شماره روزنامه ۵۹۹۵
|

آخر هفته

  • خواب های اقتصادی برای چابهار

  • آواز مسیحایی حسام سراج

    آلبوم «مسیحا» با صدای حسام الدین سراج همین ماه روانه بازار موسیقی کشور می‌شود. این مجموعه شامل دو سی‌دی و ۱۴ قطعه موسیقی است که قطعات آن توسط بهرام‌خانی ساخته شده است. یک قطعه موسیقی نیز روی غزل معروف حافظ با عنوان «مژده ای دل که مسیحا نفسی می‌آید» در این آلبوم ارائه شده است که نام آلبوم هم برگرفته از همین قطعه است. نکته قابل تامل این است که قطعات این آلبوم توسط ارکستر زهی و ایرانی و توسط مجموعه‌ای از سازهای ایرانی اجرا و ضبط شده است. موسیقی آن نیز روی اشعاری از حافظ، قیصر امین‌پور و آیت‌الله غروی معروف به کمپانی ساخته شده است.
  • پنج خطر عمده برای زندگی«حرفه‌ای» شما

    شما همیشه سر وقت در اداره‌تان حاضر می‌شوید، هرگز هیچ پروژه‌ای را به تاخیر نمی اندازید، و در کل کارمندی عالی و بسیار با انگیزه هستید. اما چرا آن قدر که باید و شاید به شما توجه نمی‌شود؟ شاید شما هیچ‌کار اشتباهی انجام نداده‌اید. اما فقط محض احتیاط هم که شده بهتر است لیست زیر را باهم چک کنیم، تا مطمئن شویم که شما به صورت غیرعمدی خطایی که بتواند موقعیت شغلی‌تان را به خطر بیندازد، مرتکب نشده اید. یک: ناراحتی‌های خود را سریعا حل کنید
    گاهی اوقات جاه‌طلبی و با انگیزه بودن عملا به ضرر شما تمام می‌شود، مثلا کی؟ تصور کنید که شما کارمندی بیش از حد باانگیزه هستید و دائما با موانعی که بر سر راه شما وجود دارد دست و پنجه نرم می‌کنید.
  • قیمت خودرو به پایان خط رسید

    توقع خودروسازان افزایش ۲۰ درصدی قیمت خودرو بود حال آنکه در نهایت ۵/۵ درصد به قیمت‌ها افزوده شد. همین میزان افزایش نیز اگر چه دو تا سه میلیون تومان به قیمت برخی خودروها افزود، اما ظاهرا خودروسازان توقعی بیش از این داشتند. خودروسازانی که با اعلام فرمول اولیه قیمت خودرو از سوی شورای رقابت عنوان می‌کردند خودروهای تولیدی فعلی ظرفیت بیش از این افزایش قیمت را ندارند حالا خواهان افزایش ۲۰ درصدی قیمت‌ها شده‌اند. اما شورای رقابت نیز خودروسازان را ناامید نکرد و خواسته آنها را بر نارضایتی مشتریان ترجیح داد در هر حال طبق اعلام رئیس شورای رقابت، قیمت خودروهای داخلی به‌طور متوسط ۵/۵ درصد افزایش پیدا کرده و خودروسازان مجازند با رعایت پنج شرط، نرخ‌های جدید را در سیستم فروش خود اعمال کنند.
  • انحصارزدایی با قطب سوم خودروسازی

    مرجان شهریاری با گذشت سه سال از آخرین اقدامات و اظهارنظرها درمورد احداث سایت تولید خودرو در یکی از دو استان اصفهان و خوزستان، طی روزهای گذشته، گزینه دیگری برای میزبانی قطب سوم خودروسازی روی میز مسوولان دولتی قرار گرفته است. منطقه آزاد چابهار اگرچه به‌دلیل موقعیت مکانی و جغرافیایی گزینه مطرح دولت در ایجاد قطب سوم خودروسازی است، اما به اعتقاد برخی از کارشناسان، این منطقه به‌دلیل عدم دسترسی به نیروهای متخصص و قطعه‌سازان داخلی، نمی‌تواند گزینه مناسبی در این زمینه باشد. حال آنکه توجیه دولت در انتخاب این منطقه دسترسی به تنها بندر اقیانوسی ایران و همچنین نزدیکی به کشورهای CIS است، چرا که دولت صادرات را مهم‌ترین رکن قطب سوم خودروسازی می‌داند.
  • فرصت سوزی مدیران فرهنگی

    محمد عبداللهی مهدی قاهری یکی از بازیگران بااستعداد تئاتر، سینما و تلویزیون است که اگر فعالیت‌هایش را در جلوی دوربین متمرکز می‌کرد، حالا یکی از چهره‌های مشهور این عرصه بود. او در سال ۱۳۵۵ در تهران متولد شد و به خاطر علاقه‌اش به بازیگری و سینما فعالیت حرفه‌ای‌اش را از تتاترآغاز کرد. هم به شکل تجربی کارش را دنبال می‌کند و هم آکادمیک. در سال ۷۶ از دوره بازیگری و کارگردانی تئاتر فارغ‌التحصیل شد و حالا هم دانشجوی رشته کارگردانی سینما است. او زیرنظر اساتیدی همچون کشن‌فلاح‌، شهریار علیپور، سیامک صفری و .
  • قطب سوم خودروسازی در چابهار؛ چرا؟

    طرح ایجاد قطب سوم خودروسازی در چابهار یکبار دیگر این منطقه آزاد اقتصادی را به دلیل موقعیت مکانی و جغرافیایی مورد توجه قرار داد حال آنکه منطقه مذکور به دلایل مختلف از جمله مشکلات زیرساختی مناسب هنوز نتوانسته موفقیت چندانی در تجارت و ترانزیت کالا به کشورهای افغانستان و آسیای مرکزی پیدا کند. بر این اساس به‌نظر می‌رسد که در شرایط کنونی با توجه به کندی توسعه زیرساخت‌ها به دلیل کمبود اعتبارات و مشکلات خاص دیگر، این منطقه نتواند در میان‌مدت موقعیت مناسبی پیدا کند. با این حال طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است این منطقه در دولت یازدهم تبدیل به قطب سوم خودروسازی و پتروشیمی کشور شود.
  • تجربه کیش خودرو و کرمان خودرو را تکرار نکنیم

    نفیسه توکلی بهرام شهریاری که یکی از قطعه سازان مطرح صنعت خودرو است درباره ایجاد قطب سوم خودروسازی در کشور می‌گوید: «باید شرکتی به این قطب سوم خودروسازی بیاید که قدرت طراحی داشته باشد. اگر شرکتی به عنوان یک تولیدکننده حرفه‌ای بیاید و بتواند علاوه‌بر بازار ایران به بازارهای اطراف ایران هم توجه داشته باشد آن موقع شرکت‌های ایران خودرو و سایپا هم به دنبال راهکارهایی خواهند رفت که خود و شیوه تولید خود را اصلاح کنند تا بتوانند رقابت کنند. او که عضو سابق هیات‌مدیره انجمن قطعه سازان خودرو است و اینک مشاور اقتصادی استاندار سیستان‌وبلوچستان است توضیح می‌دهد: برای جانمایی باید کار کارشناسی انجام شود.
  • پرواز از روی موج‌ها

    ایده استفاده از انرژی آب دریا مدت‌ها است که ذهن محققان را به خود مشغول کرده است. بر این اساس، یک شرکت محصولات ورزشی در فرانسه، نوعی تخته روی آب طراحی کرده است که به شما قدرت پرواز روی موج‌ها را می‌دهد. این دستگاه دارای یک مخزن و یک شیر خروجی است. هنگام حرکت در دریا، آب داخل این محفظه جمع‌آوری و فشرده می‌شود. سپس فرد در مواقع دلخواه، ازطریق شیر خروجی، آب را با فشار به بیرون می‌زند که این فشار شدید منجر به پرواز فرد می‌شود. سرعت عمودی (پرواز) این دستگاه ۲۴ کیلومتر بر ساعت است و می‌تواند باعث پرواز فرد تا ارتفاع پنج متری شود.
  • نکاتی ساده برای سلامت روزه‌داران

