گروه بازرگانی: روزگذشته دولت در حالی اقدام به انتشار مصوبه افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان از ابتدای آذر ماه کرد که یک مقام مسوول همزمان با انتشار این مصوبه از توقف اجرای آن خبر داد. در مصوبه دولت رسما اعلام شده قیمت انواع نان از اول آذر ماه ۱۳۹۳، حداکثر به میزان ۳۰ درصد نسبت به قیمت‌های رسمی و مصوب سال ۱۳۹۲ در سراسر کشور افزایش خواهد یافت.

هیات وزیران در جلسه ۱۴ آبان ماه خود به پیشنهاد معاونت اجرایی رئیس‌جمهور و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی تصویب کرد که به منظور مدیریت، هدایت و تصمیم‌گیری چگونگی اصلاح کیفیت و تعیین قیمت‌ها (از جمله هزینه‌های تبعی و قیمت تمام‌شده) و تهیه طرح جامع اصلاح نظام یارانه گندم، آرد و نان و نظارت بر حسن اجرای مصوبات، عملکرد استانداران و کارگروه‌های استانی و نظارت بر بازرسی گندم، آرد و نان، کارگروهی به ریاست معاون اجرایی رئیس‌جمهور و عضویت وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دادگستری، امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و رئیس اتاق اصناف ایران تشکیل می‌شود.

همچنین براساس مصوبه مذکور، کارگروهی در هر استان به ریاست استاندار، معاون برنامه‌ریزی استاندار و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت (دبیر)، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی مرکز استان، رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان، مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی در استان، رئیس اتاق اصناف مرکز استان و رئیس هیات مدیره اتحادیه نانوایان مرکز استان و سایر دستگاه‌ها (حسب تشخیص کارگروه) با وظایفی تشکیل می‌شود.

اما همزمان با انتشار این مصوبه یک مقام مسوول با تایید اینکه افزایش ۳۰درصدی قیمت نان از اول آذر مصوبه هیات وزیران است، گفت: دولت بنا به مصالحی فعلا جلوی ابلاغ و اجرای این مصوبه را گرفته است.

به‌رغم تمام تکذیب‌هایی که مسوولان دولتی و غیردولتی طی یک ماه اخیر درخصوص تصویب افزایش قیمت نان داشتند، اما روز گذشته مصوبه رسمی هیات وزیران مبنی بر افزایش ۳۰درصدی قیمت نان از اول آذر سال ۹۳ منتشر شد.

این در حالی است که این مصوبه هنوز به نانوایی‌ها ابلاغ نشده و افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان هم رسما از اول آذر عملیاتی نشده است.

خبرگزاری تسنیم، پیگیر دلایل تصویب این مصوبه و عدم ابلاغ و اجرای آن از سوی مسوولان مربوطه شد که یک مقام مسوول در این باره با تایید وجود این مصوبه در دولت گفت: دولت بنا به مصالحی فعلا جلوی ابلاغ و اجرای این مصوبه را گرفته است.

هیات وزیران در تاریخ ۱۴ آبان ۹۳ تصویب کرده است، «قیمت انواع نان از اول آذر ماه ۱۳۹۳، حداکثر به میزان ۳۰ درصد جهت جبران تعدیل قیمت گندم و افزایش سایر هزینه‌های دو سال اخیر کارخانه‌های آسیابانی و نانوایی‌ها نسبت به قیمت‌های رسمی و مصوب سال ۱۳۹۲ در سراسر کشور افزایش می‌یابد.»

براساس این مصوبه، «قیمت فروش گندم از اول آذر ماه ۱۳۹۳ برای نانوایی‌های یارانه‌ای درب سیلو و انبارهای تحت اختیار شرکت بازرگانی دولتی ایران سراسر کشور از قرار هر کیلوگرم ۶۶۵۰ ریال تعیین می‌شود و برای سایر متقاضیان گندم، براساس قیمت تمام‌شده محاسبه می‌شود.»