دنیای اقتصاد - زنجان - سید مرتضی موسوی- اسدالله قربان‌زاده: شهرستان طارم از قطب‌های کشاورزی شمال غرب کشور است.
زیتون، سیر، انار، انجیر، گردو و برنج جزو محصولات نام آشنای این دیار است که موجب شده کشاورزان منطقه از موقعیت مساعد منطقه سود ببرند و بازار کشاورزی و باغداری در این منطقه داغ شود. در این بین بنا به اظهارات مسوولان این بخش، با تولید بیش از ۵۷ درصد زیتون کشور، عنوان نخست کشوری را یدک می‌کشد، اما به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر این شهرستان به سمت مرکز استان زنجان موجب شده تا بستر و شرایط برای سرمایه‌گذاری در بخش صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی مغفول باقی بماند. در این بین مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم در مصاحبه‌ خود اعلام کرد: در شهرستان طارم بیش از ۱۷ هزار هکتار باغ زیتون وجود دارد که ۱۰ هکتار آن بارده بوده و از این باغات امسال ۲۵ هزار تن زیتون برداشت شده‌است که نزدیک به ۸۷ میلیارد تومان عاید کشاورزان طارمی‌ شده و ۷۵۰۰ خانوار طارمی از آن بهره‌مند شده‌اند. با فرض صحت آمار چند نکته قابل استنباط است: نکته اول اینکه متوسط درآمد سالانه هر خانواده زیتونکار از محل فروش زیتون حدود ۱۲ میلیون بوده که قابل توجه و حیاتی بوده و امرار معاش بیش از ۹۰ درصد مردم شهرستان وابسته به زیتون است. از سوی دیگر زیتون، محصولی استراتژیک و مهم در زندگی طارمی‌ها بوده و روغن زیتون و فرآورده‌های آن در سلامتی مردم کشور نقش بسزا و انکارناپذیری دارد.
با توجه به موارد فوق، اصلی‌ترین دغدغه مجموعه جهاد کشاورزی استان و شهرستان باید حفظ و حراست از باغات زیتون در برابر آفات و خطرات احتمالی باشد؛ اما وضعیت موجود چیز دیگری راحکایت می‌کند.
به عنوان مثال؛ امسال آفت مگس زیتون در شهرستان طارم، خسارت شدید و غیرقابل جبران و بی سابقه‌ای را به باغات زیتون وارد کرد که با در نظر گرفتن زیتون تولیدی به میزان ۲۵ هزار تن و درنظر گرفتن متوسط مابه‌التفاوت قیمت خرید زیتون سالم و کرم زده که حداقل به دو هزارتومان می‌رسد، میزان خسارات وارده به باغداران حداقل ۵۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود. که متاسفانه مدیریت جهاد کشاورزی طارم خود قدم مثبت و موثری در این رابطه بر نداشته است. مسوولان اقدامات خود را در این مورد فهرست می‌کنند و گویی هیچ مشکلی وجود نداشته، در حالی که بسیاری از زیتونکاران میزان خسارات وارده به باغات خود را در گفت‌وگو با خبرنگاران بیش از ۶۰ درصد اعلام کرده اند. نکته قابل توجه اینکه مسوولان جهاد کشاورزی حتی باغ محوطه مورد تملک این اداره را به عنوان الگوی کشاورزان طارمی معرفی کرده؛ هر چند نتوانسته‌اند از گزند آفت مگس زیتون مصون نگه‌دارند.
موضوع دیگر برگزاری جشنواره زیتون در شهرستان طارم است که هر سال در سایه ضعف اطلاع‌رسانی، بی‌رونق‌تر از سال‌های قبل برگزار می‌شود و هر سال نقائص و کمبود‌های موجود به گوش مسوولان جهاد کشاورزی و فرمانداری رسانده می‌شود که گویی، توجهی به آن نمی‌شود. از مهم‌ترین ضعف‌های پنجمین جشنواره زیتون که امسال در شهرستان طارم برگزار شد، نبود تبلیغ و اطلاع‌رسانی بود؛ به طوری که هیچ بنری حتی در شهرستان و شهر نصب نشده بود و از هیچ خبرنگاری هم برای پوشش خبری دعوت نشده بود. تنها صدا و سیمای مرکز استان به صورت محدود از برگزاری این جشنواره خبرداد.
جالب اینکه مردم منطقه نیز تا روز برگزاری جشنواره از آن خبر نداشتند و از سطح استان و وزارت هم فقط یک کارشناس حضور داشت و خلاصه اینکه جشنواره‌ای سرد و بی‌روح برگزار شد. کوتاه سخن اینکه، انتظار مردم طارم از مسوولان جهاد کشاورزی این است که دسترنج مردم را بیلان کاری در رسانه‌های مختلف اعلام نکنند.
بیان مشکلات عدیده دامنگیر کشاورزان، ارائه راهکار اساسی برای تامین مایحتاج آنان مانند کود، سموم و ادوات مورد نیاز برای مبارزه با این آفت به عنوان یک بحران از هم اکنون برای سال‌های آینده برنامه‌ریزی کرده و جشنواره‌ای آبرومند برای منطقه زرخیز طارم و محصول بهشتی و نماد صلح و صفا و قدر و منزلت اهالی زحمتکش برگزار کنند.