دنیای اقتصاد - اردبیل - مهدی حسین نژاد: معاون توسعه صادرات خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: در ۶ ماه اول سال‌جاری میزان صادرات استان اردبیل به ۵/۵۱ میلیون دلار رسید. صدیف بیگ‌زاده در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر‌نفتی استان اردبیل اظهار کرد: بر اساس آمار اخذ شده میزان صادرات غیر‌نفتی استان در شش ماه اول سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۲۳ درصد و از نظر وزن ۳۸ درصد افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: در مدت مشابه سال قبل ۷/۴۱ میلیون دلار صادرات داشتیم.

معاون توسعه صادرات خارجی صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: میزان واردات نیز در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۴ درصد افزایش و از نظر ارزش ۵۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بیگ‌زاده عمده کالاهای وارداتی را به استان ماشین‌آلات عنوان کرد و گفت:‌ واردات این محصول شامل ۲۸ درصد می‌شود.

این مسوول در ترانزیت کالا گمرک بیله‌سوار را جزو ۱۰ گمرک برتر از لحاظ حجم و وزن اعلام و بیان کرد: سال گذشته ۳۵۸ میلیون دلار ارزش ترانزیت خارجی استان بود که در شش ماه اول امسال با افزایش قابل‌توجه ۴۵۴ میلیون دلار ترانزیت را شاهدیم.

معاون توسعه صادرات خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل از کاهش ۸ درصدی صادرات چمدانی نیز خبر داد و تاکید کرد: در حوزه ورود تجار و بازرگانان و صدور کارت بازرگانی در شش ماه اول سال ۷۲ مورد صدور و تمدید کارت داشتیم و علاوه بر آن در شرایط فعلی نزدیک ۲۵۲ نفر از استان عضو صادر‌کنندگان کشور هستند.

بیگ‌زاده برگزاری جلسات کارگروه توسعه صادرات در شش ماه اول سال‌جاری را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: در امر صادرات در فضای هدفمند‌سازی یارانه‌ها و توسعه صادرات زمینه‌های مساعدی برای برگزاری نمایشگاه‌ها فراهم شده که نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان شهر باکو در نیمه دوم سال در همین راستا برگزار می‌شود.وی شرکت تجار و بازرگانان اردبیلی برای اولین بار در نمایشگاهی در کشور گرجستان را نیز یادآور شد و تصریح کرد: شرایط برای حضور ما در تفلیس گرجستان فراهم است که امیدواریم این نمایشگاه زمینه توسعه روز‌افزون تجارت خارجی ما را فراهم آورد.