دنیای اقتصاد - تبریز - رعنا نیک رفتار: مدیر عامل شرکت پالایش نفت تبریز با اشاره به راه‌اندازی کامل طرح بنزین‌سازی پالایشگاه نفت تبریز از افزایش ظرفیت تولید بنزین یورو 4 اتحادیه اروپا در کشور خبرداد و افزود: طرح جدید پتروپالایشگاهی تبریز هم با هدف جدا‌سازی بنزین از ترکیب فرآورده‌های نفتی راه‌اندازی شده است.
مهندس عادل‌نژاد سلیم با اعلام راه‌اندازی بزرگ‌ترین طرح بنزین‌سازی در شمال‌غرب کشور اظهار کرد: در حال حاضر مراحل ساختمان و نصب، راه‌اندازی و پیش راه‌اندازی نیروگاه، واحدهای فرآیندی و پروژه‌های جانبی بنزین‌سازی پالایشگاه نفت تبریز به طور کامل به پایان رسیده است.
مهندس نژاد سلیم با بیان اینکه تاکنون واحد تصفیه خوراک، گوگرد زدایی، نیروگاه و واحدهای یوتیلتی طرح بنزین‌سازی این پالایشگاه به طور کامل راه‌اندازی و آماده بهره‌برداری شده است، خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی تولید انبوه و تجاری با استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا شروع شده است. مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز ظرفیت نهایی تولید بنزین با استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا را حدود یک میلیون لیتر در روز بیان کرد و گفت: با احتساب تولید فعلی پالایشگاه مجموع تولید بنزین به حدود ۵ تا ۶ میلیون لیتر در روز افزایش می‌یابد که کل نیاز شمال‌غرب کشور را به طور کامل پوشش می‌دهد.
وی همچنین از راه‌اندازی واحد پتروپالایشگاهی تبریز با هدف جداسازی بنزین به عنوان یک ترکیب شیمیایی حلقوی و آروماتیکی فرآورده‌های نفتی عنوان کرد و گفت: هم اینک به طور متوسط روزانه ۷۰۰ تن بنزین در این پالایشگاه استحصال و به مجتمع‌های پتروشیمی تحویل می‌شود.
مهندس‌نژاد سلیم با یادآوری افزایش ظرفیت تولید گوگرد گرانول در کنار افزایش ظرفیت تولید بنزین، گفت: ضمن بهره‌برداری از طرح بنزین‌سازی پالایشگاه تبریز روزانه حدود ۱۰ تا ۲۰ تن گوگرد گرانول هم به ظرفیت تولید کشور در این زمینه اضافه شده است. از طرفی یکی از مهم‌ترین مزیت‌های راه‌اندازی این طرح توقف واردات مواد اکتان افزا به پالایشگاه تبریز را می‌توان عنوان کرد که با بهره‌برداری از این پروژه، درجه آرام سوزی و عدد اکتان بنزین تولیدی هم افزایش یافته است. مدیر عامل شرکت پالایش نفت تبریز گفت: همزمان با پیشی گرفتن مصرف از تولید بنزین‌سازی هم به طور رسمی آماده بهره‌برداری شده‌اند.