گروه نفت و پتروشیمی: نشست ۱۶۶ اوپک امروز ساعت ۱۲:۳۰ به وقت تهران شروع به کار می‌کند و از ساعت ۱۴:۳۰ پشت درهای بسته در‌باره سیاست‌های تولیدی این سازمان تصمیم‌گیری می‌کند. در پایان این نشست، ساعت ۱۸:۳۰ نمایندگان اوپک در نشست خبری از تصمیم این سازمان خبر می‌دهند.دراین بین روزگذشته بهای نفت در پی اعلام اینکه روسیه و مکزیک تولید نفت خود را کاهش نمی‌دهند ریزش کرد؛ به‌طوری‌که بهای نفت‌خام آمریکا با ریزش به زیر قیمت ۷۴دلار در کف ۴ساله خود معامله شد. نفت برنت نیز در بازار لندن تا مرز ۷۸ دلار به ازای هر بشکه ریزش کرد. سبد نفتی اوپک نیز دوباره به زیر ۷۵ دلار رسید. ایران:

بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان روز گذشته، یک روز زودتر از موعد برگزاری نشست در وین حاضر شد. برخی منابع از رایزنی پیش از نشست بین وزیر نفت ایران با همتای سعودی خود خبر داده‌اند. زنگنه در بدو ورود به وین با اعلام اینکه ایران تولید نفت خود را کاهش نمی‌دهد، گفت: اعضا باید به سقف تولید ۳۰میلیون بشکه‌ای اوپک پایبند باشند. زنگنه بدون اشاره به موضع ایران در نشست ١٦٦ اوپک، گفت: بر اساس پیش‌بینی کارشناسان انتظار می‌رود مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی سال آینده بیشتر شود. وی پیش از این اعلام کرده بود که ایران سهم بازار خود را حتی به اندازه یک بشکه هم کاهش نمی‌دهد. ایران در حال حاضر ۹/۸ درصد از تولید اوپک را به خود اختصاص داده و پنجمین تولید‌کننده اوپک است. برخی بررسی‌ها اعلام کرده‌اند ایران به قیمت ١٥٣ دلار و ٤٠ سنت برای تحقق برنامه‌های خود نیاز دارد.

عربستان:

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان در لحظه ورود به وین گفت که این اولین باری نیست که بازار با مازاد عرضه نفت روبه‌رو‌ است و قیمت‌ها افت داشته است. به گفته وی نشست امروز مشکلی نخواهد داشت. وی با بیان اینکه از شرایط کنونی بازار راضی است گفت: حالش از این بهتر نمی‌شود. عربستان با نفت ۹۰ دلاری بودجه سال جاری خود را بسته است. بعضی از منابع از ذخیره ارزی ۷۴۰ میلیارد دلاری این کشور خبر داده‌اند. بر اساس برخی بررسی‌ها این کشور به قیمت نفت ۹۸ دلاری نیاز دارد. عربستان با تولید بیش از ۵/۹ میلیون بشکه در روز ۵/۳۱ درصد از تولید اوپک را به خود اختصاص داده است.

کویت:

علی العمیر، وزیر نفت کویت پیش از این اعلام کرد هیچ برنامه‌ای برای کاهش جمعی تولید نفت سازمان در نشست آتی اوپک نداریم. وی قیمت‎های کنونی را پایین، اما نه بحرانی برای این کشور دانست. کویت جزو کشورهایی است که اضافه بر سهمیه خود نفت تولید می‌کنند. این کشور با تولید بیش از ۷/۲ میلیون بشکه در روز ۲/۹ درصد از تولید اوپک را به خود اختصاص داده است. گفته می‌شود این کشور با نفتی به قیمت ٥٢ دلار و ٣٠ سنت نیز قادر به اجرای طرح‌های اقتصادی خود است.