    نکات ساده‌ای وجود داردکه افراد روزه‌دار در طول ماه رمضان باید برای حفظ سلامت خود رعایت کنند در این مطلب به این نکات اشاره شده است: تامین آب مورد نیاز بدن
    برای آنکه در فصل تابستان بدن رطوبت خود را حفظ کند باید حدود هشت لیوان آب نوشیده شود؛ به همین دلیل در طول ماه رمضان به افراد توصیه می‌شود تا حد امکان در ساعاتی که روزه نیستند آب بنوشند.
    به تدریج افطار کنید
    افراد روزه‌دار باید به تدریج افطار کنند. پزشکان به افراد توصیه می‌کنند افطار خود را با آب آغاز کنند و سپس غذاهای گرم سبکی همچون سوپ، سالاد یا فنجان کوچکی آب‌میوه طبیعی را مصرف کنند.
  • نمایش‌کمدی - ۱۹ تیر ۹۳

  • بازگشت اعتماد به بازار؟

    هرچند تا اواسط هفته شاخص کل بورس همچنان در کانال ۷۱ هزار واحدی درجا می‌زد، با این همه دومین رشد بالای هزار واحدی سال ۹۳ در حالی روز شنبه رقم خورد که کارشناسان، آن را موج تازه‌ای از بازگشت امید و اعتماد به بازار دانستند. نماگرهای بازار روز شنبه ۱۲۸۵واحد رشد را در کارنامه بورس ثبت کردند که شاخص را بالای ۷۲ هزار واحد رساند. احمد توکلی نماینده مجلس یکی از دلایل افت شاخص را دعوت رئیس‌جمهور از مردم برای آوردن سرمایه‌هایشان به بورس دانسته است!.
  • اقتباس به سبک کپی!

    سریال «هفت سنگ» که این روزها به مناسبت ماه رمضان از شبکه ۳ سیما پخش می‌شود حسابی سر و صدا به پا کرده و واکنش‌های زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بر انگیخته است. کپی برابر اصل «هفت سنگ» که از روی سریال آمریکایی «خانواده مدرن» صورت گرفته، کار را به جایی رسانده که کمیته نظارت مجلس بر صدا و سیما گفته باید ادعای شبیه‌سازی این سریال بررسی شود. کارگردان فیلم هم گفته فیلمنامه را از روی سریال خانواده مدرن اقتباس کرده ولی یک سال بازنویسی آن طول کشیده است!.
  • حال و هوای بازار خودرو

    سرانجام پس از کش و قوس فراوان میان خودروسازان و شورای رقابت، قیمت‌های جدید خودرو با افزایش میانگین ۵/۵ درصد برای مدت یک سال نهایی شد تا به این ترتیب خیال همه خریداران خودرو که منتظر کاهش قیمت بودند، به یکباره راحت شود و بدانند که ارزانی در کار نیست. روز شنبه رئیس شورای رقابت از قیمت‌هایی پرده برداشت که برای یک سال ثابت می‌ماند مگر اینکه این شورا تشخیص دهد شرایط بهتری برای فروش وجود دارد یا اینکه شرایط کشور به‌گونه‌ای شود که نیاز به تغییر قیمت‌ها باشد. البته شورای رقابت برای اینکه مجوز افزایش قیمت را به خودروسازان بدهد شروط پنج‌گانه‌ای گذاشته که خیلی هم مشخص نیست تا چه حد از سوی سازندگان اجرایی شود.
  • مراسم ختم برای بهشت‌زهرا

    نورا حسینی ظرفیت گورستان تهران در حال اتمام است و وحشت برزمین ماندن میت چند سالی است که با تهرانی‌ها همراه شده؛ از سال ۸۶ که اعلام کردند بهشت زهرا دیگر جایی برای دفن مردگان تهرانی ندارد و قبور سه‌طبقه خلق شد تا به امروز که می‌گویند تهرانی‌ها تا سال ۹۷ فرصت دارند در بهشت زهرا دفن شوند و بعد از آن جا برای دفن وجود نخواهد داشت! در شهر تهران روزانه تعداد زیادی انسان می‌میرند که این حجم متوفیات نیاز به مکان مناسب برای دفن، دسترسی و خدمات‌رسانی دارند. عامه مردم، گورستان را فضایی تاریک، متروک، مخوف و ساکت می‌دانند که در آن زندگی می‌میرد.
  • چهار نکته در مواجهه با «مشکلات غیرواضح»

    در زندگی روزمره همه ما با موقعیت‌های دشواری مواجه می‌شویم که راه‌حل چندان واضحی ندارند. عموما یک راه‌حل فورا به ذهن همه ما می‌رسد اما اگر اندکی صبر کنیم و جوانب قضیه را بیشتر بکاویم، می‌توانیم به راه‌حل‌هایی برسیم که گرچه در نگاه اول اندکی دور از ذهن به نظر می‌رسند اما درواقع، بسیار موثر هستند؛ اما سوال اصلی اینجاست که چطور به این راه‌حل‌ها دست پیدا کنیم؟ ۱- از گفتن نمی‌دانم نترسید
    یکی از عللی که ما در مواجهه با مشکلات تصمیمات اشتباهی می‌گیریم، این است که بلافاصله در برابر آن موضع‌گیری می‌کنیم و دنبال راه‌حل می‌گردیم.
  • بازگشت به زنبیل‌های حصیری و سبدهای خرید

    نگار حسینی اوضاع به شکلی پیش می‌رود که به نظر می‌رسد زمین به‌زودی زیر تلی از کیسه‌های پلاستیکی دفن می‌شود. بیراه هم نیست. حجم استفاده از کیسه‌های پلاستیکی به شدت بالاست و این کیسه‌ها قابلیت تجزیه‌پذیری و بازگشت به طبیعت هم ندارد. این است که برای مثال در دشت‌ها و بیابان‌های ایران، کیسه‌های پلاستیکی شبیه پوشش جدید گیاهی به نظر می‌رسد و بعضا مواردی از خورده شدن این کیسه‌ها توسط گوسفندانی که برای چرا برده شده‌اند، دیده می‌شود. پلاستیک نه تنها خشکی‌ها که آب‌ها را هم آلوده می‌کند. آبزیان به شدت در معرض آسیب این مواد هستند.
  • یک تیـر و چند نشان

    مریم عسگری کولرهای گازی جدید علاوه‌بر خنک سازی و ایجاد گرمایش مطبوع، عملیات تصفیه هوا را با مصرف کمترین میزان انرژی انجام می‌دهند. کولرهای گازی یا سیستم‌های تهویه مطبوع امروزه جایگزین مناسبی برای انواع کولرهای آبی، پنجره‌ای، انواع پنکه و حتی بادگیر‌های قدیمی شده‌اند، و الحق که قابلیت‌های فراوانی نسبت به سایر لوازم خنک‌کننده دارند. کاهش رطوبت هوا، اشغال فضای کمتر و ایجاد سرمایش بیشتر، استفاده دومنظوره کولرگازی (سردوگرم) و. . . از دلایلی است که اقبال فروش انواع مختلف این کالا را در مقایسه با سایر لوازم سرمازا بالا برده است.
  • ممنوعیت خاتمی

    با وجود آنکه رئیس‌جمهور اسبق کشورمان بارها تاکید کرده که قصد بازگشت به قدرت را ندارد با این حال برخی نمایندگان همسو با جبهه پایداری در مجلس، حتی دید و بازدیدها و صیغه عقد خواندن‌های وی در ساختمان یاسر را برنمی‌تابند و در تذکر کتبی به وزیر دادگستری خواستار اجرای حکم ممنوع‌التصویری و ممنوع البیانی (ممنوعیت سخنرانی) سیدمحمد خاتمی شده‌اند. در این خصوص علی مطهری نماینده تهران در مجلس طی سخنانی چنین تذکری را نامعقول خوانده است. .
  • لباس‌های ضد جاسوسی

    جامر کوت (Jammer Coat) آخرین فناوری در رابطه با لباس‌ها و وسایل قابل حمل است. این پوشش ایده‌ای بسیار جذاب دارد که در مقابل کلیه سیگنال‌های الکترونیکی، خود را مخفی می‌کند. این لباس کلیه امواج الکترومغناطیس را بلوکه می‌کند و اجازه نمی‌دهد که شما توسط سیستم گوگل یا سایر سیستم‌های ردیابی شناسایی شوید. هدف از این پوشش، امنیت کلیه وسایل الکترونیک شما از امواج جاسوسی است. این پوشش دارای الیاف فلزی است که امواج رادیویی را بلوکه می‌کند و دیگر کسی قادر به رصد شما نیست. .
  • جلب همکاری صنایع برای مدیریت مصرف برق

