یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

صف‌نشینی مجدد در گروه خودرو
دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۹۵ واحدی (معادل ۲۵/ ۰ درصد) مواجه شد. در ۱۴ روز معاملاتی گذشته، ۳۰ درصد از ارزش کل معاملات بازار در اختیار صنعت خودرو بوده که این موضوع به توجه ویژه معامله‌گران به این گروه اشاره دارد. روز گذشته نیز همراه با افت قیمت نمادهای خودرویی در ابتدای معاملات، دیگر نمادها نیز در مدار منفی قرار داشتند (تداوم لیدرمحوری خودرو). در ادامه اما، بازگشایی نماد «ورنا» فضای خودرویی‌ها را دگرگون ساخت. این نماد با تعدیل مثبت سنگین سودآوری (ناشی از شناسایی سود غیرعملیاتی) با رشد ۳۹ درصدی قیمت در روز گذشته مواجه شد. سایر سهام بازار نیز با رشد قیمت خودرویی‌ها از کف قیمتی ابتدای معاملات فاصله گرفتند، در این میان اما، تلاش برای شرکت در کورس هیجان خرید سهام خودرویی فشار فروش را در دیگر نمادها نگه داشت.

بازار ارز

تردید در مسیر ارز
دیروز هر دلار آمریکا با افت ۵ تومانی به نرخ ۳۴۷۵ تومان معامله شد. کاهش نرخ حواله درهم و پایین تر بودن نرخ دلار در مناطق مرزی عامل فشار بر دلار هستند. با توجه به رابطه ثابت میان نرخ درهم و دلار در بازار ارز کشورمان، با کاهش نرخ حواله درهم، نرخ دلار نیز کاهش می‌یابد. همچنین در روزهای اخیر نرخ ارز در مناطق سلیمانیه و مشهد پایین تر بود که با کاهش تقاضای آربیتراژی عامل دیگر فشار بر نرخ دلار است. با این وجود ارزش بالای دلار در سطح بین‌المللی و عدم افت ارزش ریال متناسب با آن، عامل حمایت از نرخ دلار است. علاوه بر این در سال‌های اخیر ارزش ریال هماهنگ با نرخ تورم تعدیل نشده است. در این شرایط با وجود انتظار برای یکسان‌سازی نرخ در ماه‌های آتی، حمایت این عوامل بنیادین چشم انداز کاهشی نرخ ارز را کمرنگ کرده است.

بازار سکه

حرکت سکه با اونس
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۸ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و یک هزار تومان معامله شد. با وجود افت نرخ دلار، رشد اونس طلای جهانی قیمت سکه را با خود همراه کرد. در شرایط کنونی افت بازارهای سهام جهانی و تصویر نگران‌کننده اقتصاد جهانی که در نشست گروه ۲۰ نیز بر آن تاکید شد، عامل حمایت از اونس است. تقاضای محافظه کارانه قیمت اونس را از ابتدای سال میلادی با نزدیک به ۱۵ درصد رشد همراه کرده است. افزایش اطمینان معامله‌گران سکه نسبت به اونس جهانی حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) را اندکی تخلیه کرد. با این حال، روند مبهم نرخ دلار و عدم اطمینان معامله‌گران نسبت به اونس تداوم حباب منفی سکه را برای ۲ ماه رقم زده است.

بازار طلای جهانی

حمایت تقاضای محافظه کارانه از اونس
دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۳۰ دلار معامله شد. افت بازارهای سهام عامل حمایت از اونس شد؛ دیروز شاخص بازار سهام چین به کمترین سطح در یک ماه گذشته رسید و نزدیک به کف نوامبر ۲۰۱۴ باقی ماند. بازارهای سهام اروپا نیز با افت همراه شدند؛ بنابراین حرکت معامله‌گران به سمت دارایی‌های امن رقم خورد. در نشست گروه ۲۰ نیز بر چشم انداز نگران‌کننده اقتصاد جهانی تاکید شد. امری که می‌تواند حمایت از اونس را رقم بزند. با این وجود رشد شاخص دلار با چشم انداز تشدید سیاست‌های انبساطی اروپا رقم خورده است؛ در این خصوص نرخ تورم حوزه اروپا در ماه فوریه به کمترین میزان در یک سال گذشته رسیده است. این عامل در کنار احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا (با آمارهای مناسب اقتصادی این کشور) با تقویت شاخص دلار می‌توانند بر اونس فشار آورند.

بازار اوراق مسکن

تداوم روند نزولی «تسه»ها
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۲ (تسه۹۲۱۲) با افت ۱/ ۰ درصدی به قیمت ۸۱ هزار و ۱۳۱ تومان معامله شدند. شاهد تداوم افت قیمت «تسه»ها برای مقاومت در مقابل نرخ سود بالا هستیم. میانگین قیمت اوراق جدید ۸۶ هزار و ۶۲۵ تومان است و نرخ سود ۴/ ۲۳ درصد است. روز گذشته مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی نیز با توجه به بالا بودن نرخ سود و کاهش سایر نرخ‌های سود بانکی اعلام کرد کاهش نرخ سود وام مسکن نیز مورد بررسی است. با این وجود تقویت قدرت خرید متقاضیان با افزایش سقف وام، با وجود بالا بودن نرخ سود بخشی از نیاز خفته مسکن را به تقاضا تبدیل کرده است. همچنین ثبات نسبی قیمت مسکن نیز به دلیل رکود بیش از دو سال این بخش، جذابیت مسکن را در شرایط کنونی به وجود آورده است. امری که همچنان از «تسه»ها حمایت می‌کند.

بازار نفت

انعکاس خوش‌بینی در نفت
دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۷/ ۳۲ دلار معامله شد. روز گذشته نفت نوسانات اندکی داشت. سیگنال‌های کاهش تولیدات آمریکا و احتمال توافق میان صادرکنندگان بزرگ نفتی عوامل حمایت از نفت هستند. تعداد دکل‌های نفتی آمریکا با دهمین افت هفتگی به کمترین میزان از دسامبر ۲۰۰۹ رسید. سطح تولیدات نفت این کشور نیز طبق گزارش EIA (اداره اطلاعات انرژی) پنجمین هفته افت را ثبت کرد. چشم انداز کاهش تولیدات نفت آمریکا با فشار قیمت‌های پایین تقویت شده است. اما همچنان مازاد عرضه یک تا دو میلیون بشکه در روز، افزایش صادرات نفت ایران و سطح بالای تولیدات عربستان و روسیه در کنار کاهش شتاب رشد تقاضای نفت بر فشار عوامل بنیادین بر نفت تاکید دارد. با این حال، خوش بینی‌های موجود، موجب شده معاملات اختیار خرید (option) در جهت صعودی به بیشترین میزان از نوامبر برسد.