شماره روزنامه ۵۹۹۴
|

ویژه نامه خراسان

  • فرآیند توسعه خوشه‌های کسب و کار

    بیش از دو دهه از ایده توسعه خوشه‌های کسب و کار در دنیا می‌گذرد و می‌توان سال ۱۳۸۲ را نقطه آغازین توجه به این الگو در ایران دانست. استان خراسان رضوی هم در سال ۱۳۸۶ اقدام به پیاده‌سازی الگوی توسعه خوشه‌ای نمود. از آنجایی که طبق تعریف ارائه شده خوشه تولیدی، مجموعه‌ای از بنگاه‌های تولیدی (کالا و خدمت) که در یک محدوده جغرافیایی خاص در یک گرایش مشخصی از تولید (کالا و خدمت) فعال هستند و امکان همکاری در تکمیل فعالیت‌های تولیدی یکدیگر را دارند، اهمیت ارائه یک فرآیند پیوسته و فازبندی مراحل توسعه، نقش حیاتی در افزایش اثربخشی و کارآیی این الگو دارد.
  • الگوی توسعه خوشه‌های صنعتی

    دکتر غلامرضا سلیمانی* توسعه صنعتی از طریق توسعه خوشه‌های کسب و کار یکی از رویکردهای بدیلی است که طی دو سه دهه اخیر در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه سرلوحه کار سیاست‌گذاران توسعه صنعتی قرار گرفته است. منشاً چنین توجهی تغییر چارچوب حاکم بر کسب و کارهای صنعتی و به تبع آن برجسته شدن نقش و جایگاه صنایع کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی و صنعتی ملل مختلف می‌باشد. انعطاف‌پذیری و قدرت تطبیق صنایع کوچک و متوسط برای پاسخگویی به نیازهای در حال تغییر بازارها، از عمده‌ترین مزیت های این صنایع است. این مزیت در صورتی‌که به رفع تنگناهای موجود بر سر راه توسعه آن‌ها منجرشود، می‌تواند به ارتقاء توان رقابت‌پذیری این صنایع کمک کرده و شرایط مورد نیاز را برای حضور موفقیت‌آمیز آن‌ها در بازارهای جهانی فراهم آورد.
  • با کیفیت بالا به مصاف رقبا می‌رویم

    دنیای اقتصاد- طی مراسمی با حضور مسئولان کشوری و استانی و نیز میهمانان خارجی، موسسه آموزش کفش و مصنوعات چرمی در مشهد آغاز به کار کرد. این مدرسه با همکاری سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) و شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی، توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هفته گذشته افتتاح گردید. در همین خصوص با عیسی منصوری مدیر ملی پروژه‌های یونیدو در ایران و الکساندر آمادیو نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) در ایران، گفت‌وگو کردیم که در ادامه از نظرتان خواهد گذشت. نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) در گفت و گو با خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد در رابطه با طرح‌های این شرکت در ایران گفت: حدود ۲۰ هزار شاغل در هزار طرح تجاری ما در مشهد مشغول به کار هستند.
  • همکاری مشترک سازمان صنایع کوچک و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران

    درراستای گسترش ارتباطات علمی و فناوری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه پایدار و دانش بنیان کشور، تفاهم نامه همکاری مشترک بین معاون وزیر صنعت،معدن وتجارت و معاون وزیر علوم، تحقیقات وفناوری و تفاهم نامه همکاری مشترک بین سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران فناوری منعقد شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خوشه های صنعتی ایران، معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت در این آیین ضمن اظهار خرسندی از امضای این تفاهم نامه با اشاره به تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: رابطه صنعت و دانشگاه می تواند آینده کشور را از بعد دانش فنی و صنعتی تضمین کند.
  • رقابت‌پذیری، دماسنج موفقیت خوشه‌ها

    مهندس سیاوش وحدت* راهبرد خوشه‌های صنعتی به عنوان راهبردی موثر در شکل‌دهی توسعه صنعتی،در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه الگویی موفق برای توانمند سازی صنعتی معرفی شده‌است. در این راستا حدود بیش از دو دهه است که توسعه صنعتی مبتنی بر خوشه‌ها، مورد توجه برنامه‌ریزان در کشورهای صنعتی و در حال توسعه می‌باشد. سازمان‌های بین‌المللی همچون UNIDO,ILO و بانک جهانی نیز طرح‌های متعددی را از طریق توسعه خوشه‌های صنعتی در کشورهای مختلف اجرا و حمایت کرده‌اند. البته باید توجه داشت که که مدل توسعه خوشه‌ای برای توسعه ساختاری از کسب و کارها و صنایع مناسب است که با مشخصات و چارچوب‌های خوشه‌های صنعتی سازگار باشند.
  • طلا و جواهرات، بهترین کالاها برای جایگزینی نفت هستند

