گروه بورس - حمید محمدی: شاخص کل بورس تهران در ادامه روند نزولی روزهای اخیر خود، روز دوشنبه ۴۳۸ واحد دیگر افت را تجربه کرد و در رقم ۷۲۳۳۹ واحدی آرام گرفت. نمادهای «فارس» با ۳۱۸ واحد، «اخابر» ۱۵ و فملی با ۱۱ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر افت ۴۳۸ واحدی شاخص کل طی معاملات دیروز بر جای گذاشتند. در مقابل «وبصادر» با ۱۰، «ونوین» با ۵ و «پاکشو» با ۴ واحد بیشترین تلاش را برای جلوگیری از افت بیشتر شاخص‌کل انجام دادند. فرابورس نیز با ۳ واحد نزول به رقم ۸۰۶ واحدی تنزل پیدا کرد. ارزش معاملات روز دوشنبه با احتساب معاملات بلوکی به رقم ۱۶۶ میلیارد تومان در بورس و ۱۶۰ میلیارد تومان در فرابورس رسید که در این روزهای بازار سرمایه کشور ارزش معامله خوبی محسوب می‌شود. فقط ۴ روز مثبت در ۵ هفته اخیر

شاخص کل بورس تهران در حالی طی پنج هفته اخیر افت ۲۶۵۸ واحدی را تجربه کرده است که دوشنبه ۵ هفته پیش در مرز ۷۵ هزار واحدی قرار داشت. روند نزولی ۵ هفته‌ای بورس تهران در حالی رقم می‌خورد که در این مدت تنها ۴ روز مثبت برای شاخص کل بورس تهران ثبت شده است.

دیروز به مناسبت هفته دولت رئیس «سازمان»در دیداری با اصحاب رسانه به پتانسیل بالای بازار سرمایه اشاره و درخصوص چند گروه بورسی، اخباری را اعلام کرد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها در سال ۹۲ را منتفی دانست و باز شدن نمادهای پالایشگاهی را منوط به تعیین تکلیف موضوع کیفی‌سازی برای سال ۹۳ دانست.

وی به تصویب قیمت گاز در بودجه ۹۳ اشاره کرد و گفت: در جلساتی که با رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، پیشنهادهایی برای ثبات بازار سرمایه به مجلس داده‌ایم تا با تعیین و تصویب فرمول ثابت در بودجه، قیمت گاز مصرفی واحدهای پتروشیمی با شفافیت بیشتری اعلام شود. علی صالح‌آبادی با ابراز امیدواری درخصوص نرخ اوره عنوان کرد: امیدواریم قیمت مناسبی برای اوره تعیین شود که بتواند روی سود شرکت‌های پتروشیمی اثر مثبت بگذارد.

آمارهای مثبت اقتصادی و صنعتی در روزهای منفی بورس

از ابتدای سال تا اواسط دی ماه ۹۲ در روزهایی که بورس تهران رکوردهای خود را یکی پس از دیگری ثبت می‌کرد، صنعت کشور در رکود و رخوت ناشی از تحریم‌ها و مشکلات داخلی به سر می‌برد و اغلب کارشناسان مراتب نگرانی خود را از افزایش قیمت‌ها اعلام می‌کردند. به هر ترتیب بورس تهران رکورد بازدهی خود را در سال ۹۲ ثبت کرد که همسو با رشد صنعت و اقتصاد در کشور نبود.

اصلاح قیمت سهام شرکت‌ها در بورس تهران حدود هشت ماه است ادامه دارد و در این مدت بسیاری از سهم‌ها کاهش قیمت‌های آن چنانی را تجربه کرده‌اند. P/E در بازار سرمایه کشور در ابتدای سال ۱/۷ بود که با اصلاح قیمت‌ها در حال حاضر ۵/۵ است که پایین تر از متوسط ۲۰ ساله P/E بازار سرمایه است. طبق آمار بانک مرکزی، نرخ رشد صنعتی در سه ماه اول سال ۹۲، منفی

۷ درصد است، در حالی که این رقم در سه ماه پایانی سال ۹۲، مثبت ۸/۰درصد اعلام شده بود. نرخ رشد اقتصادی در پایان سال ۹۲، منفی ۱/۱درصد اعلام شده در حالی که معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور از پیش بینی مثبت یک درصدی نرخ رشد اقتصادی در شهریور ۹۳ خبر داد. نوبخت پیش‌بینی رشد اقتصادی در پایان سال ۹۳ را مثبت ۲ درصد اعلام کرد. به این ترتیب و با توجه به مولفه‌ها و آمارهای مثبت اقتصادی در کنار روند نزولی که بورس تهران در پیش گرفته است، به نظر می‌رسد اصلاح قیمت‌ها در سال ۹۳ همچون افزایش هیجانی قیمت‌ها در سال ۹۲ در حال انجام است و سطح ارزندگی بازار با توجه به آمارهای مثبت اقتصادی و صنعتی در کنار افت محسوس P/E بورس تهران به سطحی رسیده باشد که نقدینگی پارک شده بیرون از بازار سرمایه را به خود جذب کند؛ البته حقوقی‌های بازار سرمایه در حال حاضر با توجه به ریسک‌های مهم چون مذاکرات هسته‌ای و مسائل سیاسی منطقه‌ای ترجیح می‌دهند بیشتر به نظاره معاملات کسل‌کننده و کم‌حجم این روزهای بورس تهران بنشینند.

دیروز شاهد عرضه اولیه شرکت سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود (سهامی عام) در بازار اول فرابورس بودیم. ۲۰ میلیون از سهام سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود در نماد «ثرود» که معادل

۱۰ درصد از این شرکت است، عرضه شد. از تعداد سهام قابل عرضه «ثرود» تعداد ۱۰ میلیون سهم جهت عرضه به ایستگاه‌های کاری معمولی کارگزاران در فرآیند کشف قیمت در نظر گرفته شد. تعداد سهام در نظر گرفته شده برای کاربران برخط به ازای هر کاربر تنها ۵۰۰ سهم بود که با احتساب ۳۱۰۰ ریال به ازای هر سهم، تنها به

۱۵۵ هزار تومان نقدینگی احتیاج داشت. عرضه بسیار محدود سهام «ثرود» برای کاربران برخط تا حد زیادی از جذابیت این عرضه اولیه کاست.

امروز همراه با عرضه اولیه «ثرود»، جو مثبتی در گروه انبوه‌سازی ایجاد شد؛ به‌طوری که بیشتر نمادهای این گروه در درصدهای مثبت بسته شدند و در نمادهای «ثشرق»، «وآذر»، «ثفارس» و «آ‌س‌پ» صف خرید ایجاد شد.

در گروه خودرو که اغلب نمادهای آن در پایان معاملات روز شنبه در درصدهای منفی به کار خود پایان دادند با ارائه پیش‌بینی سود تلفیقی ۵۴۸ ریالی سال ۹۳ جو مثبتی به خودروسازان تزریق شد و از همین رو در روز یکشنبه گروهی سبز رنگ از خودروسازان شاهد بودیم. جو مثبت گروه خودروسازان در روز دوشنبه کمرنگ‌تر شد؛ به نحوی که در پایان جز نمادهای «خرینگ» و «خمحور» شاهد ایجاد صف خرید در نماد دیگری نبودیم.

بورس چشم انتظار رشد واقعی اقتصاد