گروه بازار پول: باوجود ثبت نخستین رشد هفتگی طلا در یک ماه گذشته، پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت برای دومین هفته پیاپی کاهشی هستند. اونس هفته گذشته با ۹ دلار رشد به قیمت ۱۱۸۱ دلار رسید، اما سرمایه‌گذاران و حرفه‌ای‌های بازار فلزات گرانبها برای روزهای پیش‌رو افت ارزش فلز زرد را پیش‌بینی کرده‌اند. اونس در هفته گذشته به سه هفته افت پیاپی خود پایان داد و یک درصد رشد کرد، با این حال ناتوانی آن در گذر از مرز ۱۲۰۰ دلار به‌رغم ورود لحظه‌ای به محدوده ۱۱۹۰ دلار، باعث شده حس بازار نسبت به روند آن منفی باشد. در آخرین نظرسنجی‌های پایگاه اینترنتی کیتکو از مخاطبان و کارشناسان، اکثریت افراد از افت ارزش طلا در هفته جاری گفته‌اند. در نظرسنجی این هفته کیتکو، ۴۲۱ نفر شرکت کرده‌اند که از این میان ۲۹۷ نفر معادل ۷۱ درصد کاهش و ۷۵ نفر معادل ۱۸ درصد افزایش قیمت‌های کوتاه‌مدت را پیش‌بینی کرده‌اند. ۴۹ نفر معادل ۱۲ درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی از کارشناسان نیز ۲۰ نفر شرکت کرده‌اند که از این میان ۱۲ نفر معادل ۶۰ درصد کاهش و ۵ نفر معادل ۲۵ درصد افزایش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. ۲ کارشناس معادل ۱۵ درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

براساس نظر حرفه‌ای‌های بازار، بزرگ‌ترین خطر پیش روی بازار طلا نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو است که روز سه‌شنبه شروع به کار می‌کند. آدام باتن، تحلیلگر ارز در «فارکس لایو» می‌گوید: «فدرال رزرو ممکن است اشارات تازه‌ای در مورد زمان افزایش نرخ‌های بهره و حتی افزایش نرخ‌ها در ماه جولای روی میز داشته باشد و این امر به شدت طلا را تضعیف و دلار آمریکا را تقویت خواهد کرد.» با این حال آنچه بیش از هر چیزی به طلا کمک خواهد کرد ادامه عدم قطعیت درباره آینده اقتصادی یونان است که هنوز نتوانسته با وام‌دهندگان اروپایی و بین‌المللی خود بر سر نحوه ادامه برنامه‌های کمک مالی به توافق برسد. روز پنج‌شنبه هیات مذاکره‌کننده صندوق بین‌المللی پول گفت‌و‌گوها را ترک کرد تا احتمال رسیدن اخبار بد دور از ذهن نباشد.

آدریان دی، رئیس موسسه مدیریت دارایی Adrian Day می‌گوید که با توجه به عدم قطعیت اقتصادی در یونان، ضعف فعلی طلا اغراق‌آمیز است: «خطر شوک ناگهانی همچنان وجود دارد؛ بنابراین احتمال رشد طلا بیشتر از افت آن است.» در این بین نظر جفری نیکولز، مدیر اجرایی American Precious Metals Advisors و مشاور ارشد اقتصادی Rosland Capital درباره روند کوتاه‌مدت خنثی است. او انتظار دارد قیمت‌ها در بازه معاملاتی این روزها عقب و جلو برود: «بازار شتاب خود را در تمام جهات از دست داده است.»

حکم علاقه‌مندان به تضعیف اونس

حکم علاقه‌مندان به تضعیف اونس