    غزاله طایفه دبیر‌گروه‌صنعت‌ومعدن افزایش سالانه نیاز مصرف‌کنندگان به برق، ضرورت ایجاد پنج هزار مگاوات نیروگاه جدید را در هر سال اجتناب‌ناپذیر کرده است. با این وجود، براساس اعلام مسوولان وزارت نیرو طی دو سال گذشته، کشور با کمبود سرمایه‌گذاری در صنعت برق مواجه بوده که این موضوع تولید برق را با توجه به افزایش مصرف، تحت‌تاثیر قرار داده است. در حالی پیش‌بینی می‌شود پیک مصرف برق در اواسط تابستان امسال به ۵۰ هزار مگاوات برسد که سیاست‌های جدید برای برخی از مشترکان با احتمال منفی شدن تراز تولید و مصرف برق در دستور کار مقامات مسوول قرار گرفته است.
  • احمدزی به جای کرزی

    در شرایطی که عبدالله عبدالله یکی از دونامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تاکید کرده که اعلام نتایج اولیه این انتخابات را قبل از بررسی آنچه وی «آرای مشکوک» خوانده، قبول نمی‌کند، کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد بر اساس نتایج اولیه شمارش آرا، اشرف غنی احمدزی با کسب بیش از ۵۶ درصد آرا به‌عنوان رئیس‌جمهوری جدید این کشور و جانشین حامد کرزی انتخاب شده است. عبدالله عبدالله خواهان بررسی آرا در کابل تحت نظارت نماینده‌های تیم خودش و ناظران بین‌المللی شده است. .
  • نگذاریم غذاهای لذیذ این دیار طعم نفت بگیرد

    سینا قنبرپور آنجا تهِ تهِ همه چیز است. هم هیجان، هم طعم‌هایی که تا به حال نچشیده‌اید و هم جاهایی که ندیده‌اید؛ اما نمی‌توان گفت تهِ نقشه هم هست؛ زیرا باید ببینید از سوی تهران محاسبه‌اش می‌کنید یا از درون آب‌های آزاد. اگر از اقیانوس هند و آب‌های آزاد وارد دریای عمان شوید نخستین نقطه از ایران همان‌جایی است که می‌تواند مقصد سفری متفاوت برای شما باشد. اگر هم از تهران بخواهید به آنجا سفر کنید می‌شود تهِ ایران. آخرین نقطه از کشورمان در جنوب‌شرقی. «چابهار» فقط یک شهر نیست. جایی است که می‌تواند برای مسافران مقصدی متفاوت و هیجان‌انگیز باشد.
  • اجرا - ۱۹ تیر ۹۳

  • دلار خوش‌بین به وین ۶

    خوش‌بینی به آینده مذاکرات وین ۶ اوایل هفته، تاثیر خود را بر بازار دلار گذاشت و دلار را در مرز ۳۱۰۰ تومان در نوسان نگه داشته است. دلار شنبه را با ۳۰ تومان افت قیمتی شروع کرد و ۳۱۱۵ تومان معامله شد، اما روز یکشنبه به ۳۰۹۵ تومان رسید و دوباره روز دوشنبه دلار همان ۳۱۱۵ تومان بسته شد و روز سه‌شنبه هم در محدوده ۳۱۵۰ تومان در نوسان بود. تحلیلگران معتقدند نوسان در این محدوده طبیعی است و عاملی که می‌تواند به نوسان زیاد قیمت‌ها دامن بزند، اخبار مذاکرات هسته‌ای است. .
  • عکس خبری - ۱۹ تیر ۹۳

  • اکران - ۱۹ تیر ۹۳

  • موسیقی ایران مظلوم است

    عماد اصفهانی شهرام رضایی از نوازندگان چیره دست دف و سازهای کوبه‌ای است. او تاکنون فعالیت‌های چشمگیری با گروه‌های مختلف داشته است و با گروه‌های زیادی روی صحنه رفته که یکی از آنها همکاری‌اش با گروه فردوسی به خوانندگی شهرام ناظری بود. این نوازنده همچنین کنسرت‌های موفقی را در کشورهای ترکیه، مجارستان، اتریش و یونان و. . . برگزار کرده که با استقبال خوبی روبه‌رو شدند. رضایی در سال ۱۳۹۰ تصمیم گرفت تا گروهی مستقل تشکیل بدهد و در شهرهای مختلف کشور برنامه اجرا کند، و از همانجا بود که گروه مهراوه به سرپرستی او شکل گرفت.
  • فصل‌الخطاب رهبری

    سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسوولان و کارگزاران نظام در حمایت و تایید دولت و نیز اعتماد به تیم مذاکره‌کننده را شاید بتوان فصل الخطابی دانست بر دلواپسی کسانی که نگران سیاست هسته‌ای هستند یا اعتدال را پوششی برای براندازی نظام می‌دانند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار فرمودند همه بدانند بنده دولت را حمایت و تایید می‌کنم و از همه توانم برای کمک به دولت استفاده می‌کنم و به مسوولان بلندپایه آن اعتماد دارم. همچنین در مساله هسته‌ای ما به تیم مذاکره‌کننده اعتماد داریم. .
  • برایم حاشیه‌ می‌سازند

    لی لا رضایی محمد فکار یکی از شاگردان استاد محمدرضا شجریان است که دوره آواز را نزد وی گذراند؛ اما برای ورود به بازار موسیقی ایران، سبک پاپ را انتخاب کرد و همین نکته باعث شد تا با انتقادات شدیدی روبه‌رو شود. این خواننده امسال با اجرای ربنا که مخاطبان سال‌ها آن را با صدای استاد شجریان شنیده بودند و به دلایل حاشیه‌ای چند سالی است دیگر در رسانه‌ها پخش نمی‌شود مورد توجه رسانه‌های خبری قرار گرفت. اجرای ربنا با صدای فکار در روزهای آغاز ماه مبارک رمضان از شبکه یک صورت می‌گرفت که بعد از چند روز اجرای آن متوقف شد و گویا قرار است این مناجات با صدای این خواننده دوباره روی آنتن برود.
  • یک قطب در مقابل دو قطب خودروسازی

    طرح ایده قطب سوم خودروسازی کشور را برخی اعتراض دولت به عملکرد خودروسازان در افزایش قیمت محصولات تولیدی تعبیر می‌کنند، حال آنکه به نظر می‌رسد دولت با وجود تخصیص امتیازاتی همچون ارزدولتی به خودروسازان یا تسهیل شرایطی برای اخذ وام و تسهیلات، نتوانست از رشد قیمت‌ها جلوگیری کند. در این بین هر چند ورود قطب سوم خودروسازی به عرصه تولید خودرو در دولت‌های پیشین نیز مطرح بود، اما عدم پیگیری و همچنین مخالفت خودروسازان همیشه مانعی بزرگ در این راه بود. حال در شرایطی قرار داریم که دولت با حفظ تعرفه واردات خودرو در پی حضور قدرتمند بخش خصوصی به این عرصه است تا بلکه بتواند کیفیت و قیمت خودرو را در کشور رقابتی کند.
  • ادامه رکود بازار مسکن

    رکود در فصل معاملات مسکن در حالی ادامه دارد که همزمانی تیرماه با ماه رمضان هم مزید بر علت شده است. از طرفی بنگاه‌های معاملات املاک از تمدید قراردادهای مستاجران با همان شرایط قبلی یا اندکی افزایش خبر می‌دهند و از طرف دیگر، خوش‌بینی به آینده مذاکرات هسته‌ای، چشم عده‌ای از خریداران مسکن را به نتیجه مذاکرات در پایان تیرماه دوخته است تا شاید اخبار خوش هسته‌ای قیمت‌ها را به‌سوی کاهش بیشتر پیش ببرد. هرچند برخی کارشناسان معتقدند که قیمت‌ها اکنون به کف رسیده است. .
  • توافق احتمالی با کی‌روش

    حمایت مردمی از ابقای کی‌روش در تیم ملی فوتبال کشورمان کار را به جایی رساند که فدراسیون فوتبال یک بسته پیشنهادی ۷ بندی را به سرمربی پرتغالی ارائه کرده و ظاهرا وی نیز آن را پذیرفته است. آنچه از مفاد قرارداد پیشنهادی برمی‌آید به نظر می‌رسد او نیمکت تیم ملی ایران را حفظ کند. یک قرارداد ۴ ساله مشروط با حقوق سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار یورو. کی‌روش در یک برنامه تلویزیونی گفته که اولویتش زمین مناسب و در اختیار داشتن بازیکنان در زمان کافی است. .
  • چطور موهایتان بلندتر و ضخیم‌تر شود

