«بایکا» در مسیر توسعه و رشد پایدار

این مجمع به ریاست آقاى مهندس امیر نجفی، نظارت آقایان حسین بهرامی، دکتر جعفر خسروشاهی و حضور مهندس محمد علیمرادی به عنوان منشی جلسه برگزار شد. در ابتدا و‌ حاشیه‌ جلسه ریاست هیات مدیره به بنیانگذاران بایکا (خانواده‌های محترم چایچیان و رحیم زاده خوئی)  در ۶۰ سال گذشته اشاره و از ‌خدمات ارزنده آنها در تاسیس اولین و بزرگترین شرکت کابل سازی ایران با همکاری بایکا آلمان افتخار نموده و ابراز امیدواری کردند که بتواند در ادامه راه ایشان در گسترش و‌ رشد بایکا حرکت نمایند. در این مجمع ابتدا مدیرعامل گزارش مبسوطی از عملکرد شرکت در سال ۱۴۰۲ ارائه و سپس حسابرس و بازرسان محترم نظرات و گزارشات خود را ارائه کردند که متعاقب آن مدیر عامل و معاون مالی شرکت توضیحات لازم را ارائه و نهایتا علاوه بر تصویب صورت‌هاى مالى با توجه به گزارش عملکرد مدیرعامل، موسسه حسابرسی حسابرسین و موسسه حسابرسی آرمان نوین به ترتیب به عنوان حسابرس و بازرس قانونی اصلی و علی البدل شرکت برای دوره مالی ۱۴۰۳ و همچنین روزنامه‌ دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه کثیر الانتشار برای درج آگهی‌های شرکت انتخاب شدند. همچنین در این جلسه، افزایش چشمگیر ۱۰۰۰ درصدی سود سال ۱۴۰۲  نسبت به سال ۱۴۰۱ مطرح و‌ نسبت به اتخاذ تصمیم درباره تقسیم سود شرکت صورت گرفت و به اتفاق آرای حاضران در جلسه، تقسیم سود ۲۰ درصدی شرکت به سهامداران و تقسیم سود ۱۲۵ریالی به ازای هر سهم تصویب شد.

 

دارا بودن سهم ۶۰ درصدی بازار کابل های تخصصی فیبر نوری

در این جلسه مهندس جواد عرفانیان، عضو هیات مدیره شرکت کارخانجات

کابل سازی ایران (بایکا) با اشاره به اینکه در حال حاضر سهم شرکت کارخانجات کابل سازی ایران از تولید کابل‌های فیبر نوری از سایر شرکت‌های تولیدکننده بیشتر است، گفت: این شرکت بیش از ۶۰ درصد سهم بازار کابل های تخصصی فیبر نوری را به خود اختصاص داده و‌ برای ساخت کابل‌های تخصصی و با تکنولوژی مدرن نظیر کابل‌های ابزار دقیق، دیتا، مخابراتی، ضد آتش، سولار، ضد مواد شیمیایی و سرب دار، ضد رطوبت و آب پیشرفت‌های منحصر به فردی را داشته است. درصد سوددهی شرکت از ابتدای تاسیس بورس در ایران  تا کنون حدود ۲۸ هزار درصد بوده که یک رکورد عالی در بین شرکت‌های بورسی بوده و اکنون در بین شرکت‌های گروه برق در بورس در رتبه سوم قرار دارد.

وی افزود: این شرکت قرارداد ۲۵۰ میلیاردی با شرکت مخابرات و شرکت‌های وابسته مخابراتی داشته و همچنین پروژه‌هایی در زمینه راه آهن، نفت، گاز و پتروشیمی و پروژه‌هایی مرتبط با سکوهای نفتی دارد. وجه تمایز شرکت کارخانجات کابل سازی ایران (بایکا) نسبت به سایر تولیدکنندگان سرعت عمل در تولید است. به گونه‌ای که کابل‌های استاندارد مخابراتی را در مدت ۳۰ روز و کابل های تخصصی را در مدت ۴۵ روز تولید می‌کند.  

 

برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت تولید و توسعه فروش

در حاشیه این مجمع آقای مهندس امیر نجفی، رئیس هیات مدیره شرکت کارخانجات کابل سازی ایران ضمن تشریح برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت گفت: قصد داریم ظرفیت تولید را افزایش داده و در بحث فروش داخل کشور و بازارهای صادراتی توسعه ایجاد کنیم. اما مشکلاتی  از جمله برای تهیه مواد اولیه از داخل کشور، نوسانات شدید قیمت مواد اولیه به ویژه مس وجود دارد.

