فضانوردان با واقعیت مجازی به تعطیلات می‌روند

حضور طولانی مدت فضانوردان در خارج از کره زمین می‌تواند تاثیرات مخربی بر سلامت جسمی و روانی آنها داشته باشد و حال فناوری اطلاعات به حل این مشکل کمک می‌کند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از فاکس‌نیوز، سازمان فضانوردی ناسا اعلام کرده که سیستم واقعیت مجازی خاصی را در اختیار فضانوردان قرار می‌دهد تا آنها بتوانند از این طریق در فضا به اماکن مورد علاقه‌شان سر بزنند و ازجمله خودشان را در کنار سواحل دریا تصور کنند.

سیستم یاد شده که مدل پیشرفته‌ای از Oculus Rift محسوب می‌شود، به فضانوردان امکان می‌دهد تا به‌طور مجازی و از طریق اینترنت با دوستان و اعضای خانواده که در زمین به سر می‌برند دیدار کنند و از این طریق بر احساس تنهایی و دوری از عزیزانشان غلبه کنند.

محققان دانشگاه دارموث که روی این وسیله کار کرده‌اند می‌گویند استفاده از آن مانند این است که شما خودتان را در هر محلی که بخواهید حس کنید و از این لحاظ محدودیتی وجود نخواهد داشت. در این سیستم با استفاده از جلوه‌های صوتی و بصری خاص به گونه‌ای عمل می‌شود که مغز انسان فریب خورده و کاربر واقعا خودش را در همان محیط حس کند. این سیستم یک هفته پیش توسط هشت فضانورد به‌طور آزمایشی با موفقیت مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و ناسا قصد دارد در ماموریت‌های آتی خود حتما از آن استفاده کند.