    عاطفه چهره‌گشا شما هم ناامیدانه به‌دنبال راه‌هایی هستید که موهایتان سریع‌تر رشد کند و ضخیم‌تر شود؟ بااینکه هیچ راه جادویی برای سریع‌تر رشد کردن موهایتان وجود ندارد با این حال توصیه‌های زیر می‌تواند کمکتان کند. هفته‌ای دو تا چهار مرتبه موهایتان را با یک شامپو و نرم‌کننده ملایم بشویید. قبل از شستن موها، آنها را شانه بزنید تا گره‌های آن باز شود و موقع شست‌وشو موها شکسته نشوند.
    برای شستن موها ترجیحا از آب ولرم یا خنک استفاده کنید. بعد از شست‌وشو، فورا موها را شانه نزنید. درعوض، اجازه بدهید موها کمی خشک شوند و بعد شانه‌شان کنید.
  • پوزه چرمی

    نمایش «پوزه چرمی» نوشته هلموت کراوزر، کارگردانی علیرضا کوشک جلالی و تهیه کنندگی اشکان خطیبی از امروز پنجشنبه ساعت ۱۹ در تالار سایه اجرای خود را آغاز می‌کند. بهار کاتوزی و محمد ولی زادگان، دراماتورژی و کارگردانی علیرضا کوشک جلالی و تهیه‌کنندگی اشکان خطیبی بازیگران این نمایش هستند که با کارگردانی علیرضا کوشک جلالی مترجم، دراماتورژ و کارگردان به روی صحنه می‌روند. به گفته کارگردان، هلموت کراوزر این نمایشنامه را با الهام از فیلم «کشتار با اره برقی در تگزاس» نوشته که محتوای این فیلم براساس یک سری جنایات واقعی بین سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۳ است که توسط شخصی با لقب پوزه چرمی و خانواده‌اش صورت گرفته است.
  • آقایان؛‌ذکر‌منبع اقتباس هیچ ایرادی ندارد!

    علیرضا مجمع عضو گروه فرهنگ وهنر ماجرای عجیب و غریب کپی‌برداری از سریال آمریکایی «خانواده مدرن» که این روزها در قالب سریال «هفت سنگ» بعد از اذان مغرب از شبکه سه پخش می‌شود، بدعت تازه‌ای در سیستم پخش سریال تلویزیون ایران است. اینکه وقتی کار نوشته می‌شده سیستم نظارتی شبکه سه حواسش بوده به اینکه این کار از یک سریال آمریکایی دارد کپی می‌شود، شکی درش نیست. اگر حواسشان نبوده، یعنی سریال اصلی را ندیده‌اند که دیگر خیلی باید به حال تلویزیون تاسف خورد. پس ما خوشبینانه فرض را بر این می‌گذاریم که سیستم نظارتی می‌دانسته که دارد چه چیزی ساخته می‌شود.
  • لغو تحریم زنجانی و شریف

    دو سال پس از تحریم های کمیسیون اروپا علیه دانشگاه شریف ، شرکت ملی نفتکش ایران و شرکت سورینت وابسته به بابک زنجانی ، دادگاه عمومی اتحادیه اروپا اعلام کرده به دلیل نداشتن ادله کافی، تحریم‌ اعمال شده از سوی کمیسیون اروپا بی‌مورد دانسته شده و لغو می‌شوند. دانشگاه صنعتی شریف براساس حکم دادگاه به اتهام دست داشتن در برنامه های هسته ای و نیز بابک زنجانی به اتهام دور زدن تحریمها توسط اتحادیه اروپا تحریم شده بودند. .
  • خرید آپارتمان با شیوه جدید

    هاجر شادمانی با حاکم شدن آرامش در بازارهای پرنوسان اقتصادی به‌خصوص طلا و ارز، شیوه تازه‌ای از سرمایه‌گذاری در بازار مسکن هم‌اکنون در پایتخت باب شده است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، طی ماه‌های اخیر با خالی شدن حباب قیمت مسکن از یک طرف و افزایش سقف وام خرید تا ۴۵ میلیون تومان، اغلب کسانی که پیش از این سرمایه‌های کوچک خود را در بازارهای طلا و ارز نگهداری می‌کردند، با شیوه تازه‌ای وارد بازار خرید مسکن شده‌اند. در این شیوه جدید که پیش از این در بازار مسکن چندان مرسوم نبود، افرادی در قالب تیم‌های دو و اغلب سه نفره، و گاهی بیشتر، سرمایه‌های خرد خود را به خرید مشارکتی آپارتمان اختصاص می‌دهند تا از این طریق ضمن حفظ ارزش پول خود، بتوانند کسری نقدینگی موجود برای این سرمایه‌گذاری را جبران کنند.
  • ۸ استراتژی برای نوشتن متون کاری

    مترجم: مریم رضایی اگر می‌خواهید کسب‌وکاری راه‌اندازی کرده و آن را رشد دهید، خوب نوشتن یکی از مهارت‌هایی است که به آن نیاز دارید. گاه شاید لازم باشد متن‌هایی طولانی بنویسید که هیچ راه فراری از آن ندارید و نمی‌توانید بگویید «از نوشتن متنفرم» یا «نمی‌توانم بنویسم. » متونی که لازم است در نوشتن آنها مهارت داشته باشید طرح‌های کسب‌وکار، طرح‌های پیشنهادی برای جذب سرمایه‌گذاران یا شروع همکاری با شرکت‌های دیگر، متن سخنرانی یا نامه‌های تاثیرگذار و. . . را دربرمی‌گیرد. در بسیاری موارد، هر چقدر وظیفه نوشتن مهم‌تر باشد، نویسنده مورد نظر بیشتر از عمل باز می‌ماند.
  • سرمایه‌گذاران جدید، صنعت پتروشیمی ایران را متحول می‌کنند

    سید فواد نبوی سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود مکانی مناسب برای توسعه صنعت پتروشیمی است و با توجه به وجود منابع گسترده گاز، قابلیت‌های خوبی برای توسعه دارند . مطالعه برای ایجاد مجتمع‌های پتروشیمی در سواحل مکران سال‌ها قبل آغاز شده بود که به‌دلیل عدم وجود زیرساخت‌ها، اقدامی برای اجرایی کردن این مطالعه‌ها انجام نگرفت و در این مسیر چندی پیش اعلام شد که شرکت سرمایه‌گذاری ساتا در طرح پتروشیمی مکران در چابهار احداث ١٨ واحد پتروشیمی را برنامه‌ریزی کرده است که این میزان شامل ٤ واحد متانول، ٤ واحد متانول آمونیاک، ٤ واحد اوره آمونیاک و ٢ واحد الفین با زیرمجموعه پلی اتیلن سبک، سنگین، خطی و انواع گلایکل‌ها است.
  • ترافیک معاملات مسکن در کـدام مناطـق تهـران؟

    متوسط قیمت مسکن در پرمعامله‌ترین منطقه تهران حدود ۲۰۰ هزار تومان بیشتر از میانگین قیمت مسکن در کل این کلان‌شهر است. اطلاعات مرکز آمار ایران از کم و کیف مبایعه‌نامه‌هایی که سال گذشته در بنگاه‌های املاک شهر تهران صادر شده حاکی است: هر متر مربع آپارتمان مسکونی در پایتخت طی سال ۹۲ به طور متوسط معادل ۴میلیون تومان خرید و فروش شده است و در منطقه۵ که محل بیشترین معاملات ملک مسکونی در مقایسه با سایر مناطق بوده است، ارزش معاملات متری ۴میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برآورد شده است. طبق این گزارش، ۱۲درصد از کل معاملات مسکن شهر تهران در منطقه انجام می‌شود و سهم سایر مناطق از ۸درصد تجاوز نمی‌کند.
  • ۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری روی بانوان برنامه‌نویس

