تشکیل کمیته بررسی مشکلات سرمایه‌گذاری در قزوین
دنیای‌اقتصاد - قزوین - مهرداد نوری: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین گفت: با تشکیل کمیته تخصصی، بررسی مشکلات سرمایه‌گذاری و اشتغال در تولید با تعامل بخش دولتی و شورای گفت‌وگو با جدیت پیگیری می‌شود.
علیرضا کشاورز قاسمی در چهارمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی که با حضور داوود محمدی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: با تشکیل کارگروه ویژه‌ای در شورای گفت‌وگو تلاش می‌شود با تعامل بخش دولتی موضوع‌های مربوط به صنعت و کشاورزی با جدیت بیشتری پیگیری و راهکار‌های اجرایی برای حل مشکلات ارائه شود
وی افزود: در گزارشی که تهیه شده در مجموع حدود ۵۰ واحد مشکل دار در استان شناسایی شده که با دسته بندی نوع مشکل و راهکار اجرایی تلاش می‌شود به آمار دقیق و واحدی در این حوزه دست یابیم و همه به آن استناد کنیم.
در ادامه مجید کشاورز مقدم، نایب رئیس اتاق بازرگانی قزوین با ارائه گزارش کمیته تلفیق در خصوص معافیت ماده ۱۳۲ و مالیات و عوارض ارزش افزوده پرداختی در قالب صورت حساب، حذف مالیات بر ارزش افزوده محصولات کشاورزی مانند کشمش، زیتون و قارچ، فرهنگ‌سازی و آموزش فعالان اقتصادی مطالبی بیان کرد.کشاورز مقدم یادآورشد: درصد قابل قبول ضایعات کشمش برای مالیات هفت درصد محاسبه می‌شود درحالی‌که میزان واقعی آن ۲۰ تا ۲۵ درصد است که باید با نگاه کارشناسی تعیین درصد ضایعات بازنگری شود.
این فعال اقتصادی بیان کرد: در شهرک صنعتی لیا سه مشکل عمده وجود دارد که تداوم انباشت زباله از آن جمله است که قرار بود در مدت چهار تا پنج ماه نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام شود اما هنوز شاهد تخلیه زباله از سوی شهرداری محمدیه و الوند هستیم که باید متوقف شود.
وی گفت: حمل‌ونقل و جابه‌جایی و نبود سرویس ایاب و ذهاب و روشنایی معابر هم از مسائلی است که مقرر شد با اعلام میزان نیاز واحدهای صنعتی با اتوبوسرانی الوند موضوع بررسی و حل شود و مشکل روشنایی معابر هم از سوی شرکت توزیع نیروی برق استان پذیرفته شده که در چند روز آینده عملیاتی و برطرف خواهد شد.در ادامه تقوی، مدیرکل امور مالیاتی استان قزوین در خصوص همکاری با صنعتگران برای اعمال بخشودگی مالیاتی و تقسیط مطالبی بیان کرد.
سفر کمیسیون صنایع به استان قزوین
داوود محمدی، نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: به‌منظور آشنایی نمایندگان مجلس با توانمندی و ظرفیت‌های صنعتی، معدنی و کشاورزی استان و تعامل برای حل آنها به‌زودی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی به قزوین سفر خواهد کرد.
وی افزود: ۲۵ تن از نمایندگان مجلس در روزهای ۲۱ و ۲۲ اردیبهشت ماه به قزوین سفر خواهند کرد که تلاش می‌کنیم وزرای صنعت، معدن و تجارت و کار، تعاون و رفاه اجتماعی و مدیران عامل بانک‌های مهم را هم به استان دعوت کنیم تا در خصوص مشکلات صنعت، کشمش و محصولات مهم استان موانع برطرف شود.
در ادامه بابایی، رئیس کمیته کشاورزی اتاق بازرگانی قزوین در مورد برگزاری همایش
دشت قزوین گفت: همایش ملی منطقه‌ای دشت قزوین با محور بررسی فرصت‌ها و چالش‌ها پیشنهاد می‌شود در مهرماه امسال در قزوین برگزار شود.
وی افزود: دعوت از وزرای نیرو و کشاورزی و کارشناسان نخبه و شاخص کشوری می‌تواند به غنای این همایش کمک کند تا قطعنامه‌ای با مصوبه ملی داشته باشیم که امیدواریم با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط بتوانیم میزبان شایسته این همایش باشیم.
محمدرضا صفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین هم در خصوص توجه به مشکلات واحدهای کشاورزی در حوزه صنعت و در نظر گرفتن معیارهای واحدهای مشکل دار و بحرانی از نگاه کشاورزی مطالبی بیان کرد.
استاندار قزوین نیزدر ادامه جلسه گفت: برگزاری نشست‌های تخصصی مدیران دولتی با حضور فعالان بخش خصوصی می‌تواند جلسات خشک و قالبی را از روزمرگی خارج کرده و با ایده‌های نو روح تازه‌ای بدهد و آنها را اجرایی کند.
روزبه با بیان اینکه لازم است در اسرع وقت از ورود خودروهای حامل زباله به این شهرک جلوگیری شده و زمین محل دفن زباله هم تعیین شود در خصوص مشکلات شهرک صنعتی لیا گفت: برای تامین روشنایی و سرویس حمل و نقل این شهرک هم لازم است اقدامات لازم صورت گیرد که با تشکیل جلسات کارشناسی در اتاق بازرگانی موضوع پیگیری شود.
وی افزود: زباله می‌تواند به عنوان یک فرصت برای تامین درآمدهای اقتصادی مورد توجه باشد و برخی متقاضیان برای سرمایه‌گذاری در این حوزه اعلام آمادگی کرده‌اند.
استاندار قزوین تصریح کرد: در بازدیدی که از تاکستان صورت گرفت مشکلات کشمش کاران خبر از نبود تشکیلاتی منسجم و سازمانی کارآمد می‌داد که در این خصوص از اتاق بازرگانی انتظار داریم این موضوع را به صورت کارشناسی پیگیری و بدون نگاه سیاسی و قبیله‌ای و گروه‌بندی زمینه حضور فراگیر همه تولیدکنندگان کشمش و انگور استان را در این کارگروه فراهم کند تا پیگیر مشکلات باشند. استاندار درخصوص پیشنهاد برگزاری همایش ملی دشت قزوین یادآورشد: این همایش برای استان اهمیت زیادی دارد و نیازمند ارائه مطالعات این حوزه هستیم و باید دقت کنید افرادی را دعوت کنید که از نظر حقوقی و حقیقی در ردیف شخصیت‌های ملی و بین‌المللی باشند تا دیدگاه آنها اجرایی شود.
این مسوول گفت: در این همایش لازم است رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص این دشت مورد توجه قرار گیرد تا مسیر و اهداف ما مشخص باشد و با هدف‌گذاری چند موضوع و محور مهم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید تا همایشی تاثیرگذار برای استان شکل بگیرد.
استاندار به ارائه آمار یکسان از وضعیت واحدهای صنعتی فعال، نیمه تعطیل و مشکل دار استان قزوین تاکید کرد و استناد به آن از سوی همه مسوولان را ضروری دانست.