شرکت صنایع گالوانیزه فجر سپاهان (سهامی‌عام) روز بیست و پنجم اردیبهشت‌ماه سال جاری میزبان سهامداران حقیقی و حقوقی خود در مجمع عمومی فوق‌العاده به منظور تصویب افزایش سرمایه بود.

به گزارش خبرنگار ما، سهامداران «فجر» قبل از برگزاری مجمع از خط تولید این شرکت در کیلومتر ۱۴ جاده اردستان - کاشان بازدید و از نزدیک پیشرفت‌های فیزیکی رخ داده در گالوانیزه فجر سپاهان را مشاهده کردند. در جریان بازدید، روند تولید ورق سرد و گالوانیزه با ابعاد مختلف مورد توجه صاحبان سهام قرار گرفته شد و ایشان از میزان پیشرفت قابل ملاحظه واحد نورد سرد شرکت نیز مطلع گردیدند. در برنامه بازدید سهامداران از خطوط مختلف تولید گالوانیزه فجر سپاهان، مدیرعامل به همراه شماری از مهندسان (فجر) شرکت‌کنندگان را با نحوه تولید ورق آشنا کردند.


پس از بازدید سهامداران از خطوط مختلف تولید گالوانیزه فجر سپاهان که حدود یک ساعت به طول انجامید، مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت به منظور تصویب افزایش سرمایه برگزار شد. این مجمع با حضور ۸۷درصد از صاحبان سهام که خود نشان‌دهنده استقبال کم‌نظیر سهامداران از توسعه شرکت می‌بود، رسمیت یافت و مرتضی علی‌اکبری به نمایندگی از سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات ریاست این جلسه را عهده‌دار شد، بهزاد فضل‌اللهی هم از شرکت فولاد متیل و فاطمه‌السادات هاشمی نیز از سرمایه‌گذاری توکا فولاد به عنوان ناظران این مجمع انتخاب و معرفی شدند.
بر اساس این گزارش، در این نشست،سید‌جلال هاشمی، مدیرعامل صنایع گالوانیزه فجر سپاهان که دبیری مجمع را بر عهده داشت، در جمع صاحبان سهام شرکت گزارش توجیهی افزایش سرمایه شرکت را ارائه کرد. وی که 9‌ماه از زمان انتصابش به سمت مدیریت عاملی (فجر) می‌گذرد، درباره ضرورت افزایش سرمایه جهت اجرای سریع طرح توسعه و احداث دو واحد اسیدشویی و واحد آنیلینگ گفت: با توجه به انحصاری بودن تامین ورق گرم و اسیدشویی در کشور و همچنین افزایش آهنگ رشد تقاضای ورق گرم در بازار داخلی پیش‌بینی می‌شد که شرکت برای تامین ورق گرم اسیدشویی شده دچار مشکل شود از این رو نسبت به خرید خط اسیدشویی اقدام نمود. مهندس هاشمی مشخصات خط اسیدشویی را این گونه توصیف کرد که خط مزبور دارای تاسیسات بازیافت اسید 99درصد بوده که صرفنظر از جنبه‌های اقتصادی در بازیافت اسید مصرف شده، در راستای حفظ محیط‌زیست و جلوگیری از آلودگی آن نیز موثر است.
مدیرعامل صنایع گالوانیزه فجر سپاهان درباره ضرورت ایجاد واحد آنیلینگ در این شرکت گفت: ظرفیت واحد نورد سرد ۲۵۰هزار تن ورق سرد FULL HARD است که یک‌صد هزار تن آن جهت تغذیه به خط گالوانیزه ارسال می‌شود و ۱۵۰هزار تن باقی مانده به عنوان ورق سرد (FULL HARD) بایستی به بازار عرضه گردد. از آنجا که ورق FULL HARD حالت خشک و پرتنشی داشته و امکان شکل‌پذیری ندارد، ایجاد واحد آنیلینگ برای نرم‌کردن و تنش‌زدایی ورق ضروری خواهد بود.
