شماره روزنامه ۶۰۲۶
|

آخر هفته

  • کشف رمان به جای نفت

  • سرانجام بازار سوت و کور خودرو

    بازار سوت و کور خودروی کشور این روزها با آغاز ماه مبارک رمضان بیش از گذشته در رکود فرو رفته حال آنکه برخی از دست‌اندرکاران بازار امید دارند با اعلام نهایی قیمت‌ها اندکی از این رکود با خرید خودرو از سوی مشتریان جبران شود . بر این اساس هر چند کسادی بازار همزمان با آغاز ماه رمضان رویه‌ای معمول و سالانه است اما رکود کنونی از ابتدای سال جاری همزمان با وعده‌های رئیس شورای رقابت مبنی بر تعیین قیمت خودرو شکل گرفته است به‌طوری‌که بسیاری از مشتریان خودرو پس از تعطیلات نوروزی در انتظار فرمول قیمت گذاری خودرو و به دنبال آن قیمت‌های نهایی از سوی خودروسازان بودند اما این انتظار با گذشت بیش از سه ماه هنوز محقق نشده است.
  • زلزله‌نفتی درجهان با «شیل»

    باران عقیلی انقلابی به نام شیل (SHALE)، در حال دگرگون کردن صنعت انرژی و تولیدات نفت و گاز جهان است. با وجود همه تردیدها و مخالفت‌هایی که درباره این تکنولوژی و پدیده جدید انرژی وجود دارد، شیل واقعیتی است که وجود دارد و آمده تا بماند. در نیمه دوم این قرن، این انقلاب بسیار سریع‌تر از آنچه تصور می‌شد در سطح جهان گسترش می‌یابد. بنابراین، جهان باید خود را برای این پدیده جدید صنعت انرژی آماده کند. رشد اخیر در تولیدات نفت و گاز طبیعی آمریکا نباید کسی را حیرت‌زده کند. در سه سال گذشته، آمریکا پرشتاب‌ترین تولیدکننده هیدروکربن در دنیا بوده‌است و به نظر نمی‌رسد که این روند به این‌زودی متوقف شود.
  • شباهت‌های زندگی انسان‌ها و زنبورها

    محمد غلامی رمان «زندگی اسرارآمیز» کتابی است که اخیرا به بازار آمده وتوانسته نظر مخاطبان علاقه‌مند به ادبیات را جلب کند. این رمان نوشته سو مانک کید نویسنده آمریکایی است که کتابش را در سال ۲۰۰۲ توسط انتشارات وایکینگ منتشر کرد و در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز قرار گرفت و به چندین زبان ترجمه شد. نویسنده با همین کتاب به شهرتی جهانی دست یافت و متن این رمان در آمریکا در قالب درس ادبیات تدریس می‌شود. عباس زارعی مترجم جوان این رمان باانتشار این کتاب توانست نامش را به‌عنوان مترجمی قابل دفاع در ادبیات ایران مطرح کند.
  • دانا در آستانه استیضاح !؟

    در آخرین روز صحن علنی بهارستان پیش از تعطیلات دو هفته‌ای و درست یک روز پس از آنکه نمایندگان مجلس به وزیر کشور دولت یازدهم کارت زرد ساپورت‌پوشی تقدیم کردند، برخی دیگر از مجلس‌نشینان هم بیکار ننشستند و چندین سوال و طرح استیضاح و همچنین تذکرات کتبی را روانه پاستور کردند؛ از جمله طرح استیضاح ۳ وزیر، سوال از ۲ وزیر و همچنین تذکر به ۹ وزیر که البته شاید به نوعی بی‌سابقه بود. و طرح استیضاح وزرای علوم، نیرو و کشاورزی که البته حالا باید احتمال استیضاح وزیر آموزش و پرورش را هم به آن اضافه کرد. در این میان اما طرح استیضاح فرجی دانا ظاهرا از بقیه جدی‌تر است.
  • شناسایی مواد منفجره با نانوشناساگرهای کوچک

    یک گروه تحقیقاتی یک تراشه بسیار کوچک ساخته‌اند که به‌عنوان شناساگر شیمیایی می‌تواند مواد منفجره موجود در هوا را حتی با غلظت چند میلیونم مولکول شناسایی کند. به گفته محققان، این دستگاه که از فناوری نانو بهره می‌برد می‌تواند این مواد را حتی در فاصله چندمتری تشخیص دهد. این دستگاه بسیار کوچک کاملا قابل حمل بوده و می‌توان در هر محلی بدون اینکه اثری روی کیفیت آن داشته باشد مورد استفاده قرار گیرد. این گروه تحقیقاتی، تراشه‌هایی را با استفاده از ترانزیستورهای خوشه‌ای در مقیاس نانو برای شناسایی دقیق مواد شیمیایی ساخته‌اند که در این شناساگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • زمانی برای نوشتن زن‌ها

    ترجمه: سماء اوریاد انعام کحه‌جی، نویسنده و روزنامه‌نگار عراقی در سال ۱۹۴۲ در بغداد به دنیا آمده است. او در سال ۱۹۷۹ به پاریس رفت و به تحصیل در رشته مطالعات رسانه‌ای در دانشگاه سوربن پرداخت و از آن دانشگاه مدرک دکترا گرفت. او دو مجموعه داستان و سه رمان نوشته که از این میان، رمان «نوه آمریکایی» نامزد دریافت جایزه جهانی ادبیات عرب در سال ۲۰۰۸ بود. رمان «طشاری» این نویسنده نیز از جمله کتاب‌هایی بود که امسال در فهرست نهایی این جایره قرار گرفت، ماکس مارین، منتقد ادبی در گفت‌و‌گویی با کحه جی، دلایل این نویسنده عراقی برای نوشتن رمان را جویا شده است.
  • اپل ارزان‌ترین آی‌پاد لمسی را عرضه کرد

    اپل یکی از مشهورترین محصولات خود، یعنی آی‌پاد لمسی را به قیمتی بسیار ارزان که از ۱۹۹ دلار آغاز می‌شود عرضه کرد. این محصول جدید ۴ اینچی بوده و پردازشگر A۵ اپل دارد. همچنین، دو دوربین با کیفیت ۲/۱ و ۵ مگاپیکسل به ترتیب در جلو و پشت این آی‌پاد قرار دارد. این در شرایطی است که آی‌پاد قبلی اپل، ۲۲۹ دلار در سال گذشته قیمت داشت و فقط به رنگ نقره‌ای عرضه شد. اما آی‌پاد جدید تنوع رنگ زیادی نظیر آبی، زرد، صورتی، خاکستری و قرمز دارد. .
  • حبس برای وازکتومی

    رای نمایندگان به کلیات طرحی که عمل‌های پیشگیری از بارداری را با مجازات حبس مواجه می‌کند، واکنش‌های گسترده‌ای همراه داشت؛ درحالی‌که وزارت بهداشت بر لزوم حفظ حقوق شهروندی تاکید کرده و گفته که برخی از این جراحی‌ها برای سلامت افراد انجام می‌شود، برخی جامعه شناسان هم پیش‌بینی می‌کنند با تصویب جزئیات این طرح وازکتومی و توبکتومی احیانا مخفیانه انجام خواهد شد. این مجازات در حالی است که هم اینک برای فرزند چهارم حق اولاد، مرخصی زایمان و بیمه در نظر گرفته نمی‌شود. .
  • به یاد استاد محمد رضا لطفی

    گروهی متشکل از شاگردان زنده یاد محمدرضا لطفی با همکاری بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران، جمعه ۱۳ تیر ۱۳۹۳ درفرهنگسرای نیاوران به اجرای برنامه می‌پردازند تا یاد و خاطره استاد خود را گرامی بدارند. این برنامه با عنوان «به یاد استاد» و در دو بخش اجرا می‌شود. محمد امین اکبرپور نوازنده تار و سه تار، سجاد مهربانی (خواننده)، ماهور لطفی (تنبک)، مهرزاد هویدا (دف)، افسانه و نازلی جهانگیری (آواز) از شاگردان برجسته محمدرضا لطفی در چند سال اخیر هستند که به یاد استاد خود به روی صحنه می‌روند. کنسرت «به یاد استاد» جمعه ۱۳ تیر ۱۳۹۳ از ساعت ۱۷:۳۰ در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.
  • نخستین عملیات؛ حفاظت از سد «مقطعین» در بغداد

    ترجمه حسین موسوی هنوز مدت زمانی از شکار بن‌لادن توسط تیم تفنگداران نیروی دریایی نگذشته بود که مارک اوون، یکی از تفنگداران نیروی دریایی که در این عملیات حضور داشت دست به انتشار خاطرات خود از این شکار زد. هلاکت بن‌لادن، رهبر القاعده اما با حرف و حدیث‌هایی همراه بود که حکایت از روایتی متفاوت از آنچه پنتاگون تعریف می‌کرد، داشت. رازهایی همچون به دریا انداختن جسد او به این بهانه که مبادا خاکسپاری او با جار و جنجال همراه باشد و اینکه برخی روایت‌ها حکایت از این داشت که او پیش از دستگیری توسط تیم تفنگداران نیروی دریایی ایالات متحده، اقدام به خودزنی کرده بود تنها گوشه‌ای از پیچیدگی موضوع است.
  • hitchBOT به مقصد می‌رسد؟

