مشهد - خبرنگار دنیای اقتصاد: مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری امور آب خراسان رضوی گفت: دشت مشهد با کمبود ۱۲۰میلیون مترمکعبی مخازن آب مواجه است.

بذر کار افزود: با توجه به رشد جمعیت در دشت مشهد، طی ۵۰سال آینده باید تمامی منابع آب این دشت حتی آب مصرفی بخش کشاورزی و صنعتی نیز به آب شرب تبدیل شود.

وی با بیان اینکه دشت تربت‌جام مرده و مه ولات بحرانی‌ترین دشت به لحاظ برخورداری از آب در استان است، گفت: بحران آب فقط در خراسان رضوی نیست، بلکه یک مشکل امنیتی و بین‌المللی است.

وی گفت: روند افت آب در همه دشت‌های استان وجود دارد و چاه‌های مناطقی مثل دشت زاوه و ازغند را می‌توان با تدبیر حفظ کرد، ولی دشت‌هایی مثل تربت‌جام مرده است و می‌رود که تمام شود.

وی همچنین دشت مه ولات را بحرانی‌ترین دشت خراسان رضوی دانست و افزود: بسیاری از چاه‌های کشاورزی از حیز انتفاع خارج شده و آب آن‌ها روزبه‌روز شورتر می‌شود؛ به گونه‌ای که حتی در چاه‌های آب شرب شهر نیز تغییر کیفی ایجاد شده و با توجه به نقشه پیشروی آب شور کیفیت کنداکتیویته در حاشیه دشت ۱۳-۱۲ هزار و آب شهر هم در حد ۲هزار است که برای شرب خوب نیست.

وی گفت: به علت برداشت بی‌رویه، پدیده نشست زمین را داریم و به مرور که آب را از دست می‌دهیم، ظرف را هم از دست می‌دهیم و اگر سال پربارانی هم داشته باشیم، منابع آب تجدید نخواهند شد.

مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری امور آب استان با ابراز نگرانی از تغییر اقلیم و تشدید بحران گفت: بررسی‌های انجام‌شده طی ۴۰سال اخیر ۳درجه افزایش دما را نشان می‌‌دهد.

وی با اشاره به اینکه به ناچار باید به سمت صنعت برویم، گفت: در تمام کشورهای همسایه مجاور به جز افغانستان از سیستم‌های نوین آبیاری استفاده می‌شود؛ در حالی که ما با این وضع بارندگی هنوز به فکر تغییر سیستم آبیاری نیافتاده‌ایم.

وی همچنین با ابراز نگرانی از اضافه برداشت‌ها که بعضا تا ۸۰درصد می‌رسد، گفت: پروانه‌های صادر شده متناسب با اقلیم ۳۰سال قبل است نه وضعیت موجود و ما باید به دنبال راهکار باشیم.

بذرکار خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از بحران با وجود مستندات قانونی در زمینه به تعادل رساندن دشت‌ها و احکام خوبی که صادر می‌شود، ولی در مرحله اجرا به مشکل برخورد می‌کند.

وی از جهاد کشاورزی خواست برای کشاورزان خرده‌پا امکان تغییر سیستم‌های آبیاری را ایجاد کند.

وی با بیان اینکه ۲۴ گروه گشت‌زنی و سرکشی به چاه‌های کشاورزی برای برخورد با تخلفات فعالیت دارند، از نصب کنتورهای هوشمند در ماه‌های آینده خبر داد و افزود: این کنتورها به گونه‌ای هستند که هم حجم آب مصرفی را کنترل و هم برق مصرفی را پس از برداشت مجاز آب قطع می‌‌کنند.