مهندس هاشمی سرمایه موردنیاز واحد آنیلینگ را 90میلیارد و 454میلیون ریال ذکر کرد. وی افزود: احداث واحد اسیدشویی در شرکت نیز به 104میلیارد و 893میلیون ریال سرمایه نیاز دارد. مدیرعامل صنایع گالوانیزه فجر سپاهان درباره زمان آغاز احداث طرح توسعه و بهره‌برداری از آن گفت:‌ زمان آغاز احداث طرح آنیلینگ مزبور نیمه دوم سال 85 بوده که با توجه به خرید کامل تجهیزات خارجی، واحد آنیلینگ 70درصد و واحد اسیدشویی 25درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. وی زمان بهره‌برداری از واحد آنیلینگ را سال 86 و زمان بهره‌برداری از واحد اسیدشویی این شرکت را سال 87 عنوان کرد.
مهندس هاشمی، کاهش وابستگی به تامین‌کنندگان انحصاری، تولید براساس ضخامت‌های موردنیاز بازار، افزایش نسبی سودآوری شرکت و افزایش قدرت مانور محصولات شرکت در بازار را از جمله مزیت‌های دیگر ایجاد دو واحد مذکور ذکر کرد. وی در بخش دیگری از اظهاراتش میزان فروش گالوانیزه فجر سپاهان در سال گذشته را ۸۵ هزار تن اعلام کرد و گفت: میزان فروش شرکت در سال‌جاری بالغ بر ۹۰هزار تن پیش‌بینی شده است.
پس از سخنرانی مدیرعامل گالوانیزه فجر سپاهان، افزایش سرمایه شرکت از 286میلیارد ریال به 429میلیارد ریال (معادل 50درصد) از محل آورده نقدی با اکثریت آرا به تصویب رسید.
هیات‌رییسه مجمع فوق‌العاده «فجر» همچنین اعلام کرد که به منظور استفاده شرکت از معافیت مالیاتی، افزایش سرمایه شرکت ظرف مدت یک‌‌ماه ثبت شود.
امید می‌رود با عنایت به استقبال خوب صاحبان سهام و توان اجرایی پرسنل و همکاری‌های مناسب ذی‌نفعان دیگر، شرکت صنایع گالوانیزه فجر سپاهان کاشان روزهای پرتلاش و موفقی را پیش‌روی داشته باشد.
گزیده‌ای از گزارش توجیهی افزایش سرمایه بر مبنای ۱۰۰درصد
فعالیت:
شرکت صنایع گالوانیزه فجر سپاهان (سهامی عام) در زمینی به مساحت ۷۲۰هزار متر مربع با سرمایه فعلی ۲۸۶میلیارد ریال در حال فعالیت می‌باشد. شرکت در تاریخ ۱۵/۱۱/۱۳۷۴ تاسیس شد. واحد گالوانیزه در تاریخ ۱/۱/۱۳۸۰ با ظرفیت اسمی سالانه یک صد هزار تن و واحد نورد سرد در تاریخ ۱۶/۳/۸۵ با ظرفیت اسمی سالانه ۲۵۰هزار تن به بهره‌برداری رسیده است.
فعالیت اصلی شرکت طبق اساسنامه عبارت است از: طراحی، ساخت و راه‌اندازی کارخانه‌های گالوانیزه و بهره‌برداری از آنها، تهیه و تولید انواع فرآورده‌های شیمیایی مورد نیاز، تولید انواع مصنوعات فلزی و انجام خدمات فلزی و شکل دادن ورق‌های فولادی، قبول و اعطای نمایندگی و تاسیس یا مشارکت و سرمایه‌گذاری در تاسیس شرکت‌های مرتبط با موضوع فعالیت شرکت.
شرکت با راه‌اندازی واحد نورد سرد در خرداد ۱۳۸۵ توانست تا پایان آبان ماه سال جاری به‌رغم کمبود شدید منابع نقدی در واحد گالوانیزه ۴۰۰۴۵ تن (۱۴۵۵۲ تن داخلی و ۲۵۴۹۳ تن کارمزدی) و در واحد نورد سرد ۱۲۰۳۹ تن (۸۳۷۶ تن داخلی و ۳۶۶۳ تن کارمزدی) تولید داشته باشد.