    دنیای اقتصاد- طلا و جواهر فارغ از نگاهی که به صورت سرمایه‌ای به آن می‌شود، می‌تواند به عنوان یکی از مراکز خلق و ایجاد فرصت‌های شغلی و ارزش افزوده بالا و هم‌چنین به‌عنوان یک محصول صادراتی با ارزش محسوب شود. برای تحقق این هدف از یک طرف نیاز به فراهم آوردن بسترهای تکنولوژیک به منظور فرآوری سنگ‌های قیمتی - زینتی داریم و از طرف دیگر بحث لزوم توجه بیشتر به بخش طراحی با توجه به وجود اصالت سبک طرح‌های ایرانی مطرح است که می‌تواند ارزش افزوده شایانی برای این صنعت ایجاد نماید و آینده موفقی برای صادرات صنعت طلا و جواهر ترسیم نماید.
  • نقش خوشه‌های صنعتی درافزایش رقابت پذیری صنایع

    حسین رجب پور امروزه رقابت‌پذیری و دوام آوردن در صحنه رقابت منطقه‌ای و جهانی محور توجه صاحبان صنایع است. تلاش برای رقابت‌پذیر شدن و رقابت‌پذیر ماندن مبنای اصلی تصمیم گیری‌های اقتصادی صاحبان صنایع در بازارهای رقابتی است. این در حالی است که تجمیع و خوشه یابی بعنوان یکی از شیوه‌های سازمان یابی صنعتی نقش مهمی در رقابت‌پذیری صنایع دارد. اگرچه مارشال بیش از یک قرن پیش بر اثرات جغرافیا و محیط بر فعالیت اقتصادی بنگاه‌ها تاکید کرده بود اما اثر تجمیع بر کارایی اقتصادی و رقابت پذیری کسب و کارهای اقتصادی تا مدت‌ها با بی توجهی اغلب اقتصاددانان روبرو شده بود.
  • گزارش تصویری ازاولین BDS طراحی طلا و جواهر در مشهد

    با توجه به فرهنگ غنی و پیشینه طولانی تمدن و هنر در ایران طراحی و خلاقیت در زمینه‌های گوناگون صنعتی و اقتصادی همواره جایگاه مهمی داشته است. صنعت طلا و جواهر نیز از این مهم بی‌بهره نبوده اما طراحی به صورت حرفه‌ای و آکادمیک با رویکرد مدرن و استفاده از تکنولوژی روز در ایران رشته‌ای نوظهور و رو به رشد است.
    حدودا پنج سال پیش بود که برای اولین بار دستگاه‌های مدل‌ساز سه بعدی وارد مشهد شد و به دلیل وابستگی مستقیم این دستگاه‌ها به طراحی سه بعدی و استفاده از نرم‌افزارهای مرتبط ، نیاز به تحقیق و آموزش در این باره به شدت احساس شد.
  • همکاری مشترک ایران و زیمباوه در زمینه توسعه صنایع کوچک

    مدیرعامل سازمان صنایع کوچک وشهرکهای صنعتی ایران در دیدار با وزیر بنگاه های کوچک، متوسط وتوسعه تعاونی های زیمبابوه از آغاز همکاری مشترک دو کشور در زمینه توسعه صنایع کوچک و ایجاد شهرکهای صنعتی در زیمبابوه خبرداد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خوشه های صنعتی ایران، سید محمد علی سید ابریشمی با اشاره به اینکه ۹۲ درصد صنایع کشور را صنایع کوچک تشکیل داده اند،گفت: سازمان صنایع کوچک وشهرکهای صنعتی ایران با به بهره برداری رساندن بیش از ۷۰۰ شهرک وناحیه صنعتی در زمینه توسعه صنایع کوچک و ایجاد پیوند بین واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ تجربیات خوبی کسب کرده است.
  • صادرات زعفران ایرانی به۵۳ کشور و ۵ قاره جهان

    دنیای اقتصاد - زعفران گران‌بهاترین و تنها گیاه روی زمین است که واحد اندازه‌گیری برای داد و ستد آن مثقال است. تولید زعفران در ایران به عنوان کالایی با ارزش، دارای مزیت‌های نسبی فراوان و امتیازات صادراتی منحصر به‌فردی است. همزمان با روزهای ابتدای پاییز و در فصل برداشت این محصول با غلامرضا میری ، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران به گفت و گو نشستیم که شرح آن در ادامه از نظرتان خواهد گذشت. دستاوردهای خوشه صنعتی زعفران مشهد در سال های اخیر را چطورارزیابی می کنید؟
    در این سال‌ها توانستیم ظرفیت ۴۵۰ تن بسته‌بندی را ایجاد کنیم.
بیشتر