اولویت راه آهن استفاده کامل از توان تولید داخل به ویژه شرکت‌های دانش بنیان است

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن پس از بریدن روبان و افتتاح رسمی نمایشگاه از غرفه‌های نمایشگاه بازدید کردند و درجریان مسائل و مشکلات فعالان حوزه ریلی و آخرین دستاوردها و فناوری‌های ملی در حوزه صنعت ریلی قرار گرفتند.

وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران گفت: طی ماه های گذشته توافق‌های زیادی را با کشورهای همسایه از جمله حاشیه خلیج فارس و آسیای میانه داشتیم تا سهم ترانزیت و صادرات ریلی را افزایش دهیم. چون معتقد هستیم یکی از مزیت های ایران حمل و نقل به خصوص حمل و نقل ریلی است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در سفر اخیر رییس جمهور به کشور عمان توافق خوبی با کشورهای حاشیه خلیج فارس صورت گرفت که بار به صورت ترکیبی به آسیای میانه و بالعکس ترانزیت شود.

مهندس رستم قاسمی تاکید کرد: باید هرچه سریع‌تر توافقات بین المللی را تکمیل و از فرصت های موجود استفاده کنیم.

رستم قاسمی با اشاره به توانمندی های داخلی در حوزه ریلی گفت خوشبختانه حجم شرکت کنندگان شرکت های حوزه دانش بنیان و شرکت های ساخت بخش واگن و لکوموتیو امروز نشان داد دارای توانمندی بسیار خوبی هستیم.

وی با اشاره به توانمندی های تولید داخل در حوزه ریلی گفت: برای توسعه ناوگان ریلی نیازی به کشورهای خارجی نداریم اما در حال حاضر در حوزه لکوموتیو با کمبود هزار دستگاه روبرو هستیم تا بتوانیم چند برابر مقدار کنونی، بار را جابه جا کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: شرکت های دانش بنیان و تولیدی یکی از امید هایی است که می توانیم در خصوص توسعه حوزه ریلی کشور داشته باشیم.

وی بیان داشت: از تمام ظرفیت تولید داخل برای تامین  لکوموتیو مورد نیاز کشور استفاده خواهیم کرد و مابقی را از طریق مشارکت شرکت های داخلی با خارجی تامین خواهیم کرد.

قاسمی ادامه داد: برخی  کشورها بیش از ۸۰ درصد حمل و نقل را از طریق خطوط ریلی انجام می دهند چرا که ارزان و ایمن است و یکی از محورهای توسعه حمل و نقل کشور حمل و نقل ریلی است.

دکتر سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت راه آهن نیز گفت: دولت سیزدهم توجه ویژه ای به توسعه ترانزیت و صادرات ریلی دارد. یکی از مسیرها برای ترانزیت ریلی کریدور شمال- جنوب است که می‌‌تواند بار آسیای میانه را به آب های جنوب کشور حمل کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: متاسفانه در سال های گذشته توجه جدی به توسعه صنعت ریلی نشده است و شاهد عقب ماندگی تاریخی هستیم که این موضوع بر خلاف سیاست های کلی برنامه ششم توسعه ابلاغی مقام معظم رهبری است.

دکتر صالحی درباره ظرفیت صنعت ریلی در حوزه جابجایی بار و مسافر گفت: در ماده ۵۷ قانون برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که ۲۰ درصد از حمل مسافر و ۳۰ درصد حمل بار توسط حمل و نقل ریلی انجام شود اما بر اساس آمارها در مدت زمان ۵ ساله قانون برنامه ششم توسعه متاسفانه این درصد نه تنها افزایش نیافته بلکه در برخی سال ها کاهش یافته است.

مدیر عامل شرکت راه آهن تاکید کرد: امروز با وجود تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اولویت قرار دادن بخش ریلی و اتصال بخش ریلی باری به مراکز صنعتی و تجاری در سیاست‌های کلی ابلاغی، این اتفاق برای صنعت ریلی رخ نداده است. وی با بیان اینکه عزم دولت سیزدهم ارتقاء صنعت حمل و نقل ریلی است ابراز امیدواری کرد که هم در حوزه تزریق نقدینگی و هم اولویت بخشی به صنعت ریلی بتوان به نتایج مطلوبی دست یافت.

دکتر صالحی بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ رکورد ۱۰۰ ساله ترانزیت حمل و نقل ریلی کشور را با یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن بار شکستیم که این عدد نسبت به سال قبل دو و نیم برابر شده و نسبت به آخرین رکورد ترانزیت ریلی در سال ۱۳۹۷ که یک میلیون و ۵۹۷ هزار تن بود بازهم افزایش را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته رکورد صادرات از مرزهای ریلی هم شکسته شد گفت: این میزان یک میلیون و ۹۲۰ هزار تن بوده است.

مدیرعامل راه آهن از برنامه‌ریزی برای داخلی‌سازی لکوموتیوهای باری و مسافری در کشور خبر داد و گفت: در حوزه ریلی اشتغال‌زایی بسیار زیادی داریم اما با این حال، فناوری که در این زمینه در کشور داریم متوسط و یا پایین است و به شدت نیازمند ورود فناوری‌ های نوین به حوزه صنعت ریلی هستیم.

دکتر صالحی افزود: استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در اولویت اول راه آهن است و در این زمینه برنامه‌ریزی گسترده صورت گرفته و وزیر راه و شهرسازی هم به آن تاکید بسیاری داشته است که بُاید از شرکت های دانش بنیان برای ارتقای کیفیت قطعات استفاده کنیم.

Untitled-1 copy