکت، یکی از ریسک‌های اساسی برای شرکت تامین مواد اولیه است که با توجه به وضعیت معدن انگوران و نحوه تخصیص مواد اولیه از طرف آن مجموعه به شرکت و همچنین ابهامات موجود در روابط بین‌المللی و تامین مواد اولیه از طریق بازارهای بین‌المللی انجام اقدامات اساسی در شناخت معادن جدید یا انعقاد قراردادهای رسمی با تامین‌کنندگان ضروری به نظر می‌رسد. در این راستا ایجاد شبکه‌های مناسب و مسیرهای ارتباطی قوی جهت تامین مواد اولیه یا تغییر روش‌های بهره‌برداری از خاک‌های اکسیده به خاک‌های سولفوره، ضروری و اساسی به نظر می‌رسد.

 ریسک محیطی و عوامل موثر بر قیمت: تحولات عمده در محیط کسب و کار شامل رقبا، تغییر قیمت‌های جهانی، مالکیت، شرایط جوی و اقلیمی، سیاست‌گذاری‌های دولت، قوانین بین‌المللی شامل تحریم‌های بین‌المللی وضع شده، مشکلات ایجاد شده در دریافت وجوه حاصل از فروش صادراتی از جمله عوامل ایجادکننده ریسک‌های محیطی هستند. با توجه به ابهامات موجود در فضای بین‌المللی و فضای داخلی این وضعیت ریسک‌های بالقوه‌ای را برای شرکت ایجاد کرده است.ریسک زیست‌محیطی: با عنایت به آلودگی‌های زیست‌محیطی صنایع معدنی در کارخانه‌های تغلیظ و ذوب روی و همچنین وجود پسماندها در این صنعت، به لحاظ حساسیت سازمان محیط‌زیست و وجود استانداردهای زیست‌محیطی، به‌رغم تلاش برای رعایت استانداردهای مزبور، ریسک تخصیص جرایم وجود دارد.

10 (1)