    تحقیقات نشان می‌دهد کمتر از یک درصد دختران بعد از دبیرستان به ادامه تحصیل در رشته‌های مربوط به علوم کامپیوتر در دانشگاه تمایل نشان می‌دهند. این امر منجر به کاهش شدید فارغ‌التحصیلان دختر در این رشته طی دهه‌های گذشته شده است. بر این اساس، گوگل تصمیم گرفته است که تعداد این افراد را افزایش دهد. به این ترتیب، با اختصاص دادن سرمایه‌ای ۵۰ میلیون دلاری سعی بر آموزش علوم کامپیوتری از طریق شبکه‌های اینترنتی دارد تا انگیزه دخترها نیز برای ورود به این رشته افزایش یابد. .
  • رویداد - ۱۹ تیر ۹۳

  • لغت‌نامه‌ای برای شامپانزه‌ها

    شامپانزه‌ها از دست‌های خود برای انتقال پیام‌ها بین یکدیگر استفاده می‌کنند؛ این عمل درست مشابه رفتاری است که انسان‌ها پیش از به وجود آمدن زبان انجام می‌دادند. به گفته محققان، این حیوانات حدود ۶۶ حرکت مختلف انجام می‌دهند که هر کدام پیامی را مثل «دنبال من بیا»، «این کار را انجام نده» یا «این را بگیر» به همراه دارد. این ۶۶ حرکت که رمزگذاری شده‌ و به‌صورت یک لغت‌نامه درآمده است می‌توانند پیام‌های پیچیده‌تری را نیز انتقال دهند. در این پژوهش بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ حرکت مختلف در میان بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ برخورد بررسی شده و نتایج آن مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.
  • تاریخ در موزه ایران باستان آرمیده است

    فرحناز ایران‌نژاد زمانی که برای بار اول از موزه ایران باستان دیدن می‌کردم، باور آن آثار شگفت‌انگیز و تاریخ کهنی را که در برابرم می‌دیدم برایم سخت بود. آثار به جای مانده از ۱۰ هزار سال پیش از تاریخ، از عصر پارینه‌سنگی و تمدن هزاره‌های پیش از میلاد. جادوی این مکان باعث شد تا به عصر طلسم‌، حکومت‌ها و دولت‌های اولیه ایران زمین پا بگذارم. از میراث تمدن‌ها یک به یک بگذرم و ظهور قدرت‌ها و افول خدایان باستان را یکی پس دیگری و پایان دوران آنها را به چشم ببینم و با تحسینی اندوهناک از بقایای تمدن باشکوه هخامنشی عبور کنم و شاهد یورش بیگانگان و ویرانی و سیطره اسطوره‌های بیگانه به سرزمینی پهناور به نام دروازه ملل باشم.
  • یک فرمول و صدها شبهه

    مرجان شهریاری دبیر گروه خودرو شک و شبهاتی که این روزها به نحوه تعیین قیمت خودرو وارد است در دستورالعمل اولیه قیمت‌گذاری شورای رقابت نیز مطرح بود حال آنکه شورای مذکور در دو فرمول تعیین شده هیچ‌گاه قادر به رفع شبهات مطرح شده نبود. این شبهات عمدتا به نحوه محاسبه هزینه خودروسازان و اعمال آن در قیمت خودرو بازمی‌گردد حال آنکه شورای رقابت اصل را بر اعتماد به اسناد و مدارکی قرار داده که خودروسازان در این زمینه ارائه کرده‌اند. اینکه خودروسازان طی نزدیک به دو سال گذشته با توجه به تحریم‌های بین‌المللی و به دنبال آن مشکلات نقدینگی با ضرر و زیان‌های فراوانی در تولید مواجه شده اند، جای سوال باقی نمی‌گذارد حال آنکه ظاهرا خودروسازان از طریق شورای رقابت در پی جبران خسارت وارده به شرکت‌های تولیدی خود هستند.
  • کاهش قیمت سکه

    قیمت سکه در بازار تهران این روزها روند کاهشی ملایمی را تجربه می‌کند. همزمان با کاهش نرخ دلار، سکه هم کاهش قیمت نشان داد و روز دوشنبه هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به قیمت ۹۴۸ هزارتومان به فروش رفت که به نظر می‌رسد به قیمت‌های ابتدایی سال ۹۳ نزدیک می‌شود. از سوی دیگر با تقویت عوامل افت قیمت اونس جهانی، بهای این فلز گرانبها نیز در بازارهای جهانی، هرچند اندک اما رو به کاهش است. تحلیلگران معتقدند باتوجه به کاهش تقاضا و نیز خوش‌بینی به آینده مذاکرات، روند کم‌نوسان ادامه یابد. .
  • راه‌هایی برای ازبین بردن اعتیاد به تلفن‌همراه

    تا همین چند سال پیش که هنوز اینترنت و استفاده از دستگاه‌های دیجیتالی مثل تبلت و تلفن‌هوشمند تا این حد در بین کاربران رواج پیدا نکرده بود، بعد از اینکه هر یک از افراد از سرکار به خانه برمی‌گشتند دورهم جمع می‌شدند و تمام سعی خود را می‌کردند که برای چند ساعت اوقات خوشی را در کنار هم سپری کنند و از هم صحبتی با هم لذت ببرند. اما حالا اوضاع خیلی فرق کرده است همین‌که یکی از اعضای خانواده به خانه می‌رسد هرکدام تبلت یا گوشی خود را به دست می‌گیرند و تا آخر شب با آن مشغول هستند. سرمیز شام به ایمیل‌هایشان جواب می‌دهند، هنگام خواب حساب‌های کاربریشان را در شبکه‌های اجتماعی مختلف چک می‌کنند و تا پاسی از شب هم مشغول کامنت‌بازی با دوستانشان هستند.
  • هم تهدیدی برای زیستگاه و هم تهدیدی برای معیشت

    «خسرو افسری» مدیرکل محیط‌زیست سیستان و بلوچستان درباره ایجاد پتروشیمی در چابهار می‌گوید: عدم مکان‌یابی مناسب، از یک طرف به کلیه زیست بوم‌های نوار ساحلی خلیج‌چابهار و تنوع زیستی آن آسیب جدی خواهد رساند و از طرف دیگر برای فعالیت‌های موجود انسان ساخت چند سال اخیر منطقه ازجمله صید و صیادی و آبزی پروری (تغییر در سر زنجیره غذایی)، سکونتگاه‌ها و شهرک‌های مسکونی و توریستی تا شعاع ده‌ها کیلومتر تاثیرات محدودکننده بهداشتی و زیست محیطی به‌دنبال خواهد داشت. این مدیر ۴۷ ساله مهندسی کشاورزی گرایش زراعت و اصلاح نباتات خوانده و کارشناسی ارشد در زمینه برنامه‌ریزی توریسم دارد.
  • سرگیجه آلفرد هیچکاک

    در هفته‌های اخیر فیلم‌های مهم تاریخ سینما در بعضی از سینما‌ها و مراکز فرهنگی تهران روی پرده رفته و باعث استقبال علاقه‌مندان هم شده است. در تازه‌ترین اتفاق قرار است یکی دیگر از شاهکارهای جهان فردا در برج میلاد روی پرده برود. همزمان با راه‌اندازی سینما تک برج میلاد تهران، باشگاه هواداران اقدام به برگزاری هفته فیلم کرد که فردا جمعه قرار است فیلم «سرگیجه» آلفرد هیچکاک نمایش داده شود. مدت زمان این برنامه ۱۸۰ دقیقه است که درپایان مراسم پرسش و پاسخ و تبادل آرا و نظرات انجام خواهد شد. این برنامه ساعت۲۲ در روز بیستم تیرماه و در سالن سینمایی مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار می‌شود.
  • میراث دولت دهم برای محیط‌زیست چابهار

    بازار بی‌رونق اشتغال در سیستان و بلوچستان تشنه سرمایه‌گذاری بود که اجرایی شدن سیاست‌های اصل ۴۴ دولت را از سرمایه‌گذاری منع کرد، اما این خطه هیچ زیرساختی نداشت که بخش خصوصی برای فعال کردن آن پیش‌قدم شود. همین شد که وقتی طرح ایجاد پتروشیمی در چابهار مطرح شد و به ناگاه سخن از ایجاد ۲۰هزار فرصت شغلی به میان آمد همه استقبال کردند. اما همه ماجرا ۲۰هزارفرصت شغلی نبود. اتفاقاتی افتاد که با روی کار آمدن دولت جدید می‌توانست متوقف شود، اما گویا میراثی که از دولت دهم به دولت یازدهم رسیده بود چندان هم به مذاق مدیران ناخوش نیامد.
  • تنـها دروازه‌بان دنیـا که عاشقـانه در دروازه ایستاد تا گل بخورد!‌

