بررسی عملکرد صنعت بیمه کشور در دنیا طی سال 2009 (1388)
حق بیمه تولیدی: میزان تولید حق بیمه‌های بازار بیمه کشور از ۳ /۴ میلیارد دلار در سال گذشته به ۷ /۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) رسید که حاکی از افزایش حدوداً ۸ /۸ درصدی بر مبنای دلار است.

این در حالی است که حق بیمه تولیدی صنعت بیمه کشور نسبت به پنج سال گذشته 2 برابر شده است.
براساس آمارهای موجود، صنعت بیمه کشور حدود ۱۲ /۰ درصد از بازار بیمه جهان سهم داشته و در جایگاه ۴۶ ام ایستاده است.
حق بیمه سرانه: نسبت حق‌بیمه تولیدی بازار بیمه به جمعیت کشور در سال مورد بررسی حدود 5 /63 دلار (631 هزار ریال) است. بدین ترتیب شاخص مذکور نسبت به سال گذشته (با مقدار 59 دلار یا 557 هزار ریال) در حدود 5 /7 درصد (بر پایه دلار) افزایش یافته است.
میزان حق بیمه سرانه در کشور طی سال‌های اخیر روند صعودی داشته و از حدود ۳۴ دلار در سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۴) به ۵ /۶۳ دلار در سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) رسیده است. جایگاه کشور از نظر شاخص حق بیمه سرانه ۷۳ امین کشور دنیا است.
ضریب نفوذ بیمه: ضریب‌ نفوذ بیمه که حاصل تقسیم حق‌ بیمه تولیدی به تولید‌ناخالص‌داخلی کشور است، در سال 2009 (1388) رقمی در حدود 4 /1 درصد پیش‌بینی می‌شود. ایران از نظر شاخص ضریب نفوذ بیمه نیز74 امین کشور دنیا محسوب می‌شود.


بررسی عملکرد صنعت بیمه در داخل کشور طی سال 1388
حق بیمه تولیدی: مقدار حق بیمه تولیدی شرکت‌های بیمه در سال ۱۳۸۸، حدود ۵ /۴۶ هزارمیلیارد ریال است که در مقایسه با سال قبل از آن ۵/۱۴ درصد رشد نشان می‌دهد.
به لحاظ نقش شرکت‌های بیمه در تولید حق بیمه‌های بازار، سهم و وزن اصلی همچنان بر دوش شرکت‌های بیمه‌ایران و آسیا است که در مجموع حدود 58 درصد از حق بیمه بازار را تولید کرده‌اند.
خسارت پرداختی: میزان خسارت پرداختی صنعت بیمه در سال ۱۳۸۸، حدود ۸ /۳۰ هزارمیلیارد ریال است که در مقایسه با سال قبل ۲ /۲۴ درصد افزایش دارد.
از نظر سهم شرکت‌های بیمه در پرداخت خسارت‌های بازار بیمه، شرکت‌ بیمه‌ایران با 4 /51 درصد مقام اول را دارد و پس از آن شرکتهای بیمه آسیا (با 8 /13 درصد)، دانا (با 4 /6 درصد)، پارسیان (با 2 /6 درصد)، البرز (با 6 درصد) و ملت (با 2 /4 درصد) به‌دنبال یکدیگر قرارگرفته‌اند.
در این سال بخش غیردولتی (با احتساب دو شرکت بیمه البرز و آسیا) در مجموع ۴۲ درصد از خسارت‌های بازار بیمه را پرداخت کرده است که این رقم در سال گذشته حدود ۱۹ درصد بوده است.
ضریب خسارت: ضریب خسارت بازار بیمه کشور که حاکی از میزان برگشت حق بیمه ها به بیمه گذاران بابت خطرهای تحت پوشش است (و از حاصل تقسیم خسارتهای واقع شده به حق بیمه های عاید شده برحسب درصد بدست می آید) در سال 1388 معادل 7 /74 درصد می باشد که در مقایسه با سال 1387 تغییر نامحسوسی داشته است. لازم به ذکر است که در محاسبه ضریب خسارت هزینه‌های اداری- عمومی و کارمزدشبکه‌فروش دخالت داده نمی شود.
مقایسه ضریب خسارت شرکتهای بیمه نشان می‌دهد که شرکتهای بیمه ملت (با ۸ /۸۴ درصد)، آسیا (با ۸ /۸۳ درصد)، سینا (با ۱ /۸۱ درصد)، ایران (با ۵ /۷۸ درصد)، دانا (با ۳ /۷۶ درصد) و معلم (با ۹ /۷۴ درصد) ضریب خسارتی بیش از متوسط بازار بیمه را تجربه کردند.