    در ماه آینده یک روبات به نام hitchBOT قرار است کل کشور کانادا را با پای پیاده طی کند. این روبات به هیچ وسیله خاصی مجهز نیست و فقط قدرت زیادی در انجام مکالمات دارد. نام این روبات از روی کلمه «hitchhike» برداشته شده است که به معنای سفر مجانی با خودروهای گذری است. در حقیقت این روبات حرکت می‌کند و برای خودروهای مختلف دست تکان می‌دهد و پس از مکالمه با آنها، از افراد خواهش می‌کند که او را تا مقصد بعدی برسانند. به این ترتیب، قرار است آزمایش شود که مردم کانادا چقدر قابل اطمینانند و آیا hitchBOT می‌تواند به مقصد نهایی برسد.
  • نکاتی برای محافظت از دوربین‌های عکاسی دیجیتال

    مریم عسگری بسیاری از کاربران دوربین‌های عکاسی دیجیتال، به‌ویژه کاربران نمونه‌های حرفه‌ای و گران‌قیمت همیشه این دغدغه را دارند که چگونه می‌توانند از دوربین خود در مقابل خطراتی نظیر سقوط، سرقت، رطوبت، ضربه و. . . محافظت کنند. چه راهکارهایی برای افزایش عمر دوربین، لنز و تجهیزات عکاسی وجود دارد؟ کارشناسان در این زمینه راهکار و توصیه‌هایی به کاربران دوربین‌های عکاسی ارائه کرده‌اند که به‌کارگیری و توجه به آنها به افزایش عمر این دستگاه‌های گران قیمت امروزی منجر می‌شود. راهکارهایی که در این بخش ما به آنها اشاره کرده‌ایم.
  • رد کارپت

    رضا عطاران یکی از چهره‌های جذاب سینمای ایران است که نامش مخاطبان زیادی را ترغیب می‌کند تا به سینما بروند و فیلم‌هایش را ببینند. در هفته‌ای که گذشت آخرین ساخته این کارگردان با عنوان «رد کارپت» روی پرده سینما رفت و در همین یک هفته به فروش قابل توجهی دست یافت. این فیلم داستان یک عاشق سینما است که برای ملاقات با یکی از کارگردانان‌های معروف جهان (استیون اسپیلبرگ) به جشنواره فیلم کن می‌رود. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: شما که غریبه نیستی، من ۳۸ سال از خدا عمر گرفتم، ۱۳ سال تئاتر کار کردم، هنوز وضعیتم اینه، هیچی به هیچی، بالاخره باید کاری می‌کردم دیگه، اون‌ور فکر می‌کنم می‌تونم کار کنم، می‌تونم شکوفا بشم.
  • عکس خبری - ۱۲ تیر ۹۳

  • کنسرت‌ها - ۱۲ تیر ۹۳

  • دلار امیدوار به آینده

    چهارمین هفته کاهشی دلار این هفته در شرایطی آغاز شد که بازار با دو عامل اثرگذار بر آن از جمله شروع ماه رمضان و نیز شروع مذاکرات هسته‌ای مواجه است. دلاری که می‌رفت پیش از این رقم‌های بالاتر از ۳۳۰۰تومان را تجربه کند به ناگاه با تقویت خوش‌بینی‌ها نسبت به آینده مذاکرات هسته‌ای، روندی کاهشی در پیش گرفت و این روزها به سطح قیمتی ۳۱۰۰ تومان رسیده است. به نظر می‌رسد شروع ماه رمضان که معمولا با کاهش سفرهای خارجی همراه است، قدری از فشار تقاضای ارز مسافرتی کم کرده و از طرفی شروع مرحله جدید مذاکرات هسته‌ای که از دیروز آغاز شده خود می‌تواند بر ادامه روند کاهشی یا حتی افزایشی نرخ دلار تاثیرات خود را بگذارد.
  • صعود تاریخی

    هرچند تیم ملی فوتبالمان نتوانست به مرحله بعد جام جهانی صعود کند، اما بلندقامتان والیبال کشورمان توانستند در یک بازی برتر لهستان را سه بر صفر شکست داده و با کسب ۱۹ امتیاز از دور مقدماتی، صعود خود به مرحله نهایی لیگ جهانی والیبال را مسجل کنند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند ایران با توجه به میزبان بودن ایتالیا و اضافه شدن یک سهمیه بتواند به فینال صعود کند؛ اما شاگردان کواچ با پیروزی دوم برابر لهستان، ایتالیا را نیز از صدر به پایین کشیدند و در صدر گروه خود قرار گرفتند. .
  • رمان عربی و نهاد‌سازی جهانی

    فرهاد گوران هنگامی که نجیب محفوظ، نویسنده مصری، نخستین جایزه نوبل ادبیات را در سال ۱۹۸۸ برای اعراب به دست آورد جهان تازه دریافت که رمان در روزگار ما تنها حماسه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها نیست؛ بلکه شرقی‌ها و دیگر قلمروهای جهان معاصر هم بنا به رهیافت‌های تاریخی و فرهنگی خود دست‌اندرکار خلق آثار بزرگ و متفاوت با سنت رمان‌نویسی غرب هستند. بسیاری از چهره‌های مهم قصه‌نویسی در قرن بیستم بهترین آثار خود را به تاثیر از «هزار و یک شب» نوشته‌اند. پس بنیان‌گذاران «بوکر عربی» حق دارند که در پی بازآفرینی و جهانی‌سازی سنت نوشتاری خود باشند و نشان دهند که خاورمیانه قرن‌ها پیش از آنکه با چاه‌های نفت شناخته شود با سندبادهای بحری‌اش به کشف جزایر رازآمیز جهان رفته است.
  • قلبی به رنگ سبز

    افراد، خانواده‌ها و گروه‌های جمعیتی را زمانی می‌توان فقیر به حساب آورد که با فقدان منابع برای کسب انواع مواد غذایی، مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و شرایط و امکانات معمول زندگی مواجه باشند. قبل از ارائه تعریفی از فقر باید اذعان کرد که هیچ‌کس نمی‌تواند تعریفی از فقر ارائه دهد که برای تمامی زمان‌ها و مکان‌ها صادق باشد. در حال حاضر نیز تعریف فقر از کشوری به کشور دیگر فرق می‌کند. شاید در بنگلادش عدم تامین کالری غذایی مورد نیاز بدن نشانه فقر باشد ولی تعریف فقر در کشور سوئد به یقین به صورت دیگری است.
  • رشد صنعتی در بهار

    درحالی‌که بخش صنعت و معدن طی سال‌های گذشته رشد منفی را در کارنامه خود به ثبت رسانده بود اما حالا با سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم برای خروج از رکود، آمارها حکایت از رشد ۹درصدی این شاخص در فصل بهار امسال دارند. این در حالی است که متوسط نرخ رشد این بخش در سال ۹۱ برابر با منفی ۴/۱۲ درصد بوده؛ رقمی که در سال ۹۲ به منفی ۵ درصد رسید و در اواخر سال ۹۲ پس از چند سال رکود توانست به مرز صفر برسد. هدف‌گذاری وزارت صنعت رسیدن به رشد سالانه ۱۲درصد است. .
  • نمایش خانگی - ۱۲ تیر ۹۳

  • سراشیبی ملک و زمین و اجاره‌بها

    روند کاهش قیمت در بازار مسکن، دست‌جمعی شده و از قیمت آپارتمان گرفته تا اجاره‌بها و حتی نرخ زمین، همگی با افت قیمت نسبت به ابتدای سال۹۲ مواجه شده‌اند. آخرین گزارش رسمی مرکز آمار نشان می‌دهد، همه قیمت‌ها و نرخ‌ها در همه بخش‌های بازار مسکن شیب منفی به خود گرفته‌اند. قیمت زمین مسکونی، ‌آپارتمان مسکونی و همین‌طور اجاره‌بها در زمستان سال گذشته با کاهش روبه‌رو شدند.
    براساس گزارش این مرکز، میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران در زمستان سال گذشته ۳درصد نسبت به فصل قبل کاهش پیدا کرد و به مترمربعی ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید.
  • خودروی صفر یا کارکرده، مساله این است

    شاید داشتن خودرویی مانند زانتیا در سال‌هایی که این خودرو به تولید می‌رسید، آرزوی بسیاری از مشتری‌های بازار خودرو بوده است. اما چنین آرزویی با توجه به قیمت بالای این خودرو در زمان خود،برای بسیاری از مشتریان بازار خودرو هیچ‌گاه امکان محقق شدن پیدا نکرد. حال بعد از افزایش ناگهانی قیمت خودروهای داخلی، بسیاری از کسانی که قصد خرید یک خودروی صفر را دارند، با نگاهی به قیمت فعلی خودروهای صفر و قیمت خودروهای مونتاژی که تولید آنها به پایان رسیده است، این سوال را از خود می‌پرسند که «بهتر نیست با پولی که می‌توان برای خرید یک خودروی صفر هزینه کرد، یک خودروی کارکرده بخریم؟»
    چنین سوالی ممکن است با افزایش ناگهانی قیمت خودروهای داخلی، ذهن شما را نیز به عنوان یک مشتری بازار خودرو درگیر خود کرده باشد.
  • آلبوم‌ها - ۱۲ تیر ۹۳

