سیمان سپاهان تولیدکننده نمونه و قهرمان صنعت کشور در آستانه  افتتاح خط تولید جدید

«حسین آربیع»، مدیرعامل شرکت سیمان سپاهان که از باسابقه‌ترین مدیران صنعت کشور نیز به شمار می‌آید از برنامه‌های این شرکت برای تبدیل شدن به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سیمان کشور سخن می‌گوید.
وی معتقد است: با آزادسازی قیمت سیمان و به دنبال آن رقابتی شدن بازار، کیفیت محصول و مشتری‌مداری حرف اول را خواهد زد.
آقای مهندس، لطفا تاریخچه مختصری از زمان شروع فعالیت شرکت سیمان سپاهان بیان کنید.
شرکت سیمان سپاهان در تاریخ 15/11/1348 به منظور تولید سیمان با احداث دو خط تولید به ظرفیت هر خط 3هزار و 300تن کلینکر در روز تاسیس شد و در تاریخ 29/1/1350 تحت شماره 14617 در اداره ثبت شرکت‌های صنعتی تهران به ثبت رسیده است. خط اول تولید کارخانه در تیرماه سال 1358 و خط دوم در آبان ماه سال 1360 به بهره‌برداری رسیده است. ظرفیت اسمی سالانه کارخانه معادل 2میلیون و 400هزار تن سیمان است. کارخانه در 40کیلومتری جنوب غربی اصفهان و 25 کیلومتری شرق کارخانه ذوب‌آهن اصفهان در زمینی به مساحت تقریبی 945هزار متر مربع قرار دارد و دارای یک‌هزار و 670متر ارتفاع از سطح دریا است.
وضعیت و میزان تولید سالانه شرکت در چه سطحی است؟
سیمان سپاهان علاوه بر تولید سیمان پرتلند تیپ یک (کلاس 425-1) تحقیقات ارزشمندی در زمینه تولید سیمان پرتلند سرباره‌ای ضدسولفات داشته است و در‌حال‌حاضر این سیمان براساس استانداردهای ملی ایران (ISIRI-3517) و (ASTM-C595M-97) تولید می‌شود. خوشبختانه این سیمان عملکرد بسیار خوبی در مناطق ساحلی و سازه‌های دریایی داشته است و به دلیل مقاومت خوبی که در مقابل یون کلر (علاوه بر سولفات‌ها) دارد، برتری قابل توجهی نسبت به سیمان‌های تیپ 5 و 2 دارا است. وجود معادن مارل (خاک‌رس‌ آهکی) با چهار واریانت با ذخیره قابل استفاده تا 150 سال آینده در کنار وجود معدن آهک با خلوص 94درصد در جوار کارخانه و نزدیکی به نیروگاه و پالایشگاه و رودخانه زاینده‌رود در مجموع شرایط مناسبی است که کارخانه سیمان سپاهان از آن برخوردار است.
آیا شرکت علاوه بر کارخانه تولید سیمان، زیرمجموعه‌های دیگری نیز دارد؟
بله، کارخانه پاکت‌سازی سیمان سپاهان با ظرفیت یکصد هزار عدد پاکت در روز قادر است علاوه بر رفع نیاز پاکت مصرفی کارخانه، پاکت جهت سایر کارخانجات با ابعاد مورد تقاضا و باکیفیت مطلوب تولید کند. همچنین شرکت سرمایه‌گذاری سیمان سپاهان نیز به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های ما مشغول فعالیت است. شرکت فرآورده‌های بتنی سیمان سپاهان نیز طی سال آینده فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
طرح‌‌ها و برنامه‌های در دست اجرا در کارخانه‌های سیمان سپاهان شامل چه مواردی است؟