بررسی عملکرد صنعت بیمه طی نیمه اول سال ۱۳۸۹
حق بیمه تولیدی:طبق آمار اخذ شده از شرکت‌های بیمه، حق بیمه‌های تولیدی بازار بیمه در نیمه اول سال جاری با حدود 25 درصد افزایش به حدود 4 /26 هزارمیلیارد ریال رسید. رشد حق‌بیمه تولیدی اکثر شرکتهای بیمه مثبت بود و تنها حق بیمه‌های تولیدی شرکت‌های بیمه البرز، معلم، حافظ و دی نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش مواجه شدند.
طی این دوره شرکت بیمه ایران با ۴۵ درصد، همچنان بیشترین سهم را از حق بیمه‌های تولیدی بازار بیمه دارد و پس از آن شرکت‌های بیمه آسیا، دانا، پارسیان، البرز و توسعه به ترتیب با ۹ /۱۱، ۶ /۸، ۹ /۵، ۵ /۵ و ۳ /۴ درصد سهم قرار دارند. سهم بخش غیردولتی از حق‌بیمه‌های تولیدی بازار بیمه کشور پس از واگذاری بیمه دانا به بخش خصوصی نزدیک ۵۵ درصد بود.
خسارت‌ پرداختی: در نیمه نخست امسال، شرکت‌های بیمه حدود 5 /14 هزار میلیارد ریال خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت نموده اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 24 درصد رشد نشان می دهد. طی این مدت، تمام شرکت‌های بیمه (به جز بیمه رازی با حدود 10 درصد کاهش) بیش از مدت مشابه سال قبل به بیمه گذاران خسارت پرداخت کرده‌اند.
نسبت خسارت:این شاخص که در دوره های زمانی کمتر از یک سال (به دلیل در دسترس نبودن خسارتهای معوق و ذخایر حق‌بیمه و در نتیجه عدم امکان محاسبه حق بیمه های عایده و خسارات واقعه) بجای ضریب خسارت استفاده می شود (و از حاصل تقسیم خسارت پرداختی به حق بیمه تولیدی بازار بیمه بدست می آید)‏، در نیمه اول سال جاری معادل ۸ /۵۴ درصد است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان ۱ /۰ واحد کاهش نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که شاخص نسبت خسارت بدون دخالت مبالغ: خسارات معوقه، ذخایر حق بیمه، کارمزد شبکه فروش و هزینه های اداری- عمومی محاسبه می شود.
طی این دوره، شرکت بیمه معلم با 5 /126 درصد، بیشترین نسبت خسارت را در میان شرکت‌های بیمه داراست و در پی آن شرکت بیمه دی با 2 /112 درصد نسبت خسارت قرار دارد. نسبت خسارت بخش دولتی (بیمه ایران) نیز 4 /56 درصد است که بالاتر از این نسبت در بازار بیمه می‌باشد.
بطور کلی در نیمه اول سال جاری، شرکتهای بیمه ایران، آسیا و پارسیان (که بالغ بر ۶۰ درصد بازار بیمه را در اختیار داشتند) در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نسبت خسارت را کاهش داده و موجبات اصلی پایین آمدن آن برای بازار بیمه را نسبت به سال گذشته فراهم آورده اند.