    عاطفه چهره‌گشا علیرضا حقیقی، دروازه‌بانی که در بین بهترین دروازه‌بان‌های جا‌م‌جهانی قرار گرفت و سیزدهمین دروازه‌‌بان برتر این جا‌م‌جهانی شناخته شد به دیدار کودکانی رفت که برای زندگی می‌جنگند و قهرمانان واقعی میدان زندگی هستند. این دروازه‌‌بان خوش قامت آسیایی که پیش از این نیز از محک دیدار کرده بود، روز یکشنبه ۱۵ تیر ماه ۱۳۹۳ بار دیگر به محک آمد و پس از اهدای پیراهن دروازه‌بانی‌اش به فرزندان محک که در مقابل تیم آرژانتین به تن کرده بود در یک مسابقه نمادین آن هم از نوع پنالتی‌اش، روبه‌روی قهرمانان محک ایستاد و بارها شاهد باز شدن دروازه‌‌اش شد، تا با هر بار عبور توپ از خط دروازه، لبخندی پر از شادی و امید به سلامتی بر لب فرزندان محک بنشاند و یکبار دیگر همه دنیا با محک هم‌باور شوند که «سرطان پایان کودکی نیست.
  • مذاکرات‌فشرده‌ در‌فضای مثبت‌هتل‌کوبورگ

    کامران کرمی عضو گروه خبر اگرچه شهر وین، شش دور مذاکرات هسته‌ای فشرده به خود دیده، اما به نظر می‌رسد گفت‌وگوهای ۱۹ روزه وین ۶ در هتل کوبورگ، در آستانه توافق سرنوشت‌سازی است. مذاکرات طولانی، سخت، پیچیده و فشرده ای که این روزها به مراحل پایانی خود نزدیک شده و می‌تواند به یک دهه مذاکرات فرسایشی پایان دهد. دور ششم گفت‌وگوها در پایتخت اتریش از روز ۱۱ تیر (۲ژوئیه) شروع شده و اگر مذاکرات تمدید نشود، تا ۲۹ تیر (۲۰ ژوئیه) ادامه خواهد داشت و در صورت اتمام نگارش متن توافق، شاهد امضای توافق نهایی موسوم به برنامه اقدام مشترک جامع خواهیم بود.
  • فتح بی دردسر

    ترجمه حسین موسوی هنوز مدت زمانی از شکار بن‌لادن توسط تیم تفنگداران نیروی دریایی نگذشته بود که مارک اوون، یکی از تفنگداران نیروی دریایی که در این عملیات حضور داشت دست به انتشار خاطرات خود از این شکار زد. هلاکت بن‌لادن، رهبر القاعده اما با حرف و حدیث‌هایی همراه بود که حکایت از روایتی متفاوت از آنچه پنتاگون تعریف می‌کرد، داشت. رازهایی همچون به دریا انداختن جسد او به این بهانه که مبادا خاکسپاری او با جار و جنجال همراه باشد و اینکه برخی روایت‌ها حکایت از این داشت که او پیش از دستگیری توسط تیم تفنگداران نیروی دریایی ایالات متحده، اقدام به خودزنی کرده بود تنها گوشه‌ای از پیچیدگی موضوع است.
  • صیدگاه گرانترین ماهی‌های جنوب ایران در معرض خطر آلودگی

    یک هزار و ۹۶۱ کیلومتر دورتر از تهران در منتهی‌الیه جنوب‌شرقی ایران‌زمین در میان دو خلیج جایی که هم به دریا بزرگ* راه دارد و هم به دریا کوچک، گنجی نهفته است. گنجی که می‌تواند شاه‌کلیدی برای توسعه باشد. هم توسعه جنوب شرق ایران‌زمین و هم توسعه کل کشور. یک هزار و ۹۶۱ کیلومتر دورتر از پایتخت شهری قرار دارد که موقعیت ژئوپلیتیک آن امکان تحولی در نقش سیاسی - اقتصادی ایران در منطقه دارد. کافی است آن گنج را به درستی کشف کنند آن وقت تمام کشورهای آسیای میانه نیازمند ایران خواهند بود تا به بازارهای جهانی ساده‌تر و ارزان‌تر دسترسی پیدا کنند.
  • کردها بازیگران جدید نفتی

    کشتی با یک میلیون بشکه نفت، در سواحل مراکش روی آب منتظر مشتری است. صاحب نفت، کردهای شمال عراق هستند که گفته‌اند حاضرند برای آن تخفیف هم بدهند. این اولین محموله نفتی کردهای عراق است که به‌صورت مستقل قصد فروش آن را دارند. این نوعی اعلام استقلال اقتصادی کردهای شمال عراق است. کردها با این محموله نفتی، رسما به عنوان بازیگری مستقل وارد بازارهای جهانی نفت شده‌اند. دولت خودمختار کردستان عراق مدت‌ها است که برای مستقل کردن خطوط نفتی‌اش و همچنین صادرات نفتی‌اش از دولت مرکزی بغداد تلاش و رایزنی می‌کند.
  • نمایش خانگی - ۱۹ تیر ۹۳

  • توقف استیضاح تا یک ماه

    درحالی‌که نمایندگان طراح استیضاح وزیر علوم، مصرانه پیگیر اعلام وصول آن از سوی هیات‌رئیسه مجلس بودند اما ظاهرا در جلسه سه‌جانبه میان لاریجانی، فرجی دانا و امضاکنندگان طرح، روند پیگیری استیضاح به مدت یک ماه متوقف شده و فرجی‌دانا وعده داده که نسبت به رفع موارد استیضاح، اقدامات لازم را انجام دهد. این در حالی است که استیضاح‌کنندگان معتقدند وی قبلا هم وعده داده ولی به وعده‌هایش عمل نمی‌کند. جمعی از استادان دانشگاهی از عملکرد وزیر در طی دوره فعالیتش حمایت کرده‌اند. .
  • آثار هنرمندان بزرگ در گالری نگاه

    گالری نگاه در ادامه برنامه خود برای برپایی نمایشگاه‌های هنری از آثار هنرمندان بزرگ ایران، نمایشگاه گروهی نقاشی و مجسمه را با نمایش آثاری از چند هنرمند بزرگ برپا می‌کند و مجموعه‌ای از آثار برگزیده نقاشی و مجسمه بزرگان هنر ایران از امروز پنجشنبه در گالری نگاه به نمایش گذاشته می‌شود. حسین زنده‌رودی، بهمن محصص و ناصر اویسی از هنرمندانی هستند که آثار آنها در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت و حدود ۱۵ کار به نمایش گذاشته می‌شود. این نمایشگاه امروز پنجشنبه ۱۹ تیرماه ساعت ۱۷ در گالری نگاه به نشانی لواسان، ابتدای بلوار اصلی، خیابان شکوفه، خیابان نگار، کوچه گلزار، شماره ۳۲ افتتاح می‌شود و تا ۳۱ تیرماه ادامه خواهد داشت.
  • فیلمبردارهای پرنده

    عرصه روبات‌های پرنده بسیار توسعه یافته ‌است؛ این روبات‌های سبک‌وزن پیش از این در کاربردهایی نظیر گروه نجات مورد استفاده قرار گرفته‌اند؛ اما در تازه‌ترین کاربرد، از روبات‌های پرنده شخصی استفاده می‌شود. هگزو (Hexo) نامی است که برای این روبات در نظر گرفته شده است. هگزو می‌تواند در هوا حرکت کرده و ۱۵ دقیقه از شما فیلمبرداری کند. این روبات نیازی به ریموت کنترل ندارد و با استفاده از گوشی هوشمند کنترل می‌شود. به این ترتیب، شما ابتدا مکان خود را برای دوربین این روبات مشخص می‌کنید و سپس هگزو به کمک GPS و یک نرم‌افزار پردازنده تصویر، شما را هر کجا که باشید دنبال کرده و فیلمبرداری می‌کند.
  • سهمیه‌بندی برق صنایع

    اوج‌گیری مصرف برق کشور در طول ۱۵ روز نخست ابتدایی فصل تابستان موجب شد تا وزارت نیرو برق صنایع را سهمیه بندی کند. به این ترتیب بر اساس توافق وزارتخانه‌های صنعت و نیرو، طرح ذخیره عملیاتی مصرف برق صنایع به‌منظور مدیریت پیک مصرف برق تابستانی و برای کاهش ۸۰۰ مگاواتی پیک مصرف برق تابستان اجرایی شد. البته این در حالی است که اگر صنایع نسبت به کاهش مصرف برق در ساعات پیک تابستانی اقدام کنند، مشمول پاداش چند میلیارد تومانی خواهند شد. .
  • خطاهای اجتناب‌پذیر کارآفرینان و راهکارهای مقابله با آن

