بورس در انتظار سیاست جدید

دنیای اقتصاد- محدودیت‌های بازار سرمایه که در ۲۰ روز گذشته آثار نسبی بر عملکرد بورس از خود بر جای گذاشته، به‌نظر می‌رسد دیگر مورد اقبال فعالان بازار نیست. در این میان آمار منتشر شده توسط بورس نشان‌دهنده این امر است که سیاست‌های مذکور اگرچه منجر به کاهش ۹ درصدی متوسط ارزش روزانه معاملات خرد شده، با این حال توانسته تعداد نمادهای دارای صف فروش را نیز به میزان ۵۲ درصد با افت روبه‌رو کند. با این حال، اما فعالان بازار به جد خواهان توقف این محدودیت‌ها هستند. جنب پل حافظ

بورس در انتظار کاهش محدودیت‌ها

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران در دومین هفته از اسفندماه همچنان کارنامه‌ای منفی از خود به جای گذاشت.

در هفته گذشته بازار سرمایه به دلیل تداوم محدودیت‌های فروش و همچنین جو سنتی آخرین ماه سال که در آن بیشتر نگاه معامله‌گران به فروش سهام و محدودیت‌های نقدینگی است همچنان با جریان کاهشی مواجه بود؛ به گونه‌ای که شاخص کل بورس اوراق بهادار با ۶۸/۱ درصد افت در کل هفته با رقم هزار و ۳۳۸ واحد مواجه شد. اکثر کارشناسان در کنار شرایط سنتی اسفند‌ماه بر شرایط نامناسب رخ داده ناشی از اجرای محدودیت فروش در بازار تاکید دارند. تداوم کاهش شاخص در کنار عدم انگیزه معامله‌گران برای خرید و اخلال اساسی در فرآیند کشف قیمت عادلانه سهام موجب شده است تا همچنان بازار در انتظار رفع محدودیت‌ها از خریدهای گسترده خودداری کند. در همین حال با حاکمیت جو فروش روزانه سهام از سوی معامله‌گران حقیقی اکثر معامله‌گران حقیقی به صورت مداوم به فروش سهام اقدام می‌کنند. نگاهی به وضعیت سهام معامله‌گران حقیقی و حقوقی نشان از تداوم فروش فعالان حقیقی دارد. سهم معامله‌گران حقیقی از کل معاملات در روزهای دوازدهم و سیزدهم هفته گذشته به ترتیب ۵۳/۵۸ و ۲۷/۶۸ درصد بوده است؛ هر‌چند بخشی از فروش بیشتر به فعالیت معامله‌گران حقیقی در کل معاملات بازار باز می‌گردد، اما نشانه‌های نگران‌کننده‌ای از احتمال خروج دایمی معامله‌گران حقیقی در سایه فروش‌های روزانه ۵۰ هزار عددی این افراد به چشم می‌خورد. از دیدگاه کارشناسان در صورتی که معاملات به مسیر عادی بازنگردد امکان تداوم ضعف بازار ادامه دارد؛ هر‌چند به لحاظ سنتی در حالی که ۹ روز کاری به پایان سال باقی مانده است بازار در هفته آخر اسفندماه و هفته‌های اول فروردین شرایط بهتری را می‌تواند تجربه کند. در همین حال بازار با خبرهای اولیه در مورد احتمال کاهش محدودیت‌ها از طریق افزایش میزان فروش روزانه از ۲ درصد کنونی حجم مبنا یا ۵۰ هزار سهم به ۵ درصد حجم مبنا به گوش می‌رسد که می‌تواند گامی در مسیر کاهش محدودیت‌ها باشد. نکته جالب توجه این است که بخش عمده مشکلات در بازار سرمایه همچنان نمادهای بورسی است که با حجم مبنا و دامنه نوسان ۴ درصدی مواجه هستند و نمادهای فرابورسی بدون حجم مبنا و دامنه نوسان ۵ درصدی وضعیت به مراتب بهتری نسبت به شرکت‌های بورسی دارند. در کنار تحولات درون بازار در تحولات سیاسی مهم، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شنبه شب به‌منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات کشورمان وارد تهران می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شب شنبه در پاسخ به دعوت محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان وارد تهران می‌شود. اشتون قرار است روز یکشنبه با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود و حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان دیدار و گفت‌وگو کند.

