کسی رقیبم نیست، ایجابی آمده‌‌ام

به رد صلاحیت فکر نمی‌کنیم

دنیای اقتصاد- پرسش‌های انتخاباتی از «می‌آیند، نمی‌آیند؟» به «تایید می‌‌شوند، نمی‌شوند؟» تغییر پیدا کرده اند، چنانکه خبرنگاران به محض دیدن چهره‌های مدنظرشان این سوال را نزدشان مطرح می‌‌کنند. در این باره، اسفندیار رحیم مشایی با بیان اینکه «در انتخابات به این فکر نمی‌کنیم که ما را رد می‌کنند یا نه»، گفته است: «ما بر اساس یک تکلیف آمده‌ایم.» وی پیش از این نیز با بیان اینکه‌ همه مردم و مسوولان باید بستر انتخابات پرشور را برای خلق حماسه‌ ملی فراهم کنند، گفته بود: «برخی مطالبی مطرح می‌کنند که سبب ایجاد فتنه و آشوب خواهد شد. برخی حرف‌‌ها بی‌اساس و برخلاف مصالح ملی است و ما تنها به خلق حماسه فکر می‌کنیم.» وی دیدگاه خود را درباره احتمال عدم احراز صلاحیتش نیز اینچنین ابراز کرده بود که «این بحث جدیدی نیست و از ماه‌ها پیش مطرح بود، درباره صلاحیت خودم و هر کس دیگر باید بگویم طرح بحث رد صلاحیت‌ها اصالت ندارند.» در عین حال محمود احمدی‌نژاد نیز هفته گذشته در پاسخ به این سوال که واکنش شما در صورت عدم احراز صلاحیت مشایی از سوی شورای نگهبان چیست؟ گفته بود: «امروز چقدر هوا خوب است و به نظرم یکی از بهترین روزهای بهاری است.»

شایعات از کجا شروع شد؟

علاوه بر طرح مباحثی که از ماه‌ها پیش عمدتا ذیل مفهوم «جریان انحرافی» مطرح می‌‌شوند، نخستین جرقه تردیدها درباره نتیجه بررسی پرونده کاندیداها در جریان ثبت‌نام از نامزدها کلید خورد. در این شرایط،‌ همراهی رییس جمهور با اسفندیار مشایی در لحظه ثبت‌نامش موجب بروز واکنش‌هایی از سوی مسوولان نظارتی و نمایندگان شد. در این ماجرا پس از آنکه عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان بحث «مجرمانه» بودن اقدام محمود احمدی‌نژاد را در همراهی اسفندیار مشایی به میان آورد و نمایندگان مجلس نیز لب به اعتراض در این باره گشودند، دولتی‌ها هم بیکار نماندند و به دفاع از اقدام محمود احمدی‌نژاد پرداختند. از یکسو احمدی‌نژاد شخصا به این ماجرا واکنش نشان داد و گفت هر کاری کند برایش «حرف و حدیث» درست می‌‌کنند و از سوی دیگر غلامحسین الهام، سخنگوی دولت اعلام کرد که که وقتی احمدی‌نژاد در مرخصی بوده به عنوان یک شخص حقیقی در کنار مشایی حاضر بوده نه رییس‌جمهور.

به رغم اینها همراهی احمدی‌نژاد و مشایی در روز ثبت‌نام انتخاباتی تنها حاشیه آنها نبود؛ چرا که چندی پیش خبرگزاری مهر از نامه نگاری «حدود ۱۰۰ نماینده مجلس» خطاب به شورای نگهبان خبر داده بود. این نمایندگان خواستار بررسی دقیق صلاحیت‌هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم مشایی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شدند. در کنار نمایندگان، رسانه‌های اصولگرا همچون روزنامه «کیهان» از نگارش نامه‌ای توسط ۷۴۵۶ نفر از حقوقدانان خطاب به دبیر و اعضای شورای نگهبان خبر دادند که در آن، این افراد ضمن حمایت کامل از اقدامات قانونی این شورا از اعضا درخواست کردند بدون توجه به نام و شهرت، افرادی را که در سال‌های گذشته و در جریان فتنه سال ۸۸ و انحرافات صورت گرفته بعد از آن از مسیر مستقیم انقلاب منحرف شدند رد صلاحیت کنند.

