صدور 29‌هزار و 500‌سند مالکیت روستایی در مازندران

۵ /۸‌ میلیون تومان برای ساخت مسکن با معیارهای بنیاد مسکن در روستاهای مازندران اختصاص می‌یابد ساری - خبرنگار دنیای اقتصاد: مدیرکل بنیاد مسکن استان مازندران از صدور ۲۹‌هزار و ۵۰۰ جلد سند مالکیت روستایی با همکاری ثبت اسناد و املاک استان مازندران طی سال ۸۷ خبر داد.

مجید هاشمی با اعلام این مطلب با اشاره به اینکه این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲۳‌درصد رشد داشته است، افزود: در این زمینه استان مازندران برای دومین سال متوالی رتبه برتر را به خود اختصاص داد.

وی در ادامه از تهیه عکس‌های هوایی برای اجرای طرح‌های توسعه ساخت و سازها در روستاهای استان خبر داد و گفت: این طرح برای ۷۰۰ روستای مازندران تهیه شد.

هاشمی با بیان اینکه بیش از ۹۷‌درصد روستاهای استان قابلیت اجرای طرح مصوب هادی را دارا هستند، گفت: از این میزان ۱۹۴ روستا در سال گذشته دارای طرح شدند.

وی با بیان اینکه در سال جاری ۱۰‌میلیارد تومان از اعتبار تملک دارایی استان برای اجرای طرح هادی روستایی در مازندران اختصاص یافت، افزود: این اعتبار حدود شش درصد از اعتبار استان‌ها‌ست.

وی یکی از علت‌های عدم تحقق اجرای طرح هادی را که عموما در روستاهای غرب مازندران با مقاومت‌های اجتماعی همراه می‌شود، تغییر کاربری‌های اراضی دانست و بیان کرد: به دلیل هجمه‌هایی که برای ساخت اراضی غرب استان برای ویلاسازی انجام می‌شود، بیشتر افراد این روستاها خواستار تغییر کاربری برای ساخت ویلاها هستند. هاشمی با اشاره به اینکه دولت مانع ساخت و توسعه مسکن در روستاها نیست، اضافه کرد: اجرای طرح هادی بر اساس مطالعات سرشماری سه دهه گذشته انجام می‌شود و ساخت و توسعه مسکن در روستاها باید متناسب با جمعیت و فرهنگ روستاها باشد که این مساله با ویلا‌سازی متفاوت است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان اجرای طرح مبلمان روستایی و پیاده‌روسازی را در کنار طرح هادی از اقدامات مهم دیگر بنیاد مسکن برای عمران روستاها برشمرد و ادامه داد: باید در کنار این طرح‌ها زمینه اشتغال روستاییان فراهم شود.

وی سامان‌دهی نقاط باارزش روستاهای مازندران را از دیگر برنامه‌های بنیاد مسکن برشمرد و اظهار کرد: در سال جاری دو روستای دیبا در بابل و جواهرده در رامسر سامان‌دهی می‌شوند. وی بلند‌مرتبه‌سازی در روستاها را از مواردی دانست که مشکل وجود زمین برای ساخت و ساز در روستاها را کم می‌کند وافزود: بنیاد مسکن از این طرح در روستاهاحمایت می‌کند.

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود هزار واحد مسکونی در روستاهای مازندران روند بلند مرتبه‌سازی را طی می‌کنند، ادامه داد: برای تشویق این افراد سود بانکی برای بازپرداخت وام‌ها کاهش می‌یابد.

هاشمی درباره پرداخت وام ساخت مسکن نیز گفت: ۵/۸‌میلیون تومان وام برای ساخت مسکن با معیارهای بنیاد مسکن در روستاها اختصاص می‌یابد. وی در پایان افزود: برای تشویق افراد به ساخت مسکن با معیارهای فنی بنیاد مسکن نقشه را به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه از سهمیه ۱۴‌هزار واحدی بهسازی استان در سال ۸۷ تاکنون ۵‌هزار واحد به بانک‌ها معرفی شده و ۳ هزار واحد آن نیز تسهیلات دریافت کرده‌اند، اظهار امیدواری کرد: طی ۶ ماه اول سال جاری کل سهمیه سال ۸۷ تحقق یابد.

هاشمی افزود: در بخش ساخت‌وساز مسکن شهری نیز با سهم ۲‌هزار و ۳۲۵ واحدی استان طرح‌ها در دست ساخت هستند.

وی مشکل اصلی استان را در بخش ساخت مسکن محدودیت زمین دانست که به منظور حل این مشکل از سیاست مشارکت با مالکین زمین استفاده شد و معادل ارزش زمین در این طرح‌ها به آنها واحد واگذار خواهد شد.

هاشمی در ادامه به توفان سال گذشته اشاره کرد که به ۱۱‌هزار واحد مسکونی خسارت وارد شد و افزود: برای بازسازی این واحدها ۵/۷‌میلیارد تومان اعتبار از سوی بنیاد مسکن و ۴۰‌میلیارد تومان از سوی بانک‌ها اختصاص یافته است.

بر اساس این گزارش، از ۳‌هزار و ۱۰۰ روستای دارای سکنه استان مازندران یک هزار و ۴۰۰ روستا دارای طرح هادی مصوب هستند و طرح هادی برای ۲۰۰ روستای دیگر نیز در سال جاری اجرا می‌شود.