شرکت برنامه‌های زیادی را به صورت همزمان جهت ارتقای سطح کمی و کیفی محصولات خود آغاز کرده است. تعویض ساتلیت‌های فرسوده به ساتلیت‌های بازسازی شده، کاهش میزان انرژی الکتریکی و سوخت‌های حرارتی، کاهش میزان آلودگی و نصب فیلترهای هیبرید، کاهش زمان توقف‌های پیش‌بینی نشده و پیاده کردن مهندسی مجدد در منابع انسانی، از جمله این موارد است. همچنین بالا بردن سطح معلومات کلاسیک پرسنل و جایگزینی آن‌ها به جای پرسنل کم‌سواد و قدیمی، رفع پوسیدگی‌ها و نشتی‌های هوای کاذب در سیستم پروسه تولید، اجرای سیستم PM، نصب سپراتور جدید در آسیاب سیمان 3 و نصب و راه‌اندازی آسیاب 5 نیز در دستور کار شرکت قرار دارد.
در مورد پروژه‌هایی که شرکت اجرا کرده و به نتیجه قابل قبول نیز رسیده، نیز توضیحاتی ارائه کنید.
اجرای طرح تبدیل کوره‌های ساتلیت به گریت، بهینه‌سازی خطوط قدیم، تعویض سپراتورهای نسل قدیم به نسل جدید برای آسیاب‌های سیمان 1 و 2 و 4 در کنار اجرای سیستم اتوماسیون خطوط قدیمی 1 و 2 از جمله طرح‌های اجرا شده در کارخانه هستند. از سوی دیگر اجرای سیستم PLC، استقرار سیستم TPM، افزایش تولید خطوط قدیمی تا میزان 3هزار و 300 تن کلینکر در روز برای هر یک از خطوط قدیمی، تبدیل غبارگیری‌های بک فیلتر به جت فیلتر، تولید سیمان‌های متنوع و بالا بردن ظرفیت تولید سرباره خشک نیز از دیگر برنامه‌هایی بود که در شرکت به اجرای آنها پرداخته شده است.
سیمان سپاهان از جمله معدود شرکت‌هایی است که در زمینه محیط‌زیست اقدامات مثبت زیادی انجام داده است. در مورد فعالیت‌های شرکت در این زمینه توضیحاتی ارائه کنید.
یکی از مهم‌ترین پروژه‌های زیست‌محیطی کل کشور با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین سیستم‌های هیبریدی در کارخانه سیمان اجرا شد. با نصب سیستم جدید، میزان گازهای خروجی کارخانه از 150میلی‌گرم به 3میلی‌گرم رسیده است. سیستم جدید بسیار پیشرفته‌تر از انواع مشابه خارجی و اروپایی خود است؛ چرا که استاندارد خروجی اروپا 30 میلی‌گرم است. به دنبال پیاده کردن این سیستم جدید در کنار سایر برنامه‌های محیط ‌زیستی اجرا شده در کارخانه‌، سیمان سپاهان کاندید دریافت جایزه صنعت سبز از سوی سازمان صنایع و معادن استان شد که چندی پیش طی مراسمی به شرکت اهدا شد.
میزان پیشرفت فیزیکی خط جدید سیمان سپاهان تا چه اندازه‌ای است و چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد؟
در حال حاضر پیشرفت فیزیکی فاز اول به 93درصد رسیده است. پیش‌بینی می‌شود این طرح طی 2 تا 3 ماه آینده به بهره‌برداری نهایی برسد.
انتظار می‌رود که با بهره‌برداری از خط جدید، سیمان سپاهان به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سیمان کشور تبدیل شود.

