به گزارش ایرنا، شوید کوی وزیر سابق فرهنگ روسیه که در راس یک هیات فرهنگی برای حضور این کشور به عنوان میهمان ویژه بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در ایران بسر می برد، اظهار کرد: ایران برای توسعه دیپلماسی همکاری های فرهنگی با روسیه آمادگی دارد و در دیدار با طرف های ایرانی، توسعه این روابط بین دو کشور بررسی شد.
وی امروز (سه شنبه) در گفت وگو با خبرنگار ایتارتاس در تهران ضمن اشاره به مذاکرات خود با عباس صالحی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد فرهادی وزیر علوم، پژوهش و فناوری در حاشیه آیین گشایش نمایشگاه کتاب تهران اظهار کرد: آمادگی خوبی برای توسعه روابط دوجانبه در عرصه های فرهنگی، هنری، ادبی، آموزش و علوم انسانی وجود دارد.
وی نبود مرکز فرهنگی و علوم روسیه در ایران را از موانع سر راه همکاری ها در این زمینه برشمرد و گفت: کمبود امکانات و اساتید برای آموزش زبان روسی در ایران و جود دارد و وزارت خانه های مسئول در دو کشور باید در این زمینه اقدام های زیادی انجام دهند.
وزیر فرهنگ سابق روسیه در مورد علاقه ناشران روسی و ایرانی به آثار ادبی دو کشور گفت: ایرانی ها و روسی ها آشنایی کافی از ادبیات دو کشور ندارند که باید این نقیصه برطرف شود.
شوید کوی یک عرصه مهم دیگر همکاری های بین کشوری را ایجاد و گسترش ارتباط بین نسل جوان دو کشور بویژه در عرصه سینما خواند و گفت که سینمای ایران توانسته با موفقیت در جهان شهره شود.
وی در پایان گفت: سینمای روسیه در ایران زیاد شناخته شده نیست و این مساله یکی از مسائل مورد گفت وگو با مقام های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.
روسیه به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در یک غرفه ۳۰۰ متربعی در سرای ملل شهر نمایشگاهی آفتاب، افزون بر ارائه ۱۲۰۰ عنوان کتاب، برنامه های ویژه ای را با هدف شناخت متقابل دو ملت اجرا می کند.
همچنین حدود 70 برنامه فرهنگی از طرف روسیه در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تدارک دیده شده است که در مجموعه ای به نام «کتاب های روسیه» برگزار می شود.
جمهوری اسلامی نیز سال ۲۰۱۵ با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب مسکو شرکت کرد و غرفه ایران هم شاهد حضور و استقبال بازدیدکنندگان از برنامه های مختلف فرهنگی، هنری، موسیقی، نمایشی و آثار هنرمندان ایرانی بود.
نمایشگاه کتاب تهران از امروز (سه شنبه) در مجموعه شهر نمایشگاهی آفتاب روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) آغاز شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.