صادرات کالا از بوشهر به 13/5میلیارد دلار رسید

دنیای‌اقتصاد - بوشهر: معاون توسعه تجارت خارجی سازمان بازرگانی استان بوشهر گفت: حجم کل صادرات استان بوشهر در سال گذشته به انضمام میعانات گاز ۲۲ میلیون و ۴۵۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۳ میلیارد و ۵۸۹میلیون دلار است. محمدرضا صادقی با بیان این مطلب افزود: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۲۷ درصد و از لحاظ ارزشی ۳۷ درصد رشد دارد.وی یادآورشد: پارسال ۱۳میلیون و ۴۸۰ هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش ۷ میلیارد و ۶۶میلیون دلار بدون احتساب میعانات گازی از طریق استان بوشهر به سایر کشورها صادر شد.صادقی افزود: این میزان صادرات کالا، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۳۴ و از نظر ارزشی ۳۳ درصد رشد را نشان می‌دهد. وی اظهار کرد: پارسال استان بوشهر در صادرات مواد غیرنفتی به انضمام میعانات گازی رتبه اول را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

این مقام مسوول ادامه داد: همچنین پارسال از طریق گمرکات و دفاتر تابعه استان بوشهر یک میلیون و ۵۶۷ هزار تن کالا به ارزش ۲میلیارد و ۴۰۹ میلیون دلار وارد کشور شد. صادقی گفت: از مجموع کالاهای وارداتی یک میلیون و ۱۵۶هزار و ۹۳تن به ارزش یک میلیارد و ۷۰۸میلیون و ۸۱۹هزار و ۶۵۰ دلار سهم گمرک بوشهر و مابقی توسط دفاتر و گمرکات تابعه انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه متوسط قیمت یک کیلو کالای وارداتی ۴/۱ دلار بوده است، گفت: در مجموع و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل واردات کالا به استان بوشهر از نظر وزنی ۱۸ درصد کاهش داشته است.

صادقی ادامه داد: صادرات از طریق گمرک بوشهر در بخش‌های مختلف ۱۴ هزارو ۴۵۹ تن کالای کشاورزی، ۹۴۴ هزار تن کالای صنعتی، ۲۷ هزار تن کالای معدنی و ۲۷۸ تن صنایع دستی را شامل می‌شود.

وی ارزش کالاهای کشاورزی صادرشده را ۱۶میلیون و۴۸۵ هزار دلار ذکر کرد و افزود: کالاهای صادراتی بخش کشاورزی دربرگیرنده ماهی تازه و منجمد، تخمه، انواع کشمش، انواع انگور، سیب درختی و انواع میوه وتره‌بار است.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان بازرگانی استان بوشهر کالاهای صنعتی صادراتی از طریق گمرک بوشهر در این مدت را به ارزش بیش از ۶۶۵ میلیون دلار شامل سایر محصولات پتروشیمی، مصنوعات مسی و سیمان ذکر کرد و گفت: این میزان از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۹۳ و۹۴ درصد از صادرات بوشهر را به خود اختصاص داده است.

صادقی یادآور شد: صادرات استان بوشهر در سال گذشته در بخش معدن شامل نمک معدنی، دریایی و سایر محصولات معدنی نیز به ارزش ۵۶۲ هزار و ۷۲۲ دلار و در بخش صنایع‌دستی بیش از ۵۶۵هزار دلار بوده است.