افزایش مبادلات اقتصادی خوزستان و آستاراخان

استاندار خوزستان از افزایش مبادلات فرهنگی و اقتصادی خوزستان و روسیه در آینده‌ای نزدیک خبر داد. سید‌جعفر حجازی اظهار کرد: به گفته سرکنسولگری ایران در روسیه نمایشگاه توانمندی‌های استان خوزستان در آستاراخان به لحاظ کمیت و کیفیت به مراتب وضعیت بهتری نسبت به نمایشگاه‌های قبل داشت. وی بیان کرد: برگزاری این نمایشگاه به نوعی ذهنیت و همراهی سفارتخانه ما را بهتر کرد، از این رو امیدواریم که بتوانیم سال آینده نمایشگاهی به مراتب بهتر در مسکو برگزار کنیم.

استاندار خوزستان با بیان اینکه ۱۴ ماه پیش توافقاتی با استان آستاراخان به عنوان خواهر‌خواندگی به امضا رسید و از جمله این توافقات برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های استان در آستاراخان بود، افزود: با توجه به اینکه ظرفیت بسیار بالایی در روسیه و این استان به لحاظ صادرات وجود داشت زمینه لازم را فراهم کردیم که نمایشگاهی با محوریت توانمندی‌های استان در این کشور برگزار کرده و محصولات کشاورزی و صنعتی خود را ارائه دهیم.

حجازی تصریح کرد: آستاراخان یک استان در حال سازندگی است و هنوز در بسیاری از فرآیندها شکل لازم را به خود نگرفته است، از این رو با توجه به اختلاف قیمتی که در خصوص کالاهای مصرفی ما وجود دارد می‌توان زمینه بسیار خوبی برای تعامل اقتصادی بیشتر بین تجار دو کشور باشد. وی ادامه داد: براساس آمار افزایش صادرات ایران به روسیه در سال جاری دو برابر افزایش داشته است در حالی که صادرات محصولات متنوع خوزستان به روسیه سه برابر افزایش رشد پیدا کرده است و این نشان دهنده شناخت روابط تجار خوزستانی با طرف مقابل است.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه با وجود تلاش‌های صورت گرفته متاسفانه هنوز در استان آستاراخان امکان حمل‌و‌نقل هوایی بار وجود ندارد، افزود: قطعا دسترسی به حمل و نقل هوایی بسیار صرفه اقتصادی داشته و موجب می‌شود تولیدات ما تازه‌تر به بازار مقصد برسد. وی افزود: ولی در مسکو این امکان وجود دارد و می‌توان با پرواز مستقیم، بسیاری از محصولات را به مسکو صادر کرد و به این ترتیب، هم ضایعات کمتر خواهد بود و هم اینکه محصولات کشاورزی به صورت تازه ارسال خواهند شد.

وی با اشاره به وجه اشتراک موجود درحوزه نفت و عملیات حفاری چا‌‌ه‌های نفتی در دریا اظهار کرد: در این سفر از دکل‌های حفاری موجود در شمال دریای خزر بازدید به عمل آمد و جالب این بود که مشابه همان دکل‌ها در منطقه خرمشهر ما ساخته می‌شود لذا مذاکراتی در این خصوص انجام و قرار شد همکاری‌هایی در خصوص ساخت دکل‌های میادین مشترک صورت گیرد. حجازی در ادامه به بخش شیلات اشاره کرد و افزود: آستاراخان در زمینه صید و صیادی و تولید ماهی خاویار بسیار توانمند است از این رو همکاری در این بخش به مراتب برای ما مفید و موثر است. وی افزود: در این نمایشگاه عمدتا محصولات کشاورزی و غذایی خوزستان عرضه شد. همچنین محصولات پتروشیمی، لوازم ساختمانی و صنایع دستی در محوریت دوم قرار داشت.

استاندار خوزستان گفت: در این نمایشگاه شش شرکت در بخش خرما محصولات خود را عرضه کردند و با استقبال بسیار خوبی برخوردار بودند. حجازی ادامه داد: قرارداد خرید حدود ۷ هزار و ۵۰۰ تن خرما برای مصارف انسانی و حدود ۴ هزار تن خرمای صنعتی با شرکت‌های حاضر در نمایشگاه منعقد شد. وی تصریح کرد: بر این باور هستیم که می‌توانیم بازار خرمای کل روسیه را به دست خود بگیریم، همچنین در بخش سبزی و صیفی‌جات قرارداد ارسال حدود ۱۵ هزار تن از محصولات استان به انعقاد رسید. وی گفت: همچنین در این سفر قرارداد فروش ۸۰ تن ماهی و میگو و ۱۶۰ تن حبوبات در فاز اول منعقد شد.

استاندار خوزستان در ادامه افزود: در قراردادی دیگر یک‌هزار و ۸۰۰ شاخه لوستر و دو هزار دست لباس فرم کارخانه‌ای به استان خوزستان سفارش داده شد. وی گفت: با توجه به اینکه آستاراخان یک استان صنعتی به شمار می‌رود انتظار داریم تولیدکنندگان پوشاک صنعتی استان در صادرات این بخش بیشتر وارد شوند. وی افزود: استان ما به لحاظ صنایع بسته‌بندی پیشرفت خوبی داشته و کارهای بسیار مهمی در این خصوص صورت گرفته است هر چند که هنوز هم به لحاظ کیفیت محصول و بسته‌بندی عقب هستیم. حجازی با اشاره به اهمیت بسته‌بندی در صادرات کالا ادامه داد: اگر محصولات ما با بسته‌بندی خوبی ارائه شود می‌توانیم در نمایشگاه‌های دیگر قراردادهای خوبی به امضا برسانیم.