دنیای‌اقتصاد، ارومیه، سعیده شایانفر: مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: بارش اولین باران پاییزی موجب سیراب شدن جزایر دریاچه ارومیه شده و وضعیت پوشش گیاهی در جزایر را تا حدودی ترمیم کرده است. حسن عباس‌نژاد افزود: با توجه به ساخت تاسیسات جمع‌آوری نزولات آسمانی در جزایر اشک و کبودان دریاچه ارومیه، بارش پاییزه از طریق سیستم‌های احداثی آب باران در آب انبارهای این جزایر ذخیره می‌شود.

وی گفت: این اقدام گامی در جهت مدیریت منابع آب و برون‌رفت حیات وحش از مشکلات کم‌آبی در جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه است. وی اظهار کرد: انتقال آب با استفاده از خودرو، شناور و به‌صورت دستی از طریق سواحل دریاچه ارومیه به جزیره اشک در تابستان امسال انجام می‌شد که با آغاز فصل پاییز و بارندگی‌های خوب روزهای اخیر این روند متوقف شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی ادامه داد: برای جلوگیری از خروج گوزن‌های زرد و حفاظت از این‌گونه با ارزش از محل زندگیشان، ۱۴ آب‌انبار و آبشخور جدید در جزیره اشک دریاچه ارومیه تعریف شده که اکثر این آب‌انبارها آبگیری شده است. عباس‌نژاد گفت: گوزن زرد اکنون از وضع زیستگاهی مطلوب و زاد و ولد خوبی برخوردار است؛ به‌طوری‌که براساس آخرین مشاهدات و سرشماری‌ها، بیش از ۲۵۰ راس گوزن زرد در جزایر دریاچه مشاهده و سرشماری شده است. وی اظهار کرد: در سال‌های اخیر کاهش بارندگی موجب افت دبی چشمه‌های آب شیرین به‌عنوان مهم‌ترین منابع تامین آب در این منطقه شده است.