  • رفتم و بار سفر بستم

    علیرضا قربانی یکی از خوانندگان شناخته شده موسیقی سنتی ایران است که آثارش از سوی مخاطبان مورد استقبال قرار می‌گیرد. قربانی در تازه ترین آلبومش باز هم سراغ آهنگ‌های یکی از استادان برجسته موسیقی ایرانی رفته و کارهای زنده یاد علی تجویدی را بازخوانی کرده است. قربانی در این آلبوم ۶ اثر را بازخوانی کرده و تنظیم مجدد این آلبوم را کامبیز روشن روان بر عهده داشته است. روشن‌روان پیش‌تر با اشاره به تفاوت‌های این آلبوم با آثار استاد تجویدی، توضیح داده بود: «به‌طور طبیعی تنظیمی که من روی قطعات زنده‌یاد تجویدی انجام داده‌ام تنظیم متفاوتی خواهد بود.
  • خالکوبی‌هایی برای قفل کردن گوشی موتورولا

    نوعی خالکوبی طراحی شده است که روی بدن افراد چسبیده می‌شود و به کمک آن می‌توان قفل صفحه نمایش گوشی هوشمند را باز و بسته کرد. با چسباندن این خالکوبی روی دست و اتصال آن به گوشی خود می‌توانید با ضربه‌ای کوچک روی آن، قفل گوشی را باز و بسته کنید. این فناوری توسط شرکت موتورولا عرضه شده است. عمر این برچسب حدود پنج روز است که می‌تواند در شرایط مختلف، حمام رفتن، ورزش کردن و خوابیدن دوام داشته باشد و سپس از بین می‌رود. هر بسته ده‌تایی از این برچسب‌ها ۱۰ دلار قیمت دارد.
  • ساده‌تر و هوشمند‌تر

    هفته گذشته در جریان کنفرانس مخصوص توسعه‌دهندگان گوگل(I/O)، نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید رونمایی شد. برای پنجمین نسل از سیستم‌عامل‌های اندروید مانند نسخه‌های پیشین یک نام شیرین برایش انتخاب شده است؛ یعنی lollipop یا آب‌نبات چوبی. این سیستم‌عامل اندروید که درحال‌حاضر با نام L‌شناخته می‌شو‌د دارای ظاهری متفاوت، مسطح و رابط‌کاربری کاملا پویا است. نسخه جدید اندروید یک تغییر اساسی در این سیستم‌عامل به شمار می‌رود، این تغییر درست مانند تغییری است که در نسخه ساندویچ بستنی این سیستم‌عامل در سال ۲۰۱۱ با آن مواجه بودیم.
  • سرمایه‌گذاری فرهنگی اماراتی‌ها

    ترجمه: فریده ایزدی جایزه بین‌المللی داستان عربی (IPAF) جایزه‌ای ادبی است که هرساله زیر نظر بنیاد جایزه بوکر لندن و با حمایت مالی اداره فرهنگ و گردشگری ابوظبی برگزار می‌شود. این جایزه نخستین بار آوریل ۲۰۰۷ با هدف جذب آثار برتر داستان عربی در ابوظبی آغاز به کار کرد. در واقع بانیان جایزه بوکر عربی معتقد بودند الگوبرداری از جایزه موفق بوکر موجب شناخت و اشاعه هر چه بیشتر آثار برتر داستان عربی شده و نویسندگان عرب نیز با دریافت جایزه تشویق خواهند شد، همچنین خوانندگانی از سراسر دنیا با ادبیات داستانی عرب آشنا می شوند.
  • یه کلیک کوچولو

    امیر رضا کوهستانی نویسنده و کارگردان خوش فکری است و آثارش سبک خاص خودش را روایت می‌کند. قرار است یکی از نمایش‌نامه‌های او در هفته‌های آینده روی صحنه برود. نمایش «یه کلیک کوچولو» به نویسندگی محمدرضا کوهستانی و کارگردانی احمد سلیمانی از ۳۱ تیر تا ۲۴ مرداد ماه در تالار «قشقایی» مجموعه تئاتر شهر به صحنه خواهد رفت. «یه کلیک کوچولو» در سه اپیزود به نقد برخی معضلات اجتماعی برخاسته از زندگی مدرن شهری می‌پردازد. امیر اسمی به‌عنوان طراح پوستر و بروشور و مهدی نیکروش به‌عنوان طراح صحنه در این اجرا با گروه تئاتر ایده همکاری می‌کنند.
  • کار تا سر حد مرگ

    نگار حسینی «لی‌جینهوا»، ۴۸ ساله، کارمند ساده بانک، تبعه چین، درحالی‌که ظاهرا مشکلی در زندگی‌اش نداشت، آن‌قدر که حتی می‌توانست حسادت خیلی‌ها را تحریک کند، شب تا صبح را پای یک پروژه گذاشت. «لی» خیال داشت پیش از طلوع آفتاب کارش را تمام کند. تمام شب را بیدار ماند؛ به زور قهوه و کافئین و . . . . با این حال نه پروژه‌اش پیش از طلوع آفتاب تمام شد، نه اساسا توانست برای آخرین بار حتی دمیدن آفتاب را ببیند. دم دمای گرگ و میش، جلوی میز کار، درحالی‌که احتمالا تنها آرزویش خوابیدن توی تخت گرم و نرم بود، برای همیشه چشم‌هایش را بست.
  • روزهای سخت بورس

    همایون دارابی عضو گروه بورس بورس اوراق بهادار تهران همچنان به افت خود ادامه می‌دهد؛ افتی که از میانه دی ماه سال گذشته شروع شده و همچنان ادامه دارد. کمتر کسی در بازارسهام و اقتصاد کشور در انتظار چنین افت شدیدی بود. نگرانی اولیه‌ای که از تحولات بودجه‌ای دولت شروع شد اندک اندک با رشد سود بانکی و انتشار اوراق مشارکت ۲۲ درصدی تعمیق شد و با اعلام سیاست تثبیت قیمتی دولت، بورس را به مرز بحران کشاند تا اکثر سهامداران زیان‌های ۳۰ تا ۵۰ درصدی را در پرتفوی خود شاهد باشند. از دیدگاه اکثر کارشناسان، بورس اینک با سه مسیر نگرانی عمده دست به گریبان است نخستین مسیر از مذاکرات هسته‌ای پیش رو گذشته و اکثر سرمایه‌گذاران در انتظار آن هستند که دریابند آیا تا ۲۶ تیرماه توافق جامعی حاصل خواهد شد یا نه؟ نگرانی دوم سیاست انقباضی دولت است که همچنان در قالب برنامه مهار تورم ادامه دارد.
  • تراشه مغزی توانست دست فرد معلول را تکان دهد

    برای نخستین بار در تاریخ یک فرد معلول توانست دست خود را به کمک ذهنش تکان دهد. یک جوان ۲۳ ساله که چهار سال پیش در اثر یک سانحه فلج شده بود توانست به کمک تراشه‌ای که در مغز او قرار گرفته بود دست خود را تکان دهد. این تراشه با فرستادن سیگنال‌های الکتریکی به بازو و دست بیمار می‌تواند به وی امکان حرکت بدهد. در واقع، دستور از مغز دریافت می‌شود سپس این دستور به سمت قسمت‌هایی از بدن می‌رود که آسیب‌دیده هستند. به این ترتیب، سیگنال‌های ارسالی منجر به حرکت عضلات می‌شود. .
  • مذاکرات ۲۰ روزه

    دور ششم مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ این هفته در حالی در وین آغاز شد که عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در موضوع هسته‌ای گفته تیم مذاکره‌کننده ۲۰روز پایانی تیرماه را به وین می‌رود تا «حتی‌الامکان» قبل از انقضای موعد ۶ ماهه توافق اولیه ژنو به نتیجه نهایی در پرونده هسته‌ای برسد. در دو ماه اخیر مذاکرات حساسی برگزار شده که در آخرین دور آن دو طرف اقداماتی درراستای تدوین پیش نویس توافق نهایی صورت دادند؛ اما مذاکره‌کنندگان می‌گویند هنوز اختلافات جدی وجود دارد که باید حل شوند. .
  • مهار بی‌نظمی پایتخت

    در آخرین جلسه شورای‌عالی شهرسازی، نرخ جمعیت‌پذیری کلانشهر تهران که منشا ساخت‌وسازهای بی‌قاعده، تغییر کاربری‌ها و رشد شدید حجم ساختمان‌سازی‌‌ها در تهران شده است، کاهش و بر لزوم کنترل ساخت‌وساز در حریم پایتخت تاکید شد. به این ترتیب سقف جمعیت‌پذیری تهران از ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر کاهش پیدا کرد تا جمعیت ساکن در تهران در سال ۱۴۰۴ از همان سقفی که در طرح جامع آمده است، بیشتر تجاوز نکند. .
  • تاریکخانه فراموش شدگان