pic۱

عکس: گیسو مرادمند

آیا شرکت برنامه خاصی برای تنوع دادن به محصولات تولیدی خود دارد؟
در بیانیه ماموریت شرکت به تولید انواع سیمان‌های مرغوب برای رفع نیازهای جامعه ایران اشاره شده است. در همین راستا واحد تحقیق و توسعه شرکت در حال مطالعه روی تولید سیمان‌های چسبی، کوره،‌ چاه‌های نفت، انفجاری و ... است.
شرکت برای تحقق اهداف، چهار استراتژی اصلی را در راس برنامه‌های خود قرار داده است.
رهبری هزینه‌ها، توسعه بازار، توسعه محصول و رسوخ در بازار، چهار‌گانه‌های استراتژی سیمان سپاهان را می‌سازند.
آقای مهندس، طی روزهای اخیر صحبت‌های زیادی درباره آزادسازی نرخ سیمان مطرح شده است. نظر شما در این مورد چیست؟ آیا می‌توان به خروج سیمان از سبد حمایتی دولت امیدوار بود؟
آزادسازی قیمت سیمان امری در شرف وقوع است و با توجه به اخبار رسیده به احتمال بسیار زیاد از اوایل سال آینده از سبد خارج می‌شود.
بعد از آزاد سازی هم به دلیل رقابتی شدن بازار، کیفیت حرف اول را خواهد زد.
تحویل به موقع سیمان در کنار رضایت مشتری از جمله فاکتورهای بسیار مهمی هستند که ما به آن معتقد و پایبند هستیم.
کیفیت سیمان تولیدی سیمان سپاهان در مقایسه با سایر تولیدکنندگان در چه جایگاهی قرار دارد؟
کارخانه سیمان سپاهان مطابق گواهینامه‌ای که از سوی موسسه استاندارد دریافت کرده، جزو اولین و برترین کارخانه‌های تولید سیمان باکیفیت در کشور است.
در واقع سیمان تولیدی ما از نظر کیفیت، نمونه کشوری میان کارخانه‌های سیمان است.
به طوری که هر کدام از کارخانه‌ها که طرح افزایش کیفیت یا ارتقای محصول دارند، دوره‌های آموزش خود را در کارخانه سیمان سپاهان می‌گذرانند.
با توجه به ظرفیت تولیدی بالای سیمان سپاهان، نمایندگی‌های فروش و گستره توزیع این شرکت به چه صورتی است؟
در حال حاضر 700 نمایندگی فروش سیمان سپاهان در کشور فعال هستند که عملیات کنترل و بررسی عملکرد آنها به صورت منظم انجام می‌شود. از سوی دیگر 2 بار در سال هم جلسات هم‌اندیشی با نمایندگان خود در شهرستان‌ها داریم.
شهرهای اصفهان، یزد، تهران، قم و چهارمحال و بختیاری از جمله شهرهایی هستند که در دایره توزیع محصول تولیدی ما قرار دارند.
آیا شرکت، برنامه افزایش سرمایه جدیدی را در دست دارد؟
هر شرکتی که طرح توسعه و افزایش ظرفیت داشته باشد، طبیعی است که نیاز به افزایش سرمایه پیدا می‌کند. در شرکت هم افزایش سرمایه کمک زیادی به بهره‌برداری مناسب و به هنگام طرح توسعه خط جدید کرد.
ما باید به سهامداران نشان دهیم که طرح توسعه در مراحل خوبی قرار دارد، به همین منظور سهامداران شرکت در قالب تورهای 30نفره از طرح توسعه شرکت بازدید می‌کنند. در مجموع امیدواریم با راه‌اندازی طرح توسعه به شرایطی برسیم که دیگر افزایش سرمایه نداشته باشیم.
NAV واقعی سیمان سپاهان را چه طور برآورد می‌کنید؟
مطابق بررسی‌هایی که ما انجام دادیم NAV (خالص ارزش دارایی‌های شرکت) بیش از 5/2برابر فعلی است.
در صحبت‌های خود به بهره‌برداری زودهنگام از شرکت فرآورده‌های بتنی سیمان سپاهان اشاره کردید. مزیت‌های راه‌اندازی این طرح در چه مواردی خلاصه می‌شود؟
با توجه به پتانسیل‌های موجود در کارخانه، تصمیم به راه‌اندازی این شرکت گرفتیم. با بهره‌برداری از آن، ما توانایی عرضه بتن آماده به متقاضیان بخش دولتی و خصوصی را خواهیم داشت. در حال حاضر تکنولوژی روز در جاده‌سازی، استفاده از آسفالت است و ما به دنبال آن هستیم که استفاده از سیمان به جای آسفالت را فرهنگ‌سازی کنیم.
آیا شرکت برنامه خاصی را برای صادرات محصول خود بعد از آزادسازی دارد؟
شرکت بازاریابی مناسبی را برای محصولات خود انجام داده است به طوری که با کشورهای عراق، کویت، لبنان، انگلیس و کشورهای میانه (تاجیکستان) مذاکرات موفقی را داشته‌ایم. شرکت در نظر دارد در یک استراتژی 5 ساله به یکی از بزرگ‌ترین و بهترین‌های کشور در صنعت سیمان تبدیل شود.
در پایان خلاصه‌ای از دستاوردها و موفقیت‌های شرکت را در سال ۸۶ بفرمایید.
شرکت در سال جاری موفقیت‌های زیادی را کسب کرده است.
دریافت گواهی‌نامه تعهد سبز از دبیرخانه جایزه مدیریت سبز ایران و امور محیط‌زیست وزارت صنایع و معادن، استقرار سیستم پیشنهادات (S۸)، دریافت لوح سپاس کنترل کیفیت و کسب عنوان آزمایشگاه نمونه همکار، دریافت لوح تقدیر صادرکننده نمونه استان، دریافت لوح تقدیر و تندیس زرین قهرمان صنعت ایران از کنفدراسیون صنعت در جشنواره قهرمانان صنعت ایران، دریافت لوح تقدیر و تندیس روابط عمومی برتر از کنفدراسیون صنعت در جشنواره قهرمانان صنعت ایران، دریافت لوح تقدیر اولین نمایشگاه محیط زیست استان اصفهان و دریافت لوح تقدیر بالاترین رکورد تولید سیمان خاکستری با حفظ کیفیت از انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، از جمله برجسته‌ترین افتخارات شرکت در سال جاری محسوب می‌شوند.

pic۲

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.