آغاز زودهنگام بارش‌ها در اصفهان

دنیای‌اقتصاد، اصفهان: رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی استان اصفهان گفت: امسال بارش در اصفهان زودتر از سال‌های گذشته آغاز می‌شود، اما به حدی نیست که بتواند جبران کاهش بارش‌ها را در پی داشته و شرایط جدیدی در منابع آبی استان ایجاد کند. نوید حاج‌بابایی گفت: میانگین بارش سال زراعی جاری استان اصفهان ۲۰۵ میلی‌متر است که کاهش ۶ درصدی نسبت به دوره مشابه گذشته و ۱۲ درصد افزایش نسبت به دوره بلندمدت دارد.

وی همچنین به کاهش ۱۰ درصدی بارش در منابع آبی غرب استان و نقاط بالادست نسبت به دوره بلندمدت اشاره کرد و افزود: بارش در ایستگاه هواشناسی کوهرنگ نسبت به سال گذشته ۹ درصد کاهش و نسبت به بلندمدت ۲۱ درصد کاهش داشته است.

رئیس اداره پیش‌بینی و هشدار سریع هواشناسی استان اصفهان با اشاره به دورنمای میانگین دما طی ماه‌های آینده استان گفت: پیش‌بینی می‌شود با کمی افزایش دما نسبت به نرمال بلندمدت وضعیت هوا طی نیمه دوم پاییز تا آغاز زمستان در حد نرمال برسد.

حاج‌بابایی به خروجی مدل‌های عددی پیش‌بینی وضع هوا و شواهد آب و هوایی اقیانوسی و بررسی جدیدترین داده‌های دور پیوندی اشاره و اظهار کرد: شرایط نسبتا مناسب بارش برای فصل پاییز روی استان به‌ویژه در مناطق غرب طی ماه‌های آبان و آذر پیش‌بینی می‌شود. وی با تاکید بر اینکه امسال شرایط بارش‌های زودتر از سال گذشته نیز وجود دارد، تصریح کرد: بارش در اصفهان به حدی نیست که بتواند جبران کاهش بارش‌ها را در پی داشته و شرایط جدیدی در منابع آبی استان ایجاد کند.

رئیس اداره پیش‌بینی و هشدار سریع هواشناسی استان اصفهان گفت: کماکان خشکسالی هیدرولوژی کاملا روی استان حکمفرما بوده و منابع آبی استان اصفهان به شدت کم شده و برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی صورت گرفته است که خارج شدن از این وضعیت خشکسالی هیدرولوژی بسیار مشکل و زمان‌بر است.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های مرکز پیش‌بینی وضع هوا و مجموعه ساختارها اظهار کرد: اداره پیش‌بینی با داده‌های سنجش از دور ماهواره‌ها و رادار هواشناسی، اداره توسعه روش‌های نوین پیش‌بینی وضع هوا، پیش‌بینی عددی وضع هوا، اداره صدور پیش آگاهی‌ها و اخطاریه‌ها از زیرمجموعه‌های ساختار مرکز پیش‌بینی هواشناسی هستند.

وی با اشاره به اینکه ۴۸ ساعت پیش از وقوع موارد جوی به مدیریت بحران استان اطلاع داده می‌شود، افزود: فعالیت مرکز پیش‌بینی ارائه گزارش به مدیریت بحران استانداری برای وقوع پدیده‌های جوی، خدمات هوانوردی فرودگاه شهید بهشتی، خدمات عامه، خدمات کشاورزی سازمان جهادکشاورزی، خدمات جاده‌ای راه و شهرسازی ایمنی جاده‌ها و خدمات آبی شرکت آب منطقه‌ای است.

رئیس اداره پیش‌بینی و هشدار سریع هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه در مواقع سرمازدگی، گرد و خاک، آلودگی هوا و اخطاریه بارش سیل‌آسا هشدارهای لازم را به مدیریت بحران استان می‌دهیم، تصریح کرد: امکان دسترسی به تمامی اطلاعات ارسالی از ایستگاه‌های هواشناسی داخل کشور و بعضا خارج کشور از طریق امکان دریافت آخرین تصاویر ماهواره‌شناسی، اجرای مدل‌های عددی پیش‌بینی وضع هوا، دسترسی به محصولات مختلف سیستم از طریق vision دسترسی به اطلاعات جو بالا استخراج می‌شود.

وی با اشاره به رادارهای هواشناسی گفت: این رادارها در هواشناسی برای بهبود پیش‌بینی کوتاه‌مدت، اعلام وضعیت بحرانی، منبع داده‌های هواشناسی، اخطار سیل، تگرگ و ثبت پدیده‌های هواشناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حاج‌بابایی اضافه کرد: در آب‌شناسی برای پیش‌بینی سیل و میزان تجمع آب در حوضه‌های آبریز جهت مدیریت آب و تولید نیرو و در کشاورزی برای تعیین احتمال وقوع تگرگ، مسیر توفان، زمان سم‌پاشی و برداشت محصول استفاده می‌شود.

وی همچنین رادارها در حمل‌ونقل جهت اطلاعات مربوط به باران، برف، باد، سیل و ترافیک هوایی برای تعیین وضعیت هوایی را به عنوان عوامل مهم در ایمنی و راندمان پرواز و تحقیق برای تحقیقات جو و یا اقلیم منطقه برشمرد.

رئیس اداره پیش‌بینی و هشدار سریع هواشناسی استان اصفهان بیان کرد: در حال حاضر پنج رادار نصب و راه‌اندازی شده است و سپس در فاز نخست ۱۲ رادار و در نهایت ۱۸ رادار در کل کشور نصب خواهد شد.

وی تاکید کرد: هنوز هواشناسی خرد مقیاس همانند تشخیص حادثه‌ توفانی که در تهران رخ داد در استان اصفهان ممکن نشده است.