رکوردشکنی بوندس‏‏‌لیگا

در فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۲ بیش از ۵۵‌هزار نفر استخدام شدند؛ اما در دوران شیوع کرونا (یعنی سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۲۰) این رقم به ۲۶‌هزار نفر کاهش یافت. البته یکی از دلایل این کاهش، منع ورود تماشاچیان به باشگاه‌‌‌ها بود و اغلب بازی‌‌‌ها در حضور شمار محدودی تماشاگر برگزار می‌‌‌شد.از نظر درآمدزایی در بین لیگ‌‌‌های برتر اروپایی، بوندس‌‌‌لیگا پس از لیگ برتر انگلیس در جایگاه دوم قرار دارد.روند سوددهی چشمگیر همچنان برای فصل ۲۰۲۴-۲۰۲۳ ادامه یافته است. در نیمه اول فصل ۱۰.۲۸میلیون بلیت در لیگ برتر آلمان فروخته شد که رقمی بی‌‌‌سابقه محسوب می‌‌‌شد. این آمار، اثبات این واقعیت بود که بوندس‌‌‌لیگا، همچنان یک صنعت بسیار جذاب برای حامیان مالی، اسپانسرها و شرکای آنها محسوب می‌شود و برای اولین‌‌‌بار از مرز یک‌میلیارد یورو فراتر رفته است.

دورنمای اقتصاد و فوتبال آلمان

با این حال به گزارش خبرگزاری رویترز، میزبانی لیگ قهرمانی اروپا ۲۰۲۴، ناجی اقتصاد آلمان نخواهد شد. در حالی که این کشور برای دستیابی به رشد اقتصاد تقلا می‌کند، بعید به نظر می‌رسد مسابقات لیگ قهرمانی اروپا که قرار است در تابستان سال‌جاری در آلمان برگزار شود به افسانه تابستانی به‌‌‌یادماندنی برای بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه یورو بدل شود. به اعتقاد برخی کارشناسان، تجربه برگزاری بازی‌‌‌های جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۰۶ در آلمان نشان داد که این امر لزوما به معجزه و رشد اقتصادی که بسیاری از کشورها در پی آن هستند، منجر نمی‌شود. اقتصاد صنعتی آلمان، با آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ و به دنبال آن افزایش هزینه‌‌‌های انرژی با دشواری مواجه شد و اکنون در چهارمین فصل متوالی رشد صفر یا منفی قرار دارد که بر کل منطقه یورو تاثیر گذاشته است. می‌‌‌توان انتظار داشت که بسیاری از مصرف‌کنندگان از بازی‌‌‌های پیش‌رو، به‌‌‌عنوان فرصتی برای گردهمایی‌‌‌هایی مانند دعوت از دوستان و آشنایان برای دیدن بازی‌‌‌ها در کنار هم و خرید تنقلات یا حتی خرید وسایل تصویری جدید استفاده کنند.

این رویداد می‌‌‌تواند در ۱۰شهر میزبان، تغییرات اقتصادی اندکی ایجاد کند، اما در سطح بالاتر و از نظر افزایش تولید ناخالص ملی در پایان سال، طبق بررسی‌‌‌ها تغییر و تحول خاصی روی نخواهد داد. تولید ناخالص داخلی آلمان در سال ۲۰۲۳ به میزان ۰.۳درصد کاهش یافت و موجب شد این کشور ضعیف‌‌‌ترین عملکرد اقتصادی را در میان اقتصادهای بزرگ جهان داشته باشد. انتظار می‌رود طی سال‌جاری اقتصاد کشور رشد متوسطی را تجربه کند. انتظار می‌رود، بخشی از بودجه به نوسازی و ترمیم استادیوم‌های ورزشی اختصاص یابد، اما کارشناسان می‌گویند، دولت برای ساخت جاده و نوسازی دیگر زیرساخت‌‌‌ها، هزینه جدیدی در نظر نگرفته است. از طرف دیگر، درآمد حاصل از پخش تلویزیونی هم به اتحادیه فوتبال یوفا تعلق می‌گیرد که مقر آن در سوئیس است.

بااین‌‌‌حال نمی‌‌‌توان شور و هیجان ناشی از برگزاری یک رویداد بزرگ ورزشی در میان مردم عادی و آثار مثبت روانی آن بر جامعه و روحیات مردم عادی را از نظر دور داشت. از طرف دیگر برگزاری این بازی‌‌‌ها می‌‌‌تواند در بهبود چهره و جایگاه کشور میزبان نیز تاثیرگذار باشد. هرچند از رشد اقتصادی چشمگیر خبری نخواهد بود.

Untitled copy