نیاز به منابع سرمایه‌ای جهت اجرای طرح‌های توسعه واحد آنیلینگ
برای رسیدن به هدف دستیابی به بازار مصرف ورق سرد CQ قرارداد ساخت تجهیزات واحد آنیلینگ با ظرفیت ۱۵۰هزار تن در سال با شرکت F.P.E کشور هندوستان منعقد گردیده و کلیه تجهیزات این واحد در کشور هندوستان ساخته و بازرسی شده که حدود ۸۶درصد (هفت پارت) آن به داخل کشور حمل و مابقی در حال حمل به ایران است.
ضمنا شرکت در حال انعقاد قرارداد با بانک صادرات ایران جهت اخذ تسهیلات به صورت مشارکت مدنی می‌باشد.
آن دسته از کلاف‌های نورد سرد شده که اضافه بر ظرفیت گالوانیزه بوده و باید به بازار ارائه شوند جهت امکان شکل‌پذیری عمل آنیلینگ در روی آنها انجام گرفته و سپس برای بهبود خواص متالوژیکی نورد پوسته‌ای می‌شوند.
به لحاظ عدم امکان فروش ورق FULL HARD در بازار اجرا و تکمیل این واحد جهت ارائه 150هزار تن ورق سرد قابل مصرف در بازار ضروری است.
واحد اسیدشویی
با توجه به نیاز کارخانه نورد سرد به ورق گرم اسید شویی شده و این که این محصول منحصرا توسط شرکت فولاد مبارکه تولید می‌شود و با عنایت به پیش‌بینی‌های صورت گرفته شرکت فولاد مبارکه امکان فروش محصولات اسید شویی را در سال‌های آتی جهت تامین مواد اولیه واحد نورد سرد خود نخواهد داشت، لذا شرکت احداث واحد اسید شویی با ظرفیت 300هزار تن در سال جهت تولید ورق گرم اسیدشویی شده را در دستور کار خود قرار داده است.
کلیه تجهیزات واحد فوق در شرکت F.P.E در کشور هندوستان ساخته و بازرسی گردیده است.
250000 تن کلاف اسید شویی شده در واحد نورد سرد شرکت مصرف و مابقی به صورت فروش مستقیم به بازار عرضه خواهد شد.
با ملاحظه به مواردی از قبیل:
اطمینان نسبت به تامین به موقع کلاف ورق اسید شویی به میزان مورد نیاز، قیمت مطلوب خرید تجهیزات اصلی خط در مقایسه با قیمت خطوط مشابه و افزایش نیاز به ورق اسید شویی در کشور، تسریع در احداث طرح خط اسید شویی حائز اهمیت می‌باشد.
ضمنا با توجه به این که در‌حال‌حاضر تامین ورق گرم اسید شویی شده در داخل کشور تنها از شرکت فولاد مبارکه ممکن می‌باشد و پیش‌بینی می‌گردد با توجه به توسعه واحد نورد سرد آن شرکت تامین ورق گرم اسیدشویی شده در سال‌های آتی با مشکلات جدی مواجه باشد لذا جهت خروج از انحصار فولاد مبارکه اجرای طرح اسید شویی به منظور تامین مواد اولیه خط نورد سرد کاملا ضروری می‌باشد. (قابل توضیح این که به دلیل ماهیت این کلاف‌ها و حساسیت‌ به اکسید شدن امکان واردات این قلم از خارج بسیار ضعیف می‌باشد)
دستگاه سنگ زنی:
لازم است غلتک‌های نورد سرد در هر شیفت کاری لایه‌برداری و یا باربرداری گردد که این دستگاه ناصافی‌های غلتک‌ها را اصلاح نموده و جزو ضروری‌ترین ماشین‌آلات واحد نورد سرد به شمار می‌رود. در‌حال‌حاضر ۸/۷۲درصد توقفات خط نورد سرد مربوط به کمبود غلتک به دلیل نبود دستگاه سنگ زنی در کارخانه می‌باشد.