در همین حال مذاکرات فشرده کارشناسان ایران و ۱+۵ از روز چهارشنبه گذشته شروع شد.

در این مذاکرات روند اجرایی رسیدن به توافق جامع مورد توجه است. در کنار مسایل سیاسی در حوزه اقتصادی معامله‌گران در حالی که به سوی پایان سال ۱۳۹۲می روند جریان پر رنگی از احتمال افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در اقتصاد کشور به چشم می‌خورد که ناشی از تغییرات اخیر و آتی حامل‌های انرژی و همچنین افزایش قریب‌الوقوع نرخ مالیات بر ارزش افزوده است. با افزایش ۲۵درصدی قیمت برق و همچنین افزایش ۲۰درصدی قیمت آب، بهای تمام شده تولید کالا در اکثر شرکت‌ها افزایش خواهد یافت که در این شرایط اگر احتمال افزایش ۷۱درصدی قیمت حامل‌های انرژی در قالب بودجه سال آینده را نیز اضافه کنیم شرایط دشواری رخ می‌دهد که در حال حاضر به عنوان نمونه در صنعت خودرو با فرض افزایش ۲۵درصدی بهای برق به رشد ۲ درصدی بهای تمام شده منجر شده است.

در بازار چه خبر بود؟

روز چهارشنبه بازار مثبت بود، به طوری که افت قیمت‌ها در چهار روز ابتدای هفته موجب شد تا ارزندگی قیمت‌ها و حرکت برخی از معامله‌گران حقوقی در جابه‌جا‌یی بعضی بلوک‌های سهام به رشد شاخص و ارزش معاملات منجر شود. در روز چهارشنبه ده بلوک در مجموع به تعداد ۱۷۹میلیون سهم و ارزش ۱۷۶میلیارد تومان در بازار سهام میان معامله‌گران حقوقی جابه‌جا‌ شد که بیشتر این بلوک‌ها در قالب فعالیت معامله‌گران در آخرین روزهای سال مالی جهت شناسایی سود مبادله شده است. ارزش بالای این بلوک‌ها منجر شد تا ارزش معاملات بورس اوراق بهادار و فرابورس در مجموع روز چهارشنبه به بیش از ۵۳۲میلیارد تومان برسد.

در بازار روز چهارشنبه بازگشایی نماد هلدینگ نفت و گاز پارسیان به بحث‌های میان معامله‌گران منجر شد، در حالی که این نماد در نرخ ۱۱هزار و ۷۶۶ریال در آخرین روز قبل از مجمع معامله شده بود و سیستم بورس نرخ ۱۰هزار و ۶۱۹ریال را برای توقف این نماد در نظر گرفته و افت را براساس این نرخ تعادلی محاسبه کرد؛ امری که با توجه به عدم تعلق سود به حق‌تقدم‌ها صورت گرفته است. در گروه پتروشیمی اعلام رسمی عرضه مجدد بلوک ۱۷درصدی هلدینگ خلیج فارس در آخرین روز کاری سال ۱۳۹۲ شانس معامله این بلوک را افزایش داده است. احتمال می‌رود این امر به دلیل لزوم شناسایی درآمد فروش این هلدینگ توسط خصوصی‌سازی در سال ۹۲ صورت گرفته باشد. در گروه پتروشیمی معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: اگرچه نرخ ۱۳ سنت برای خوراک گازی واحدهای پتروشیمی تصویب شد، اما این واحدها از سوخت گاز با نرخی پایین‌تر بهره‌مند می‌شوند و به نظر من متوسط این دو نرخ بیشتر از ۱۰ یا ۱۱ سنت نخواهد شد.

بررسی آماری نشان می‌دهد در حال حاضر نسبت سوخت به خوراک در پتروشیمی‌های گازی رقم‌های متفاوتی را نشان می‌دهد. این رقم در پتروشیمی‌های تولید‌کننده اوره و آمونیاک پردیس ۲۵درصد، کرمانشاه ۴۲درصد، خراسان ۵۱درصد و شیراز ۶۱درصد است. در میان پتروشیمی‌های متانولی نیز سهم سوخت در زاگرس ۱۰درصد و فن‌آوران ۲۹درصد است که همین امر موجب تفاوت قیمت خوراک در هر یک از این مجتمع‌ها است؛ به وِیژه آنکه بهای خوراک مصرفی در هر متر‌مکعب ۳هزار و ۴۴۵ ریال و بهای سوخت از ۷۹۵ ریال تا ۱۰۰۴ریال در پتروشیمی خراسان لحاظ شده‌اند. در بازار چهارشنبه خارک آماده بازگشایی شد که خریداران و فروشندگان در مورد قیمت به توافق نرسیدند.

