گام اول همکاری‌های تجاری اصفهان و روسیه

دنیای اقتصاد - اصفهان - علی راعی: نشست بررسی فرصت‌های تجاری در اصفهان و نیژنی نوگراد روسیه دراتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد. رضا خیامیان، عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت: اصفهان یکی از بزرگ‌ترین مراکز صنعتی ایران است که پتانسیل مناسبی برای فعالیت تجاری با شرکت‌های خارجی دارد.

وی تاکید کرد: اتاق بازرگانی اصفهان به دنبال تعامل با کشورهای خارجی برای ایجاد زمینه فعالیت‌های مشترک بین شرکت‌های عضو اتاق با شرکت‌های خارجی است.

وی تشکیل شرکت‌های مشترک و انتقال دانش فنی را نتیجه ارزنده تعامل تجاری بین دو طرف برشمرد.

گادولف ایگور، مدیر روابط خارجی اتاق بازرگانی و صنایع نیژنی نوگراد نیز در این نشست گفت: نیژنی نوگراد چهارمین شهر بزرگ روسیه و یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مراکز اقتصادی، فرهنگی و حمل‌ونقل روسیه محسوب می‌شود.

وی این شهر را دارای ۲۵ مرکز تحقیق و توسعه در صنایع فن‌آوری اطلاعات، مخابرات، تکنولوژی رادیویی، فیزیک نظری و کاربردی و ۳۳ مرکز آموزش عالی در زمینه فن‌آوری اطلاعات برشمرد و گفت: صنایع و خدمات فنی و مهندسی شامل حمل‌ونقل، خودروسازی، کشتی‌سازی، هواپیما‌سازی و ماشین ابزار مهم‌ترین بخش اقتصادی این استان را تشکیل می‌دهد و ۵۰‌درصد صنایع خودروسازی روسیه در این شهر قرار دارد.

وی تصریح کرد: اتاق بازرگانی نیژنی نوگراد با ۵۰۰ عضو و فعالیت با یک‌هزار شرکت صنعتی و خدماتی آماده افزایش سطح همکاری با شرکت‌های ایرانی است.

وی حضور هیات تجاری هفت نفری از نیژنی نوگراد را حرکت اولیه برای آغاز فعالیت‌های مشترک برشمرد و اظهار امیدواری کرد؛ در سفرهای بعدی با هیات‌های بزرگ‌تر و رشته‌های مختلفی در شهر اصفهان حضور پیدا کنیم.

وی از آمادگی شرکت‌های عضو اتاق بازرگانی نیژنی نوگراد در تشکیل شرکت‌های مشترک با شرکت‌های اصفهان برای پروژه‌های مشترک اقتصادی خبر داد و گفت: استانداری نیژنی نوگراد از پروژه‌های اتاق بازرگانی حمایت می‌کند و اتاق بازرگانی نیز از شرکت‌های عضو در انجام پروژه‌های مشترک با شرکت‌های خارجی حمایت می‌کند.

وی افزود: هر شرکت ایرانی که خواستار تشکیل نمایندگی در نیژنی نوگراد است می‌تواند از امکانات اتاق بازرگانی این شهر در بخش‌های مختلف استفاده کند.

وی تاکید کرد: هیچ کشور یا شرکت حقوقی نمی‌تواند اخلالی در فعالیت مشترک بین شرکت‌های نیژنی نوگراد و شرکت‌های اصفهانی ایجاد کند.

مصطفی بگلی، سرکنسول روسیه در اصفهان نیز در این نشست گفت: یکی از وظایف سرکنسولی ایجاد زمینه مشترک اقتصادی بین شرکت‌های اصفهان با روسیه و شناسایی ظرفیت‌های اقتصادی است.

وی سابقه تجربه اقتصادی بین ایران و روسیه را ۴۰ سال پیش و در بحث تاسیس ذوب‌آهن دانست و گفت: ذوب‌آهن نخستین همکاری اقتصادی روسیه با ایران بوده و پس از آن نیروگاه برق شهید منتظری و پروژه‌های دیگر با همکاری فنی روسیه در ایران راه‌اندازی شد.

وی همچنین از آمادگی سرکنسولی روسیه در اصفهان برای ارائه اطلاعات اقتصادی به شرکت‌های اصفهان در زمینه‌های مختلف خبر داد.

وی از صنعتگران اصفهانی خواست که از فرصت خوب سرمایه‌گذاری در روسیه استقبال کنند و گفت: گسترش تعاملات تجاری اصفهان با شهرهای بزرگ روسیه می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش سطح تجاری ایران و روسیه داشته باشد.

الکساندرسوبولکف، نماینده بازرگانی روسیه در ایران نیز در این نشست گفت: در سه ماه ابتدای سال ۲۰۱۰ حجم مبادلات اقتصادی بین روسیه و ایران ۱/۱ میلیارد‌دلار بوده که صادرات روسیه به ایران ۹۶۰ میلیون‌دلار و واردات ۱۴۰میلیون‌دلار بوده است.

وی پیش‌بینی کرد که حجم مبادلات روسیه و ایران در سال ۲۰۱۰ مانند سال ۲۰۰۹ باشد و گفت: در سال ۲۰۰۹ این حجم به ۳۰ میلیارد‌دلار رسید که ۶/۲۹ میلیارد‌دلار صادرات روسیه و ۴۰۰ میلیون‌دلار واردات از ایران بود.

وی صادرات عمده روسیه به ایران را فلزات، مواد شیمیایی، مواد چوبی، ماشین‌آلات و مواد سوختی اعلام کرد و گفت: شرکت‌های روسیه آماده افزایش سطح همکاری اقتصادی با شرکت‌های ایرانی در بخش‌های مختلف است.

ولادیمر بوقوسیان، مدیر عامل شرکت «روس اویل» نیز در حاشیه این نشست گفت: حضور شرکت‌های روسی در پروژه‌های نفتی به خواست ایران باز می‌گردد و شرکت روس‌اویل آماده همکاری برای فعالیت در پروژه‌های نفتی ایران را دارد.

وی افزود: پروژه‌های متقابل به نفع دو طرف است و نزدیکی روابط اقتصادی دو کشور می‌تواند در افزایش سطح فعالیت تاثیر بگذارد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر اطلاعات کامل از امکانات و سرمایه‌گذاری خارجی در بخش نفت ایران را نداریم، ولی منتظر پیشنهاد طرف ایرانی برای فعالیت در حوزه نفت هستیم.