خواب و بیداری  اسپانسری فوتبال

 اروپا در حال حاضر بزرگ‌ترین منطقه در بازار جهانی فوتبال است و از نظر درآمدزایی در بین لیگ‌‌‌های برتر اروپایی، ابتدا لیگ برتر انگلیس و سپس بوندس‌‌‌لیگا یا لیگ سراسری فوتبال آلمان در جایگاه دوم و پس از آن اسپانیا قرار دارند.براساس پیش‌بینی‌‌‌ها انتظار می‌رود با رونق ابزارهای جدید ارتباطی از جمله شبکه‌های اجتماعی، سال ۲۰۲۴، سال پررونقی برای «کسب‌وکار دنیای ورزش» به‌ویژه عرصه فوتبال باشد. امروز مفهوم ورزشکار به‌عنوان یک چهره صرفا ورزشی به طور فزاینده‌ای تغییر کرده و ورزشکاران در حال تبدیل شدن به اینفلوئنسرهای چندوجهی با دنبال‌کنندگان چشمگیر در شبکه‌های اجتماعی هستند؛ شرایطی که موجب شده است تا ورزشکاران، هریک به برند شخصی بدل شوند. این نوع از تکامل و تحول، چشم‌‌‌انداز حمایت‌‌‌های مالی در حوزه ورزش را تغییر داده است، زیرا برندها به دنبال راه‌‌‌های شخصی‌‌‌تر و معتبرتر برای ارتباط با مخاطبان هستند.

در سال ۲۰۲۴، پیش‌بینی می‌شود مشارکت مستقیم بین برندها و ورزشکاران افزایش یابد و از داستان‌های شخصی و پلتفرم‌‌‌های اجتماعی ورزشکاران برای ایجاد کارزارهای تبلیغاتی جذاب‌‌‌تر و پربیننده‌تر استفاده شود. در این میان، کشورهای عربی از جمله عربستان‌سعودی که به «ورزش‌شویی» یا سوءاستفاده از ورزش برای پنهان‌‌‌کردن رویکردهای اقتدارگرایانه حاکمان خود متهم می‌‌‌شوند، طی سال‌های اخیر، از طریق برندسازی ملی و دیپلماسی ورزشی برای بهبود تصویرشان در نزد افکار عمومی جهانی سرمایه‌گذاری هنگفتی را در حوزه ورزش به‌‌‌ویژه در عرصه فوتبال انجام داده‌‌‌اند. با این حال، این کشورها در این مسیر با چالش‌‌‌های زیادی مواجه شده‌‌‌اند و گذشت زمان عیار واقعی و میزان موفقیت این سیاست‌‌‌ها را نشان داده است.

به‌‌‌عنوان‌‌‌مثال به‌رغم پیوستن بسیاری از سوپراستارهای مطرح عرصه فوتبال جهانی به باشگاه‌‌‌های عربستانی از جمله کریستیانو رونالدو، نیمار، کریم بنزما، سادیو مانه و انگولو کانته، میانگین حضور تماشاگر در بازی‌‌‌های لیگ برتر عربستان بسیار کمتر از حد انتظار بوده و حتی طی فصل جاری کاهش محسوسی داشته است؛‌‌‌ شرایطی که به ابراز تردید در خصوص میزان موفقیت «پول‌پاشی»‌‌‌ اعراب منجر شده است. شاید به همین خاطر است که لیگ حرفه‌‌‌ای عربستان، تابستان امسال برنامه جدیدی برای دعوت از بازیکن جدید خارجی ندارد. پرونده امروز «باشگاه اقتصاددانان» به موضوع فوتبال و اسپانسری در این صنعت اختصاص دارد.