    فرشید فرهمندنیا جهان داستان «مرگ نور» نوشته طاهر بن جلون نویسنده سرشناس مراکشی، صحنه مقاومت رنجبار زندانیان فراموش شده‌ای است که در تاریک‌خانه‌ای فراموش شده و مخفی به نام زندان «تازمامارت» در جنوب شرقی مراکش محبوس شده‌اند و قهرمان داستان امکان هرگونه ارتباط و تماس با واقعیت را برای مدت زمانی قریب به بیست سال به‌طور کلی از دست داده است. زندانیان سال‌ها است که حتی از واقعیت‌های انسانی و بدیهی‌ترین نیازهای جسمی و حتی درک حضور فیزیکی خود نیز محروم شده‌اند و هیچ‌گاه دیگر در آینه، صورت‌های تحلیل رفته خود را ندیده‌اند و به ارقامی صرف در دفتر آمار جیره بندی روزانه بدل شده‌اند.
  • امنیت مالی در سالمندی

    آرامش در سنین پیری و امنیت مالی در دوران سالمندی امری نیست که بدون تلاش یا به‌صورت تصادفی پدید بیاید، این مساله‌ای است که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد و به صورت حساب‌شده برای آن تلاش کرد. برای امنیت مالی در دوران سالمندی به احساس تعهد نسبت به خود آینده مان، دوراندیشی، مسوولیت‌پذیری و البته پول نیاز داریم. امروزه توجه به مساله برنامه‌ریزی مالی برای دوران سالمندی در سرتاسر جهان در حال افزایش است، با این حال کماکان این پدیده به اندازه سایر ابعاد زندگی مالی همه‌گیر نشده است. امروزه در آمریکا کمتر از پنجاه‌درصد از افراد در سنین اشتغال میزان پولی را که برای دوران سالمندی خود نیاز دارند محاسبه می‌کنند و از آن آگاهی دارند، با این حال افراد در آمریکا بیش از هرجای دیگری به این مساله اهمیت می‌دهند.
  • روایت خون‌آشام‌ها در بغداد

    ترجمه: الهام محتشم‌ احمد سعداوی، شاعر، نمایش‌نامه نویس و نویسنده سال ۱۹۷۳ در بغداد متولد شد. رمان نویس جوان عراقی با انتشار سومین رمان خود فرانکشتاین در بغداد(۲۰۱۳) به سرعت به شهرت رسید. رمان، داستان مردی ژنده پوش- هادی العتاگ را روایت می‌کند که برای سرهم کردن کالبدی انسانی به دنبال اعضای سالم بدن انسان، خیابان‌های ویران شده از جنگ داخلی بغداد درسال ۲۰۰۵ را زیرپا می‌گذارد. وقتی کالبد سرهم شده شکل می‌گیرد، او به جای همه کسانی که اعضای بدن آنها، کالبد را شکل داده، سفری را آغاز می‌کند تا انتقام بگیرد.
  • آیا یک قرض‌کننده قهار هستید؟

    تست زیر به بررسی یکی از مهم‌ترین مشکلات مالی ممکن در زندگی افراد و خانواده‌ها می‌پردازد. این مشکل «بدهی» نام دارد. بدهی می‌تواند گاهی یک امر ضروری در روند زندگی مالی یک فرد و یک خانواده باشد، اقسامی از بدهی نه‌تنها ضروری بلکه مفید هستند اما بدهی و قرض در عین حال می‌توانند به یکی از مخرب‌ترین اقسام عادات مالی افراد بدل شوند. پانزده سوالی که از پی می‌آید به شما کمک می‌کند تا دریابید که آیا اساسا فردی دارای ریسک بدهی بالا آوردن هستید یا خیر؟ آیا سبک زندگی مالی شما به بدهی منجر خواهد شد و آیا شما تصورات غلطی راجع به بدهی دارید یا خیر؟ اگر در حال حاضر میزان زیادی بدهی دارید و یا گاه به گاه اقدام به درخواست قرض‌هایی می‌کنید که به هیچ‌وجه ضروری نیستند و زندگی مالی‌تان را به هم می‌ریزند بهتر است این تست را امتحان کنید تا به شناخت دقیق‌تری از ضعف‌های خود در خصوص مساله بدهی و قرض برسید.
  • استراتژی طراحی برندهای جهانی

    مترجم: سیامک میراحمدی به‌طورکلی، طراحی نام تجاری امری اتفاقی و شانسی نیست. نام تجاری یک سازه است نه یک ارگانیسم زنده وفعال. نام‌های تجاری باید خلق شوند و توسط افراد سازمانی برانگیخته و به‌کاربرده شوند که به‌دنبال خلق تجربه برای مشتریان سودآور هستند. این امر نیازمند آماده‌سازی و برنامه‌ریزی دقیق است. نخست، استراتژی کسب‌و‌کار
    برنامه‌ریزی استراتژیک برای نام‌های تجاری با درک استراتژی کسب‌و‌کار شرکت آغاز می‌شود. طراحی استراتژی برای کسب‌و‌کار، صرف دنیای کسب‌و‌کار نیست. سازمان‌های غیرانتفاعی نیز برای فعالیت خود نیازمند طراحی استراتژی هستند، به‌خصوص سازمان‌هایی که وابسته به منافع عموم جامعه‌اند.
  • محافظ‌های ضدگلوله برای سربازان

    برای سربازانی که در جنگ شرکت می‌کنند، محافظت شدن در برابر ضربات گلوله بسیار حیاتی محسوب می‌شود. بر این اساس، مرکز پژوهش‌های وزارت دفاع آمریکا پروژه‌ای را آغاز کرده است که بتواند ماده‌ای تولید کند که در زمان کوتاهی چند برابر اندازه قبلی بزرگ شود و به عنوان سد ضد گلوله عمل کند. محققان در دانشگاه ام‌آی‌تی در حال کار کردن روی این پروژه هستند. به این ترتیب، قرار است ماده‌ای ساخته شود که بسیار سبک بوده و توانایی تحمل نیروهایی بیش از ۱۶۰ هزار برابر وزن خود را داشته باشد. .
  • سهم سازنده در مشارکت زیاد شد

    فرمول تعیین سهم سازنده و مالک در پروسه مشارکت در ساخت تغییر کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در حالی که سال گذشته فرمول مشارکت در ساخت بر مبنای سهم ۷۰ درصدی برای مالک و ۳۰ درصدی برای سازنده تعیین می‌‌شد، اعمال تغییر در برخی متغیرهای اثرگذار در تعیین نسبت هزینه‌های ساخت و قیمت زمین در کنار برخی عوامل دیگر موجب شد، امسال سهم سازنده از فرآیند مشارکت، نسبت به سال قبل افزایش پیدا کند. طبیعی است با افزایش سهم سازنده در فرمول مشارکت در ساخت، سهم مالک زمین که سال گذشته به دنبال جهش قیمت زمین به ۷۰ درصد رسیده بود، تنزل پیدا کند.
  • گوجه فرنگی به جای آسپرین

    تحقیقات نشان می‌دهند دانه‌های گوجه فرنگی می‌توانند به عنوان جایگزین طبیعی آسپرین کاربرد داشته باشند. گوجه فرنگی از جمله سبزیجات پرخاصیت است که اگرچه به صورت پخته و رب - در غذا - زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی مصرف آن به صورت خام بسیار مفیدتر است. گوجه فرنگی سرشار از ویتامین‌های C و A، اسیدفولیک یا بتا کاروتن و مقدار کمی ویتامین‌های گروه B شامل B۱، B۲، B۳، B۵ و همچنین دارای مواد معدنی مختلف شامل کلسیم، فسفر، پتاسیم، فیبر، سدیم، گوگرد، کمی آهن، مس و روی نیز هست. دانشمندان در دانه‌های گوجه فرنگی ماده‌ای پیدا کرده اند که می‌تواند با پیشگیری از لخته شدن خون در بدن به گردش طبیعی خون انسان کمک کرده و به نوعی عملکرد قرص آسپرین را شبیه‌سازی کند.
  • استفاده از سلول‌های بنیادی جدیدترین روش درمان آرتروز زانو

    به گفته‌ یک متخصص ارتوپد، با استفاده از سلول‌های بنیادی می‌توان آرتروز را به روشی موثر بدون داشتن عوارض جانبی، درمان کرد. به گزارش مرآت، دکتر رضا توکلی دارستانی، متخصص ارتوپدی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه زانو یکی از مهم‌ترین مفاصل بدن جهت راه رفتن و حرکت است، گفت: سلامت این مفصل، امری حیاتی و مهم برای زندگی، انجام حرکات طبیعی و بدون درد است. برای سالم نگه داشتن زانو باید ساختار آن را بهتر بشناسیم. وی افزود: عناصر تشکیل‌دهنده زانو شامل قسمت تحتانی استخوان ران، قسمت فوقانی استخوان ساق، استخوان کشکک، کیسه مفصلی، لیکامان‌های نگه دارنده، منیسک‌ها و غضروف هیالین است.
  • اولن دلبر؛ عشایر میزبان، گردشگران میهمان