    مترجم: دلارام حسینیون در این مطلب سرمایه‌گذار مطرح، جف بسگنگ (Jeff Busgan) به توصیف و بررسی اشتباهات رایجی که کارآفرینان هنگام راه‌اندازی کسب‌وکار اولیه خود مرتکب می‌شوند و ارائه بهترین راه‌حل‌های پیشنهادی برای جلوگیری از آنها می‌پردازد. به گفته جف بسگنگ که سابقه حرفه‌ای خود را به‌عنوان یک سرمایه‌گذار با سرمایه‌گذاری‌های شخصی روی پروژه‌های گوناگون در شرکت سرمایه‌گذاری «Flybridge » آغاز کرد، کارآفرینی در مراحل اولیه حتی بدون در نظر گرفتن مشکلات احتمالی خود کار بسیار دشواری است. در این مطلب به بررسی پنج خطای رایج و در عین حال قابل اجتناب کار آفرینان و معرفی راه کار‌هایی برای جلوگیری از آنها می‌پردازیم.
  • محققان، مگس‌ها را به رقص درآوردند

    یک گروه تحقیقاتی در اتریش نوعی سیستم لیزری ساخته‌اند که می‌تواند مگس‌ها را به رقص درآورد. این سیستم، مگس‌ها را به کمک دوربین‌های مخصوصی دنبال می‌کند و سپس با ضربه‌ای توسط اشعه لیزر مشخص، به آنها ضربه می‌زند. این سیستم به قدری دقیق است که نه تنها می‌تواند فقط یک مگس را هدف قرار دهد؛ بلکه قادر است تنها بخشی از بدن مگس را هدف گیرد. با تغییر انرژی لیزر تابیده‌شده و درجه حرارت، محققان موفق شدند که مسیر عصب‌های مغز مگس را تغییر دهند. به‌این‌ترتیب با تغییر این پارامترها، حرکت مگس در اختیار محققان قرار گرفت و حتی توانستند آن را به رقص درآورند.
  • «ال نینو» در راه است

    به گفته هواشناسی آمریکا، پدیده ال‌نینو (El Nino) بار دیگر در حال اتفاق افتادن است. در این پدیده آب و هوایی، آب‌های اقیانوس اطلس به‌صورت غیرمعمولی گرم می‌شود و تشکیل ابرهای باران‌زای بسیاری می‌دهد که موجب شرجی‌شدن هوا نیز می‌شود. این توده هوای گرم ابتدا به سمت ارتفاعات بیشتر به طرف قطب حرکت می‌کند و سپس به مناطق استوایی برمی‌گردد. این امر منجر به تغییرات شدید آب و هوایی می‌شود که پدیده‌های مخرب و آزاردهنده‌ای را به همراه دارد. درواقع، باران‌های سنگین منجر به ایجاد سیل‌های فراوان می‌شود و کمبود غذا را در پی دارد.
  • خودروسزی سوم از اصفهان تا چابهار

    ایجاد فضایی رقابتی در صنعت خودرو یکی از آرمان‌های قدیمی منتقدان دومین صنعت بزرگ کشور بعد از نفت است. در راستای ایجاد فضایی رقابتی در صنعت خودرو و از بین بردن انحصار دو خودروساز بزرگ کشور، همواره پیشنهادهای مختلفی از خصوصی‌سازی کامل این صنعت تا از میان برداشتن تعرفه‌های واردات خودرو مطرح بوده است. اما در کنار پیشنهادهای موجود برای شکستن انحصار در تولید خودرو، ایجاد قطب سوم خودروسازی به عنوان پیشنهادی قدیمی، این روزها بار دیگر در مرکز توجه قرار گرفته است. پیشنهاد تشکیل قطب سوم خودروسازی در کنار ایران‌خودرو و سایپا را نخستین بار علی‌اکبر محرابیان، وزیر صنایع دولت دهم مطرح کرد.
  • ضیافت افطاری روزنامه دنیای اقتصاد

    ضیافت افطاری روزنامه دنیای اقتصاد یکشنبه شب هفته جاری با حضور اقتصاددانان برجسته ای چون دکتر مشایخی، دکتر محمد طبیبیان، دکتر موسی غنی نژاد، دکتر غلامعلی فرجادی، دکتر داوود دانش جعفری و تصمیم سازان اقتصادی از جمله دکتر ولی الله سیف (رئیس کل بانک مرکزی)عباس آخوندی (وزیرراه و شهرسازی) دکتر اکبر کمیجانی(قائم مقام بانک مرکزی) دکتر سعید شیرکوند (معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری) مجتبی خسر وتاج (معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت) و فعالان بخش خصوصی و سیاسی همچون محسن خلیلی، محمد رضاعارف، سید حسین هاشمی استاندار تهران، اسدالله عسگر اولادی، مصطفی کواکبیان و چهره های برجسته دانشگاهی همچون دکتر محمود سریع القلم ،غلامرضا سلامی و.
  • دینگو مارو

    محسن شریفیان یکی از راویان جدی موسیقی جنوب است که در سال‌های اخیر آثار قابل تاملی را منتشر کرده است. تازه‌ترین آلبوم این موزیسین با عنوان «دینگو مارو» پس از ۳ سال تاخیر در بازار موسیقی کشور منتشر شد. آهنگسازی و خوانندگی این اثر برعهده شریفیان بوده و بهنام شهرکی هم با این آهنگساز و خواننده همکاری داشته است. «دینگو مارو» نام یک نوع « اهل هوا» در هرمزگان است؛ موجودی نامرئی که به گمان معتقدان در انسان حلول می‌کند و در جنوب برای درمان آن مراسمی به نام «زار» بر پا می‌کنند. این آلبوم، موسیقی جنوب را با محوریت بوشهر با سبک‌ها و موسیقی دیگر ملل درآمیخته است.
  • پله: زندگی یعنی کار

    پله در سن ۱۶ سالگی ستاره فوتبال بود و در چهار مسابقه جام جهانی با به ثمر رساندن ۱۲ گل و پیروز کردن برزیل در سه مسابقه به یک اسطوره ورزشی تبدیل شد. اکنون در سن ۷۳ سالگی او به سه چیز عشق می‌ورزد: خانواده، فوتبال و مردم. کتاب پله به نام «چرا فوتبال مهم است» اخیرا به چاپ رسیده است. آلیسون بیرد، از نشریه HBR در مورد نقش رهبری ورزشی و بازاریابی در فوتبال با وی مصاحبه کرده است. شما در همه تیم‌ها ستاره بودید. آیا خودتان هم حس رهبری به آنها داشتید؟
    من هیچ‌وقت نمی‌خواستم یک رهبر باشم اما همه از گذشته من خبر دارند.
  • دکوراسیون سنتی یا مدرن؟

    انتخاب سبک چیدمان داخلی منزل اهمیت بسیار مهمی دارد و می‌توان با تغییرات کوچکی روحیه افراد را متحول کرد، بسیاری از افراد فکر می‌کنند چیدمان سنتی شور و هیجان چندانی به خانه نمی‌دهد و قدیمی بودن سبک چیدمان می‌تواند زندگی را یکنواخت کند، بنابراین به سبک‌های مدرن چیدمان روی می‌آورند، در مقابل عده‌ای دیگر هم که کلا معتقدند مدرنیته باعث افسردگی و روزمرگی می‌شود بنابراین ترجیح می‌دهند که سبک‌های سنتی و پر نقش و نگار را انتخاب کنند و نظرشان بر این است که حضور رنگ‌ها و طرح‌های زیاد و متنوع افراد را سر کیف می‌آورد، اما به‌طور کلی این نظرات بیشتر بسته به شخصیت و روحیات افراد شکل می‌گیرد و هرکس با توجه به روحیاتش با یکی از نوع چیدمان احساس بهتری دارد و عواملی مانند سن و جنسیت و منطقه زندگی هم می‌تواند تاثیر بسزایی روی این تصمیم‌گیری بگذارد.
  • ۱۰ اشتباه که چشمتان را ضعیف می‎کند