عراق:

عادل عبدالمهدی، وزیر نفت عراق در باره قیمت‌های کنونی گفت: باید کاری کرد؛ زیرا قیمت‌های کنونی نفت غیر قابل قبول است، همه اقدام‌های لازم برای افزایش قیمت نفت باید انجام شود و اتحاد اوپک پیش از رسیدن به توافق باید حفظ شود. عراق با تولید بیش از ۲/۳ میلیون بشکه در روز نفت، دومین کشور بزرگ تولید‌کننده نفت اوپک است و حدود ۷/۱۰ درصد از تولید نفت این سازمان را به خود اختصاص داده است. بررسی‌ها از نیاز این کشور به نفت ١٠٢ دلار و ٢٠ سنتی حکایت دارد.

امارات:

سهیل المزروعی، وزیر نفت امارات درخصوص این نشست بدون اشاره به جزئیات گفته است که اعضای اوپک یک «تصمیم مناسب» را درباره کاهش قیمت نفت اتخاذ خواهند کرد. وی پیش از این درخصوص مازاد عرضه موجود در بازار گفته بود: بازار نفت به دلیل افزایش تولید شیل اویل در آمریکا و نه به علت تولید نفت اوپک، با مازاد عرضه روبه‌رو است. این مقام اماراتی همچنین در توئیتر خود (دوم آذرماه ١٣٩٣) اعلام کرد که تصمیم اوپک براساس عوامل عرضه و تقاضا استوار است. امارات در حال حاضر در رقابتی نزدیک با کویت بیش از ۷/۲ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند. این کشور با سهم ۲/۹ درصد از تولید اوپک، مقام سومین تولید‌کننده این سازمان را به خود اختصاص داده است. امارات مانند کویت و عربستان بیش از سهمیه مصوب نفت تولید می‌کند. گفته می‌شود این کشور به نفت ٧٠ دلار و ٧٠ سنتی نیاز دارد.

ونزوئلا:

نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنان به نفت بالای ۱۰۰ دلار فکر می‌کند. وی قیمت‌های کنونی نفت را نا‌عادلانه می‌داند و گفته است ما با روسیه برای حمایت از قیمت نفت همکاری می‌کنیم. رافائل رامیرز، وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز اعلام کرد که این کشور آماده است تولید نفت خود را بر‌اساس توافق‌های بین‌المللی کاهش دهد. ونزوئلا ٨ درصد از تولید اوپک را به خود اختصاص داده و بر‌اساس بررسی‌های سیتی‌گروپ به نفت ۱۶۱ دلاری نیاز دارد.

الجزایر:

وزیر انرژی الجزایر در آستانه برگزاری نشست ١٦٦ اوپک در وین، اعلام کرد که اوپک برای ایجاد ثبات در بازارها به دنبال راه حلی همه‌جانبه است. وزیر انرژی الجزایر اعلام کرد: اوپک تحولات بازار و عدم توازن‌هایی را که موجب کاهش قیمت نفت شده است ارزیابی می‌کند و شیوه‌ای را که می‌توان بازارها را به حالت پیشین بازگرداند به بحث می‌گذارد. یوسف یوسفی پیش از این اعلام کرده بود که این کشور در مورد قیمت نفت بسیار آسوده است. الجزایر با تولید بیش از ۱/۱ میلیون بشکه در روز ۶/۳ درصد تولید اوپک را به خود اختصاص داده است. گفته می‌شود که این کشور به نفتی با قیمت ١١٣ دلار و ٣٠ سنت نیاز دارد.

آنگولا:

انیبال اوکتاویو دا سیلوا، معاون وزیر نفت آنگولا گفته که قیمت نفت برای همه کشورهای تولیدکننده نفت پایین است، اما اوپک هنوز تصمیمی برای کاهش تولید نفت خود نگرفته است. از طرفی آرماندو مانوئل، وزیر اقتصاد آنگولا اعلام کرده است که اوپک باید برای جلوگیری از افت بیشتر قیمت نفت اقدام کند. بر اساس بررسی بیزنس مانیتور اینترنشنال این کشور به نفت ٩٤ دلاری نیاز دارد. این کشور با تولید بیش از ۶/۱ میلیون بشکه هشتمین تولید‌کننده اوپک است و حدود ۵/۵ درصد از تولید اوپک را به خود اختصاص داده است.

