دنیای اقتصاد، بندرعباس: در اولین سفر مقام عالی دولت فیلیپین به منطقه ویژه که در سال‌جاری صورت گرفت مقدمات همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی و صنعتی فی‌مابین با منطقه ویژه خلیج‌فارس مورد توافق قرار گرفت و به این منظور تلاش‌ها برای جلب و جذب سرمایه‌گذاری از سوی سفیر فیلیپین با جدیت آغاز شد که منجر به دومین دیدار با حضور سرمایه‌گذاران حوزه صنعت و معدن متشکل از کشورهای فیلیپین و اندونزی شد. به گزارش روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس، سفیر فیلیپین در این دیدار گفت: منطقه ویژه خلیج‌فارس به‌دلیل وجود زیرساخت‌های مناسب و امکانات بالقوه استراتژیک می‌تواند بستر مناسبی برای حضور سرمایه‌گذاران کشورهای حوزه شرق آسیا به‌خصوص فیلیپین و اندونزی باشد و به این منظور از مدت‌ها پیش طرح مطالعه این منطقه در دستور کار سفارت برای آغاز همکاری‌های اقتصادی قرار گرفته است.

وی در ادامه تاثیر مثبت منطقه ویژه در حوزه صنایع معدنی و فلزی را یکی از عوامل مهم هدف‌گذاری و دومین دلیل حضور خود در هرمزگان برشمرد و افزود: این هیات توانمندی‌های فراوانی در حوزه‌های تولید برق صنایع معدنی وفلزی، نفت و بانکی در سراسر دنیا دارد و بسیار علاقه‌مند است با تفاهم در منطقه بتواند بخشی از فعالیت‌های خود را در ایران و منطقه ویژه خلیج‌فارس دنبال کند.

در ادامه جلسه هندیان، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس ضمن تشریح طرح‌های توسعه‌ای و اولویت‌های سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده در منطقه ویژه گفت: هدف از ایجاد مناطق آزاد و ویژه جذب سرمایه‌گذاری، پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی، انتقال فناوری، صادرات غیرنفتی، ایجاد اشتغال مولد، افزایش و توسعه فناوری مدرن در حوزه تولید، بالابردن مهارت‌های مدیریتی، ارتقای کیفیت تولیدات و تقویت مزیت‌های رقابتی و افزایش توان صادراتی است.

وی به سرمایه‌گذاری در این مجموعه اشاره کرد وگفت: به این منظور در منطقه حدودا ۳۲۸۱ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در زمینه صنایع انرژی‌بر جذب شده و به مرحله بهره‌برداری و اجرا رسیده است، ۱۹۰۰ میلیون دلار نیز در زمینه صنایع انرژی‌بر، صنعتی و معدنی، پتروشیمی و زنجیره‌های صنایع پایین‌دستی و بالادستی در مرحله ساخت یا نصب تجهیزات است و بیش از ۳۷۰۰ میلیون دلار طرح‌های سرمایه‌گذاری نیز آماده شروع عملیات اجرایی است. وی افزود: منطقه ویژه خلیج‌فارس با مجموع ۹/۸ میلیارد دلار سرمایه جذب شده و بیش از ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حال مذاکره یا انعقاد قرار داد، تلاش دارد تا نقش خود را در عرصه رونق اقتصادی ایفا کند.

هندیان اظهار کرد: موفقیت‌های حضور محصولات منطقه ویژه در عرصه جهانی موجب شده توجه سرمایه‌گذاران داخلی وخارجی به این منطقه مشهودتر از گذشته باشد و این نکته‌ای است که ما را در ادامه خدمت امیدوارتر و به سوی هدف‌های پیش‌بینی شده هدایت می‌کند.