دنیای اقتصاد، اصفهان: استاندار اصفهان گفت: برای استان اصفهان و مشکلات آن به اندازه کافی طرح وجود دارد، اما آنچه نیاز است اراده و همت برای اجرای آن است. رسول زرگرپور با اشاره به اینکه سال آبی۹۴-۹۳ از پاییز امسال شروع شده و تا شهریور سال دیگر ادامه خواهد داشت، افزود: در سه ماه پاییز ۹۳ بارش‌های نرمالی را هم در استان اصفهان و هم در سرشاخه‌های زاینده‌رود داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: زمستان سال‌جاری توقع از نظر بارشی برآورده نشده است و در همین ماه اول هیچ بارش قابل‌توجهی در آن به ثبت نرسیده است، اما براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی کشور و استان از ابتدای بهمن‌ماه تا پایان اسفندماه یعنی دو ماه پایانی زمستان بارش‌های نرمالی داریم.

استاندار اصفهان ادامه داد: میزان بارش‌ها در سرشاخه‌های زاینده‌رود تاکنون حدودا به اندازه میانگین بارش‌های ۴۰ ساله است و بنابراین حجم بارش‌ها تغییری نکرده است، اما مشکل اینجا است که بارش‌ها بیشتر به شکل باران هستند تا برف، درحالی‌که ما بیشتر نیازمند برف هستیم. زرگرپور به اعداد و ارقام بارش‌ها و مقایسه میان سال گذشته و جاری پرداخت و گفت: استان اصفهان در سال گذشته در همین موقع از سال، ۶۸ سانتی‌متر برف روی زمین داشت این در حالی است که امسال تاکنون ۲۰سانتی‌متر هم برف نباریده است، بنابراین آنچه نتیجه می‌گیریم این بوده که حجم بارش‌ها معادل دراز مدت بوده ولی نوع آن به جای برف باران شده است و به همین منظور حجم آب پشت سد هم‌اکنون بیش از پیش‌بینی‌ها

است.

وی با اشاره به آلودگی هوای شهر اصفهان افزود: کلان شهر اصفهان امسال تاکنون ۴۵روز هوای سالم بیشتری نسبت به سال گذشته را تجربه کرده است، چراکه برخوردهای مفید و قاطعی با صنایع بزرگ شده و ما در نظر داریم تعداد روزهای سالم را به ۶۰ روز برسانیم و اگر بتوانیم به این عدد برسیم طرح کنترل آلودگی هوا به اهداف خود رسیده است.

استاندار اصفهان موضوع خط دهی موبایل و اشکالات متعدد گروه‌های امدادی در این خصوص را به عنوان موضوع سوم بحران عنوان کرد و گفت: خط دهی موبایل چند هفته‌ای است که در سطح کلان شهر اصفهان وضعیت خوبی ندارد و دستگاه‌های امدادی نیز که به این امکان احتیاج دارند گله‌مند هستند که پس از بررسی‌ها مشخص شد نه تنها کلان شهر اصفهان بلکه همه استان با این مشکل مواجه است.

زرگرپور اظهار کرد: برای کلان‌شهری مثل اصفهان که همه آن را به‌عنوان شهری برخوردار می‌نامند مطلوب نیست تلفن همراه در آن با مشکل آنتن‌دهی مواجه باشد درحالی‌که مردم در مقابل مبالغی که به مخابرات می‌پردازند باید تجهیزات خوبی هم داشته باشند حال اگر مشکل شهرداری است یا ارگان دیگری باید ظرف مدت ۱۰ روز آینده مشکلات مربوطه حل شود، چراکه تصور نمی‌شد اصفهان با این میزان مشکل در تلفن همراه مواجه باشد.

استاندار اصفهان تصریح کرد: اصفهان استانی است که یک سوم خاک آن کویری یا بیابانی است و جزو دومین یا سومین استان‌ها از این دست است و با این شرایط میزان گرد و غبار بیش از اندازه است و از مسائل اصلی آلودگی نیز محسوب می‌شود؛ به همین منظور دو ماه قبل سازمان منابع طبیعی استان موظف شد تا طرحی برای کنترل گرد و غبار آماده کند.

زرگرپور افزود: معادن شرق اصفهان و واحدهای تولیدی مثل گچ و آجر و... باید در این طرح تعیین تکلیف شوند، چرا که نباید بگذاریم اشتغال و تولید مردم منطقه خدشه‌دار شود.

وی در خصوص بحث بارور کردن ابرها تاکید کرد: طرح بارور کردن ابرها از طرح‌های مفیدی است که باید اجرایی شود البته منتقدانی هم دارد، اما نباید از چنین طرح‌هایی انتظار معجزه داشته باشیم. طی بررسی‌های انجام شده این طرح می‌تواند بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بارش‌ها را افزایش دهد. استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: استان اصفهان جزو هشت استان کشور است که طرح باروری ابرها در آن انجام خواهد گرفت و از اوایل بهمن ماه پروازهای باروری ابرها بر فراز اصفهان انجام خواهد شد.