    اسدالله قربان‌زاده طبیعت، دامن سبز خود را بر دشت و دمن گسترانده؛ گرما از دریچه بهار سایه افکنده تا ایل راه‌ها زنجیروار در طول مسیر به چشم آید و روزهای اتراق آنها در دل طبیعت از راه برسد. موسم « کوچ بهاری عشایر» از گرد راه رسیده و ایلات با بستن بار و بندیل به دامن پرمهر طبیعت پناه برده‌اند تا خنکای هوای منطقه ییلاق نشین «اولن دلبر» در شهرستان زنجان فرصتی برای چریدن دام‌هایشان در دشت و دمن باشد. مرتعی که ایلات برای رسیدن به آن مسافت‌های طولانی پشت سرگذاشته‌اند و حاضر نیستند زندگی در این آب و هوای خنک را به هیچ قیمتی بفروشند!کوچ روستاییان طارم به این منطقه فرصتی بودتا اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان امسال جشن ییلاق را در آنجا برگزار کند؛ البته با شکل و شمایلی متفاوت نسبت به دو دوره قبل.
  • اجرا - ۱۲ تیر ۹۳

  • اکران - ۱۲ تیر ۹۳

  • عدم تغییر ساعت کاری

    ساعات کاری ادارات دولتی در ماه رمضان امسال در حالی کاهش نیافت که دولت قبل عملا ساعات کار را به ۵ ساعت کار در روز کاهش داده بود و همین امر منجر به اتلاف وقت و انرژی ملی می‌شد. این در حالی است که دولت تدبیر و امید گفته برای کاهش ساعات کاری از خود اختیاری ندارد و این کار نیازمند مصوبه مجلس است و دولت قانون را نقض نمی‌کند. دولت احمدی‌نژاد بدون توجه به قانون خدمات کشوری، هر ساله در ماه رمضان ساعات کار ادارات دولتی را از ۹صبح تا ۲ بعد از ظهر قرار داده بود. .
  • اصلاحات در طرح تفصیلی تهران

    فرید قدیری دبیر گروه مسکن نام تغییراتی که قرار است با نظر مستقیم دولت در متن طرح تفصیلی تهران اتفاق بیفتد را هر چه می‌توان گذاشت؛ «اصلاحات، جراحی، بازسازی، نوسازی، پاکسازی». اما این عزم جدی دولت هر عنوانی که داشته باشد، شهروندان را به‌زودی از زورآزمایی بسازوبفروش‌ها با تهران نجات می‌دهد. طرح تفصیلی جدید تهران اردیبهشت۹۱ مبنای صدور پروانه‌های ساختمانی قرار گرفت اما در طول این مدت، کارشناسان مسکن، شهری، اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیست هزار و یک اشکال به برخی مفاد طرح و همچنین نحوه اجرای طرح وارد کرده‌اند.
  • ریشه‏های تفاوت رمان عربی و فارسی

    علی سطوتی قلعه چرا رمان عربی برای غیرعرب‏زبان‏ها و از جمله ما در ایران مقوله‏ای معنادار و قابل اعتنا می‏نماید، اما رمان فارسی حتی برای خود فارسی‏زبانان نیز رفته‏رفته معنای خود را وانهاده است؟ عوامل متعددی به این تفاوت ریشه‏ای میان رمان عربی و رمان فارسی توش و توان می‏رسانند. نویسندگان ایرانی خود وقتی در برابر این‌گونه پرسش‏ها قرار می‏گیرند و می‏خواهند به مهجور بودن ادبیات معاصر فارسی در جهان بپردازند، پیش و بیش از هر عامل دیگری به مساله زبان اشاره می‏کنند. راست این است که در مقایسه میان رمان عربی و رمان فارسی چنین عاملی سخت در کار است و مطلقا نمی‏توان آن را ندیده گرفت.
  • جنگل ابر میزبان «گردشگری پایدار»

    جشنواره گردشگری پایدار در جنگل ابر برگزار می‌شود به گزارش دبیرخانه سومین جشنواره هنر محیطی در جنگل ابر، این جشنواره روز جمعه ۱۷ مرداد به مناسبت روز جهانی مردم بومی برگزار می‌شود. دبیر اجرایی درباره اهداف برگزاری این جشنواره گفت: مشارکت گسترده‌تر روستاییان ابر و بهره‌مندی شهرستان شاهرود از مزایای اقتصادی گردشگری پایدار از جمله اهدافی است که در این جشنواره دنبال می‌کنیم. وی افزود: بر اساس برنامه‌های تدارک دیده شده در این جشنواره، کودکان به همراه والدین خود می‌توانند در کارگاه‌های بازی‌های زیست‌محیطی شرکت‌ کرده و از نمایشگاه صنایع دستی شاهرود نیز بازدید به عمل آورند.
  • وزیر راضی، مردم ناراضی

    وزیر می‌گوید از خودروسازان رضایت دارد چرا که در شرایط سخت تولید، توانستند از روند نزولی تولید خودرو در کشور جلوگیری کنند. اینکه خودروسازان تنها با گذشت چند ماه از عمر دولت دهم به یکباره در دولت یازدهم موفق به رشد تولید خودرو شدند موضوعی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت در غیاب حمایت‌های دولتی و تسهیلات بانکی آن را به فروش دارایی‌های تولیدکنندگان پیوند می‌زند. نعمت‌زاده چندی پیش عنوان کرد که خودروسازان با فروش دارایی و اموال مازاد خود توانستند به رشد صعودی تولید خودرو کمک کنند. البته وزیر در مصاحبه اخیر خود همچنین این نکته را مورد تاکید قرار داده که مدیران خودروسازی نیز در روند صعودی خودرو بی‌تاثیر نبودند و در ادامه تاکید کرده که «این رضایت به‌دلیل عملکرد مثبت آنها در افزایش تولید بوده است خواه اینکه مدیران این
    شرکت ها این در زمان بنده منصوب شده یا در دولت گذشته آغاز به‌کار کرده باشند».
  • نگرانی در تالار شیشه‌ای

    شاخص بورس اوراق بهادار تهران در حالی در کانال ۷۰ هزار واحدی قرار گرفته که سال گذشته چنین روزهایی شاخص، امیدوار نسبت به اتفاقات مثبتی که قرار است در آینده بیفتد، سیزدهمین رکورد خود را شکست و وارد کانال ۵۱ هزار واحدی شد. اما حالا درست یک سال بعد، اوضاع بورس تهران چنان دگرگون شده که این بازار روزانه به بازدهی منفی خود ادامه می‌دهد. ریزش‌های شدید بورس تهران حالا نگرانی شدیدی را در بین اهالی تالار شیشه‌ای ایجاد کرده و آن را در رکودی پا برجا فرو برده است. .
  • پنج دلیل عالی برای تغییر شغل

    ترک کردن کارتان می‌تواند یکی از استرس‌زاترین موقعیت‌ها در زندگی افراد باشد. شما سال‌ها به‌عنوان بخشی از یک سازمان کار کرده‌اید، بخش جدایی‌ناپذیری از فرهنگ یک اداره شده‌اید. برنامه روزانه شما، عادات شما و جزئیات کوچک زندگی روزمره شما مثل اینکه کی قهوه بخورید و کجا غذا بخورید، هیچ‌کدام از اینها را نمی‌توانید با خود به‌کار جدیدتان ببرید. پشت سر گذاشتن محیط آشنا و همکارانی که دوستشان داشته‌اید، بسیار سخت است. ترک کردن پیوندهای شخصی گاه بسیار سخت است. شما نه تنها احتمالا با همکارتان پیوند شخصی دارید، بلکه مدت‌ها زمان صرف پرورش احساس همکاری یا همدلی با آنها کرده‌اید.
  • سمفونى تنهایى انسان معاصر و صندلى‌هایى خالى!

