چشم انداز مطلوب سهام «بایکا»

این مجمع به ریاست آقاى مهندس جواد عرفانیان، نظارت آقایان ابراهیم خلیلی و امیر حسین شعبانی و حضور محمد علیمرادی به عنوان منشی جلسه برگزار شد. در این مجمع علاوه بر تصویب صورت‌هاى مالى با توجه به گزارش عملکرد مدیرعامل، موسسه حسابرسی حسابرسین و موسسه حسابرسی آرمان نوین به عنوان حسابرس و بازرس قانونی شرکت برای دوره مالی ۱۴۰۲ و همچنین روزنامه‌ دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه کثیر الانتشار برای درج آگهی‌های شرکت انتخاب شدند. همچنین به اتفاق آرای حاضران در جلسه، سود سال مالی ۱۴۰۱ به عنوان سود انباشته در نظر گرفته و تصمیم‌گیری در‌خصوص تقسیم سود به سال مالی ۱۴۰۲ موکول شد. در این مجمع همچنین انتخاب اعضای هیات مدیره شرکت برای دو سال آینده به رای گذاشته شد و اعضای هیات مدیره شامل آقای فرهاد امامی جید، شرکت مهندسی و بازرگانی نیرو رامشیر، امیر نجفی، شرکت سپهر کابل ایرانیان، شرکت کالا تجهیز پویا انتخاب شدند.

در این جلسه مواردی در خصوص چشم انداز سهام «بایکا» جهت اطلاع رسانی به سهامداران مطرح شد. با تصمیم‌های مطلوبی که در هیات مدیره و مدیریت اجرایی شرکت گرفته شده انتظار می‌رود که شاهد توسعه و گسترش تولید، فن آوری و ارتقا جایگاه شرکت بایکا در صنعت و وضعیت سهام این شرکت در جهت رشد و پیشرفت باشیم. از اهداف و برنامه‌های این شرکت این است که غیر از بازار داخلی نگاه به بازار بین المللی و صادراتی خصوصا بازار کشورهای همسایه مانند کشورهای آسیای میانه، عراق، سوریه ، عمان به طور کلی و کشورهای حوزه خلیج فارس و آفریقا دارد.

عملکرد فروش بیش از ۳۰۰ میلیارد تومانی

در ادامه جلسه ضمن ارائه گزارش عملکرد سال ۱۴۰۱ اعلام شد که عملکرد فروش شرکت در سال مالی۱۴۰۱ معادل بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است. در پایان جلسه، از همراهی و حمایت همه سهامداران و کارکنان و مدیران بایکا قدردانی و از مسئولین سازما‌ن‌ها و ارگان‌های اقتصادی مرتبط با شرکت و وزارت صمت و همچنین سازمان بورس و فرابورس درخواست شد تا با حمایت و همکاری مثبت خود، در حفظ، گسترش و ارتقا شرکت کابل سازی ایران (بایکا) به عنوان اولین و بزرگترین کارخانه کابل سازی در ایران کمک نمایند.

پیام هیات مدیره:

همان گونه که سهامداران محترم مستحضر هستند سال مالی ۱۴۰۱ برای شرکت‌های تولیدی و صنعتی نسبت به سال‌های گذشته، دشوارتر بود.کندی حرکت و پیشرفت پروژه های بزرگ ، مقررات و زمانبر بودن تخصیص ارز جهت واردات مواد اولیه مورد نیاز در تولید اختلال و رکود قابل توجه در شرکت‌های تولیدی و صنعتی نمود. در سال مالی ۱۴۰۱ در حوزه نقدینگی و سرمایه در گردش، شرکت‌ها عمدتا با مشکل مواجه شدند، به ویژه نوسانات نرخ ارز، افزایش تصاعدی قیمت مس و مواد اولیه به دلیل تغییرات سیاست‌گذاری بورسی و نحوه قیمت گذاری فلزات رنگی و مواد پلیمری، مسیر را برای تامین نقدینگی جهت خرید مواد اولیه دشوار کرد، تا جایی که عملا اخذ پیش پرداخت با درصد پایین‌تر از ۷۰ درصد، تامین مس و سایر مواد اولیه، شرکت را نیازمند تامین نقدینگی و با کمبود منابع مالی مواجه کرد. پیش پرداخت با هر درصدی در هر زمان تامین عملا در منابع موجود کسری ایجاد می‌کرد و لیکن مدیریت شرکت بایکا با تلاش و برنامه ریزی خوب موفق به گذر از این شرایط در سال گذشته شد.

فعالیت‌های صنعت سیم و کابل نیز وابسته به پروژه‌ها و توسعه زیرساخت‌های کشور بوده و با کاهش بودجه‌های عمرانی و غیر عمرانی دولت و عدم تادیه به موقع دیون توسط شرکت‌های طرف قرارداد طی چند سال گذشته عمدتا دچار کمبود نقدینگی می‌شوند. در نتیجه شرکت‌های تولیدی صنعت از جمله شرکت کابل سازی ایران، دچار مشکل در تولید با بهره وری بالا بودند. به هر تقدیر مدیریت اجرایی شرکت بایکا و هیات مدیره و کارکنان متخصص و متعهد شرکت تلاش کردند تا سر حد امکان برای مشکلات خارج از کنترل شرکت چاره اندیشی نموده تا از اختلال در عملیات تولید محصول با کیفیت و استاندارد بالا و تحویل به موقع سفارشات حتی الامکان جلوگیری نماید.

قابلیت تولید کابل های تخصصی از جمله کابل های فیبر نوری، مخابراتی، ابزار دقیق ، کنترلی، دیتا، شبکه برای پروژه‌های بزرگ و ملی کشور در شرکت کابل سازی ایران بالا است که به دلیل کاهش سفارشات توسط مشتریان و نبود بودجه کافی و تزریق به موقع نقدینگی و پیش پرداخت‌ها توسط خریداران در سال گذشته با ظرفیت کامل تولید صورت نگرفت. آنچه در حال حاضر با آن رو‌به‌رو هستیم رکود در شرایط اقتصادی و به خصوص وضعیت صنایع مرتبط به بودجه‌های عمرانی و توسعه ملی است.

طی سالیان اخیر پیش بینی بسیاری از متغیرها از جمله میزان تولید و فروش، تعیین نقدینگی لازم، تورم و نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر شرایط تامین مواد اولیه خارج ار حیطه اختیارات ما نبوده است. از این رو انتظار می‌رود مشتریان، خریداران و کارفرمایان و ارگان های اقتصادی با شرکت همراهی نموده و همچنین سهامداران محترم به ویژه سهامداران عمده بر اساس گزارشات و راه حل‌های پیشنهادی هیات مدیره همفکری و همکاری تنگاتنگ مبذول فرمایند. مدیریت اجرایی شرکت و هیات مدیره امیدوار است که اوضاع اقتصادی شرکت به سمت رونق پیش رفته و طرح‌های عمرانی شروع شوند تا با اخذ سفارشات عمده و بزرگ از ظرفیت کامل تولید نهایت بهره‌برداری به عمل آید. خوشبختانه با فعالیت خوب مجموعه شرکت طی سال مالی ۱۴۰۱ سفارشات مناسب و قابل توجهی اخذ شد.