دستورالعمل صدور جواز تاسیس برای 10 رشته

شاتا: معاونت برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، دستورالعمل صدور جواز تاسیس برای رشته فعالیت‌های خاص صنعتی و معدنی را در قالب ۱۰ رشته مشخص و ابلاغ کرد. تولید بالگرد و هواپیمای مسافربری، تولید شناورهای با ظرفیت بالای ۵هزار تن، خودروهای سواری و تجاری، صنایع معدنی شامل زنجیره فولاد از کنسانتره سنگ آهن تا نورد، آلومینیوم از آلومینا تا شمش آلومینیوم، سرب و روی از فرآوری خاک تا شمش آنها، مس از کنسانتره تا مس کاتد، طلا از فرآوری خاک تا شمش، پالایشگاه نفت و صنایع بالادستی پتروشیمی، ۱۰ رشته صنعتی و معدنی هستند که دستورالعمل صدور جواز تاسیس برای آنها صادر شده است. براساس این ابلاغیه، واحدهای فرآوری مواد معدنی موضوع ماده ۹۰ آیین‌نامه اجرایی قانون معادن مشمول این دستورالعمل نبوده و امور مربوط به آنها توسط معاونت امور معادن و صنایع معدنی صورت می‌گیرد.

این گزارش حاکی است، این اقدام با توجه به کشوری بودن برخی از فعالیت‌های صنعتی و معدنی و ضرورت درنظر گرفتن سیاست‌های یکپارچه در بهره‌برداری از مزیت‌های نسبی اعم از منابع طبیعی مانند معادن، نفت و گاز و زیرساخت‌های مرتبط، بازار داخلی و صادراتی که جنبه منطقه‌ای و استانی نداشته و تصمیم ناهماهنگ می‌تواند موجب اتلاف منابع سرمایه‌گذاران و ایجاد عدم توازن در زنجیره تولید شود صورت گرفته است.

براساس این ابلاغیه، از این پس جواز تاسیس و تمدید مجوز این‌گونه طرح‌های صنعتی و معدنی براساس ضوابط صادره، توسط معاونت طرح و برنامه و پروانه‌های بهره‌برداری توسط معاونت امور معادن و صنایع معدنی و امور صنایع وزارت متبوع بنا به مورد صادر می‌شود.

در این ابلاغیه آمده است: صدور جواز تاسیس و تمدید آن منوط به احراز شرایط و ارائه مدارک و مستندات عمومی و خاص رشته‌ای بوده و اصلاح جواز تاسیس و مجوز توسعه نیز در چارچوب ضوابط همین دستورالعمل انجام می‌شود. همچنین پس از صدور جواز تاسیس طرح و پروانه بهره‌برداری در ستاد وزارت متبوع، کلیه اقدامات اجرایی مشابه سایر طرح‌های سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها انجام می‌گیرد. علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به پورتال وزارت صنعت، معدن وتجارت مراجعه کنند.