    آرزو جعفریان برگزیده‌اى از چهار دهه آثار منوچهر معتبر، نقاش و طراح پیشکسوت در گالری آریانا به نمایش در آمده است. این نمایشگاه که دربرگیرنده ٩٤ نقاشى و طراحى است، آثار معتبر را از سال ۱۳۵۵ تاکنون رصد مى‌کند؛ استاد هنرمند در این باره اذعان دارد: «با آنکه آثارم در طول این سال‌ها به لحاظ ساختاری تغییرات زیادی نکرده؛ اما رد زمانه در آنها پیداست؛ و روشن است تحت تاثیر شرایط جامعه در زمان خاص و قابل ارجاعى پدید آمده‌اند. » منوچهر معتبر نمایش مرورى بر آثارش در گالرى آریانا را مهم‌ترین نمایشگاه عمر هنرى‌اش خواند و گفت: «دوست داشتم در نمایشگاهی برگزیده‌ای از دوره‌هاى آثارم را به نمایش بگذارم، این فرصت آریانا به لطف امید تهرانى به‌وجود آمد و نسل جوان مى‌تواند برگزیده آثارم را که از فارغ التحصیلى از دانشگاه هنرهای زیبا شروع مى‌شود دنبال کند.
  • خنک‌کننده‌های بی‌دردسر دیجیتالی

    مریم عسگری تابستان و زمستان هر کدام دردسرهای خاص خود را دارند. از یک طرف از ابتدای تابستان باید برای مرمت و راه‌اندازی سیستم‌های خنک کننده اقدام کنیم و از سویی در زمستان باید مقدمات راه‌اندازی لوازم گرمایشی را فراهم آوریم که هر کدام سختی و مشقت‌های خاص خود را دارند. اما طی سال‌های اخیر سیستم‌های جدیدی وارد بازار شده اند که با کمترین میزان دردسر خانه، محل کار و. . . را در فصول گرم سال خنک و در فصل سرد سال گرم می‌کنند. می‌خواهید در مورد این تجهیزات بدانید؟ این مطلب را بخوانید: گرمایش و سرمایش در یک آن
    در گذشته نه‌چندان دور مناسب‌ترین سیستم سرمایش مرکزی، انواع چیلرها بودند.
  • تلویزیون - ۱۲ تیر ۹۳

  • چگونه وفاداری مشتری باعث رشد کسب‌وکارتان می‌شود

    در دنیایی که رقبای شما می‌توانند تنها به اندازه یک کلیک با شما فاصله داشته باشند، خدمات‌دهی به مشتری در واقع بازاریابی «جدید» است. مشتریان امروز به حجم نامحدودی از اطلاعات در مورد کسب‌وکار شما دسترسی دارند و تحقیقات نشان می‌دهد آنها آماده‌اند که هر لحظه خرید از یک شرکت را قطع کنند و به شرکت‌هایی روی بیاورند که تجربه فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کنند. وقتی مشتری احساس می‌کند از سوی یک بنگاه مورد توجه قرار گرفته، احتمال اینکه دوباره از آن خرید کند بسیار بیشتر است. از آنجایی که تحقیقات نشان داده جذب یک مشتری جدید نسبت به حفظ یک مشتری قدیمی ۶ تا ۷ برابر بیشتر هزینه‌ دارد، بنابراین این روزها پیشی گرفتن از رقبا بستگی به ایجاد گروه وفاداری
    از مشتریان راضی دارد.
  • معرفی منطقه

    منطقه اولن دلبر (اولنگ دلبر) در فاصله ۳۵ کیلومتری از شهرستان زنجان به مساحت ۶/۲۳۰ هکتار جزو مراتع ییلاقی استان زنجان است. وجود تنها یک تیپ مرتعی به نام Acantholimon + Festuca + Astragalus در مراتع اولن دلبر جاذبه‌های طبیعی زیبایی را در منطقه خلق کرده است. مراتع این نقطه از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده و علوفه مورد نیاز ۵۵۸ واحد دامی برای ۶۰ روز از اواسط تیر تا اواسط شهریور در این منطقه ییلاقی تامین می‌شود. ییلاق اولن دلبر در ارتفاعات مابین طارم و زنجان قرار دارد و یکی از بدیع‌ترین و چشم‌نوازترین مناظر طبیعت ییلاقی است.
  • بازگشت به قانون با یک سنت‌شکنی

    مسعود یوسفی عضو گروه خبر سنت ۶ ساله کاهش ساعات کاری ادارات دولتی در ماه رمضان، در دولت روحانی شکست. از سال ۸۶ که نخستین بار، هیات دولت ساعت کار ادارات دولتی در ماه رمضان را به گونه‌ای تغییر داد که کارمندان یک ساعت دیرتر سر کار بیایند و یک ساعت و نیم زودتر به خانه بروند؛ اعتراض و انتقادهای بسیاری به مصوبه دولت شد. از انتقاد مرکز پژوهش‌های مجلس که این مصوبه را «غیرقانونی» می‌دانست، تا سازمان بازرسی که آن را «تخلف» نامید و شکایتی نیز در این باره به دیوان عدالت اداری ارائه کرد. هرچند که دولت احمدی‌نژاد این مصوبه را با این پیام که «اسلام طرفدار بیکاری و تنبلی نیست، بلکه شکل زندگی را به‌گونه دیگری تعریف می‌کند» ابلاغ و اجرا می‌کرد.
  • نمایشگاه تابستانی عکاسان «راه ابریشم»

    گالری راه ابریشم در نخستین برنامه تابستانی خود، مجموعه‌ای از عکس‌های نمایشگاه‌های قبلی خود را به نمایش گذاشته است. عکاسان این نمایشگاه، هنرمندانی هستند که با گالری راه ابریشم همکاری داشته‌اند و نمایشگاه‌های خود را در مقاطع مختلف زمانی در این گالری برگزار کرده‌اند. عکس‌های نمایشگاه هر دو هفته یک بار به‌روز می‌شوند و مجموعه جدیدی برای بازدید عموم به نمایش گذاشته می‌شود. این نمایشگاه تا ۱۴ مرداد ادامه خواهد داشت. نمایشگاه گروهی عکس گالری راه ابریشم در محل این گالری به نشانی خیابان شهید لواسانی غربی (فرمانیه)، شماره ۱۰۳، واحد ۲ میزبان علاقه‌مندان به هنر عکاسی است.
  • هجمه علیه پاستور

    درحالی‌که بیش از یک سال از عمر دولت یازدهم گذشته؛ اما هنوز برخی باور نکرده‌اند که اکثریت مردم به دولت تدبیر و امید رای داده و خواهان اعتدال در امور هستند. در این رابطه دلواپسان دیروز، هجمه جدیدی علیه دولت به راه انداخته‌اند و می‌گویند اعتدال پوششی برای براندازی نظام است. اتهامی که مرتضی بانک مشاور رئیس جمهور آن را ذبح دولت در نوجوانی از سوی مخالفان تعبیر کرده است. این در حالی است که مخالفان سرپرست جدید دانشگاه پلی تکنیک هم با ایجاد تشنج در مراسم معارفه، مخالفت خود را با معتمدی نشان دادند. .
  • ورود آقایان ممنوع! - ۱۲ تیر ۹۳

    دنیا سهرابی در تهران‌گردی این هفته تصمیم داریم بوستان‌هایی را معرفی کنیم که صرفا برای استفاده خانم‌ها طراحی و ساخته شده و ورود آقایان به آنها ممنوع است. شهرداری تهران تاکنون چهار بوستان نسبتا بزرگ و مدرن را برای استفاده خانم‌ها طراحی کرده است که در آنها بانوان می‌توانند با پوشش دلخواه به فعالیت دلخواه خود بپردازند. بوستان بهشت‌مادران، پردیس بانوان، شهربانوی بوستان ولایت، نرگس بوستان قائم پارک‌های زنانه تهران است که در ادامه با امکانات و محیط آنها بیشتر آشنا می‌شویم. pic۱

    pic۲
    بوستان نرگس
    بوستان نرگس بیش از ۲۴ هکتار مساحت دارد.
  • یک کتاب و۵۰ هزار دلار جایزه

    گروه پرونده: جایزه جهانی داستان عربی، که آن را جایزه بوکر عربی نامیده‌اند در سال ۲۰۰۷ راه‌اندازی شد. این جایزه با همکاری بنیاد جایزه بوکر در لندن و اداره گردشگری و فرهنگ ابوظبی در امارات‌متحده عربی شکل گرفته و هدف آن جهانی‌سازی داستان عربی است. این جایزه به‌صورت سالانه و در سطح تمام کشورهای عرب زبان برگزار می‌شود. به هر یک از نامزدهای این جایزه ۱۰ هزار دلار و به برنده نهایی ۵۰ هزار دلار جایزه تعلق می‌گیرد. بهاء طاهر مصری نخستین نویسنده‌ای بود که این جایزه را گرفت. این جایزه به مذاق ناشران هم خوش آمده است؛ چنانکه امروزه دیگر حتی ناشران شناخته شده پایتخت‌های جهان عرب از انتشار رمان‌هایی استقبال می‌کنند که احتمال برد آن‌ها در شهر کوچک و نوپدید ابوظبی بیشتر باشد.
  • رکود در معاملات خودرو

    در شرایطی که هنوز مشخص نیست که آیا قیمت خودرو به زعم طرفین یعنی خودروسازان و شورای رقابت نهایی شده است یا خیر، بازار خودرو هم که گویی هنوز از خواب زمستانی بیدار نشده، با شروع ماه رمضان، به روند رکودی خود ادامه داده و همچنان با کاهش خرید و فروش دست و پنجه نرم می‌کند. از طرفی گرانی در بازار خودرو هم نه‌تنها توان مالی خریداران را برای خرید خودرو تحت‌الشعاع قرار داده بلکه با نشانه‌های رکود در بازار دیگر رغبتی هم برای خرید باقی نمانده است. .
  • شیخ نامرئی خلیفه مسلمین!