اکوادور:

یک مقام رسمی اکوادور که نخواست نامش فاش شود: ونزوئلا و اکوادور از اعضای اوپک درخواست می‌کنند که تولید نفت خود را با توجه به سقف تولید اوپک اصلاح کنند. این کشور سهم ۸/۱ درصدی از تولید اوپک را به خود اختصاص داده است. بر‌اساس اطلاعات کپیتال اکانامیکز به قیمت ١٣٠ دلاری برای نفت نیاز دارد.

لیبی:

سمیر کمال، نماینده لیبی در هیات‌ عامل اوپک پیش از این اعلام کرده بود که اوپک باید سقف تولید نفت روزانه خود را از سطح کنونی ٣٠ میلیون بشکه به ٢٩ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه کاهش دهد. لیبی به دلیل درگیری‌های داخلی از تولید نزدیک به ۵/۱ میلیون بشکه‌ای طی چند سال اخیر به تولید حدود ۲۰۰ هزار بشکه‌ای در روز رسید. چند ماه است که این کشور توانسته تولید خود را افزایش دهد و ماه پیش(اکتبر) بیش از ۸۰۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرد. این کشور به نفت ١١١ دلار و ٥٠ سنتی نیاز دارد. لیبی سهم ۷/۲ درصدی از تولید اوپک را به خود اختصاص داده است.

نیجریه:

دیزانی الیسون مادوکه، وزیر نفت نیجریه پیش از این اعلام کرد که کاهش تولید نفت در اوپک ضروری نیست؛ هر چند که مازاد عرضه نفت در بازار دیده می‌شود. بر اساس اطلاعات دویچ بنک، نیجریه به قیمت ١٢٦ دلاری نفت نیاز دارد. نیجریه سهم ۷/۶ درصدی از تولید اوپک را به خود اختصاص داده است.

قطر:

محمد بن صالح السدا، وزیر انرژی قطر از نشست پیشین اوپک در ماه ژوئن امسال تا‌کنون به شکل عمومی اظهار نظری نکرده است؛ اما احمد السید، مدیر اجرایی سازمان سرمایه‌گذاری قطر به خبرنگاران در دوحه گفت: «سازمان ما از نوسانات قیمت نفت در امان است. ما در حال حاضر با شرایط منطبق و برای چنین سناریویی آماده هستیم.» قطر با سهم ۲/۲ درصدی از تولید اوپک حدود ۷٠٠ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده و قیمت ٥٩ دلار و ٣٠ سنتی نفت برایش قابل تحمل است.

روسیه (عضو غیر‌اوپکی حاضر در نشست امروز)

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفت: نفت حدود ٨٠ دلاری برای هر بشکه نیازی به اتخاذ تدابیر فوری ندارد. ایگور سچین، مدیرعامل شرکت دولتی روسنفت نیز بعد از نشست چهارجانبه روز سه‌شنبه اعلام کرد که روسیه،‌ عربستان، مکزیک و ونزوئلا توافق کردند تا در یکسال آینده بازار نفت را زیر نظر بگیرند و هر سه ماه یکبار به رایزنی درخصوص شرایط بازار بپردازند. وی اعلام کرد که در قیمت‌های کنونی برخی از پروژه‌های نفتی این کشور آسیب دیده که این بر عرضه نفت اثر‌گذار است.روسیه بودجه سال جاری خود را بر اساس نفت صد دلاری بسته است. برخی از منابع از نیاز این کشور به نفت ۱۲۰ دلاری برای تحقق برنامه‎‌‌های اختصاصی خود خبر داده است. روسیه بزرگ‌ترین‌ تولید‌کننده نفت جهان، اقتصادی به شدت وابسته به نفت دارد. این کشور به‌طور متوسط در سال جاری روزانه بیش از ۵/۱۰ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است.