اجرای ۱۰۰ طرح برق‌رسانی در خراسان جنوبی

دنیای اقتصاد، بیرجند، محمد قربانی: معاون برنامه‌ریزی شرکت برق خراسان جنوبی گفت: براساس بند ۶۹ قانون بودجه ۹۲، بیش از یکصد پروژه برق‌رسانی در سه محور توسعه و اصلاح شبکه و معابر روستایی، برق‌رسانی به روستاهای بدون برق و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر این استان اجرا شده است. مهدی دادگر اظهار کرد: برای اجرای این طرح‌ها و از محل بند یاد شده بالغ بر ۶میلیارد و ۷۳۳میلیون تومان درصنعت برق استان خراسان جنوبی سرمایه‌گذاری شده است.

وی با تشریح بند۶۹ قانون بودجه سال ۹۲ کشور افزود: وزارت نیرو درسال ۹۲ مکلف بود علاوه‌بر دریافت بهای برق به ازای هرکیلووات ساعت برق فروخته شده مبلغ سی‌ ‌ریال به‌عنوان عوارض برق در قبوض مربوطه درج و از مشترکان برق به ‌استثنای مشترکان خانگی روستایی دریافت کند.

وی با بیان اینکه این منابع به‌ عنوان درآمد شرکت‌های ذی‌ربط محسوب نمی‌شود، خاطرنشان کرد: وجوه دریافت شده به حساب شرکت توانیر درخزانه‌داری‌ کل کشور واریز شده و عینا بابت حمایت از توسعه و نگهداری شبکه‌های

روستایی و تولید برق تجدیدپذیر و پاک هزینه شده است.

بهینه‌سازی شبکه‌های روستایی

معاون برنامه‌ریزی و مهندسی شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: براساس ابلاغ و تحت نظارت معاونت هماهنگی توزیع شرکت توانیر عملیات توسعه، اصلاح و بهینه‌سازی شبکه‌های روستایی و روشنایی معابر به مبلغ ۲میلیارد و ۹۳۲ میلیون تومان دردستور کار این شرکت قرار گرفت.

دادگر بیان کرد: این اعتباردر سه سرفصل توسعه شبکه‌های روستایی استان، اصلاح و بهینه‌سازی شبکه و تاسیسات روستایی و توسعه روشنایی معابر روستاهای استان به ترتیب به مبلغ یک میلیارد و ۸۷۰ میلیون تومان، ۶۷۱ میلیون تومان و ۳۹۱ میلیون تومان هزینه شده است.

۱۱روستای خراسان جنوبی برق‌دار شد

معاون برنامه‌ریزی و مهندسی شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: براساس ابلاغ و تحت نظارت مجری طرح برق‌رسانی روستایی کشور ۱۱ روستای بالای ۱۰ خانوار بدون برق استان برق‌رسانی شده است.

وی با بیان اینکه برق‌رسانی کامل به این روستاها انجام شده است، اظهار کرد: یک میلیارد و۴۸۰ میلیون تومان اعتبار از محل بند مزبور در اجرای این طرح‌ها سرمایه‌گذاری شده است.

انرژی خورشیدی در ۵۴ مدرسه و مسجد

وی در ادامه اظهار کرد: یکی دیگر از ابعاد اجرای بند ۶۹ قانون بودجه سال ۹۲ کشور توسعه سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر بوده که به این منظور و براساس ابلاغ ونظارت شرکت سانا (سازمان انرژی‌های نوایران) نصب سیستم‌های فتو ولتائیک روی ساختمان‌های مشترکان، مساجد ومدارس در دستور کار قرار گرفت.

دادگر گفت: ظرفیت تخصیص یافته به خراسان جنوبی ۲۱۱ کیلو وات سیستم خورشیدی on grid متصل به شبکه با صرف اعتباری حدود ۲ میلیارد و ۳۲۱ میلیون ریال است.

وی بیان کرد: از این میزان ۵۳ کیلووات برای مشترکان و ۱۵۸ کیلووات برای مساجدومدارس اختصاص یافته است.

معاون برنامه‌ریزی و مهندسی شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی افزود:شرکت توانیر به مشترکان برای استفاده از انرژی خورشیدی به ازای هرکیلو وات ساعت ۵/۵ میلیون تومان (حدود ۵۴ درصد هزینه کل) به صورت تسهیلات بلاعوض پرداخت کرده است. دادگر بیان کرد: برای ۱۵۸ کیلو وات مصرف مدارس نیز ۱۰۰ درصدهزینه‌ها ازمحل منابع دولتی اختصاص و تامین شده است و بنابراین سیستم‌ها برای مدارس و مساجد کاملا رایگان است.

وی اظهار کرد: در ۲۳ مسجد‌، ۱۵ مدرسه و ۱۲ ساختمان اداری و مدیریت توزیع برق شهرستان‌های استان نیز سیستم‌های فتوولتائیک جهت استفاده از انرژی خورشیدی نصب شده است. وی افزود: در ۴ واحد آموزشی و ۶ مسجد شهرستان بیرجند، یک واحد آموزشی و ۴ مسجد شهرستان فردوس، یک واحد آموزشی و ۴ مسجد شهرستان نهبندان، ۲واحد آموزشی و ۲ مسجد شهرستان طبس، یک واحد آموزشی و ۲ مسجد در شهرستان قائنات این طرح اجرا شده است. معاون برنامه‌ریزی ومهندسی شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت‌: در شهرستان‌های درمیان، سرایان، سربیشه، بشرویه وزیرکوه هرکدام یک مسجد و یک واحد آموزشی ودرشهرستان خوسف یک واحد آموزشی سیستم‌های انرژی خورشیدی این سامانه نصب واجرا شده است که ظرفیت نصب شده در مساجد استان ۹۵ کیلو وات ساعت و در مدارس استان ۶۳ کیلووات ساعت است. وی همچنین ظرفیت نصب شده در ساختمان‌های اداری و مشترکان را ۵۳ کیلو وات عنوان کرد. دادگر گفت: در سه سرفصل یادشده و از محل بند ۶۹ قانون بودجه کشور و دریافت ۳تومان عوارض برق درقبوض مربوطه دراستان دو میلیارد و۱۰۰میلیون تومان از مشترکان یادشده دریافت شده است. وی بیان کرد: این درحالی است که معادل ۶میلیارد و۷۳۳ میلیون تومان یعنی بیش از ۳ برابر میزان اخذ شده از مردم، در اجرای پروژه‌های یاد شده سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.