    درحالی‌که درگیری ارتش عراق با گروه تروریستی داعش در شهر تکریت ادامه دارد، این گروه با تغییر نام خود از دولت اسلامی عراق و شام به خلافت اسلامی اعلام کرد که از ابتدای ماه رمضان دولت اسلامی مورد ادعایش تشکیل شده و ابوبکر بغدادی سرکرده این گروه با عنوان خلیفه اول مسلمانان ریاست حکومت مورد ادعای داعش را برعهده دارد. گفته می‌شود ابوبکر بغدادی، همیشه هنگام سخنرانی برای عناصر تروریستی نزدیک به خود، نقاب بر چهره می‌گذارد و به همین علت ملقب به «شیخ نامرئی» است. .
  • پوشش‌های نانو برای خیس نشدن پارچه‌ها

    اخیرا محققان در زمینه نانومواد آبگریز (hydrophobic) مقاله‌ای منتشر کردند که طی آن از نوعی ماده که در مقابل خیس شدن یا لک شدن مقاومت می‌کند، خبر دادند. در واقع، لباس‌های ضد رطوبت در گذشته نیز تولید شده بودند، اما این محصول جدید در مقابل لک شدن نیز مقاوم است. مهم‌تر از اینها، محصول ارائه شده برای نخستین بار، ۱۰۰ درصد ایمن، غیرسمی و اقتصادی است. پارچه‌های مورد استفاده توسط این شرکت سوئیسی دارای پوششی است که نیروی چسبندگی با آب را به حداقل می‌رساند و در نتیجه در صورت ریختن هر نوع مایعی، به سرعت از روی آن سرازیر شده و جذب پارچه نمی‌شود.
  • ایران بالاترین رشد ابتلا به سرطان را دارد

    رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت، ایران در زمینه روند رشد سرطان با هیچ کشوری قابل مقایسه نیست. او افزود، ۶۳ درصد از مبتلایان به سرطان‌های کلرومتان دخانیاتی و ۳۰ درصد از آنها معتاد به تریاک هستند. رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران در همایش روز جهانی بدون دخانیات گفت، در ایران سالانه ۳۳ هزار نفر بر اثر ابتلا به سرطان می‌میرند. او همچنین از ابتلای ۹۰ هزار نفر در سال به این بیماری در ایران خبر داد. به گزارش ایلنا، محمداسماعیل اکبری میزان سرطان در کشور را در هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۵۰ نفر نامید و اظهار داشت، البته این رقم نسبت به غرب رقم بالایی نیست.
  • نیروگاه خورشیدی قابل حمل

    بسیاری از افراد چه از روی اجبار و چه به اختیار خود در مناطقی زندگی می‌کنند که دسترسی به برق ندارند. گروهی از محققان در فلوریدای آمریکا، قصد دارند نیروگاه‌های کوچک خورشیدی را درست کنند تا به افراد در این مناطق برای دسترسی به اینترنت و آب پاکیزه و سایر موارد کمک کند. سیستمی که این گروه طراحی کرده‌اند، به راحتی قابل حمل بوده و به سرعت می‌تواند در هر محل دلخواه نصب شود. این پنل می‌تواند تا ۱۵ کیلووات برق تولید کند که می‌تواند برای ارتباطات و سیستم تصفیه آب مورد استفاده قرار گیرد. این سیستم می‌تواند در مناطق بحران‌زده یا محل‌های دوردست که کارگران معدن فعالیت می‌کنند به کار گرفته شود.
  • چهار هفته کاهش قیمت

    میلاد محمدی عضوگروه بانک و بیمه دلار این هفته را نیز کاهشی سپری کرد تا در نهایت به محدوده ۳۱۰۰ تومان نزدیک شده و تا پایان سه‌شنبه، حول این سطح نوسان کند. هفته گذشته، چهارمین هفته کاهش متوالی نرخ ارز بوده است و در صورتی که قیمت در دو روز پایانی هفته نیز حدود قیمت سه‌شنبه باشد، متوسط نرخ دلار در هفته‌ای که گذشت حدود ۳۱۲۰ تومان خواهد بود. متوسط قیمت دلار در سه هفته قبلی، به ترتیب حدود ۳۱۸۵ تومان، ۳۲۱۰ تومان، ۳۲۵۰ تومان و ۳۲۸۰ تومان بوده است. این آمارها نشان می‌دهد که قیمت ارز در حدود یک ماه گذشته، بیش از ۵ درصد (تقریبا ۱۸۰ تومان) افت کرده است.
  • با ۱۵ میلیون تومان چه کسب و کارهایی می‌توان راه اندازی کرد؟

    مترجم: مریم رضایی این روزها ده‌ها هزار نفر از مردم در سراسر دنیا به فکر راه‌اندازی کسب‌وکارهای خانگی هستند و برای این کار دلایل خوبی هم دارند. به طور میانگین، افراد می‌توانند انتظار داشته باشند که در طول عمر کاری‌شان دو یا سه شغل عوض کنند. گاهی اوقات وقتی افراد شغل اولشان را ترک می‌کنند، به این فکر می‌افتند که خود کسب‌وکاری راه بیندازند و برای خودشان کار کنند. گاهی اوقات هم افرادی که به روش سنتی و کارمندی هشت ساعت کار در روز عادت کرده‌اند و در آستانه بازنشستگی قرار دارند، به این فکر می‌کنند که بعد از آن چه کاری انجام دهند.
  • نرخ اجاره آپارتمان‌های لوکس در تهران

    مهدیس فرقانی شواهد طی یک هفته گذشته در بازار رهن و اجاره واحدهای مسکونی اغلب مناطق تهران نشان می‌دهد که توان پرداخت اجاره بها توسط مستاجران در مقایسه با سال قبل به‌طور چشمگیری کاهش یافته است و به همین خاطر اکثر فایل‌های اجاره از نظر مستاجران از شانس بازدید برخوردار نیستند چه رسد اجاره این دسته از واحدها چراکه همان‌طور که اشاره شد نرخ‌های اجاره تعیین‌شده برای واحدهای مذکور از قدرت مالی مستاجران خارج است. اما در مقابل این دسته از مستاجران، در بازار رهن و اجاره واحدهای مسکونی متقاضیانی حضور دارند که به‌دنبال واحدهایی با اجاره‌های ماهانه چند میلیونی هستند.
  • دوئل نفتی ایران-عربستان

    با ادامه ناآرامی‌های خاورمیانه به‌ویژه در عراق و گرانی بهای جهانی طلای سیاه و به عبارت دیگر با کاهش صادرات نفت عراق، دور جدید رقابت بین ایران و عربستان برای افزایش صادرات نفت شکل گرفته است به طوری‌که پس از عربستان، شرکت نفت ایران هم از افزایش عرضه نفت برای جبران کمبود احتمالی نفت عراق در بازار خبر داد. همزمان با گرانی قیمت طلای سیاه، عربستان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت اوپک مذاکراتی را با مقامات آمریکایی به‌منظور افزایش عرضه نفت به بازار آغاز کرده است.
  • آرمانگرایان ناامید!

    فریماه فرجامی «مصطفی خندید و گفت: و چون در روزگار ما وحی و الهامی در کار نیست، امثال تو چاره‌ای جز گدایی ندارند! »
    «گدا» تلاقی‌گاه شگردهای روایی سنتی، آوانگارد، مدرن و پسامدرن است. این اثر علاوه بر شناخت جایگاهی که «نجیب محفوظ»، دکترای فلسفه اسلامی و برنده نوبل ادبی(۱۹۸۸) به واسطه آن در ادبیات داستانی عرب به‌دست آورده، ادبیات و شگردهای روایی، مضامین و بن‌مایه‌هایش در نقد حال روشنفکران جهان سوم اسیر در برزخ سنت و مدرنیته، اهمیت آن را چندین برابر کرده است. «گدا» شرح مختصری از مصیبت و گرفتاری‌های فکری روشنفکران جهان سوم است، روشنفکرانی که در جوانی بسیار پرشور و آرمان‌خواهند و در میانسالی ناامید و محافظه‌کار می‌شوند و در صورت زنده ماندن در پیری گرفتار عذاب وجدان شده، به حکمت و عرفان روی می‌آورند.
  • هشدار به زمین‌خواران

    طرح ویژه دولت برای مقابله با تغییر کاربری اراضی کلید خورد. در این طرح که با دستور ویژه معاون اول رئیس‌جمهور به وزرای کشاورزی، راه‌وشهرسازی و صنعت، ابلاغ شده، قرار است به‌طور جدی با پدیده زمین‌خواری مبارزه شود. جهانگیری از ۳ وزیر خواسته تا از تغییر کاربری اراضی کشاورزی خصوصا در شمال کشور به قصد ویلاسازی جلوگیری کنند. پیش از این نیز رئیس قوه قضائیه از عزم راسخ این قوه برای برخورد با زمین‌خواری و صیانت از اراضی ملی و طبیعی (انفال) خبر داده بود. .
  • دست‌بردار از این در وطن خویش غریب

    منوچهر فروغی یکی از نیازهای انسان احساس داشتن وطن است. هدف این نوشتار تعریف وطن و برشمردن عناصر تشکیل‌دهنده آن نیست. اما نکته شایان یادآوری این است که برخی گمان می‌کنند این مفهوم که به‌زعم آنان مقوله‌ای کاملا احساسی، سنتی و بنابراین بیشتر شرقی است، در جهان جدید جایگاهی ندارد، و واژه وطن به کلی از قاموس انسان مدرن معاصر حذف شده است. باید گفت هنوز تبعید، آوارگی و بی‌وطنی به ظاهر خود خواسته یا اجباری جمع زیادی از ساکنان کره زمین، نتوانسته مفهوم وطن را تغییر دهد و احساس نیاز به آن را از بین ببرد.
  • زمین در تهران متری ۱۰۰ تومان!

