یک کارگزار بورس کالا در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه طرح تشویقی برای عرضه محصولات کشاورزی می‌تواند موثر باشد، خاطرنشان کرد: ۸ تن از کارگزاران فعال در عرصه محصولات کشاورزی طرحی را جهت عرضه محصولات وارداتی با ۱۰ درصد سود بازرگانی (به جای ۲۰ درصد سود) به بورس کالا ارائه کرده‌اند که اگر این طرح مورد پذیرش مسوولان قرار گیرد، می‌تواند به صورت مقطعی در عرضه‌ها تاثیرگذار باشد. محمدرضا گرامی پور، با بیان اینکه بحران‌های قیمتی در سال ۹۱ باعث افت شدید عرضه محصولاتی نظیر گندم در بورس کالا شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه در سال گذشته قیمت‌های تضمینی دولتی برای گندم بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی این محصول بود (حدود ۳۴۰ تومان) این امر باعث شد عرضه آنچنانی در خصوص گندم در بورس کالا نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: هر چند سال گذشته یکسری از شبه دولتی‌ها و تعاونی‌های روستایی و بازرگانی دولتی مقداری مازاد گندم داشتند و آن را در بورس کالا عرضه کردند، اما حجم زیادی از گندم توسط بخش خصوصی خریداری شد.

وی با بیان اینکه در ماه‌های آبان و آذر سال ۹۱ اتاق پایاپای درخواست هیچ کارگزاری را برای عرضه گندم نپذیرفت، گفت: ترس بورس برای افزایش نرخ گندم باعث شد هیچ کالایی پذیرش نشود. گرامی پور افزود: عوامل سختگیرانه برای کشاورزان و دامداران نظیر گرفتن کد اقتصادی سازمان امور مالیاتی و ضمانت نامه و نوسانات بازار از موضوعاتی هستند که در عرضه محصولات کشاورزی در بورس مشکل ایجاد می‌کنند.

گرامی پور افزود: اگر امسال هم نقل و انتقالات مانند سال گذشته باشد قطعا با مشکل مواجه می‌شویم، اما اگر طرح بهره‌وری کشاورزی اجرا شود می‌توان به رونق عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا امیدوار بود.

وی با بیان اینکه طرح تشویقی برای عرضه محصولات کشاورزی می‌تواند موثر باشد، خاطرنشان کرد: ۸ تن از کارگزاران فعال در عرصه محصولات کشاورزی طرحی را جهت عرضه محصولات کشاورزی وارداتی با ۱۰ درصد سود بازرگانی به بورس کالا ارائه کرده‌اند که می‌تواند به صورت مقطعی در عرضه‌ها تاثیر گذار باشد.

گرامی پور در خاتمه گفت: با اجرای این طرح اگر به عنوان مثال ۵۰ هزار تن برنج از گمرک ترخیص شود مقصدش مشخص خواهد بود و دیگر بازار سیاه و کمبودی به‌وجود نمی‌آید.