    عوامل زیادی در کم شدن دید چشم اثر می‌گذارد، اما اگر می‌خواهید مدت بیشتری دید چشم‌هایتان تغییر نکند و چشمانی سالم و زیبا داشه باشید ۱۰ کار عنوان شده در ادامه مطلب را هرگز انجام ندهید. با دانستن نکاتی ساده می‌توان از چشم‌ها در برابر خطرات محافظت کرد.
    ۱. عدم استفاده از عینک آفتابی
    برای جلوگیری از آفتاب سوختگی، همیشه از کلاه و عینک آفتابی استاندارد استفاده شود. اشعه ماورای بنفش خورشید باعث تخریب شبکیه چشم شده و ریسک آب مروارید را افزایش می‌دهد.
    طبق گفته پروفسور Vinay Aakalu در صورت عدم استفاده از عینک آفتابی خطر سرطان پوست پلک افزایش می‌یابد.
  • سـایه جنـگ بر نفـت

    ماه گذشته وقتی شبه‌نظامیان داعش شهر موصل، دومین شهر بزرگ عراق را تصرف کردند، قیمت جهانی نفت افزایش یافت و به بالاترین حد طی ۹ ماه گذشته رسید. اما با گذشت یک هفته این روند فروکش کرد. اکنون قیمت نفت حتی کمی کاهش هم یافته‌ است. اما چرا با وجود جنگی تمام عیار در یکی از اصلی‌ترین کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت جهان یعنی عراق، قیمت نفت، چنین بی‌تفاوتی نشان می‌دهد؟ نفت همواره یکی از مهم‌ترین دلایل توجه آمریکا به عراق بوده‌است. اکنون هم که این کشور درگیر جنگی تازه است، یکی از اصلی‌ترین ملاحظات و دل‌نگرانی‌های غرب درباره عراق، نه آواره‌ها و کشته‌ها و ناآرامی‌های این کشور بلکه تاثیر این ناآرامی بر قیمت جهانی نفت است.
  • خوش‌بینی به ماراتن وین

    مذاکرات هسته‌ای وین ۶ در حالی اکنون به نیمه خود رسیده که با وجود آنکه اخبار چندانی از محتوای مذاکرات به بیرون درز نکرده است با این حال اراده مستحکم دو طرف برای رسیدن به توافق، امید به موفقیت در این مذاکرات را همچنان زنده نگه داشته و فضای خوش‌بینی درباره نتیجه مذاکرات ۲۰ روزه همچنان وجود دارد. هیات‌های مذاکره‌کننده از روز چهارشنبه گذشته رایزنی‌های سخت و فشرده‌ای را آغاز کرده‌اند تا با نگارش متن توافق که به گفته منابع دیپلماتیک از روز جمعه در دستور کار طرفین قرار گرفته، دامنه اختلافات را کاهش دهند.
  • آلبوم‌ها - ۱۹ تیر ۹۳

  • ایرانگردی بهنام صفوی

    بهنام صفوی که به تازگی آخرین کنسرت خود را برگزار کرده است، ادامه تور کنسرت‌های خود را بعداز ماه رمضان از سر می‌گیرد. تور کنسرتهای وی از جزیره کیش آغاز شد و برگزاری آن توانست با استقبال خوبی مواجه شود و به همین دلیل تصمیم به ادامه تورکنسرت‌های خود گرفت و قرار است در شهرهایی همچون شهرکرد، اصفهان، بروجرد، چناران و. . . روی صحنه برود. البته این خواننده شهرهای دیگری را هم برای اجرا در نظر دارد. صفوی در این کنسرت‌ها قطعات آلبوم‌های منتشر شده‌اش را اجرا می‌کند که سهم آلبوم «فوق‌العاده» در این میان بیشتر خواهد بود.
  • روباتی برای نوشتن گزارش‌های مالی

    فناوری روبات‌ها روز به روز در حال پیشرفت است و با خبری که آسوشیتدپرس (Associated Press)، منتشر کرده این فناوری به اوج خود رسیده است. این روبات می‌تواند گزارش‌های مشخصی را به‌صورت روزانه بنویسد که آسوشیتدپرس از آن بهره می‌برد. برخی گزارش‌های آماری محاسبات زیادی داشته و با اعداد بزرگی سروکار دارند که این امر ممکن است به خطاهای فردی منجر شود. بر این اساس، روبات مزبور می‌تواند با گرفتن اطلاعات مربوطه، گزارش‌های یادشده را به‌راحتی بنویسد. به این ترتیب، به جای آنکه در هر فصل تنها ۳۰۰ گزارش آماری به‌صورت فردی انجام شود، به کمک این روبات می‌توان در هر فصل ۴ هزار و ۴۰۰ گزارش ارائه کرد.
  • بیمارستانی سیار در آسمان

    یک طراح در بارسلونا موفق به طراحی هواپیمایی به نام گیگابی (GIGAbay) شده است که به‌اندازه دو هواپیمای مسافربری ایرباس آ۳۵۰ ظرفیت دارد. این هواپیما از فیبرها و نانولوله‌های کربنی ساخته شده است که وزن کمتری دارد و در نتیجه مصرف انرژی کمتری خواهد داشت. مواد مورداستفاده در هواپیمای مزبور این امکان را فراهم می‌کند تا بتوان وزن بیشتری را نیز تحمل کرد. موتورهای هیبریدی در این هواپیما استفاده شده است که از انرژی بادی، خورشیدی و پیل‌های سوختی استفاده می‌کند و می‌تواند در پرواز هم انرژی مناسب را تولید و هم بخشی از انرژی را ذخیره کند.
  • راه کاهش تشنگی در ماه رمضان

    دکتر رضا آمری‌نیا پزشک و متخصص تغذیه ماه رمضان امسال به علت طولانی بودن روز و بالا بودن درجه هوا باعث می‌شود در طول روز بیشتر احساس تشنگی کنیم. نوشیدن آب زیاد بین غذای سحری، به امید جلوگیری از تشنگی در طول روز اشتباه است، چون باعث رقیق شدن شیره معده و در نتیجه نفخ و اختلال در هضم می‌شود. در حالی که، خوردن میوه در هنگام سحر، علاوه‌بر ایجاد مقاومت بیشتر در مقابل تشنگی، باعث رفع مشکل یبوست هم می‌شود. توصیه می‌شود جهت تامین آب لازم، از حدود یک ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از سحر، دست کم شش لیوان آب بنوشید.
  • جانمایی برای ارتفاع ۱۸۰۰ متری

    «ظهیر شکوه‌سلجوقی» مدرس دانشگاه علوم دریانوردی است و در زمینه آلودگی زیست‌محیطی دریا و آمایش سرزمین تخصص دارد. او می‌گوید: اگر ما نمی‌توانیم از فضای این منطقه برای گردشگری استفاده کنیم و اینک جلب گردشگری به‌دلیل نبود زیرساخت‌ها کار سختی است دستکم باید آن را برای آیندگان حفظ کنیم. او درباره جانمایی صنایع پتروشیمی، پالایشگاه و فولاد در ضلع شمالی منطقه آزاد چابهار توضیح می‌دهد: آنچه به عنوان مطالعات مکان‌یابی صنایع پتروشیمی چابهار انجام شده فاقد مطالعه میدانی در محل است و عملا برای «سازند»ی طراحی شده که در مکانی چون پتروشیمی اراک وجود دارد.
  • گردش در مرموز‌ترین کشور جهان

    سارا دین / دیلی تلگراف ترجمه و تلخیص:فواد شمس * زمانی، مردی از سنگاپور آرزو داشت به کره شمالی سفر کند، خود را آماده کرده بود که سرزمینی قحطی‌زده و سوخته با مردمانی غمگین ببیند. همان چیزی که در برنامه پانورامای بی‌بی‌سی قبلا دیده بود؛ اما حقیقتی که دریافت بسیار متفاوت از این تصورات بود. مردان و زنانی که در ساحل والیبال بازی می‌کردند، تصویری متفاوت از آن چیزی است که از کره شمالی نشان داده می‌شود. این یکی از صحنه‌هایی است که آرام پن گردشگر - عکاسی که به کره شمالی سفر کرده است، دیده. این عکاس که تاکنون چند بار برای سفر تفریحی به این کشور اسرارآمیز رفته است در گفت‌وگویی که با پایگاه دیلی میل داشته است از تجربه متفاوت خود در این سفر می‌گوید.
بیشتر