دنیای اقتصاد- اصفهان- آرزو کریمی مقدم: استاندار اصفهان درهمایش هوای پاک که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد، گفت: غفلت‌های راهبردی و تاریخی، باعث از بین رفتن تعادل مثلث محیط زیست، انسان و فعالیت و در نهایت نابودی هوای اصفهان را به همراه داشته است.
رسول زرگرپور با اشاره به اینکه فعالیت‌های صنعتی انجام شده در اصفهان خارج از ظرفیت‌های این استان بوده است، گفت:در حالی بسیاری از شهرهای کشور، خواستار قرار گرفتن در جایگاه دیار نصف جهان هستند که از مشکلات این استان کوچک‌ترین اطلاعی ندارند.
وی با بیان اینکه تنها روش‌های علمی و کارشناسی شده، جوابگوی مشکل هوای ناپاک اصفهان است، اظهار کرد: یکی از افتخارات دولت تدبیر و امید، پیگیری مطالبات بحق مردم است، اما به‌طور حتم بروز مشکلی مثل آلودگی هوا ریشه در دهه‌های گذشته داشته و این دولت نمی‌تواند یک شبه مشکلات را برطرف کند.
استاندار اصفهان با اشاره به اینکه برای برطرف شدن مشکل هوای اصفهان هیچ دلیلی ندارد برای سالیان متمادی فقط مطالعه کرد، گفت: بالاخره باید قدم‌های درست را برمی‌داشتیم که در
این راستا، طرح جامع کنترل هوای اصفهان، با حضور کارشناسان دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، دانشگاه اصفهان و سایر سازمان‌های ذی‌ربط و علمی شکل گرفت.
وی با بیان اینکه در ایجاد طرح جامع کنترل هوای اصفهان به‌طور حتم مخالفت‌هایی نیز صورت گرفته است، افزود: با اینکه دلیلی برای مورد موافقت قرار گرفتن چنین طرح‌هایی از سوی تمامی افراد وجود ندارد، با این حال طی یک روند ۶ ماهه تمامی نظرهای ارسالی را در این مورد بررسی خواهیم کرد.
استاندار اصفهان با اشاره به آلوده‌زا بودن برخی از صنایع اصفهان تصریح کرد: در
صورتی که وزارت نیرو و نفت، قادر به برطرف کردن مشکلات فی‌مابین نباشند، صنایع وابسته به دو وزارتخانه را تعطیل می‌کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان نیز گفت: امروز ارتقای کمیت‌ها در استان سبب بروز و افزایش مشکلات زیست‌محیطی شده است.
خسرو کساییان با بیان اینکه امروز جای هوای پاک در اصفهان خالی است، تاکید کرد: در گذشته اصفهان با مشکلات زیست‌محیطی مواجه نبوده است، اما با توسعه و پیشرفت فناوری‌ها با مشکلات زیست‌محیطی بسیاری در استان مواجه شده‌ایم و آلاینده‌های جوی استان روز به روز در حال افزایش است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در کشور‌هایی مانند چین، ایران و هند که در حال پیشرفت هستند، ارتقای کمیت‌ها به عنوان امری مهم قلمداد می‌شود، ادامه داد: امروز کیفیت‌ها در استان و کشور ایران فدای کمیت‌ها شده و مسوولان باید در برنامه‌های خود تجدید‌نظر کنند.
۱۹ درصد از آلودگی‌ها ناشی از فعالیت نیروگاه‌ها است
همچنین مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان گفت: نیروگاه‌ها حدود ۱۹ درصد از آلودگی‌های اصفهان را تشکیل می‌دهند؛ چرا که سوخت مصرفی نیروگاه‌ها مناسب نیست.
کیومرث کلانتری با تاکید بر اینکه مصرف سوخت‌های غیراستاندارد نیز از دلایل افزایش آلاینده‌های جوی در اصفهان است، اظهار کرد: براساس سند چشم‌انداز توسعه در سال ۱۴۰۴ باید از جامعه‌ای بهره‌مند از محیط‌زیست مطلوب برخوردار شویم.
کلانتری با بیان اینکه توسعه استان اصفهان در سه دهه اخیر مناسب و مطلوب نبوده است، ادامه داد: توسعه استان به صورت متوازن و موزون صورت نگرفته است و توسعه باید پایدار، متوازن، موزون و متعادل باشد.
وی آلاینده‌های طبیعی را یکی از مهم‌ترین مشکلات استان دانست و تصریح کرد: وارونگی‌دما، ریزگرد‌ها و باران‌های اسیدی سبب تشدید آلاینده‌های جوی می‌شود و آلاینده‌های جوی یک هشدار خطرناک برای محیط زیست است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با تاکید بر اینکه خشکسالی تالاب‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد آلاینده‌های طبیعی است، اضافه کرد: اصفهان از کانون‌های آلودگی خارجی و داخلی برخوردار است.
وی با تاکید بر اینکه استاندارد نبودن حامل‌های انرژی از دلایل اصلی آلاینده‌های جوی در کلان‌شهر‌ها است، گفت: سوخت مصرفی در سطح شهر‌ها باید استاندارد شود و نیروگاه‌ها نیز باید برای فعالیت‌های خود از سوخت گاز استفاده کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان به عنوان صنعتی‌ترین استان کشور تلقی می‌شود، بیان کرد: در حال حاضر ۱۰ هزار صنعت کوچک و بزرگ در اصفهان فعالیت می‌کنند.
وی با بیان اینکه دو‌سوم واحد‌های صنعتی اصفهان در ۶ درصد مساحت استان واقع شده‌اند، گفت: امسال ۹۶۱ واحد صنعتی استان به عنوان صنعت آلاینده شناخته شده‌اند و صنایع باید با استفاده از راهکار‌های قانونی در راستای رفع مشکلات زیست‌محیطی خود تلاش کنند.
بنیانگذار جمعیت سبز و نماینده تشکل‌های زیست‌محیطی استان اصفهان نیز گفت: توسعه صنعتی در استان‌ها باید براساس ظرفیت باشد و استان اصفهان ظرفیت توسعه صنایع موجود را ندارد.
مهدی بصیری افزود: فعالیت صنایع باید متناسب با اقلیم و اکولوژی مناطق باشد و اخلاق زیست‌محیطی رعایت شود. وی با بیان اینکه باید از ایجاد صنایع آلاینده در نزدیکی شهر اصفهان جلوگیری شود اظهارکرد: همانند سایر نقاط دنیا باید برای این‌گونه صنایع، مالیات‌های زیست‌محیطی وضع شود.
مسوول کمیته آب اتاق اصفهان، هوای اصفهان را نه تنها آلوده، بلکه مسموم دانست و افزود: در این زمینه آمارهای صحیح و اطلاع‌رسانی‌های مناسب به شهروندان ارائه شود. عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان تاکید کرد: باید برای توسعه انرژی‌های پاک در کشور سرمایه‌گذاری شود، زیرا افزایش بیماران سرطانی نشان‌دهنده بحران آلودگی هوا در استان‌های کشور است.