    در ایران، زمین یکی از مهم‌ترین عوامل تورم شدید در بخش ساختمان و مسکن در مناطق شهری بوده است. قبل از انقلاب زمین در مالکیت خصوصی قرار داشت. گرچه دولت در مقاطع مختلفی با وضع قوانین و سیاست‌هایی سعی در مهار افزایش قیمت و جلوگیری از احتکار و بورس‌بازی زمین کرد اما در عمل همه این سیاست‌ها با شکست روبه‌رو شد. از سال ۱۳۳۱ به بعد در مورد کنترل خرید و فروش و جلوگیری از بورس‌بازی و افزایش قیمت زمین و احتکار آن و همچنین ممانعت از افزایش قیمت زمین قوانینی وضع شد. این قوانین در واقع به‌منظور مقابله با زمین‌خواران بود.
  • هواپیمای سوپرسونیک مسافرتی

    ناسا (NASA) در حال کار کردن روی فناوری است که قرار است تا ۱۵ سال آینده وارد بازار شود. به‌منظور رسیدن به کمترین درگیری به علت مقاومت هوا، نوک این هواپیما حالت سوزنی‌شکل دارد و بال‌های آن به شکل دلتا Δ است که کمترین تماس را با هوا داشته باشد. به گفته محققان این هواپیمای مسافربری می‌تواند با سرعتی حدود ۲۲۰۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کند. به این ترتیب، قادر خواهد بود از نیویورک تا توکیو را در پنج ساعت طی کند. این یکی از پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای است که می‌تواند صنعت مسافربری را با تحولی جدی مواجه کند.
  • کشف رمان به‌جـای نفـت

    پرستو رازقی رضا عامری نامی سرشناس در میان مترجمان زبان عربی و نیز نقد ادبی در ایران است. او طی دو دهه گذشته با ترجمه و واکاوی و بررسی ادبیات عرب، کوشیده که خواننده فارسی زبان را با جهان نوین نویسندگان و متفکران این خطه مهم از جهان آشنا کند. ترجمه‌های او از این قرارند: عرفان شرق، عرفان غرب (عرفان و سوررئالیسم) آدونیس - ترجمان اندیشه ۱۳۸۲
    میرامار، نجیب محفوظ، نشر نی، ۱۳۸۶
    پروانه آبی، ربیع جابر، نشر نی، ۱۳۸۶
    آدونیس خوانی در تهران، رضا عامری، نشر ثالث ۱۳۸۶
    صد نامه عاشقانه، نزار قبانی، نشر‌چشمه، چاپ‌سوم ۱۳۹۳
    خاطرات تن، احلام مستغانمی، نشر‌افراز، چاپ دوم، ۱۳۹۳
    از من نپرس چرا دوستت دارم، نزار قبانی، چاپ سوم، نشر اهورایی، ۱۳۹۳
    موسم هجرت‌به‌سوی‌شمال، طیب‌صالح، نشر‌چشمه، ۱۳۹۰
    سرزمین گمشدگان، الیاس خوری، نشر افراز، ۱۳۹۲
    وراجی روی نیل، نجیب محفوظ، نشر افراز، ۱۳۹۲
    رمان‌نویسان عرب طی یک دهه اخیر عمدتا علیه خشونت و تروریسم فراگیر در این منطقه - که هجمه داعش واپسین نشانه مهلک آن است - نوشته‌اند.
  • جهانی‌سازی اندوه

    اسامه الرحیمی ترجمه: رحیم فروغی اولین رمانی که برنده جایزه بوکر عربی شده «واحه غروب» اثر نویسنده مصری بهاء طاهر است. این رمان امسال با ترجمه رحیم فروغی از سوی نشر نیلوفر منتشر شده است. این رمان تنها برنده بوکر ترجمه شده به فارسی است. امیدواریم رمان‌های دیگری هم که در دوره‌های بعدی این جایزه را برده‌اند به فارسی ترجمه شوند و قدم‌هایی هرچند آهسته اما مطمئن باشند برای درک حضور همسایه‌های دور و نزدیک در خاورمیانه. گفت‌و‌گوی زیر سال ۲۰۱۰ با بهاء طاهر انجام شده و می‌تواند پنجره‌ای باشد به زیست داستانی بهاء طاهر.
  • اخلاق دربازارخوبان

    «اخلاق در بازار خوبان» کاری ازشبکه تلویزیونی بازار است که از ابتدای ماه مبارک رمضان هر روز در جدول پخش برنامه‌های این شبکه تلویزیونی قرارگرفته است. به‌منظور آشنایی بیشتر و بهتر فعالان اقتصادی و کسبه با مفاهیم فقهی و احکام شرعی واخلاق اسلامی مربوط به کسب‌وکار، دو برنامه با عناوین «احکام بازار» و «اخلاق در بازار خوبان» در شبکه تلویزیونی بازار تهیه و تولید شده است. در برنامه احکام بازار هر روز یکی از مسائل شرعی معاملات و کسب‌وکار توسط کارشناسان حوزه علمیه قم بیان می‌شود. برنامه احکام بازار قبل وبرنامه اخلاق در بازار خوبان بعد از اذان صبح، ظهر و مغرب به وقت تهران از شبکه تلویزیونی بازار به‌روی آنتن می‌روند.
  • روش تغذیه صحیح در ماه رمضان

    دکترسیدغلامرضا موسی‌پناه مشاوره رژیم غذایی و تغذیه سالم با داروهای گیاهی روش تغذیه صحیح در ماه رمضان یکی از موارد مهمی است که لازم است مورد توجه قرار گیرد تا از عوارض جسمی یا عصبی جلوگیری شود. در غیر اینصورت ممکن است عوارضی حاصل شود که یا روزه گرفتن را عامل آنها محسوب کنند یا اثرات آن باعث عدم تداوم روزه گرفتن شود. به‌طور کلی چهار عامل در تغذیه در ماه رمضان باید مورد توجه قرار گیرد که عبارت اند از:
    الف- زمان غذا خوردن، ب- میزان غذا خوردن، پ - چگونه غذا خوردن، ت- انتخاب نوع غذا.


    الف- زمان غذا خوردن
    در ماه مبارک رمضان زمان غذا خوردن اصلی سه مرحله سحر، افطار و شام است که لازم است کاملا از هم مجزا باشند.
  • فصل داغ تیتراژخوانی

    «تیتراژخوانی» یکی از بحث‌های داغ محافل شعر و موسیقی در سال‌های اخیر بوده است. بسیاری از خواننده‌ها در این سال‌ها با حضور در سریال‌ها توانستند به شهرت برسند و همین اتفاق رقابت در بین هنرمندان را برای اجرا در یک سریال به اوج رسانده است. از سوی دیگر تیتراژخوانی همواره منتقدان زیادی هم داشته و خیلی‌ها بر این باورند که خوانندگانی تنها به واسطه حضور در سریال‌ها به شهرت رسیده‌اند و هرگز لایق جایگاهی که پیدا کرده‌اند نبوده‌اند. البته یک عده پا را فراتر گذاشتند و از زد و بندهای پشت پرده مالی بین خوانندگان و دست‌اندرکاران ساخت سریال‌ها بحث‌هایی را مطرح کردند.
  • تاثیر چیدمان اتاق بر شخصیت کودک

    پیشنهاد روانشناسان روانشناسان معتقدند که تا قبل از ۲ سالگی مهم‌ترین ویژگی برای اتاق کودک آرامش و ثبات است، چرا که هرتغییر و حذفی در اتاق در ذهن کودک به معنای نابودی آن شیء است. بنابراین نمی‌تواند نقشه ذهنی درستی از محیط اطرافش داشته باشد، در نتیجه اگر ثبات نباشد کودک احساس آرامش نمی‌کند و نمی‌تواند با فضا ارتباط خوبی برقرار کند. یکی از بزرگ‌ترین دغدغه های خانواده برای چیدمان و دکوراسیون داخلی منزل چیدمان اتاق کودک است، مخصوصا هنگامی که شما برای اولین بار می‌خواهید پدر یا مادر شوید شوق وصف ناشدنی‌ای برای چیدن اتاق فرزند دلبندتان دارید و دلتان می‌خواهد رویایی‌ترین فضا را برای کوچولوی نازنین‌تان فراهم کنید.
بیشتر