دنیای اقتصاد، اصفهان، فرزانه احمدی: مدیران سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) میهمان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان بودند و از تعدادی از واحدهای صنعتی اصفهان دیدن کردند.

حضور این مدیران که با هدف ایجاد ارتباط میان مرکز مبادلات پیمانکاری فرعی اصفهان (SPX) با سایر مراکز مبادلات در جهان و جلب سرمایه‌های خارجی صورت گرفت، با بازدیدهایی از مراکز صنعتی استان همراه بود.

مدیر مرکز مبادلات پیمانکاری فرعی اصفهان درباره حضور این مدیران گفت: مشکلی که مرکز مبادلات پیمانکاری فرعی در استان اصفهان با آن روبه‌رو بود، نداشتن ارتباط با سایر SPX‌ها در دنیا بود. سال گذشته در مقر سازمان ملل جلسه‌ای با سازمان توسعه صنعتی ملل متحد(یونیدو) داشتیم و درباره اقدامات مرکز توضیحاتی دادیم. دعوت از مدیران یونیدو بر همین اساس صورت گرفته است تا ضمن دیدار از توانمندی‌های کشور و استان، از اقدامات انجام شده توسط این مرکز مطلع شوند. این مدیران در دیدارهای خود از پیمانکاران مرکز گفتند که مپفا در اصفهان مهم‌ترین وظایف مپفاها را در جهان انجام داده است.

احسان خیام باشی درباره نتایج این حضور اعلام کرد: در جریان گفت و گوها به‌طور رسمی نامه‌ای به یونیدو زدیم و از آنها خواستیم تا طرح پیشنهادی‌شان را درباره رفع موانع رشد صنایع ارائه دهند که امیدواریم منجر به قراردادی بین یونیدو و اتاق بازرگانی اصفهان شود.

مدیر کارآفرینی سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) هم در یکی از همایش‌هایی که در چند روز حضور وی در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، توسعه بخش خصوصی در اقتصاد ایران را دارای نقش موثری در کاهش یا افزایش نرخ بیکاری دانست و گفت: معضل بیکاری ایران تنها از پنجره کارآفرینی برطرف می‌شود. جولیا روح با اشاره به نرخ بیکاری رسمی ایران که ۳/۱۰درصد اعلام شد و منابع غیررسمی آن را ۲۰ درصد اعلام می‌کنند، گفت: ۳۶ درصد جمعیت ایران از نظر اقتصادی فعال‌اند. وی کارآفرینی را به عنوان یک راه‌حل مناسب برای اشتغال‌زایی کشورها برشمرد و گفت: یونیدو تلاش می‌کند که با همکاری کشورها با برگزاری دوره‌های کارآفرینی برای جوانان و زنان زمینه اشتغال‌زایی آنان را فراهم سازد.

مدیر بخش توسعه صنعتی و تکنولوژی ملل متحد هم در جریان حضور خود در اتاق بازرگانی اصفهان گفت: SPX اصفهان (مرکز پیمانکاری فرعی) به ۷۵ SPX جهان متصل می‌شود.

استفان کراچ تصریح کرد: اعضای SPX اصفهان از طریق شبکه جهانی یونیدو با همتایان خود در سایر کشورها متصل می‌شوند و می‌توانند سطح فعالیت‌های بین‌المللی خود را تقویت کنند.

وی یادآور شد: این مرکز با معرفی شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذار به شرکت‌های ایرانی زمینه تقویت و توسعه این شرکت‌ها در بازارهای داخلی و خارجی را فراهم می‌سازد.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی هم درباره نقش این اتاق در توسعه اس پی ایکس تصریح کرد: از سال گذشته تا به امروز ما با بررسی شرایط فعالیت اس پی ایکس را در اتاق شروع کردیم؛ ما سعی داشتیم با اس پی ایکس‌های مطرح دنیا ارتباط برقرار کنیم و با بررسی فعالیت آنها از تجربیات شان بهره بگیریم. مصطفی رناسی افزود: به همین سبب در اوایل سال‌جاری گروهی را به سرپرستی مهندس صفرنورالله مسوول کنسرسیوم صنعتی کمیسیون صنعت و معدن اتاق برای بررسی فعالیت‌ها و عملکرد اس پی ایکس ترکیه که یکی از موفق‌ترین اس پی ایکس‌های جهان است به این کشور فرستادیم و مذاکرات اولیه را هم با اتاق استانبول برای تبادل اطلاعات داشتیم.

رناسی با اشاره به دومین گام اس پی ایکس اصفهان در جهت ارتباط با یونیدو خاطرنشان کرد: یونیدو به عنوان یک سازمانی است که از پایه گذاران اس پی ایکس در دنیا به حساب می‌آید به همین جهت ما سعی داشتیم با کمک گرفتن از این سازمان به ارتقای سطح کیفیت اس پی ایکس اصفهان کمک کنیم.

وی اضافه کرد: به همین سبب کراچ مدیر بخش اس پی ایکس یونیدو به ایران سفر کرد؛ کراچ در این سفر سعی دارد فعالیت‌های اس پی ایکس اصفهان را مورد بررسی قرار دهد و همچنین برای ارتقا و توسعه اس پی ایکس اصفهان تلاش کند.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی با بیان تاثیر زیاد سفر این گروه به اصفهان تصریح کرد: ما راه رفتن را بلد هستیم اما درست راه رفتن را نمی‌دانیم، ما باید با بهره‌گیری از تجربیات و دانسته این گروه تلاش کنیم درست راه رفتن در این عرصه را بیاموزیم و به ادامه همکاری با یونیدو فکر کنیم ما سعی داریم با ایجاد ارتباط با کارفرمایان خارجی و ایجاد تعاملات بین‌المللی، سطح اس پی ایکس اصفهان را افزایش دهیم.