گروه نفت و پتروشیمی- بهاره رادمنش: در روزهای اخیر بازارهای جهانی نفت نوسانات شدیدی را تجربه کردند. نفت دبلیو تی‌ای آمریکا روزپنج‌شنبه بعد از ۶ روز کاهش مداوم قیمت با انتشار آمار کاهش تقاضا برای مزایای بیکاری و افزایش سرعت رشد اقتصادی این کشور، با افزایش نرخ مواجه شد. نفت برنت دریای شمال نیز در این روز به دلیل انتشار اخبار مثبت اقتصادی و احتمال افزایش تقاضا به کانال ۱۰۹ دلار بازگشت ولی این افزایش نرخ دوامی نداشت و با شروع معاملات روز جمعه بازارهای جهانی نفت، به دلیل خوش‌بینی گروه ۱+۵ نسبت به حل مساله هسته‌ای ایران و بازتاب گسترده رسانه‌ای دیدار وزیران امورخارجه این کشورها با وزیر امور خارجه ایران در مسیر کاهشی قرار گرفت. از سوی دیگر کاهش احتمال حمله به سوریه نیز طی این هفته در کاهش قیمت‌ها بی‌تاثیر نبود. به گزارش خبرگزاری رویترز، با توجه به ارزیابی مثبت طرفین از گفت‌وگوی وزیران خارجه ۱+۵ با وزیر امورخارجه ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل و باز شدن پنجره فرصت برای حل و فصل مسالمت‌آمیز هسته‌ای ایران، لغو یا کاهش تحریم‌های نفتی ایران دور از انتظار نیست.

از سوی دیگر، تحلیلگران معتقدند با بازگشت میزان صادرات نفت ایران به ظرفیت پیش از تحریم‌ها با توجه به کافی بودن میزان عرضه در جهان قیمت نفت در بازارهای بین‌المللی تا بیست دلار کاهش یابد، هرچند گمان می‌رود عربستان سعودی برای جلوگیری از کاهش بیش از اندازه قیمت نفت در میزان صادرات خود تجدیدنظر کند.

به گزارش بلومبرگ، با اعلام توافق اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل در مورد قطعنامه جدید این شورا مبنی بر نابودی سلاح‌های شیمیایی، نفت آمریکا برای سومین هفته متوالی با کاهش قیمت مواجه شد و با ۶۱ سنت کاهش به ۴۲/۱۰۲ دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت نیز با ۴۵ سنت کاهش به کانال ۱۰۸ دلار بازگشت. قراردادهای آتی نفت نیز با ۶/۰ درصد کاهش مواجه شدند. این قراردادها با ۲ درصد کاهش طی هفته جاری بیشترین کاهش هفتگی خود را نسبت به چهار ماه گذشته تجربه کردند. به گفته تحلیلگران بازار انرژی گفت‌وگوی جهانی پیرامون بحران سوریه در روزهای پیش رو مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر بازار نفت خواهد بود.

بازارهای آتی نیز روز گذشته با کاهش نرخ روبه‌رو شدند، به طوری که نفت آمریکا تحویل نوامبر در بورس نیویورک با ۵۶ سنت کاهش به قیمت ۴۴/۱۰۲ دلار در هربشکه معامله شد. نفت برنت دریای شمال نیز با ۳۵ سنت کاهش به قیمت ۸۶/۱۰۸ دلار در هربشکه رسید.

نفت اوپک با انتشار اخباری از تناسب عرضه و تقاضای جهانی نفت و همچنین اعلام آمادگی عربستان برای تامین هرگونه کمبود در جهان با ۱۹ سنت کاهش به ۳۴/۱۰۶ دلار در هر بشکه رسید.