افزون بر اینها، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس چند روز پیش از پایان کار رسیدگی این کمیسیون به پرونده شکایت از رحیم‌مشایی خبر داد و گفت: دیگر نامزدهای ریاست جمهوری پرونده‌ای در کمیسیون اصل نود مجلس ندارند. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، مصطفی افضلی ‌فرد نماینده اردبیل تصریح کرده بود: گزارش نهایی پرونده مشایی به مسوولان و دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله شورای نگهبان برای اعمال نظارت قانونی ارسال شده است. وی توضیح داد: پرونده مشایی به دلیل شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی در کمیسیون اصل نود مفتوح بود.

تا آخر پای ولایت ایستاده‌ایم

در این بین، اسفندیار رحیم مشایی با بیان اینکه بدون مدیریت الهی جامعه به درجات مورد نظر نخواهد رسید و حرکت در برپایی آن ماموریت بلند ملت ایران است، تصریح کرد: با مدیریت الهی است که جامعه می‌تواند به درجات بالای کمال دست پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، رییس دبیرخانه ریاست جنبش عدم تعهد در دیدار شماری از نخبگان استان‌های مختلف کشور با تاکید براینکه ماموریت انقلاب و جمهوری اسلامی جز کمک به استقرار مدیریت الهی نیست، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی آمد تا منطق و مکتب امام زمان (عج) را بشناساند و تاکید کند که تنها راه پیش‌روی بشریت همان راه سبز علوی و مهدوی است که تا انتها می‌رود. رحیم مشایی گفت: نظام جمهوری اسلامی نظامی است که مردم به آن عاشقانه نگاه می‌کنند و فرهنگ عشق را تبلیغ می‌کند.

مشایی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از من بارها پرسیده اند نظرت راجع به ولایت فقیه چیست؟ اظهار کرد: ما امام راحل را با ولایت فقیه باور کردیم و تا آخر پای آن می‌ایستیم.

می‌خواهیم دین حقیقی اسلام را عرضه کنیم

رحیم مشایی همچنین با بیان اینکه ما برای رقابت انتخاباتی نیامده‌ایم و هیچ کسی رقیب ما نیست، تصریح کرد: ما ایجابی و اثباتی وارد انتخابات می‌شویم و می‌خواهیم اندیشه‌های بلند انقلاب و دین حقیقی اسلام را به جهان عرضه کنیم. رییس دبیرخانه ریاست جنبش عدم تعهد با بیان اینکه ما به دنبال عرضه اندیشه امروز ملت ایران به دنیا هستیم، اظهار کرد: حرف و عمل ما امروز ثبت می‌شود و فردا دنیا از ما پاسخ خواهد خواست؛ پس ما باید بهترین، زیبا‌ترین و عالی‌ترین نام و عنوان را برای این مکتب داشته باشیم.

لقب بهار برای معرفی امام زمان (عج)

مشایی تصریح کرد: خیلی فکر کردم که چه طور می‌توانیم امام زمان (عج) را به دنیا معرفی کنیم و خداوند لطف کرد و بعد از اینکه آشناتر شدیم، دیدیم خودشان به فکر امروز و جهان بودند. امامی که آنها به القاب مختلف معرفی می‌کنند، بهار انسان است. بهار انسان‌ها!

مشاور رییس جمهور افزود: ما خیلی خرسند و خوشحال هستیم که هر چه از بهار گفتیم، انتخاباتی نبود، بلکه برای امام زمان(عج) است. مشایی با اعلام اینکه دکتر احمدی نژاد چند سالی است در سخنرانی‌هایش ربیع ‌الانام را مطرح می‌کند، تصریح کرد: بهار ما فقط برای سرزمین پاکِ رویاییِ با عزت نیست، بلکه برای همه سرزمین‌های عالم است.

رییس دبیرخانه ریاست جنبش عدم تعهد در خاتمه با بیان اینکه در انتخابات نیز به این فکر نمی‌کنیم که ما را رد می‌کنند یا نه، اظهار کرد: ما بر اساس یک تکلیف آمده‌ایم و راه نورانی انقلاب پایان ندارد، بلکه هر لحظه‌اش نسبت به هر لحظه قبل، آغازی جدید است.