بازار ۵۰ میلیاردی

در این میان، باشگاه‌‌‌های بزرگی مانند بارسلونا، منچستریونایتد و رئال‌‌‌مادرید، از نظر درآمد اسپانسری، بیشترین سهم بازار را در اختیار دارند. از جمله این قراردادها می‌‌‌توان به قرارداد منچستریونایتد با شورولت به ارزش سالانه ۶۴میلیون پوند یا قرارداد چندمیلیون‌‌‌دلاری باشگاه آرسنال اشاره کرد که نشان‌‌‌دهنده قدرت تجاری این تیم‌‌‌هاست. همچنین جایگاه و ردپای دیجیتالی این تیم‌‌‌ها در شبکه‌‌‌های اجتماعی با بیش از ۵۰۰میلیون دنبال‌‌‌کننده، جذابیت آن را برای حامیان مالی این تیم‌‌‌ها بالا می‌‌‌برد و در چنین فضایی، باشگاه‌‌‌ها همواره در جست‌وجوی راهکارهای نوآورانه برای شراکت با برندها معروف هستند.پخش تلویزیونی فوتبال درآمد قابل‌‌‌توجهی از حمایت مالی در بازار اسپانسر فوتبال دارد. رکوردشکنی قرارداد حقوق پخش داخلی لیگ برتر به ارزش ۴میلیارد پوند و ۱.۷میلیارد دلار حمایت مالی حاصل از برگزاری بازی‌‌‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲، پتانسیل تجاری عظیم این ورزش را در صحنه جهانی نشان می‌دهد.

حتی فوتبال زنان نیز با همکاری سوپرلیگ زنان، با داشتن اسپانسرهای معروف، از چشم‌‌‌انداز روشنی برخوردار است.در این میان، امضای قراردادهای تبلیغاتی با سوپراستارهایی مانند مسی و رونالدو، از جایگاه و نفوذ چشمگیری برخوردار است و حتی با باشگاه‌‌‌های ورزشی رقابت می‌کند. این تحولات حتی سبب شکل‌‌‌گیری و تاسیس شرکت‌های حوزه فناوری و دیجیتال مانند «راکوتن» و «تن‌سنت» شده است که نشان‌‌‌دهنده تغییر در شکل این بازار است. حتی نوستالژی کالاهای ساخت دهه‌‌‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی، به یک دارایی قابل‌‌‌عرضه در بازار بدل شده است؛ همان‌طور که در همکاری تجاری موفق منچستریونایتد با آدیداس دیده شد. فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۴ لیگ برتر تنوع برندهای پوشاک را به نمایش می‌‌‌گذارد که حامی ۲۰تیم هستند. از جمله این برندها می‌‌‌توان به آدیداس، نایکی یا آمبرو اشاره کرد. در این میان قابل‌‌‌توجه است که پوما از سال ۲۰۱۹ تاکنون حامی تیم منچستر بوده است.

در واقع بررسی موسسه تحقیقات بازار «استوت انالایتیکا» نشان می‌دهد که بخش حمایت مالی از تیم‌‌‌های ورزشی با غلبه بر بازار جهانی اسپانسری فوتبال بیش از ۳۵.۶‌درصد از سهم این بازار را به خود اختصاص داده است.رئال‌‌‌مادرید در سال ۲۰۲۴ با عقد دو قرارداد بزرگ یکی به ارزش ۷۰میلیون دلار با شرکت هواپیمایی امارات و دیگری با همین مبلغ با شرکت اچ‌پی، در صدر قرار دارد. پس از رئال‌‌‌مادرید، قرارداد ۶۵میلیون یورویی حمایت مالی از باشگاه فوتبال «پاری‌سن‌ژرمن» با شرکت هواپیمایی قطر و سپس قرارداد باشگاه بارسلونا با اسپاتیفای (شرکت عرضه‌‌‌کننده خدمات پخش صوتی) به ارزش ۵۷میلیون یورو قرار دارد. بانک استاندارد چارترد، به‌‌‌عنوان برترین حامی مالی باشگاه لیورپول، با کمک سالانه ۵۹.۵۰میلیون دلار پیشتاز است. لیورپول در مجموع با ۲۴برند همکاری کرده است و پنج‌شریک برتر آن ۸۰‌درصد از کل درآمد اسپانسر باشگاه را  تولید  می‌کنند.

_SGB0786 copy