در گروه بانکی، به گفته مدیرعامل بانک تجارت با تصویب سهامداران در مجمع فوق‌العاده، سرمایه بانک تجارت بیش از ۱۶۱ درصد افزایش خواهد یافت. در این گروه بانک سینا نیز پس از بانک صادرات از تصمیم خود برای فروش نیروگاه زیر‌مجموعه رونمایی کرد.

روز چهارشنبه همچنین بانک ملت با معاملات پر حجمی مواجه شد، ارزندگی سهام این بانک در بازگشایی موجب شد تا به‌‌رغم عرضه‌های سنگین برخی معامله‌گران حقوقی از جمله عمران توسعه رضوی این نماد با استقبال مواجه باشد.

بانک صادرات نیز سود هر سهم خود برای سال ۹۳ را مبلغ ۱۵۱ ریال به ازای هر سهم اعلام کرده که نسبت به سود ۱۱۲ ریالی سال ۹۲ با رشد ۳۵ درصدی روبه‌رو شده است. در گروه کانی غیر‌فلزی فرآورده‌های نسوز پارس در حالی با روند کاهشی روبه‌رو است که اختلاف میان سهامداران عمده سابق و خریدار جدید این شرکت موجب کاهش شدید فعالیت شرکت شده است. شرکت احیا سپاهان در ابتدای سال به واگذاری سهام خود در نسوز پارس به گروه سرمایه‌گذاری شیرکوه براساس مبایعه‌نامه اقدام کرد که این انتقال به صورت رسمی در بورس به ثبت نرسیده است. این امر موجب شده تا شرکت دچار بلاتکلیفی شده و میزان خرید مواد اولیه و تامین مالی شرکت که ۷۰درصد مواد اولیه آن از خارج وارد می‌شود دچار رکود شود؛ امری که انتظار می‌رود به تعطیلی شرکت در چند ماه آینده منجر شود. مهندس حیدرپور مدیرعامل شرکت در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» تاکید کرد به دلیل نیاز شرکت به ۴۰میلیارد تومان سرمایه در گردش و عدم تامین آن از منابع داخلی و عدم پرداخت وام به شرکت به دلیل آنکه شرکت مشمول ماده ۱۴۱قانون تجارت است تولید شرکت به زیرنقطه سر به سر رسیده و به زودی فعالیت شرکت متوقف خواهد شد.

در گروه خودرویی نماد ایران خودرو در شرایطی روز چهارشنبه متوقف شد که این شرکت با احتمال تعدیل منفی برای سال ۹۲ و اعلام سود برای سال ۹۳مواجه است. در همین حال زیر مجموعه‌های ایران خودرو برای کاهش زیان‌های خود به جابه‌جا‌یی بلوک‌های بانک پارسیان در زیر‌مجموعه اقدام کرده‌اند.

در گروه فلزی ذوب‌آهن اصفهان با رشد ۱۲درصدی سود سال آینده خود را اعلام کرده است.

در گروه تصفیه نفت با انتشار گزارش پیش‌بینی سود شرکت نفت سپاهان احتمال عرضه این نماد در دو هفته باقی مانده تا پایان سال جاری افزایش یافته است. در این گروه نفت بهران نیز به دلیل آماده نبودن گزارش افزایش سرمایه نتوانست مجمع افزایش سرمایه ۶۰درصدی خود را به انجام برساند. در گروه سرمایه‌گذاری نیز سرمایه‌گذاری بهمن با تقسیم سود ۴۰۰ریالی مجمع سالانه خود را به پایان رساند. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن شاخص کل ۳۷۵ واحد رشد کرد و به ۷۸هزار و ۴۴۷ واحد رسید. با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات با رشد ۳۴۵درصدی به ۲هزار و ۷۲۱میلیارد تومان رسید و شمار خریداران نیز با ۱/۴ درصد کاهش به ۷۹هزار و ۶۰۵ نفر بالغ شد. بازدهی بازار نیز با افت ۶۸/۱ درصدی در هفته گذشته به ۲/۱۰۶ درصد از ابتدای سال رسید.