وی افزود: زیرا عمده مواد اولیه مورد استفاده در تولید انواع کابل مس بوده که متاسفانه قیمت آن نوسان داشته و برای تهیه آن از بورس کالا رقابت وجود دارد. اخیرا نسبت به قیمت‌های بین المللی نظیر  LME  افزایش نرخی حدود ۳۰ درصد پیدا کرده که رقابت در بازار بین المللی را دشوار نموده است.

نجفی، درباره بازارهای صادراتی گفت: بسیار تمایل داریم که به کشورهای منطقه به ویژه عراق، ترکمنستان، کشورهای آسیای میانه و کشورهای آفریقایی صادرات داشته باشیم اما ضمن مشکل بالا بودن قیمت مس و فلزات نسبت به بازار های بین المللی و موضوع برگشت مالیات‌ارزش افزوده پرداختی، گمرکات، در زمینه نقل و انتقال ارز و طولانی بودن و محدود بودن تخصیص ارز مشکل وجود دارد.

 

پیام مدیرعامل و هیات مدیره

همان گونه که سهامداران محترم مستحضر هستند سال مالی ۱۴۰۲ برای شرکت‌های تولیدی و صنعتی پیرو سنوات قبل، سالی بسیار دشوار بود. رکود شدید شرکت‌های تولیدی و صنعتی را که در سنوات گذشته همه دارای مشکلاتی بودند، در سال مالی ۱۴۰۲ با کمبود بسیار شدیدتر نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه کرد و در نتیجه باز هم مشکلات ناگوارتر شد. به خصوص نوسانات ارز، افزایش نرخ مس به دلیل تغییرات سیاست گذاری بورسی، نحوه قیمت گذاری فلزات رنگی و مواد پلیمری مسیر را برای تامین نقدینگی جهت خرید مواد اولیه بسیار دشوار کرد تا جایی که عملا اخذ پیش پرداخت با هر درصد، در زمان تامین مس و سایر مواد اولیه شرکت را دچار کمبود منابع مالی مواجه می‌کرد.

فعالیت صنعت سیم و کابل نیز وابسته به پروژه‌ها و توسعه زیرساخت‌های کشور بوده و با کاهش بودجه‌های عمرانی و غیر عمرانی دولت و عدم تادیه به موقع دیون توسط شرکت‌های طرف قرارداد طی چند سال گذشته عمدتا دچار مشکل و بحران شدند.

به هر تقدیر مدیریت اجرایی و هیات مدیره شرکت تلاش کردند تا سر حد امکان برای مشکلات چاره اندیشی شده و از توقف عملیات جلوگیری شود تا خسارت های کمتری به شرکت و سهامداران وارد شود اما به دلیل عدم امکان و وجود سفارشات کافی و به ویژه سفارش کابل‌های مخابراتی کارخانه شیراز در ظرفیت نسبتا  پایین کار می‌کند. آنچه در حال حاضر با آن رو به رو هستیم رکود در شرایط اقتصادی و به خصوص وضعیت منابع مرتبط با بودجه‌های عمرانی و توسعه ملی است. طی سال‌های اخیر پیش بینی‌های بسیاری از متغیرها از جمله میزان تولید و فروش، تامین نقدینگی لازم، تورم، وضعیت آتی تحریم‌های بین المللی و نوسانات نرخ ارز و تاثیرات آن بر شرایط تامین مواد اولیه خارج از اختیارات ما بوده و امکان پذیر نمی‌باشد. از این رو انتظار می‌رود که مسئولین اقتصادی، صنعتی از جمله وزارت صمت ، بانک ها ، بورس اوراق بهادار ، سازمان تامین اجتماعی ، استانداری فارس ، شهرداری شیراز، وزارت دارایی و سازمان مالیاتی کشور و سهامداران محترم خصوصا سهامداران عمده بر اساس درخواست ها و گزارشات و نیاز های شرکت، همکاری نمایند تا شاهد شکوفایی روز افزون کارخانجات کابل سازی ایران، بایکا که‌ تاریخ صنعت کابل در ایران را رقم زده، باشیم.